Πολιτιστικά
Τρίτη, 05 Νοεμβρίου 2013 10:35

Ατελείωτο παρόν επιτηδευμένης σύγχυσης

Ο εικαστικός Αναστάσης Στρατάκης παρουσιάζει την πρώτη ατομική του έκθεση, με τίτλο «An endless present», η οποία εγκαινιάζεται στην γκαλερί Άλφα Δέλτα, την Τετάρτη 6 Νοεμβρίου.

Μέσα από δύο είδη σχεδίου και αντιπαραθέτοντας τον ρεαλισμό της φωτογραφικής και της ζωγραφικής αφήγησης σε ένα παιχνίδι εικονικής σύγχυσης, ένας ζωγράφος αποτυπώνει την «αλήθεια» ενός ατελείωτου παρόντος.

Αφήνοντας τον θεατή να αιωρείται ανάμεσα στο πραγματικό και το κατασκευασμένο, ο εικαστικός Αναστάσης Στρατάκης παρουσιάζει την πρώτη ατομική του έκθεση, με τίτλο «An endless present», η οποία εγκαινιάζεται στην γκαλερί Άλφα Δέλτα, την Τετάρτη 6 Νοεμβρίου, στις 8 το βράδυ.

Άμεσες εικόνες αδιάψευστης μαρτυρίας

Ο Αναστάσης Στρατάκης χρησιμοποιεί τη σχεδιαστική του δεινότητα και την έρευνά του πάνω στην ίδια την λειτουργία της οπτικής αφήγησης, για να αναφερθεί στην κατασκευή της ιστορικής αφήγησης. «Truth claim photography» είναι ο όρος που χρησιμοποιήθηκε από τον Tom Gunning, για να περιγράψει την επικρατούσα πεποίθηση ότι οι παραδοσιακές φωτογραφίες απεικονίζουν με ακρίβεια την πραγματικότητα.

Δηλώνει ότι ο ισχυρισμός περί αλήθειας  αφορά τόσο στην καταγραφή, όσο και στην οπτική ακρίβεια των φωτογραφιών. Οι εικόνες έχουν μια ισχυρή επίδραση στα άτομα, ιδιαίτερα οι «άμεσες»,  λόγω της δυνατότητάς τους να τοποθετούν τον θεατή στην θέση του φωτογράφου, να τον μετατρέπουν σε  «αδιάψευστο μάρτυρα».  Όσο ισχυρότερη είναι η αισθητική απόλαυση της θέασης, τόσο ο θεατής εισέρχεται «αδιαμαρτύρητα» στην θέση του αυτόπτη μάρτυρα.

Ιστορικές στιγμές ή προϊόν επινόησης;

Στις δικές του «εικόνες», ο Αναστάσης Στρατάκης χρησιμοποιεί δύο είδη σχεδίου, το ηλεκτρονικό και το παραδοσιακό με μολύβια και μελάνια. Ο θεατής δε γνωρίζει κατά πόσον τα πρόσωπα, οι χώροι, τα αντικείμενα και οι λεπτομέρειές τους είναι αληθινά ή κατασκευασμένα, αν η στιγμή της καταγραφής είναι μία ή πολλές, αν η τελική εικόνα αναφέρεται σε μία ή σε διαφορετικές ιστορικές στιγμές ή αν είναι προϊόν επινόησης του καλλιτέχνη. Σε αυτή την επιτηδευμένη σύγχυση, αλλού η «αλήθεια» καταγράφεται από την φωτογραφική εικόνα κι αλλού από το σχέδιο. Στην έκθεση, παρουσιάζεται μια σειρά από πορτραίτα σε εσωτερικούς χώρους, με εμφανή τα κοινωνικά, αλλά και τα χρονικά χαρακτηριστικά, τόσο στην ένδυση των εικονιζόμενων, όσο και στην αρχιτεκτονική διευθέτηση. Τι είδους εικόνα βρίσκεται, όμως, απέναντί μας;

Για παράδειγμα, στην έκθεση παρουσιάζεται ένα έργο με θέμα την εικόνα του «κρυφού σχολειού». Εδώ, ο καλλιτέχνης «παίζει» με το μέγεθος, ώστε να χαρακτηρίσει την αλήθεια του ισχυρισμού περί υπάρξεως τέτοιου  σχολείου στα χρόνια της τουρκοκρατίας. Επίσης, η κατασκευή της ιστορικής αφήγησης και οι διαφορετικές εκδοχές της συγκροτούν ένα τρίπτυχο έργο, με θέμα την «Κυβέρνηση του Βουνού», που - με πρωτοβουλία του ΕΑΜ - συνεστήθη στην ορεινή Ευρυτανία.

Πληροφορίες
Γκαλερί Άλφα Δέλτα: Παλλάδος 3, Ψυρρή - Αθήνα, τηλ.: 210 3228785. Διάρκεια έκθεσης: 6 Νοεμβρίου έως 14 Δεκεμβρίου. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Παρασκευή: 12:00 - 21:00, Σάββατο: 12:00 - 16:00.

naftemporiki.gr