Πολιτιστικά
Κυριακή, 29 Σεπτεμβρίου 2013 21:20

«Χρυσή Αθηνά» στο «Ραντεβού μετά τα μεσάνυχτα» του Γ. Γκονζάλες

Η ταινία «Ραντεβού μετά τα μεσάνυχτα» του Γιαν Γκονζάλες από τη Γαλλία, μια νεωτεριστική εκδοχή της «Φιλοσοφίας στο Μπουντουάρ», απέσπασε τη «Χρυσή Αθηνά» στο 19ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, «Νύχτες Πρεμιέρας».

Η ταινία «Ραντεβού μετά τα μεσάνυχτα» του Γιαν Γκονζάλες από τη Γαλλία, μια νεωτεριστική εκδοχή της «Φιλοσοφίας στο Μπουντουάρ», απέσπασε τη «Χρυσή Αθηνά», την υψηλότερη διάκριση, στο 19ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, «Νύχτες Πρεμιέρας», το οποίο ολοκληρώθηκε το βράδυ της Κυριακής με την απονομή των βραβείων και την προβολή της βραβευμένης ταινίας «Η Ζωή της Αντέλ».

Μεταφυσικά παραμύθια, με χιούμορ, ποίηση και λυρισμό

Η υπόθεση της ταινίας του Γκονζάλες, η οποία έκανε πρεμιέρα στην «Εβδομάδα των Κριτικών» του τελευταίου Φεστιβάλ Καννών, μας μεταφέρει  - μεσάνυχτα - στο φαντεζί παριζιάνικο διαμέρισμα της Αλί και του Ματιάς,  εκεί που το νεαρό ζευγάρι ετοιμάζεται για ένα ακόμη όργιο. Μαζί τους είναι η τραβεστί υπηρέτριά τους, ενώ η παρέα μεγαλώνει με ακόμα τρία άτομα. Καθώς η βραδιά προχωρά, ο αρχικός σκοπός της ξεχνιέται και ο καθένας από τους παρευρισκόμενους αφηγείται την προσωπική του ιστορία μέσα από φλας - μπακ, τα οποία παραπέμπουν σε μεταφυσικά παραμύθια, άλλοτε με χιούμορ και άλλοτε με ποίηση και λυρισμό.

Ο Ερίκ Καντονά και ο γιος του Αλέν Ντελόν

Στην πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, ο 36άχρος γάλλος σκηνοθέτης δεν διστάζει να ντύσει τολμηρά τον διάσημο Ερίκ Καντονά και να αποπειραθεί την αφήγηση μιας νέας «Φιλοσοφίας στο Μπουντουάρ», τοποθετημένης σε κάποια παράλληλη διάσταση. Μπλέκοντας την κλασική γαλλική διανόηση με τα ανατολίτικα παραμύθια και τη σεξουαλική λογοτεχνία, ο Γκονζάλες φτιάχνει ένα φιλμ ντελικάτο και αισθησιακό, που παρασύρει όποιον αφεθεί στη γοητεία που αποπνέει.

Αναφοράς αξίζει και η καταπληκτική μουσική των Μ83 του συνθέτη Άντονι Γκονζάλες, αδερφού του σκηνοθέτη,  καθώς και η ερμηνεία του νεαρού Αλέν Φαμπιάν Ντελόν, που κουβαλάει κινηματογραφικές αναμνήσεις μεγατόνων, καθώς διαθέτει την εκφραστικότητα και τα υγρά μάτια του πατέρα του.

Τα υπόλοιπα βραβεία

Περισσότερες από 200 ταινίες από όλο τον κόσμο, μικρού μήκους φιλμ, μουσικά ντοκιμαντέρ, αφιερώματα και ελληνικός κινηματογράφος σε αφθονία συμπεριλήφθηκαν στο πολύπτυχο και προσεκτικά καταρτισμένο πρόγραμμα του 19ου Διεθνούς Φεστιβάλ «Νύχτες Πρεμιέρας».
Ανάμεσα στις δημιουργίες που ξεχώρισαν κερδίζοντας διάκριση είναι και η ταινία του Σαμ Φλάισνερ, «Stand clear of the closing doors» - η οποία διηγείται την ιστορία ενός αυτιστικού εφήβου που ζει μια υπόγεια οδύσσεια στο μετρό, ενώ η μάνα του καταβάλλει τεράστιες προσπάθειες για να τον βρει -  που  απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας.

Το φιλμ «La Fille de 14 Juillet» του Αντονίν Περετζατκό απέσπασε το βραβείο σεναρίου επιβεβαιώνοντας την πολύ δυνατή φετινή παρουσία των γαλλικών ταινιών, ενώ το «Short Term 12» του Ντέστιν Ντάνιελ Κρίτον, που  χαρακτηρίζεται από την σοκαριστικά ώριμη γραφή ενός σκηνοθέτη που προσεγγίζει με αξιοθαύμαστη ισορροπία και με αποδραματοποιημένη διάθεση ένα θέμα άκρως ευαίσθητο, απέσπασε το βραβείο κοινού.

Τέλος, το βραβείο «Χρυσή Αθήνα Music & Film»κέρδισε η δημιουργία της Καρολίν Μαρτέλ, «Le Chant des Ondes / Wavemakers», με θέμα τα «Ηλεκτρικά Κύματα» που έρχονται για να αποκαλύψουν ένα συναρπαστικό όσο και άγνωστο κεφάλαιο της μουσικής ιστορίας,  το οποίο συνδυάζει με τον καλύτερο τρόπο την τεχνολογία με τον ανθρώπινο παράγοντα.

Βραβεία Διαγωνιστικού Τμήματος Ελληνικών Μικρού Μήκους Ταινιών

Το «Red Hulk» της Ασημίνας Προέδρου ήταν η μεγάλη νικήτρια ταινία του ελληνικού διαγωνιστικού τμήματος μικρού μήκους του 19ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας», αφού κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας και το χρηματικό έπαθλο των 2.000 ευρώ που το συνοδεύει. Το μικρού μήκους φιλμ βραβεύθηκε πριν από λίγες ημέρες και στο Φεστιβάλ της Δράμας, με τον «Χρυσό Διόνυσο». Στην ταινία, κεντρικός χαρακτήρας είναι ο Γιώργος, ο οποίος ψάχνει στη ζωή του κάποιο νόημα. Γεμίζει το κενό ως «Red Hulk», όπως είναι γνωστός στο σύνδεσμο οπαδών της ομάδας του. Η εμπλοκή του σ’ ένα επεισόδιο ρατσιστικής βίας,  θα φέρει μπροστά του νέα αδιέξοδα και επιλογές.

Απαντώντας σε προτροπή της περσινής κριτικής επιτροπής για αύξηση των βραβείων,  ούτως ώστε να ανταποκριθεί στον μεγάλο αριθμό ταινιών του τμήματος (73 ταινίες,  από πάνω από 200 συμμετοχές), το Φεστιβάλ δημιούργησε δύο ακόμη Βραβεία Καλύτερης Ταινίας: το δεύτερο Βραβείο απονεμήθηκε στην ταινία «Στο Κατώφλι», για «τη μινιμαλιστική της δύναμη, την ελλειπτικά ρεαλιστική αποτύπωση της αθέατης ελληνικής επαρχίας και για τη δύναμη της κεντρικής ηρωίδας στην υπόγεια διαδρομή της προς την αυτονομία», και το τρίτο Βραβείο στην ταινία «Νικολέτα» της Σόνια Λίζα Κέντερμαν, «για την επιτυχημένη σύζευξη της κλασικής γραφής με το συναίσθημα, αφηγούμενη μια σκληρή ιστορία ενηλίκων μέσα από τα μάτια ενός παιδιού».

Το βραβείο σκηνοθεσίας κέρδισε η ταινία «Dead End» της Τώνιας Μισιαλή, την οποία η κριτική επιτροπή επαίνεσε για «τον ιδιαίτερα επιτυχημένο, ακριβή και διακριτικό τρόπο με τον οποίο ισορροπεί ανάμεσα στην κωμωδία και την τραγωδία ενός ζευγαριού τρίτης ηλικίας,  που αντιμετωπίζει τους φόβους του τέλους».

Οι Ζήσης Κοκκινίδης και Ίωνας Παπασπύρου τιμήθηκαν για το σενάριό τους για την ταινία «Δεν Είμαι Τώρα Εδώ», μια ταινία «που ακολουθεί τις διαδρομές του εγώ στις σύγχρονες μεταμφιέσεις του και αναγάγει σε τέχνη το προσωπικό και το τυχαίο, περιγράφοντας την αγωνία ενός ανθρώπου που προσπαθεί να σταματήσει το χρόνο». Τέλος, η κριτική επιτροπή πήρε την πρωτοβουλία να απονείμει τρεις ειδικές μνείες, στις ταινίες «Lea» του Κωνσταντίνου Αντωνόπουλου, «Dust» του Θανάση Τσιμπίνη και «Boil» της Ήρας Ντίκα, «για την τόλμη να αναζητήσουν και να δοκιμάσουν διαφορετικούς τρόπους για ν’ αφηγηθούν ολοκληρωμένα τις ιστορίες τους».

Τα βραβεία των πρωτοεμφανιζόμενων καλλιτεχνών

Σε μια σύντομη αλλά ευχάριστη τελετή το βράδυ του Σαββάτου, το Φεστιβάλ απένειμε τα βραβεία του διαγωνιστικού τμήματος ελληνικών μικρού μήκους ταινιών, καθώς και εκείνα των πρωτοεμφανιζόμενων καλλιτεχνών. Ο Έκτορας Λυγίζος και ο Γιάννης Παπαδόπουλος («Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού»)  καθώς και η Μαρία Γεωργιάδου («Συγχαρητήρια στους Αισιόδοξους?») κέρδισαν τα βραβεία Σκηνοθεσίας, Ανδρικής Ερμηνείας και Γυναικείας Ερμηνείας, αντίστοιχα.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]