Πολιτιστικά
Πέμπτη, 05 Δεκεμβρίου 2013 11:35

«Πληθωρικό και ενοχλητικό» αφιέρωμα στον Φασμπίντερ

Τιμώντας τον Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης προβάλλει 15 ταινίες του, στο αφιέρωμα «Rainer Werner Fassbinder: Πληθωρικός και ενοχλητικός».

Η σύντομη ζωή του υπήρξε βίαιη και ταραχώδης, αλλά και πρωτόγνωρα δημιουργική. Ο σκηνοθέτης που, μέσα σε 13 χρόνια, κατάφερε να δημιουργήσει 41 ταινίες μεγάλου μήκους, ρεκόρ αξεπέραστο  στην ιστορία του κινηματογράφου, ζωντανεύει και πάλι μέσα από το ανατρεπτικό έργο του.

Τιμώντας έναν από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες της μεταπολεμικής περιόδου στη Γερμανία, τον Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ (1945 – 1982), η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης προβάλλει 15 ταινίες του, στο αφιέρωμα «Rainer Werner Fassbinder: Πληθωρικός και ενοχλητικός», που θα πραγματοποιηθεί από τις 5 έως τις 15 Δεκεμβρίου.

Ανήκοντας στη γενιά των γερμανών σκηνοθετών που, στα τέλη της δεκαετίας του 1960, αποτέλεσαν ένα κινηματογραφικό ρεύμα με την επωνυμία Νέος Γερμανικός Κινηματογράφος, ο Φασμπίντερ ήταν, επίσης, σκηνοθέτης του θεάτρου, ηθοποιός και συγγραφέας θεατρικών έργων. Μάλιστα, η σταθερή ενασχόλησή του με το θέατρο έχει σημαδέψει και την παρουσία του στον χώρο του κινηματογράφου, αφού η θεατρικότητα είναι ένα μορφολογικό χαρακτηριστικό πολλών ταινιών του.

Σκοτεινά αδιέξοδα μηδενιστικών διαστάσεων

Στις σκοτεινών τόνων και μηδενιστικής διάστασης ταινίες του, οι ήρωες - άνδρες και γυναίκες, ομοφυλόφιλοι ή ετεροφυλόφιλοι - ζουν καταπιεσμένοι στο περιθώριο και, συχνά, βρίσκονται σε κατάσταση απόγνωσης. Η ανθρώπινη φθορά, ο πόνος, η αδυναμία έκφρασης των συναισθημάτων, η βία σε όλες τις εκφάνσεις της και τα αδιέξοδα και με τραγική κατάληξη ερωτικά πάθη κυριαρχούν στα έργα του, τα οποία αποτελούν ένα σκληρό σχόλιο για την ηθική παρακμή της μεταπολεμικής Γερμανίας, για την κάθε είδους εξάρτηση, την εκπόρνευση, την προδοσία και την απιστία.

Με ωμότητα, αλλά και ιδιαίτερη ευαισθησία, αποτύπωσε το δράμα προσώπων, που εγκλωβίζονται και ασφυκτιούν μέσα στις εξουσιαστικές δομές της κοινωνίας και, τελικά, συντρίβονται από τις κοινωνικές προκαταλήψεις και την ανελέητη εκμετάλλευση, συναισθηματική ή υλική. Δίνοντας προσοχή στα προσωπικά αδιέξοδα των ατόμων, χωρίς να ενδιαφέρεται για την τεχνική τελειότητα, σκιαγράφησε με σκοτεινές αποχρώσεις το συλλογικό αδιέξοδο μιας ολόκληρης κοινωνίας.

Αντιμέτωπος με τους δαίμονές του

Η ζωή του ήταν γεμάτη προβλήματα και ταραχές. Έπαιζε συνεχώς με τα άκρα και ερχόταν αντιμέτωπος με τους εσωτερικούς του, αλλά και του εξωτερικούς δαίμονες. Η δυσκολία αποδοχής του σεξουαλικού του προσανατολισμού, η μοναχική και καταπιεσμένη ζωή ενός ομοφυλόφιλου άνδρα, οι αυτοκαταστροφικές τάσεις του και η σχέση του με τα ναρκωτικά, μετουσιώθηκαν στα έργα του. Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 37 ετών, από υπερβολική δόση.

Οι ταινίες

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει τις ταινίες:
«Η αγάπη είναι πιο κρύα από τον θάνατο» (Liebe ist kälter als der Tod), 1969.
«Ο έλληνας γείτονας» (Katzelmacher), 1969.
«Γιατί έπιασε αμόκ τον Κύριο Ρ;» (Warum läuft Herr R. Amok), 1969.
«Οι θεοί της πανούκλας» (Götter der Pest), 1970.
«Ο έμπορος των 4 εποχών» (Händler der vier Jahreszeiten), 1971.
«Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα Φον Καντ» (Die bitteren Tränen der Petra von Kant), 1972.
«Ο φόβος τρώει τα σωθικά» (Angst essen Seele auf), 1974.
«Έφι Μπριστ» (Fontane Effi Briest), 1974.
«Το παιχνίδι της τύχης» (Faustrecht der Freiheit), 1975.
«Η μάνα Κιούστερς ανεβαίνει στον ουρανό» (Mutter Küsters' Fahrt zum Himmel), 1975.
«Κινέζικη ρουλέτα» (Chinesisches Roulette), 1976.
«Η γυναίκα του σταθμάρχη» (Bolwieser), 1977.
«Η χρονιά με τα 13 φεγγάρια» (In einem Jahr mit 13 Monden),  1978.
«Η τρίτη γενιά» (Die dritte Generation), 1979.
«Βερόνικα Φος» (Veronika Voss), 1982.

Πληροφορίες
Μουσείο Κινηματογράφου - Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης: Αποθήκη Α΄ - Λιμάνι, τηλ.: 2310 508398. Ώρες προβολών: 18:30 και 21:00. Τιμές εισιτηρίων: γενική είσοδος: 4 ευρώ, μέλη: 3 ευρώ, κάρτα μέλους: 1 ευρώ.

naftemporiki.gr