Πολιτιστικά
Τετάρτη, 07 Αυγούστου 2013 11:06

Αργύρης Ξάφης: «Όσο είμαι ζωντανός και καλά, θα είμαι αισιόδοξος…»

Σε έναν κόσμο όπου ο έρωτας κινεί ορμητικά και ανεξέλεγκτα τις πράξεις των ηρώων και αποδεικνύεται δηλητηριώδης και καταστροφικός, ο ηθοποιός Αργύρης Ξάφης υποδύεται τον Ηρακλή  και μας μιλά για το έργο «Τραχίνιες».

Σε έναν κόσμο όπου ο έρωτας κινεί ορμητικά και ανεξέλεγκτα τις πράξεις των ηρώων και αποδεικνύεται δηλητηριώδης και καταστροφικός, ο ηθοποιός Αργύρης Ξάφης υποδύεται τον Ηρακλή  και μας μιλά για το έργο «Τραχίνιες».

Ξεκινώντας την περιοδεία της, η συγκλονιστική τραγωδία του Σοφοκλή για το απόλυτο πάθος της  Διηάνειρας για τον Ηρακλή και τις ακραίες συνέπειές του παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία του Θωμά Μοσχόπουλου, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, την Παρασκευή 9 και το Σάββατο 10 Αυγούστου, στις 9 το βράδυ.

Οι «Τραχίνιες» είναι ένα έργο για τον τρόμο του ανθρώπου μπροστά σε ένα σύμπαν που προσπαθεί να δαμάσει, αλλά αποδεικνύεται, τελικά, πως λίγο κατανοεί. Η Διηάνειρα, ερωτευμένη και απελπισμένη, θα προσπαθήσει να κερδίσει ξανά την αγάπη του Ηρακλή, με ένα ερωτικό φίλτρο από το αίμα του Κένταυρου Νέσσου. Όμως, στην προσπάθειά της να αποτρέψει το αναπόφευκτο, θα προκαλέσει άθελά της τον θάνατο του αγαπημένου της.

Καθώς οι θεοί εκδικούνται και η γνώση δεν οδηγεί στο φως, ο  Αργύρης Ξάφης ενσαρκώνει τον ημίθεο Ηρακλή, που βρίσκει βασανιστικό θάνατο από το χέρι της γυναίκας που εγκατέλειψε για τον έρωτα μιας άλλης, και μιλά για την παράσταση και τις απόλυτες ανάγκες του.

Ποιο είναι το θέμα της συγκλονιστικής αυτής τραγωδίας;

Η καταστροφική παραφορά του έρωτα και το τόσο παρόν και σύγχρονο ερώτημα του κατά πόσον μπορούμε να τα καταφέρουμε - εμείς οι πολίτες - χωρίς ήρωες, χωρίς καθοδηγητές. Μόνοι μας.

Με εφαλτήριο τον έρωτα, ποιες ανθρώπινες αδυναμίες σκιαγραφεί ο Σοφοκλής;

Μιλάει για τη ματαίωση, για την υπεροχή της νιότης. Το μάτι, λέει, τον ανθό ξεχωρίζει και πετά όλα τα άλλα. Μιλάει για την ανυπαρξία της πραγματικής ανιδιοτέλειας, αλλά επεκτείνεται και σε άλλα θέματα, όπως το πόσο εύκολα κάνουμε τη φήμη γεγονός - πιο σημερινό θέμα δε γίνεται - με τα εκατομμύρια post στα κοινωνικά δίκτυα, με καταστροφές και δήθεν ειδήσεις που το μόνο που κάνουν είναι να απαξιώνουν τα πάντα. Μιλάει για την πάντα φλεγόμενη σχέση μας με τον “ξένο”. Και όσο το κοιτάς το έργο, τόσο αλλάζει και παράγει μόνο του καινούρια θέματα και σκέψεις πάνω σε όλα.

Το πάθος μπορεί να είναι πολύ δημιουργικό, αλλά και πολύ καταστροφικό. Ποια είναι η διαχωριστική γραμμή αυτής της αντίφασης;

Είναι διαφορετική στον καθένα. Αλλά το επικίνδυνο είναι ότι το πέρασμα από τη μια μεριά στην άλλη γίνεται, χωρίς να το πάρουμε χαμπάρι, παρά μόνο όταν είναι αργά.

Ο έρωτας είναι ένας «πόλεμος», στον οποίο όλα τα μέσα είναι θεμιτά;

Ο έρωτας είναι πόλεμος στην ποίηση και τη λογοτεχνία. Και εκεί, ναι, όλα τα μέσα είναι θεμιτά. Εκεί, είναι ο χώρος, για να πειραματιστούμε με αυτές τις εμπειρίες και να τις αποφύγουμε στην πραγματική μας ζωή.

Βιώνοντας τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, ποια συναισθήματα σας κυριεύουν;

Η απόλυτη ανάγκη να ξεχωρίσω τους ικανούς ανθρώπους, τους δημιουργικούς και πραγματικά αλληλέγγυους ανθρώπους. Η, επίσης, απόλυτη ανάγκη να μάθω την ιστορία μας, να καταλάβω με το δικό μου μυαλό και όχι από φήμες ή απόψεις άλλων γιατί καταλήξαμε τόσο έρμαια του κόσμου.

Όλη αυτή η κατάσταση θα μπορούσε να είναι μια ευκαιρία, για να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο σκέψης και τη νοοτροπία μας;

Θα δείξει. Αυτό το λέμε τόσα χρόνια τώρα και, πρακτικά, πάντα κάτι άλλο μας εμποδίζει και το αφήνουμε για αργότερα, ενώ ξέρουμε ότι αυτό είναι η ουσία του ζητήματος.

Είστε αισιόδοξος για το μέλλον;

Ναι. Όσο είμαι ζωντανός και καλά, θα είμαι αισιόδοξος. Δεν έχω άλλη επιλογή, όπως δεν έχω και άλλη ζωή.

Ταυτότητα παράστασης
Απόδοση - σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος, σκηνικά – κοστούμια: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου, μουσική: Κορνήλιος Σελαμσής, φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος, κίνηση: Χρήστος Παπαδόπουλος, μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου, βοηθός σκηνοθέτη: Άννα Μιχελή, φωτογραφίες Πάτροκλος Σκαφίδας. Διανομή (με σειρά εμφάνισης): Διηάνειρα: Άννα Μάσχα, Τροφός: Φιλαρέτη Κομνηνού, Ύλλος: Θάνος Τοκάκης, Κορυφαία: Άννα Καλαϊτζίδου, Άγγελος, Γέρων: Κώστας Μπερικόπουλος, Λίχας: Γιώργος Χρυσοστόμου, Ιόλη: Ελένη Μπούκλη, Ηρακλής: Αργύρης Ξάφης. Χορός: Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Ηλιάνα Γαϊτάνη, Δάφνη Δαυίδ, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Αμαλία Κοσμά, Χαρά Κότσαλη, Ελίνα Μάλαμα, Ηρώ Μπέζου, Νάνσυ Μπούκλη, Ειρήνη Μπούνταλη, Σεβίλλη Παντελίδου, Ιωάννα Παρασκευοπούλου, Μαρίνα Σάττι, Καλλιόπη Σίμου, Αγγελική Τρομπούκη. Μουσικοί: Guido de Flaviis (σαξόφωνα), Θοδωρής Βαζάκας (κρουστά), Γιώργος Σκριβάνος (φλάουτα).

Πληροφορίες
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, Αρχαιολογικός Χώρος Ασκληπιείου Επιδαύρου   - Αργολίδα, τηλ.: 27530 22026, 27530 22096. Τιμές εισιτηρίων: διακεκριμένη ζώνη: 50 ευρώ, ζώνη Α΄: 40 ευρώ, ζώνη Β΄: 20 ευρώ, φοιτητικό, άνω διάζωμα, ΑΜΕΑ: 13 ευρώ.

Πρόγραμμα περιοδείας
9 και 10/8: Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
18/8: Αρχαίο Θέατρο Δίου
24/8: Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων -  Καβάλα
27/8: Θέατρο Δάσους - Θεσσαλονίκη
30/8: Κηποθέατρο Παπάγου - Αθήνα
2/9: Θέατρο Βράχων - Αθήνα
4/9: Παλαιό Ελαιουργείο - Ελευσίνα 
8/9:  Ρωμαϊκό Ωδείο - Πάτρα
11/9: Θέατρο Πέτρας  - Πετρούπολη
13/9: Θέατρο Άλσους «Δημήτρης Κιντής» - Ηλιούπολη 

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]