Πολιτιστικά
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου 2013 15:17

Ομόφωνη γνωμοδότηση για την ανάπλαση της Πανεπιστημίου

Σε μια περιοχή όπου δεσπόζουν περισσότερα από 30 - κηρυγμένα από το υπουργείο Πολιτισμού - νεώτερα μνημεία, η μελέτη ανάπλασης του κέντρου της Αθήνας συζητήθηκε διεξοδικά από τα μέλη του ΚΣΝΜ.

Σε μια περιοχή όπου δεσπόζουν περισσότερα από 30 - κηρυγμένα από το υπουργείο Πολιτισμού - νεώτερα μνημεία, η μελέτη ανάπλασης του κέντρου της Αθήνας με επίκεντρο την οδό Πανεπιστημίου συζητήθηκε διεξοδικά από τα μέλη του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ).

Εθνική Βιβλιοθήκη, Ακαδημία, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Οφθαλμιατρείο, Αρσάκειο, Εμπειρίκιο Ίδρυμα, κινηματοθέατρο «Ρεξ» και άλλα νεώτερα μνημεία του ιστορικού κέντρου θα αποτελέσουν, σύμφωνα με την αρχιτεκτονική μελέτη του έργου «Re-think Athens/ Ξανασκέψου την Αθήνα» που χρηματοδοτεί το Ίδρυμα Ωνάση, τμήμα ενός μεγάλου περιπάτου, που θα συνδέει τις πλατείες και τις γειτονιές του κέντρου με τον περίπατο των αρχαιολογικών χώρων, τα ιστορικά κτήρια και τα μεγάλα μουσεία.

Σύμφωνα με την προκριθείσα αρχιτεκτονική μελέτη του ολλανδικού αρχιτεκτονικού γραφείου Okra, θα δίνεται έμφαση στην ανάδειξη των πολεοδομικών και αρχιτεκτονικών χαρακτηριστικών της Πανεπιστημίου, ανάμεσα σε αυτά και των χαρακτηρισμένων από το υπουργείο Πολιτισμού ή το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής μνημείων. Στην ενιαία αυτή πορεία θα συνδέονται το Μουσείο της Ακρόπολης και ο πεζόδρομος της Διονυσίου Αρεοπαγίτου με τη λεωφόρο Βασιλίσσης Αμαλίας, τον Εθνικό Κήπο και το Ζάππειο, το Σύνταγμα με την οδό Πανεπιστημίου μέχρι την Πατησίων, το Πολυτεχνείο και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Συγχρόνως,  η μελέτη στρέφεται στην περιοχή από την Ομόνοια στο Μοναστηράκι, το Θησείο και την Ακρόπολη.


Η μείωση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων και η συνεπακόλουθη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης αναμένεται να δώσει «ανάσα» και στα μνημεία, καθώς δεν θα επικάθονται πλέον τόσοι ρύποι. Σημαντικό είναι το γεγονός ότι στη μελέτη έχει προβλεφθεί η χρήση τραμ τελευταίας τεχνολογίας, τα οποία είναι αντικραδασμικά και αντιθορυβικά, για την προστασία του περιβάλλοντος χώρου των μνημείων και των διατηρητέων κτηρίων. Εξάλλου, το τραμ δεν θα έχει εναέρια ηλεκτροδότηση, αλλά θα λειτουργεί με υπερσυσσωρευτές, ώστε να μην αλλοιώνει αισθητικά το ιστορικό κέντρο της πόλης, πρακτική που ακολουθείται και σε άλλα ευρωπαϊκά ιστορικά κέντρα, όπως στη γαλλική Νίκαια.

«Η παρέμβαση δίνει ανάσα και ελπίδα για το κέντρο της Αθήνας, τη στιγμή που όλοι στοχεύουμε στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των ίδιων των κατοίκων του κέντρου», υπογράμμισε η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού και πρόεδρος του ΚΣΝΜ, Λίνα Μενδώνη, για να προσθέσει στη συνέχεια: «Μετά την ολοκλήρωσή του, το έργο θα πρέπει να υποστηριχτεί από τον εκάστοτε δήμο. Η μελέτη προσφέρει πράγματα, αλλά η διαχείριση του έργου θα είναι δύσκολη».

Το ΚΣΝΜ γνωμοδότησε τελικά ομόφωνα υπέρ της έγκρισης της οριστικής αρχιτεκτονικής μελέτης, καθώς συντελεί στην αναβάθμιση και προβολή των νεώτερων μνημείων της περιοχής. Την ερχόμενη Τρίτη,  η αρχιτεκτονική μελέτη του έργου θα εξεταστεί και από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Εντός του 2014 υπολογίζεται η έναρξη των εργασιών, προκειμένου το έργο να ολοκληρωθεί έως το 2016.