Παρουσιάστηκε και εγκρίθηκε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης η έκθεση για την Υγεία.
Αγοραστή και όχι πάροχο υπηρεσιών υγείας πρόκειται να αποτελέσει ο ΕΟΠΥΥ, σύμφωνα με την έκθεση για την υγεία, η οποία Παρουσιάστηκε και εγκρίθηκε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης.
Η έκθεση εστιάζει στην αναγκαιότητα για τη δημιουργία ενός δημόσιου, ενιαίου και ολοκληρωμένου συστήματος παροχής αναβαθμισμένων υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, με τον ΕΟΠΥΥ στο ρόλο του αγοραστή και όχι του παρόχου.
Ο ΕΟΠΥΥ προτείνεται να λειτουργήσει με κεντρικό αυστηρό έλεγχο και ενιαίο ταμείο, το οποίο ενδεχομένως να διασπάται σε 7 κλειστούς περιφερειακούς προϋπολογισμούς, σύμφωνα με τις ανάγκες κάθε περιφέρειας, όπως αυτές καθορίζονται από κάθε ΥΠΕ Υγειονομική Περιφέρεια (ΥΠΕ). Θα αποτελεί πλέον μόνο αγοραστή υπηρεσιών υγείας και, σύμφωνα με την έκθεση, θα μπορεί να αξιώνει και να προχωρά στις πιο συμφέρουσες συμβάσεις.
Το σύνολο των υπηρεσιών και των δομών του ΕΟΠΥΥ περνούν στο ΕΣΥ, καθώς η έκθεση «καταλήγει στη μεταφορά των υπηρεσιών υγείας από τον ΕΟΠΥΥ π.χ. στις Υγειονομικές Περιφέρειες (ΥΠΕ), και προβλέπει τη λειτουργική ενοποίησή τους με τις μονάδες ΠΦΥ του ΕΣΥ (Κέντρα Υγείας και Περιφερειακά Ιατρεία)».
Σύμφωνα με την έκθεση, αυτό μειώνει τον κατακερματισμό του συστήματος, συμβάλλει στη δημιουργία δικτύων ΠΦΥ και επιτρέπει την ενδυνάμωση τόσο της ΠΦΥ όσο και των εξειδικευμένων υπηρεσιών.
Οι ασφαλισμένοι θα απολαμβάνουν 24ωρη καθημερινή Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ) και όχι σε πρωινή πενθήμερη και σε περιορισμένη χρονικά βάση υπηρεσίες.
Οι 4 από τις 5 προτάσεις, που έγιναν στην επιτροπή, υποστηρίζουν την ανάγκη πλήρους 24ωρης εφημερίας του νέου συστήματος ΠΦΥ. Αναγκαιότητα χαρακτηρίζεται η εφαρμογή του οικογενειακού γιατρού και της κάρτας υγείας ανά ασφαλισμένο, καθώς και η φροντίδα στο σπίτι, όπου κρίνεται απαραίτητη. Επίσης ο ΕΟΠΥΥ στο εξής θα πρέπει να αναλάβει δράσεις και για τους ανασφάλιστους.
Η έκθεση αφήνει ανοιχτά τα θέματα των ειδικοτήτων που απαιτούνται στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και των εργασιακών σχέσεων των γιατρών. Σύμφωνα με το ΑΜΠΕ, τόσο το υπουργείο Υγείας, αλλά και οι συντάκτες της έκθεσης, αναμένουν να δουν πόσοι γιατροί του ΕΟΠΥΥ είναι διατεθειμένοι να ενταχθούν στο ΕΣΥ και πόσοι κρίνονται κατάλληλοι γι' αυτό, για να προχωρήσουν σε προτάσεις και νέο σχεδιασμό.
Προς το παρόν, οι εργαζόμενοι -κυρίως γιατροί- στον ΕΟΠΥΥ ως πάροχο, πιθανόν να μπουν σε διαθεσιμότητα έως ότου αποφασιστεί πόσοι και ποιοι μπορούν να επαναπροσληφθούν στο νέο ενιαίο σύστημα ΠΦΥ.
Όσον αφορά στη χρηματοδότηση του «νέου» ΕΟΠΥΥ, στην έκθεση αναφέρεται ότι οι πέντε προτάσεις δεν ξεκαθαρίζουν το πώς θα χρηματοδοτηθεί το νέο σύστημα, δηλαδή ο νέος ΕΟΠΥΥ και η νέα ΠΦΥ.
Σε ό,τι αφορά στη νέα ΠΦΥ, όλοι συμφωνούν στη δημόσια κρατική χρηματοδότηση, χωρίς να αναφέρονται στους ασφαλισμένους. Μόνο η πρόταση Μπασκώζου αναφέρει ότι πρέπει να «αναπροσαρμόζονται στην κατεύθυνση της δικαιότερης αναδιανομής οι εισφορές κλάδου υγείας εργοδοτών και εργαζομένων».
Αδ. Γεωργιάδης: Δεν συζητώ με απεργούς, το κράτος δεν εκβιάζεται
«Δεν συζητώ με απεργούς, το κράτος δεν εκβιάζεται», δήλωσε ο υπουργός Υγείας, Αδ. Γεωργιάδης, αναφερόμενος στη συνέχιση της απεργίας στα ιατρεία του ΕΟΠΥΥ.
Δεν είναι ώρα για αγωνιστικές διεκδικήσεις, είναι ώρα για δουλειά, πρόσθεσε. «Ελπίζω οι γιατροί να το καταλάβουν. Θέλουμε να είναι μέρος της μεταρρύθμισης, να συζητήσουμε μαζί και να βρούμε λύσεις. Αν, όμως, επιλέξουν τη συνέχιση της απεργίας η μεταρρύθμιση θα προχωρήσει χωρίς αυτούς» υπογράμμισε.
Αναλυτικότερα τα συμπεράσματα όσον αφορά στις προτάσεις για τον ΕΟΠΥΥ και την ΠΦΥ
Εκ μέρους ξένων εμπειρογνωμόνων από την Ομάδα Δράσης για την Κομισιόν προτάθηκε ένα συγκεντρωτικό και ένα αποκεντρωμένο μοντέλο διάρθρωσης του ΕΟΠΥΥ ως αγοραστή υγείας και συζητήθηκαν οι ειδικότητες, που πρέπει να στελεχώσουν, κατά κύριο λόγο, την ΠΦΥ. Ο ΕΟΠΥΥ, προτάθηκε να έχει τις εξής αρμοδιότητες:
Σε αυτό το σενάριο, το υπουργείο Υγείας θα διατηρήσει τις παρακάτω αρμοδιότητες ως προς τον ΕΟΠΥΥ:
Συγκεντρωτικό μοντέλο
Προτείνεται η δημιουργία ενός οργανογράμματος όπου επικεφαλής θα είναι ο Πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ, ο οποίος θα προΐσταται τμημάτων με τις εξής αρμοδιότητες:
Στο συγκεντρωτικό μοντέλο προτείνεται η δημιουργία ενός Ενιαίου-Κεντρικού Ταμείου το οποίο θα χρηματοδοτείται από:
Το ταμείο θα κατανέμει τους πόρους του στους παρόχους υπηρεσιών υγείας ανά περιοχή, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό που έχει καταρτίσει το Υπουργείο Υγείας ανά περιφέρεια (ΕΣΥ, και ιδιώτες πάροχοι ).
Αποκεντρωμένο μοντέλο
Στο αποκεντρωμένο μοντέλο, οι ΠΕΔΙ θα έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης. Θα αναλαμβάνουν την υπογραφή συμβάσεων, την πληρωμή των παρόχων, την επεξεργασία των αιτήσεων και τον έλεγχο της εύρυθμης λειτουργίας του ΕΟΠΥΥ. Το Ενιαίο Ταμείο θα διασπάται σε 7 κλειστούς περιφερειακούς προϋπολογισμούς, σύμφωνα με τις ανάγκες κάθε περιφέρειας, όπως αυτές καθορίζονται από κάθε ΥΠΕ.
Μεταρρυθμιστική πρόταση
Όσον αφορά στον επανακαθορισμό του ρόλου του ΕΟΠΥΥ αποκλειστικά σαν αγοραστή υπηρεσιών Υγείας, η Ομάδα Εργασίας για την Αξιολόγηση του ΕΟΠΥΥ καταλήγει στην ακόλουθη μεταρρυθμιστική πρόταση:
Α. Διαχωρισμό του κλάδου αγοράς υγείας από τον κλάδο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ), στο ενιαίο σχήμα του ΕΟΠΥΥ
Προτείνεται οι δομές παροχής υπηρεσιών υγείας, και οι πάροχοι υπηρεσιών υγείας που λειτουργούν σήμερα υπό τον ΕΟΠΥΥ να μεταφερθούν σε έναν άλλο δημόσιο φορέα. Η οικονομική βιωσιμότητα του συστήματος υγείας είναι ευκολότερο να επιτευχθεί με έναν αγοραστή, ο οποίος δεν εμπλέκεται στην παροχή υπηρεσιών.
Βασικά στοιχεία της συμβολαιακής πολιτικής η οποία οφείλει να ακολουθηθεί από τον ΕΟΠΥΥ είναι (α) η κάλυψη να αναφέρεται μόνο σε ιατρικές παρεμβάσεις τεκμηριωμένης αποτελεσματικότητας, (β) η σύναψη συμβάσεων να υπακούει στα κριτήρια της αποτελεσματικότητας, της αποδοτικότητας και της ισότητας, (γ) ο έλεγχος και η αξιολόγηση να συνιστούν θεμελιώδεις παραμέτρους της διαχειριστικής διαδικασίας.
Β. Ο ΕΟΠΥΥ να παραμείνει μόνο αγοραστής υπηρεσιών υγείας, από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς.
Ο ΕΟΠΥΥ πρωτίστως θα πρέπει να εγγυάται την πλήρη κάλυψη του συνόλου των ασφαλισμένων, με την υιοθέτηση ενός βασικού πακέτου παρεχομένων υπηρεσιών. Υπό το πρίσμα αυτό, προτείνεται να εστιάσει το ενδιαφέρον του στην καλύτερη δυνατή χρήση των πόρων με περαιτέρω διαπραγμάτευση με την πλευρά της προσφοράς. Επιπλέον, να θέσει απαιτήσεις ποιότητας και αποτελεσμάτων στους παρόχους των υπηρεσιών υγείας και να συνδέσει τα παραπάνω με το σύστημα αποζημίωσης. Αυτό βέβαια σημαίνει ότι οι δομές του θα αξιοποιηθούν, εντασσόμενες στο νέο, ενιαίο δημόσιο σύστημα ΠΦΥ.
Η σύναψη συμβάσεων με όλες τις ιδιωτικές δομές πρέπει να είναι η βασική του αρμοδιότητα ενώ, προοπτικά, η διαχείριση του συνόλου των δημόσιων πόρων για την υγεία θα μπορούσε να αναληφθεί επίσης από τον ΕΟΠΥΥ και να αναλάβει και τη φροντίδα των ανασφάλιστων μ’ ένα ειδικό πακέτο βασικών υπηρεσιών και με εκτιμώμενο ελάχιστο κόστος με τη διαχείριση του συνόλου των δημόσιων πόρων για την υγεία. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούσε να συνάπτει προγραμματικές συμφωνίες με τις ΥΠΕ για την παροχή υπηρεσιών ΠΦΥ και νοσοκομειακής περίθαλψης. Έτσι, εισάγεται ένας εσωτερικός ανταγωνισμός στο σύστημα υγείας μεταξύ των δομών ΠΦΥ και δευτεροβάθμιας περίθαλψης, για τη «διεκδίκηση» των πόρων του ΕΟΠΥΥ.