Πολιτιστικά
Σάββατο, 31 Αυγούστου 2013 10:04

Μυστικιστικό ηχόραμα μουσικής φιλοσοφίας

Με εικόνες που «τρέφονται από την ορμή και τη δύναμη της μουσικής, σε μια σύνθεση Ανατολής και Δύσης, όπου αντηχεί το μήνυμα του έργου του Γκουρτζίεφ για την αφύπνιση του ανθρώπου», η μουσική ομάδα Ρόδα παρουσιάζει με τον ξεχωριστό της τρόπο συνθέσεις του ιδιαίτερου έλληνα μουσικού, σε τρεις συναυλίες, στο Ευριπίδειο Θέατρο Χαλανδρίου.

Οι φιλοσοφικοί ήχοι ενός μυστικιστή συνθέτη, ο οποίος πίστευε ότι μέσα από τις δονήσεις της μουσικής μπορούν να μελετηθούν οι νόμοι του σύμπαντος, συναντούν τον κινηματογράφο και το video art, αποκτώντας νέες διαστάσεις.

Με εικόνες που «τρέφονται από την ορμή και τη δύναμη της μουσικής, σε μια σύνθεση Ανατολής και Δύσης, όπου αντηχεί το μήνυμα του έργου του Γκουρτζίεφ για την αφύπνιση του ανθρώπου», η μουσική ομάδα Ρόδα παρουσιάζει με τον ξεχωριστό της τρόπο συνθέσεις του ιδιαίτερου έλληνα μουσικού, σε τρεις συναυλίες, με τίτλο  «Αναζητητές», οι οποίες θα παρουσιαστούν - στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ρεματιάς -  στο Ευριπίδειο Θέατρο Χαλανδρίου, από τη Δευτέρα 2 έως και την Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου, στις 9 το βράδυ.

Αφιερωμένη στον έλληνα φιλόσοφο – συνθέτη  Γεώργιο Γεωργιάδη (1866 - 1949), γνωστό ως Γκουρτζίεφ (Gurdjieff), ο οποίος δημιούργησε το φιλοσοφικό σύστημα «Τέταρτος δρόμος» ή «Εργασία», που περιλαμβάνει ένα σύνολο ιδεών και περιγράφει λεπτομερώς τη λειτουργία της «ανθρώπινης μηχανής» και τα στάδια για την πνευματική αφύπνιση του ανθρώπου, η παράσταση, που παρουσιάστηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, επιστρέφει προσαρμοσμένη δυναμικά για την πρώτη της παρουσίαση σε εξωτερικό χώρο.

Επίκληση στις ιερές δυνάμεις

Μέσα από την προβολή εικόνων της καθημερινότητας, της παιδικής ηλικίας, του πολέμου, της πολιτικής διαμαρτυρίας, της εγκατάλειψης, της φύσης, του βιομηχανοποιημένου χώρου, όπου κατοικούμε, η ομάδα Ρόδα πειραματίζεται με τη σχέση κινηματογραφικής εικόνας και μουσικής, με στόχο την αναζήτηση της πνευματικότητας στη σύγχρονη κοινωνία. Έτσι, παίρνει τους πολυμορφικούς ήχους του Γκουρτζίεφ και τους «επιτρέπει να υπάρχουν σε όλη την άμορφη και εξωτική ελευθερία τους. Ήχους διαλογισμού, χίμαιρας, οξύτητας, προτεταμένης ψαλμωδίας, ανοιχτούς, ρυθμικούς, μυστικιστικά μινιμαλιστικούς, που μέσα από τη μελωδική ακρίβειά τους, στέκονται αποστασιοποιημένα και αμερόληπτα, κάνοντας επίκληση στις ιερές δυνάμεις».

Αποτελώντας τμήμα του Ιδρύματος Γκουρτζίεφ, η ομάδα Ρόδα έχει στόχο την πραγμάτωση της διδασκαλίας του μεγάλου έλληνα φιλοσόφου. Από το 1991, μελετά τους μεγάλους μύθους της ανθρωπότητας και τα μέλη της διερευνούν τη θεατρική εμπειρία και τις δυνατότητές της να συμβάλλει στην ευρύτερη ανάπτυξη της προσωπικότητας και του δυναμικού του ανθρώπου, στηρίζοντας την ύπαρξή της και τις μεθόδους εργασίας της πάνω στη μελέτη του έργου που κληροδότησε ο Γκουρτζίεφ.

Διψασμένος για την αρχαία γνώση

Γεννημένος στην Αλεξανδρούπολη του Καυκάσου από έλληνες γονείς, ο Γκουρτζίεφ ήταν μια από τις πιο σημαντικές πνευματικές φυσιογνωμίες του 20ού αιώνα και συνθέτης έργων που εμπνεύστηκε από τα ταξίδια του στις πιο δυσπρόσιτες περιοχές της Κεντρικής Ασίας και της Άπω Ανατολής. Προσάρμοσε στο πιάνο και τη δυτική συμφωνική ορχήστρα - με τη συνεργασία του μαθητή του, συνθέτη και μαέστρου των μπαλέτων της Αγίας Πετρούπολης, Τόμας ντε Χάρτμαν - λαϊκά τραγούδια από κοινότητες της Ασίας, ψαλμούς και ύμνους των Δερβίσηδων και των Σαγίντ, ύμνους και προσευχές μακρινών και απομονωμένων ναών, αλλά και μουσική για τις «κινήσεις», τους Ιερούς Χορούς που επινόησε ως αναπόσπαστο μέρος της διδασκαλίας του.

Σύμφωνα με την αυτοβιογραφία του, «Συναντήσεις με Αξιοσημείωτους Ανθρώπους», η δίψα του για την αρχαία γνώση – που πίστευε ότι υπήρχε ακόμη κάπου στη γη – τον οδήγησε, όσο ήταν ακόμα νεαρός, σε μια αναζήτηση που επρόκειτο να διαρκέσει περισσότερο από είκοσι χρόνια. Διαχώριζε τη μουσική σε «αντικειμενική» και «υποκειμενική», όπως και κάθε άλλο είδος τέχνης. Υποκειμενική θεωρούσε τη μουσική που παράγει τυχαίες αντιδράσεις στους ακροατές της και αντικειμενική τη μουσική που βασίζεται στην ακριβή γνώση των νόμων, που διέπουν τις δονήσεις των ήχων, μέσα από τις οποίες μπορούν να μελετηθούν οι νόμοι του σύμπαντος. Όταν περιγράφει τα στάδια της δημιουργίας, της εξέλιξης και της ανεξέλιξης, στοχεύει στην επαναδημιουργία μιας συμμαχίας ανάμεσα στη μουσική και την επιστήμη, η οποία ανάγεται στην παράδοση της δυτικής πυθαγόρειας σκέψης.

O τεράστιος πλούτος της μουσικής του καλύπτει μια ευρεία γκάμα, από τη θρησκευτική και υμνική παράδοση της Ανατολής, μέχρι τη σύγχρονη τρανς και τζαζ. Οι συνθέσεις του «αγγίζουν» εθνολογικά στοιχεία και τελετουργίες των μοναστηριακών αδελφοτήτων, προσφέροντας ένα πλούσιο ρεπερτόριο με ρίζες από τη λαϊκή και θρησκευτική μουσική της Κεντρικής Ασίας, του Καυκάσου και της ρωσικής ορθόδοξης λειτουργικής μουσικής.

Συντελεστές
Τάκης Πατερέλης (πιάνο, σαξόφωνο, φλάουτο), Πία Πιερράκου (πλήκτρα, φωνητικά), Γιώργος Ντούνης (κρουστά), Δημήτρης Γασπαράτος (κιθάρα, κρουστά, μπάσο, φωνητικά), Σταύρος Κάππας (κρουστά), Άγγελος Γιαννάτος (κρουστά), Γιάννης Καλημέρης (ντιτζεριντού, κρουστά), Ορφέας Περετζής (video art), καλλιτεχνική διεύθυνση –  ενορχήστρωση: Μαρία Περετζή.

Πληροφορίες
Ευριπίδειο Θέατρο Ρεματιάς: πεζόδρομος Προφήτου Ηλία – Χαλάνδρι, τηλ.: 210 6895300. Είσοδος: κανονικό: 12 ευρώ,  φοιτητικό – ανέργων – ΑΜΕΑ: 9 ευρώ.

naftemporiki.gr