Τεχνολογία-Επιστήμη
Τετάρτη, 13 Νοεμβρίου 2013 22:24

Τεχνολογία εντοπισμού και αποφυγής ηφαιστειακής σκόνης για αεροσκάφη

Ένα τεχνητό νέφος ηφαιστειακής σκόνης, για σκοπούς δοκιμών του συστήματος αισθητήρων AVOID, δημιούργησαν με επιτυχία η easyJet, η Airbus και η Nicarnica Aviation.

Ένα τεχνητό νέφος ηφαιστειακής σκόνης, για σκοπούς δοκιμών του συστήματος αισθητήρων AVOID, δημιούργησαν με επιτυχία η easyJet, η Airbus και η Nicarnica Aviation.

Στο πλαίσιο του πειράματος, απελευθερώθηκε στον αέρα πάνω από τον Βισκαϊκό Κόλπο ένας τόννος ηφαιστειακής σκόνης από ένα Airbus A400M. Στη συνέχεια, ένα Α340-300, εξοπλισμένο με το σύστημα AVOID πέταξε προς το νέφος, καταφέρνοντας να εντοπίσει με επιτυχία την ύπαρξη της σκόνης από απόσταση 60 χιλιομέτρων και να μετρήσει με ακρίβεια τη συγκέντρωσή της.   

To τεχνητό νέφος είχε «βάθος» μεταξύ 200 και 300 μέτρων και διάμετρο 2,8 χιλιομέτρων, και ήταν ορατό με γυμνό μάτι.

Η easyJet σχεδιάζει να συνεχίσει την ανάπτυξη του συστήματος, με σκοπό την εγκατάστασή του σε κάποια αεροσκάφη της μέχρι τα τέλη του 2014. Απώτερος στόχος είναι η αποφυγή φαινομένων όπως αυτό του 2010, με τα προβλήματα που προκλήθηκαν στους ουρανούς της Ευρώπης από την έκρηξη του ηφαιστείου Eyjafjallajökull.

Επρόκειτο για την τελική δοκιμή της τεχνολογίας AVOID. Στο πλαίσιό της χρησιμοποιήθηκε και ένα Diamond DA42, ο οποίο πέταξε μέσα στο νέφος και πραγματοποίησε μετρήσεις για να συγκριθούν τα αποτελέσματα με αυτά που θα προέκυπταν από το σύστημα AVOID.

Σύμφωνα με τον δρ. Φρεντ Πράτα, εφευρέτη της τεχνολογίας AVOID, πρόκειται για ένα μοναδικό από επιστημονικής και τεχνικής πλευράς πείραμα, το οποίο «επέδειξε με επιτυχία ότι χαμηλές συγκεντρώσεις στάχτης μπορούν να εντοπιστούν από τον αισθητήρα AVOID».

Η σκόνη που χρησιμοποιήθηκε στο πλαίσιο του πειράματος ήταν από την έκρηξη του ηφαιστείου του 2010. Στόχος ήταν η αναδημιουργία των συνθηκών που δημιουργήθηκαν από το περιστατικό.

Το AVOID μπορεί να παρομοιαστεί με ένα ραντάρ καιρού για ηφαιστειακή σκόνη. Αξιοποιεί υπέρυθρη τεχνολογία για να παρέχει εικόνα σε πιλότους και πύργους ελέγχου και επιτρέπει την έγκαιρη αλλαγή της πορείας ενός αεροσκάφους προκειμένου να αποφευχθεί η συνάντηση με ένα νέφος.