Κυρία με άλικη χαίτη περιεργάζεται στο μουσείο του Παρισιού Jeu de Paume τον πίνακα «Le retour de flamme» (η επιστροφή στις φλόγες) που φιλοτεχνήθηκε το 1943 από το Βέλγο σουρεαλιστή Ρενέ Μαγκρίτ (1898-1967).
Το φωτογραφικό ενσταντανέ δεν θα μπορούσε να αποτυπώνει καλύτερα την ουσία του υπερρεαλισμού, που διενεργεί μια εθελημένη παραβίαση του αντικειμενικού κόσμου, χωρίς λογικό έλεγχο, χωρίς ηθικούς και αισθητικούς περιορισμούς.
Η μετά τον ιμπρεσιονισμό τέχνη, από τον κυβισμό ως τον σουρεαλισμό, βασισμένη στη φροϊδική θεωρία, επιδιώκει τη δημιουργία ενός κόσμου παράλληλου με αυτόν που η εμπειρία μάς υποβάλλει ως πραγματικό.
Πρόκειται για μια σαφή μετάθεση της αναφοράς, με την επίγνωση, όπως γράφει ο Μαγκρίτ σε επιστολή του προς τον Μισέλ Φουκώ, πως
«ό,τι φαντάζεται δεν αναπολεί τίποτε το φανταστικό,
ανακαλεί στη μνήμη την πραγματικότητα του κόσμου,
που η εμπειρία και η λογική ατενίζουν συγκεχυμένα».
Ισως γι' αυτό ο Μαγκρίτ θεωρείται ότι ξεπερνάει το σουρεαλισμό, στον οποίο κατατάσσεται ως ζωγράφος, και εκφράζει το μεταμοντέρνο.
Η έκθεση με έργα Μαγκρίτ, που εγκαινιάστηκε σήμερα στο μουσείο του Παρισιού, θα διαρκέσει ως τις 9 Ιουνίου 2003.
Κ.Τ.