«Η απάντηση στο ερώτημα "τι γίνεται τώρα" δεν υπάρχει, αν δεν θέλει η ίδια η πανεπιστημιακή κοινότητα να ανοίξουν τα δύο πανεπιστήμια», σχολίαζαν χαρακτηριστικά στο naftemporiki.gr κύκλοι του υπουργείου Παιδείας, λίγο μετά τη νεότερη απόφαση των διοικητικών υπαλλήλων των ΕΚΠΑ και ΕΜΠ να συνεχίσουν τη μαραθώνια απεργία κατά τη διαθεσιμότητας.
«Η απάντηση στο ερώτημα "τι γίνεται τώρα" δεν υπάρχει, αν δεν θέλει η ίδια η πανεπιστημιακή κοινότητα να ανοίξουν τα δύο πανεπιστήμια», σχολίαζαν χαρακτηριστικά στο naftemporiki.gr κύκλοι του υπουργείου Παιδείας, λίγο μετά τη νεότερη απόφαση των διοικητικών υπαλλήλων του ΕΚΠΑ και του ΕΜΠ να συνεχίσουν τη μαραθώνια απεργία κατά τη διαθεσιμότητας.
Το σκεπτικό της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, σε μορφή απάντησης και στις επικρίσεις τις οποίες δέχεται από τους υποστηρικτές της άποψης περί δραστικής παρέμβασης με στόχο την άμεση λειτουργία του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πολυτεχνείου, συμπυκνώνεται με τον εξής χαρακτηριστικό τρόπο:
«Το πανεπιστήμιο δεν είναι ΕΡΤ. Αν για παράδειγμα εισβάλουν τα ΜΑΤ, ανοίξουν τα δύο ιδρύματα και την επόμενη μέρα φοιτητές προχωρήσουν ξανά σε κατάληψη, τι θα κάνει η πολιτεία; Θα στείλει ξανά τα ΜΑΤ; Μόνο οι φοιτητές και οι καθηγητές μπορούν να επαναλειτουργήσουν τα πανεπιστήμια».
Σε αυτό το πλαίσιο, πηγές του υπουργείου Παιδείας παραπέμπουν στις ενδοπανεπιστημιακές διεργασίες των επόμενων 24ωρων (πχ. συνελεύσεις φοιτητικών συλλόγων στο ΕΜΠ), εκφράζοντας την ελπίδα να διαμορφωθούν συσχετισμοί υπέρ της λειτουργίας -σημειώνουν- των δύο από τα συνολικά 36 πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας. Παράλληλα, επισημαίνουν πρωτοβουλίες (εκκλήσεις μέσω facebook, συλλογές υπογραφών υπέρ της έναρξης των μαθημάτων) οι οποίες ενθαρρύνουν για την καθολική συμμετοχή της πανεπιστημιακής κοινότητας στις εσωτερικές διαδικασίες των δύο ιδρυμάτων.
Στο Μαρούσι υπενθυμίζουν τις έως τώρα κινήσεις του υπουργού Παιδείας (προσφυγή στη δικαιοσύνη η οποία κατέστησε παράνομες τις κινητοποιήσεις, διασφάλιση περικοπής των μισθών των απεργών) και σημειώνουν με νόημα ότι η όποια επιχειρησιακή εξέλιξη για την εφαρμογή του νόμου ξεπερνά τις αρμοδιότητες του υπουργείου. Υπογραμμίζουν μάλιστα το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων.
Αναφορικά με το ζήτημα του ακαδημαϊκού εξαμήνου, κύκλοι του υπουργείου Παιδείας επικαλούνται τη δυνατότητα την οποία παρέχει η νομοθεσία για την επέκταση της περιόδου κατά δύο εβδομάδες, αφήνουν να εννοηθεί ότι δεν αποκλείεται να βρεθεί νομική φόρμουλα για μία πολύ μικρή επιπλέον παράταση, αλλά αναγνωρίζουν ότι από εδώ και στο εξής το εκπαιδευτικό εξάμηνο και η εξεταστική βρίσκονται πράγματι στον «αέρα».
Από την πλευρά τους, εκπρόσωποι των διοικητικών υπαλλήλων του Καποδιστριακού παραμένουν σταθεροί στην εκτίμηση ότι «η ένταξη στη ρύθμιση της διαθεσιμότητας 498 εργαζόμενων και σε αργία άλλων 200 καθιστά τη λειτουργία του Πανεπιστημίου αδύνατη».
Σε αυτό το πλαίσιο, αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι «πιθανές ευθύνες σε σχέση με θέματα ασφάλειας που θα προκύψουν από τη λειτουργία του ιδρύματος υπό καθεστώς αστυνομικής καταστολής βαραίνουν αποκλειστικά όσους επιχειρήσουν να εισβάλλουν στους χώρους του καθώς και όσους τους προτρέπουν να το κάνουν (ΜΜΕ, Υπουργείο Παιδείας, κλπ.)».
Καλούν μάλιστα τους φοιτητές, τους καθηγητές αλλά και ευρύτερα τις όποιες ενδιαφερόμενες κοινωνικές ομάδες να παραστούν την Τρίτη το πρωί στην Πύλη της Πανεπιστημιούπολης προκειμένου να ενισχύσουν την κινητοποίηση. Δεν διστάζουν δε να μιλήσουν για «αυταρχισμό της κυβέρνησης που στα χνάρια της χούντας απειλεί με εισβολή των δυνάμεων καταστολής στα Πανεπιστήμια».
Στο μεταξύ, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών Θεοδόσης Πελεγρίνης, μπροστά στο εκρηκτικό κλίμα το οποίο διαμορφώνεται στο ίδρυμα, δηλώνει με νόημα ότι οι πανεπιστημιακοί δεν διατίθενται να κάνουν μαθήματα υπό την παρουσία της αστυνομίας και επαναφέρει το αίτημα για συνάντηση με τον Πρωθυπουργό «προκειμένου να βρεθεί λύση στο αδιέξοδο».
Η τοποθέτηση του πρύτανη καταγράφεται εν μέσω της υποβολής παραίτησης από το σύνολο της Συγκλήτου του πανεπιστημίου και των κοινωνικών πιέσεων για δραστικές παρεμβάσεις με στόχο τον τερματισμό της κρίσης στα δύο πανεπιστήμια.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΩΣΤΟΥΛΑΣ