Ερωτήματα και προβληματισμό για την ασφάλεια αποθήκευσης των θησαυρών της Πινακοθήκης δημιουργεί το έργο της επέκτασης της Εθνικής Πινακοθήκης.
Ερωτήματα και προβληματισμό για την ασφάλεια αποθήκευσης των θησαυρών της Πινακοθήκης δημιουργεί το έργο της επέκτασης της Εθνικής Πινακοθήκης, καθώς ο εντοπισμός του υδροφόρου ορίζοντα είναι σε βάθος κατά οκτώ μέτρα μικρότερο από όσο αρχικά υπολογιζόταν.
Μεγάλα μουσεία του εξωτερικού που βρίσκονται δίπλα ή κάτω από το νερό δεν αντιμετωπίζουν κανένα πρόβλημα, υπογραμμίζει η Διοίκηση της Εθνικής Πινακοθήκης.
Το θέμα απασχόλησε τα μέλη του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων, που κλήθηκαν να γνωμοδοτήσουν εκ νέου για τη στατική μελέτη του έργου, που χρειάστηκε τροποποίηση, όταν ανακαλύφθηκε ότι ο ποταμός Ιλισός βρίσκεται σε βάθος από 4,5 έως 7,7 μέτρα, δηλαδή τουλάχιστον οκτώ μέτρα πιο πάνω από τις εκτιμήσεις της αρχικής γεωτεχνικής μελέτης. Με τα νέα δεδομένα, η αίθουσα περιοδικών εκθέσεων και οι αποθήκες της Εθνικής Πινακοθήκης, όπου θα φυλάσσονται τα έργα τέχνης, θα περιβάλλονται από τα νερά του ποταμού.
Μέλη του Συμβουλίου διατύπωσαν ανησυχία για την ασφάλεια των έργων, που θα αποθηκεύονται σε αίθουσες κάτω από το νερό. «Λάθος κολοσσιαίων διαστάσεων», χαρακτήρισε την αστοχία της προηγούμενης γεωτεχνικής μελέτης ο εκπρόσωπος του ΤΕΕ στο Συμβούλιο, Νίκος Νικολαΐδης, και πρόσθεσε: «Υπάρχουν ευθύνες γι’ αυτούς που έκαναν τις μελέτες».
Τα νέα δεδομένα προβλημάτισαν το υπουργείο Πολιτισμού, που τελικά παρέμεινε στον αρχικό σχεδιασμό της κατασκευής των υπογείων, προκειμένου να μην αλλάξει το φυσικό αντικείμενο του έργου που θα θέσει σε κίνδυνο τη χρηματοδότησή του από το ΕΣΠΑ. «Εξετάσαμε και την πιθανότητα να αποθηκεύονται αλλού τα έργα, ωστόσο στην περίπτωση αυτή θα έπρεπε η Πινακοθήκη να πηγαινοφέρνει έργα μισθώνοντας εταιρεία σεκιούριτι και θέτοντας τελικά σε κίνδυνο τα ίδια τα έργα», επισήμανε η γενική διευθύντρια Αναστήλωσης, Μουσείων και Τεχνικών Έργων, Ευγενία Γατοπούλου. Όσον αφορά στην ημερομηνία παράδοσης του έργου, η κ. Γατοπούλου υπογράμμισε ότι στόχος του υπουργείου είναι αυτό να ολοκληρωθεί εντός χρονοδιαγράμματος, δηλαδή ως το τέλος του 2015.
Τα μουσειολογικά ζητήματα που προκύπτουν από τα νέα δεδομένα της στάθμης του υδροφόρου ορίζοντα προβλημάτισαν έντονα και τη διοίκηση της Εθνικής Πινακοθήκης, που διερεύνησε αντίστοιχες περιπτώσεις μουσείων του εξωτερικού που βρίσκονται μέσα στο νερό. Στα αντίστοιχα παραδείγματα περιλαμβάνονται τα Μουσεία Ορσέ και Λούβρο στο Παρίσι, που έχουν τις αποθήκες τους κάτω από το νερό του Σηκουάνα, αλλά και τα μουσεία της Βενετίας που βρίσκονται μέσα στο νερό.
Τα μέλη του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων γνωμοδότησαν τελικά κατά πλειοψηφία υπέρ της έγκρισης της τροποποιημένης μελέτης, καθώς έκριναν ότι σύμφωνα με την αρμοδιότητά τους πρέπει να αποφανθούν για το κατά πόσο η μελέτη θέτει σε κίνδυνο το διατηρητέο υπάρχον κτήριο της Εθνικής Πινακοθήκης. Μειοψήφησε ο κ. Νίκος Νικολαΐδης, με το σκεπτικό ότι δεν έχει πειστεί για την επάρκεια των λύσεων στεγανοποίησης που δίνει η στατική μελέτη. Την επόμενη εβδομάδα, η τροποποιημένη μελέτη θα εξεταστεί από το Τεχνικό Συμβούλιο του υπουργείου Πολιτισμού.