Περιβάλλον
Δευτέρα, 07 Οκτωβρίου 2013 21:58

«Οδικός χάρτης» για μείωση των εκπομπών στις αερομεταφορές

Στη σκιά της απόρριψης της ευρωπαϊκής πρότασης για επιβολή φόρου άνθρακα στους αερομεταφορείς τρίτων χωρών, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η γενική συνέλευση του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας του ΟΗΕ (ICAO), κατέληξε σε συμφωνία για περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τις αεροπορικές μεταφορές.

Στη σκιά της απόρριψης της ευρωπαϊκής πρότασης για επιβολή φόρου άνθρακα στους αερομεταφορείς τρίτων χωρών, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η γενική συνέλευση του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας του ΟΗΕ (ICAO), κατέληξε σε συμφωνία για περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τις αεροπορικές μεταφορές.

Έπειτα από χρόνια –συχνά τεταμένων- συνομιλιών, εκπρόσωποι των 191 κρατών-μελών του ICAO συμφώνησαν σε «οδικό χάρτη» που εξουσιοδοτεί των οργανισμό να αναπτύξει παγκόσμιο μηχανισμό μέτρων εδραζόμενων στη βάση της αγοράς (MBM) μέσα στα επόμενα τρία χρόνια. Τα μέτρα αυτά, στα οποία μπορεί να περιλαμβάνεται και φόρος άνθρακα, θα επικυρωθούν στην επόμενη γενική συνέλευση, το 2016, για να εφαρμοστούν έως το 2020.

«Η συμφωνία για MBM συνιστά ιστορικό ορόσημο για τις αερομεταφορές και για το ρόλο της πολυφωνίας στην αντιμετώπιση των παγκόσμιων κλιματικών προκλήσεων», δήλωσε ο πρόεδρος του συμβουλίου του ICAO Ρομπέρτο Γκονζάλες.

Πολλές χώρες, ανάμεσά τους οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Ινδία και η Κίνα, απέρριψαν την πρόταση που θα επέτρεπε στην Ευρωπαϊκή Ένωση να επεκτείνει το δικό της σύστημα εμπορίας ρύπων (ETS) και στις ξένες αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποιούν τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια μέχρι την εφαρμογή διεθνούς συμφωνίας για περιορισμό των εκπομπών.

Ευρωπαίος αξιωματούχος ανέφερε ανώνυμα στο πρακτορείο Reuters ότι η εξέλιξη συνιστά πλήγμα για τις Βρυξέλλες, παρότι η αρμόδια κοινοτική επίτροπος Κόνι Χέντεγκαρντ χαιρέτισε τη συμφωνία ως ένδειξη ότι «η σκληρή δουλειά της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποφέρει καρπούς».

Σύμφωνα με αναλυτές, η διεθνής συμφωνία περιορίζει την εφαρμογή του ETS στις πτήσεις εντός των «28», περιορίζοντας δηλαδή κατά 60% τις πτήσεις που καλύπτει. Παράλληλα, αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, οι οποίες προσφέρουν σχεδόν αποκλειστικά πτήσεις από και προς ευρωπαϊκά αεροδρόμια, έχουν κινηθεί νομικά εναντίον του μηχανισμού.