Υπερψηφίστηκε επί της αρχής, με τη στήριξη ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, που προβλέπει τη σύσταση Εθνικής Αρχής Συντονισμού Πτήσεων και ρυθμίζει θέματα στον τομέα των μεταφορών.
Υπερψηφίστηκε επί της αρχής με τη στήριξη ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, που προβλέπει τη σύσταση Εθνικής Αρχής Συντονισμού Πτήσεων και ρυθμίζει θέματα στον τομέα των μεταφορών.
ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ καταψήφισαν, ενώ ΔΗΜΑΡ, Ανεξάρτητοι Έλληνες, Χρυσή Αυγή και ο εκπρόσωπος των Ανεξάρτητων Δημοκρατικών βουλευτών, επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια.
Κριτική από Γ. Βλάχο, Γ. Ιωαννίδη και Κ. Μουσουρούλη
Έντονη κριτική άσκησαν τόσο ο πρόεδρος της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, Γ. Βλάχος, όσο και ο βουλευτής της ΝΔ, Γ. Ιωαννίδης, για τον ανεξέλεγκτο, όπως είπαν, τρόπο λειτουργίας των ανεξάρτητων αρχών.
«Είναι μόδα να δημιουργούνται ανεξάρτητες αρχές» δήλωσε ο κ. Βλάχος, προσθέτοντας ότι υπάρχουν ανεξάρτητες αρχές που δεν καταδέχονται να έρθουν στη Βουλή να ενημερώσουν. Από πλευράς του, ο κ. Ιωαννίδης πρότεινε τα μέλη της αρχής μετά τη λήξη της θητείας τους να μην μπορούν για τρία χρόνια να είναι στη διοίκηση οποιασδήποτε εταιρείας, που συσχετιζόταν με τα καθήκοντα τους. Παράλληλα, διατύπωσε την αντίθεσή του για την επιβολή διοδίων σε κάθετους εθνικούς οδικούς δρόμους της Ν. Εγνατίας, τονίζοντας ότι ο αρμόδιος υπουργός θα πρέπει να ξεκαθαρίσει από πότε θα ισχύσουν. Επιπλέον, ανέφερε ότι άποψη του είναι πως πρέπει να υπάρχουν διόδια στα σύνορα της χώρας για να πληρώνουν αυτοί που μπαινοβγαίνουν από άλλες χώρες, επειδή είναι κοντινές οι αποστάσεις.
«Προχωράμε στην ανάπτυξη της χώρας που εξασφαλίζει και την ευημερία της χώρας και των πολιτών με συνεχή και συνεπή πολιτική» επισήμανε από την πλευρά του, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Μ. Παπαδόπουλος, ο οποίος χαρακτήρισε «απόλυτα αναγκαία και σημαντική» τη ρύθμιση για τη μετασκευή των κινητήρων των αυτοκινήτων και τόνισε ότι διασφαλίζονται πλήρως οι κανόνες ασφάλειας.
Τη διαφωνία του για το άρθρο του νομοσχεδίου που επιτρέπει τη συμμετοχή του ΤΕΕ σε Ανώνυμες Εταιρείες, από κοινού με φορείς του Δημοσίου ή ερευνητικά και εκπαιδευτικά ιδρύματα εξέφρασε ο πρώην υπουργός της ΝΔ, Κ. Μουσουρούλης, χαρακτηρίζοντας το «απαράδεκτο σκάνδαλο». «Πρέπει να αποφασίσουμε αν το ΤΕΕ είναι τεχνικός σύμβουλος ή επιχειρηματίας» σημείωσε.
Ο κ. Μουσουρούλης, διατύπωσε παρατηρήσεις για την Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων, τονίζοντας ότι «πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη την δευτερογενή αγορά των "σλότς"». Υποστήριξε ότι θα ήταν χρήσιμο το ΤΑΙΠΕΔ να συμπεριληφθεί στους φορείς που θα κληθούν στην Επιτροπή να τοποθετηθούν για το νομοσχέδιο. Παράλληλα, εμφανίστηκε μη ικανοποιημένος από τα αποτελέσματα για την αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας καυσίμων.
Ο εισηγητής της ΝΔ, Γιώργος Στύλιος, υπεραμύνθηκε των ρυθμίσεων για την Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων τονίζοντας ότι εκσυγχρονίζεται το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο και προσαρμόζεται στις κοινοτικές οδηγίες. Έμφαση έδωσε και στην εγκατάσταση ολοκληρωμένου συστήματος εισροών - εκροών και τη χορήγηση νέας άδειας για τις δεξαμενές υγρών καυσίμων.
Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, Μιχάλης Κασσής, τόνισε την ανάγκη η χώρα να εναρμονιστεί με τους διεθνείς και ευρωπαϊκούς κανόνες, ενώ υποστήριξε ότι στόχος της ΕΑΣΠ είναι η ποιοτική αναβάθμιση των πτήσεων και η αντιμετώπιση βασικών προβλημάτων που υπάρχουν.
Αντικρούοντας τις κατηγορίες περί ανεξέλεγκτης λειτουργίας της αρχής, ο κ. Κασσής υποστήριξε ότι υπάρχει μέριμνα, ώστε τα μέλη της να μην μπορούν να εμπλακούν με συμφέροντα.
Βολές από πλευράς της αντιπολίτευσης
Η αντιπολίτευση, από πλευράς της, κατηγόρησε μεταξύ άλλων την κυβέρνηση, ότι με τις νέες ρυθμίσεις ενισχύει το μονοπωλιακό καθεστώς και τα καρτέλ στις εθνικές αερομεταφορές, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί τις προϋποθέσεις για επιβολή διοδίων στους κάθετους εθνικούς άξονες.
Την κάθετη αντίθεσή της για την Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων, εξέφρασε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Λ. Αμανατίδου, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι δεν κράτησε ούτε τα ελάχιστα προσχήματα για τη δημιουργία καρτέλ. Επέκρινε, δε, το γεγονός ότι «δεν συμμετέχει ούτε ένα μέλος της υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας».
«Οι μάσκες της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ έπεσαν. Αφού διέλυσαν τον εθνικό αερομεταφορέα, τον παρέδωσαν σε ιδιωτικά καρτέλ» είπε η κ. Αμανατίδου και υποστήριξε ότι ουδείς έλεγχος θα υπάρχει στη σύναψη συμβάσεων της Εθνικής Αρχής Πτήσεων, η οποία, όπως είπε, θα τιμολογεί ανεξέλεγκτα μετακυλύοντας τις αυξήσεις στο επιβατηγό κοινό.
Κατηγορηματικά αντίθετη δήλωσε στο άρθρο 23, επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση πέρα από την αύξηση των διοδίων, στην οποία προχώρησε, έρχεται να επιβάλει και νέα, στους κάθετους εθνικούς άξονες.
Θετική αλλά με επιφυλάξεις, εμφανίστηκε στις διατάξεις, που αφορούν τα πρατήρια καυσίμων, σημειώνοντας ότι δεν είναι κακό να ανοίξει η αγορά αερίων, αλλά θα πρέπει να γίνει υπό αυστηρές προϋποθέσεις, που θα διασφαλίζουν και την ασφάλεια των πολιτών και των μεταφορών. Επιφυλάξεις εξέφρασε και για το σύστημα εισροών - εκροών καυσίμων.
Ο εισηγητής της ΔΗΜΑΡ, Βαγγέλης Ψύρρας, υποστήριξε ότι η σύσταση της Εθνικής Αρχής Πτήσεων εναρμονίζεται προς τις συστάσεις της Ε.Ε., αλλά ταυτόχρονα είναι απαίτηση του μνημονίου.
«Είναι μια από τις 147 εκκρεμότητες του μνημονίου που μοιράζει στους ενδιαφερόμενους αερομεταφορείς, τις χρονοθυρίδες πτήσεως στα ελληνικά δρομολόγια. Δημιουργούνται μονοπωλιακές καταστάσεις που θα έχουν αρνητικές επιπτώσεις και στον αριθμό πτήσεων και στις τιμές» είπε.
Ο ειδικός αγορητής της Χρυσής Αυγής, Ηλίας Παναγιώταρος, υποστήριξε ότι όλο το πλαίσιο της ΕΑΣΠ έπρεπε να το υλοποιεί η ελληνική πολιτική αεροπορία, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι επιβάλλει νέα διόδια και στους κάθετους εθνικούς οδικούς άξονες, ενώ τάχθηκε υπέρ της απελευθέρωσης της αγοράς νέων ειδών καυσίμων στα αυτοκίνητα.
Ο εισηγητής του ΚΚΕ, Γιώργος Λαμπρούλης, έκανε λόγο για νομοσχέδιο που οδηγεί στην περαιτέρω απελευθέρωση της κερδοφορίας των επιχειρήσεων, οι οποίες δραστηριοποιούνται στο τομέα των αερομεταφορών.
«Η κυβέρνηση συνέταξε ένα συνονθύλευμα άρθρων. Σπάτε το ρεκόρ Γκίνες στην προχειρότητα. Αγνοείτε επιδεικτικά τον όρο διαβούλευση» υποστήριξε ο εισηγήτρια των ΑΝ.ΕΛ., Ραχήλ Μακρή, και συμπλήρωσε: «Με το σύστημα εισροών - εκροών στα καύσιμα αποδεικνύεται ότι ευνοείτε τους λίγους και αδιαφορείτε για τους πολλούς. Παράλληλα, δημιουργείτε τις προϋποθέσεις για είσπραξη διοδίων από τους εργολάβους και στους κάθετους εθνικούς άξονες».
«Αυτό το σχέδιο νόμου απεικονίζει την προχειρότητα με την οποία νομοθετεί η κυβέρνηση» υποστήριξε ο Πάρις Μουτσινάς, που μίλησε ως εκπρόσωπος των Ανεξάρτητων Δημοκρατικών Βουλευτών.
Επιπλέον, χαρακτήρισε «διαβλητή» την προσπάθεια για αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας καυσίμων, «που φθάνει στα 3 δισ ευρώ ετησίως, αν δεν υπάρξει έλεγχος στην πηγή των εισροών - εκροών, δηλαδή στα διϋλιστήρια».
Πηγή: ΑΜΠΕ