Πολιτιστικά
Τρίτη, 24 Σεπτεμβρίου 2013 19:30

Ανοιχτή πρόβα του μπαλέτου της ΕΛΣ στον Λευκό Πύργο

Στο σημείο όπου ο Θόδωρος Αγγελόπουλος έστηνε την κάμερά του για τα εξαντλητικά γυρίσματα των ταινιών του - στην παραλία της Θεσσαλονίκης, μπροστά από τον Λευκό Πύργο - η Ελένη Καραΐνδρου, ο Ρενάτο Τζανέλλα και οι χορευτές του μπαλέτου της Λυρικής θα πραγματοποιήσουν μια - ανοιχτή για το κοινό - πρόβα της παράστασης «Ταξίδι στην αιωνιότητα», την Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου στις 6.30 το απόγευμα.

Στο σημείο όπου ο Θόδωρος Αγγελόπουλος έστηνε την κάμερά του για τα εξαντλητικά γυρίσματα των ταινιών του - στην παραλία της Θεσσαλονίκης, μπροστά από τον Λευκό Πύργο - η Ελένη Καραΐνδρου, ο Ρενάτο Τζανέλλα και οι χορευτές του μπαλέτου της Λυρικής θα πραγματοποιήσουν μια - ανοιχτή για το κοινό - πρόβα της παράστασης «Ταξίδι στην αιωνιότητα», την Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου στις 6.30 το απόγευμα.

Στο πλαίσιο των 48ων Δημητρίων

Με αφορμή τις δύο παραστάσεις που θα δοθούν στις 28 και 29 Σεπτεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο των 48ων Δημητρίων, το μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ), με συνοδοιπόρο την μουσική της Ελένης Καραΐνδρου, θα αποτίσει τον δικό του φόρο τιμής στον Θόδωρο Αγγελόπουλο, στο έργο του οποίου βασίστηκε ο Ρενάτο Τζανέλλα για την χορογραφία του.

Πρόκειται για μια δράση υψηλού συμβολισμού, αφού η παραλία της Θεσσαλονίκης υπήρξε ορόσημο της αγγελοπουλικής εικονογραφίας, η οποία αποτέλεσε την αφετηρία για το παγκόσμιο ταξίδι των συνθέσεων της Ελένης Καραΐνδρου. 
Η είσοδος για το κοινό θα είναι ελεύθερη, ενώ το δρώμενο υποστηρίζει η «Παράλλαξη» και το «Η Θεσσαλονίκη αλλιώς».

«Ταξίδι στην αιωνιότητα»

Η επιτυχημένη παραγωγή «Ταξίδι στην αιωνιότητα», του μπαλέτου της ΕΛΣ με τις μουσικές της Ελένης Καραΐνδρου που γράφτηκαν για τις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου, θα παρουσιαστεί για δύο μόνο παραστάσεις – στις 28 και  29 Σεπτεμβρίου - στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης,  σε μια συμπαραγωγή για τη συμπρωτεύουσα. 

Ο Ρενάτο Τζανέλλα χορογράφησε τις εμβληματικές συνθέσεις της Καραΐνδρου που έντυσαν ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου σε μια παράσταση υψηλής συγκίνησης, η οποία ενθουσίασε κοινό και κριτικούς όταν πρωτοπαρουσιάστηκε στο θέατρο Ολύμπια, τον Μάρτιο του 2013. Τα σκηνικά και τα κοστούμια της παράστασης έχει σχεδιάσει η Κατερίνα Αγγελοπούλου, κόρη του Θόδωρου Αγγελόπουλου, η οποία έχει εργαστεί ως σκηνογράφος και ενδυματολόγος σε ταινίες μικρού μήκους, στο θέατρο και την όπερα.

Ρενάτο Τζανέλλα

Ο διευθυντής του μπαλέτου της ΕΛΣ αναφέρει για την παράσταση:  «Η μουσική της Ελένης Καραΐνδρου είναι ένα ταξίδι από μόνη της. Η λέξη “ταξίδι” είναι, επίσης, πολύ κοντά σε περιεχόμενο σ’ αυτό που προσπαθεί να είναι αυτή η παράσταση: ένα σύντομο ταξίδι.
Η πρόθεσή μου δεν είναι, βέβαια, να αφηγηθώ μια ιστορία για τις ταινίες. Οι ταινίες είναι από μόνες τους ένας κόσμος. Θέλησα να αφεθώ να εμπνευστώ από την ίδια τη μουσική και από τις ταινίες και να δημιουργήσω κάτι που μεταδίδει αυτά τα οποία ένιωσα κι εγώ βλέποντάς τες, αυτά για τα οποία μιλούν όλα αυτά που βρίσκω υπέροχα αλλά τόσο έντονα, που αμέσως νιώθω ότι πρέπει να πάρω μια απόσταση: τα έντονα συναισθήματα, το πάθος, την απελπισία, τη θλίψη.

Ήταν αναπόφευκτο αυτό το έργο να αναπτύσσεται στη σκιά του γίγαντα κινηματογραφιστή και η αλήθεια είναι ότι ένιωσα στην αρχή μια πίεση. Αλλά συμφωνήσαμε και οι τρεις, η Ελένη, η Κατερίνα κι εγώ, ότι πρέπει να απελευθερωθούμε από τις ταινίες και να ερμηνεύσουμε τη μουσική στο νέο έργο. Το «ταξίδι» και η «αιωνιότητα» είναι άλλωστε δύο έννοιες που αφορούν άμεσα τον καλλιτέχνη. Η δημιουργία είναι σαν το ταξίδι. Δεν ξέρεις ποτέ πού θα σε βγάλει και δεν ξέρεις ποτέ αν θα μείνει κάτι απ’ αυτό που κάνεις, στο οποίο βάζεις κάτι από τον εαυτό σου».

Ελένη Καραΐνδρου

Η σπουδαία ελληνίδα συνθέτρια αναφέρει : «Η πρώτη μου συνεργασία με το Θόδωρο Αγγελόπουλο ήταν το «Ταξίδι στα Κύθηρα», το ταξίδι στο ανέφικτο. Στην «Αιωνιότητα και μια μέρα», την έκτη από τις οκτώ συνεργασίες μας, ο Θόδωρος κατακτούσε το Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες και παρέδιδε μια ταινία, ποιητικό στοχασμό, πάνω στην ανθρώπινη ύπαρξη και τα όριά της, αφήνοντας παρακαταθήκη το μεγάλο ερώτημα, τι είναι το αύριο, πόσο διαρκεί το αύριο... Μια αιωνιότητα και μια μέρα. Την απάντηση τη δανείζεται από τον Σαίξπηρ, δίνοντάς της ωστόσο την προέκταση του δικού του στοχασμού.

Όταν συναντήθηκα με το Ρενάτο Τζανέλλα, μετά από πρόσκληση του Μύρωνα Μιχαηλίδη, μέσα μου γεννήθηκε η βεβαιότητα ότι η μουσική που έγραψα, εμπνεόμενη από το ποιητικό όραμα του Αγγελόπουλου, στα χέρια του χαρισματικού χορογράφου θα έπαιρνε άλλες διαστάσεις και θα ζωντάνευε μέσα από τη γλώσσα του σώματος. Δουλέψαμε μαζί με το Ρενάτο για να χτίσουμε μαζί ένα ενιαίο έργο δραματουργικά, ένα μουσικό ταξίδι με πολλούς σταθμούς, με πολλές εικόνες, με ανατροπές, με εναλλαγή χρωμάτων. Από Το λιβάδι που δακρύζει και το θέμα του πρόσφυγα, στην αναχώρηση και το θέμα της αιωνιότητας κι από την Αναζήτηση στο Ταξίδι στα Κύθηρα. Από το Βλέμμα του Οδυσσέα, στον αποχαιρετισμό του Μελισσοκόμου κι από το Χορό στο ποτάμι της Σκόνης του χρόνου, στο Τοπίο στην ομίχλη και το Adagio - το θέμα του πατέρα.

Η συνάντησή μου με το Ρενάτο, ο τρόπος που ακούει τη μουσική, η βαθειά του ευαισθησία, η γνώση και το ταλέντο του, πιστεύω θα φωτίσουν αθέατες πλευρές της μουσικής μου.
Η παρουσία της Κατερίνας Αγγελοπούλου στη σκηνογραφία και τα κοστούμια, μιας νέας καλλιτέχνιδας με φλόγα και όραμα, με γεμίζει χαρά και συγκίνηση γιατί πιστεύω πως μαζί με το ταλέντο της καταθέτει ένα σημαντικό συγκινησιακό φορτίο και μια βαθειά γνώση του ψυχικού τοπίου του Θόδωρου Αγγελόπουλου».

Πληροφορίες
Προπώληση από τα εκδοτήρια του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης στο Μέγαρο (τηλ.: 2310 895938-9) και στην πλατεία Αριστοτέλους καθώς και από το www.tch.gr.  Τιμές εισιτηρίων: 50, 35, 25, 15 και 10 ευρώ (μαθητικό, φοιτητικό και για κατόχους κάρτας ανεργίας).

naftemporiki.gr