Τη συμφωνία που επετεύχθη στον «Κανονισμό για την Αναθεώρηση των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών» ενέκρινε σήμερα η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Εισηγητής ήταν ο ευρωβουλευτής της ΝΔ, Γ. Κουμουτσάκος.
Τη συμφωνία που επετεύχθη στον «Κανονισμό για την Αναθεώρηση των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών» ενέκρινε σήμερα η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Εισηγητής ήταν ο ευρωβουλευτής της ΝΔ, Γ. Κουμουτσάκος.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, η νέα ευρωπαϊκή πολιτική στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών ανοίγει το δρόμο για ένα σύγχρονο, φιλικό προς το περιβάλλον, ενοποιημένο και διαλειτουργικό ευρωπαϊκό δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών.
«Tα νέα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών θα συμβάλουν αποφασιστικά στην εκπλήρωση του ζωτικού για την ευρωπαϊκή οικονομία τριπλού στόχου: Aνταγωνιστικότητα-Aνάπτυξη-Aπασχόληση», όπως επισημαίνεται. Από πλευράς του, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν και αρμόδιος για τις μεταφορές, Σίιμ Κάλας, έχει χαρακτηρίσει τη συμφωνία ιστορική.
Mε την ολοκλήρωση της ψηφοφορίας, ο κ. Kουμουτσάκος δήλωσε ότι τα νέα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών, σε συνδυασμό με το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο «Συνδέοντας την Ευρώπη», είναι ένα από τα πιο «φιλόδοξα και χειροπιαστά» αναπτυξιακά προγράμματα της Ε.Ε. για τα προσεχή 10-15 χρόνια.
«H συμφωνία που επετεύχθη με το Συμβούλιο και την Ε. Επιτροπή και υιοθέτησε σήμερα η Ολομέλεια του ΕK, αποτελούν ένα μεγάλο ποιοτικό άλμα προόδου σε σχέση με το παρελθόν» δήλωσε.
Σύμφωνα με τον κ. Κουμουτσάκο, στόχος του προγράμματος είναι να απαντήσει στις βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν εδώ και χρόνια οι μεταφορές στην Ευρώπη, όπως η συμφόρηση μεταφορικών αρτηριών και η απουσία κρίσιμων για την ομαλή λειτουργία του δικτύου διασυνοριακών συνδέσεων.
Με αυτόν τον τρόπο, τόνισε, διασφαλίζεται η απρόσκοπτη κινητικότητα των εμπορευμάτων και των ευρωπαίων πολιτών, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με κινητικά προβλήματα, ενώ ενισχύεται η οικονομική, κοινωνική και γεωγραφική συνοχή όλων των περιοχών της Ε.Ε., συμβάλλοντας στην ανάπτυξη, στην ανταγωνιστικότητα και την καινοτομία της ευρωπαϊκής οικονομίας, καθώς και στην αύξηση της απασχόλησης.
«H Ελλάδα αποτελεί αναπόσπαστο λειτουργικό μέρος των αναθεωρημένων Διευρωπαϊκών Δικτύων Mεταφορών και μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη από τις δυνατότητες χρηματοδότησης που προσφέρει το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο “Συνδέοντας την Ευρώπη”» κατέληξε ο κ. Κουμουτσάκος.
H νέα ευρωπαϊκή πολιτική των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών
Το κύριο δίκτυο μεταφορών θα συνδέσει τα κύρια ευρωπαϊκά αστικά και οικονομικά κέντρα μέχρι το 2030. Θα είναι αποτελέσει το «σύστημα αιμοδοσίας» της ενιαίας αγοράς, καθώς θα επιτρέπει την απρόσκοπτη ροή εμπορευμάτων και προσώπων στην ΕΕ.
Ο κεντρικός κορμός του δικτύου είναι σχεδιασμένος έτσι ώστε να συνδέει με όλους τους τρόπους μεταφοράς περισσότερα από 80 κύρια ευρωπαϊκά λιμάνια και σχεδόν 40 αεροδρόμια μεγάλων πόλεων.
Θα περιλαμβάνει επίσης αναβαθμισμένες σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας, ενώ επιδιώκεται να ενταχθούν στο δίκτυο 35 μείζονα διασυνοριακά έργα ώστε να μειωθούν τα σημερινά χρονοβόρα και κοστοβόρα σημεία συμφόρησης. Παράλληλα, οι «Λεωφόροι της Θάλασσας» - «Motorways of the Sea» θα συνδέσουν μεταξύ τους όλα τα βασικά ευρωπαϊκά λιμάνια καθώς και με τον υπόλοιπο κόσμο.
H σημασία για την Ελλάδα
Σύμφωνα, με τη σχετική ανακοίνωση, για την Ελλάδα η υποστήριξη θα εστιαστεί σε έργα υποδομής για σιδηροδρόμους, όπως επίσης και σε έργα για τη βελτίωση των οδικών συνδέσεων με τις γειτονικές χώρες. Προτεραιότητα θα δοθεί στο ελληνικό τμήμα του «Διαδρόμου Ανατολής-Μεσογείου: Λευκωσία - Πειραιάς - Θεσσαλονίκη - Μπουργκάς - τουρκικά σύνορα - Αμβούργο/Ροστόκ» και της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας Οδού».
Τα κύρια λιμάνια της Ελλάδας μπορούν να επωφεληθούν επίσης από τις δυνατότητες του εργαλείου «Συνδέοντας την Ευρώπη». Όπως επισημαίνεται, στόχος θα πρέπει να είναι η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και των χερσαίων συνδέσεων, καθώς και η ανάπτυξη ή/και βελτίωση συνδέσεων με άλλα ευρωπαϊκά και διεθνή λιμάνια που χρησιμοποιούν τις «Λεωφόρους της Θάλασσας».