Τις ημέρες που διανύουμε, με την οικονομική κρίση στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες, η 4η Μπιενάλε της Αθήνας θέτει το καίριο ερώτημα «Και τώρα τι;», θέτοντας σε λειτουργία ένα συνεργατικό μοντέλο για την παραγωγή μιας έκθεσης.
Τις ημέρες που διανύουμε, με την οικονομική κρίση στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες, η 4η Μπιενάλε της Αθήνας θέτει το καίριο ερώτημα «Και τώρα τι;», θέτοντας σε λειτουργία ένα συνεργατικό μοντέλο για την παραγωγή μιας έκθεσης.
Απάντηση στο ερώτημα αποτελεί η κεντρική έκθεση με τίτλο «Αgora», η οποία θα πραγματοποιηθεί από τις 29 Σεπτεμβρίου έως την 1η Δεκεμβρίου και θα χρησιμοποιήσει ως κεντρικό χώρο το πρώην Χρηματιστήριο Αθηνών, στην οδό Σοφοκλέους.
Το ιστορικό κτήριο, στον αριθμό 10 της Σοφοκλέους, θα αποτελέσει όχι μόνο τόπο ανταλλαγής απόψεων αλλά και ιδανικό σκηνικό αντιπαραθέσεων, αφού σε αντίθεση με την εξιδανικευμένη εικόνα της αρχαίας αγοράς, η «Αgora» φιλοξενεί διαφορετικές και ενίοτε αμφιλεγόμενες θεωρήσεις, στοχεύοντας τόσο στην τέρψη όσο και στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης. Πρόκειται για μια έκθεση που υποδέχεται ταυτόχρονα το καρναβαλικό και το αμφίσημο, το σημαντικό και το ασήμαντο.
Αν το 2011 ήταν έτος διαμαρτυρίας και ριψοκίνδυνων ονειροπολήσεων, το 2013 απαιτεί να σκεφτούμε επινοητικά και με εποικοδομητική διάθεση, και η φετινή Μπιενάλε, ανταποκρινόμενη στις τρέχουσες κοινωνικο - οικονομικές συνθήκες και στη σκληρή πραγματικότητα της χρεοκοπίας, θέτει σε λειτουργία ένα συνεργατικό μοντέλο για την παραγωγή μιας δυναμικής έκθεσης.
Σημαντική η συμμετοχή του κοινού
Το πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα της «Αgora», που περιλαμβάνει έργα τέχνης, συνεργατικές εκδηλώσεις, performances, συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης, προβολές ταινιών, εργαστήρια και εκπαιδευτικά προγράμματα, και αξιοποιεί τις δυνατότητες του διαδικτύου, δημιουργεί έναν δημόσιο χώρο όπου η συμμετοχή του κοινού είναι εξίσου σημαντική με αυτή των δημιουργών.
Ανακάλυψη νέων προσεγγίσεων
Τα έργα και οι θέσεις επικαλούνται αυτό που έχουμε επειγόντως ανάγκη τώρα, μια στάση κριτική και επίκαιρη, έτοιμη να επανεξετάσει παρελθούσες στρατηγικές της τέχνης και της ζωής, να αποδομήσει κυρίαρχους μύθους και να ανακαλύψει καινούριες, λειτουργικές προσεγγίσεις και συμπεριφορές.
Σοφοκλέους 10
Το άκουσμα «Σοφοκλέους», ακόμα και σήμερα, συνδέεται με την οικονομία και το χρηματιστήριο. Το κτήριο στον αριθμό 10 της οδού Σοφοκλέους «κουβαλάει» την ιστορία ολόκληρης της οικονομίας, από οικονομικές πτωχεύσεις, κατοχικούς πληθωρισμούς μέχρι την εκτόξευση του γενικού δείκτη τιμών και την είσοδο στο ευρώ.
Το Νοέμβριο του 1934, η Εθνική Τράπεζα προσέφερε στην επιτροπή του Χρηματιστηρίου το κτήριο στην οδό Σοφοκλέους 10. Στα χρωματιστά μάρμαρα και μωσαϊκά του κτηρίου του χρηματιστηρίου γράφτηκαν ίσως τα μεγαλύτερα γεγονότα της σύγχρονης ελληνικής οικονομίας. Από τις 76 ανώνυμες εταιρίες που διαπραγματεύονταν σε αυτό στα μέσα του ’60, έφτασαν στις 124 το 1924. Μικροεπενδυτές και χρηματιστές στριμώχνονταν πίσω από τα κάγκελα της αίθουσας συνεδριάσεων, προκειμένου να κλείσουν μετοχή σε καλή τιμή. Ο ξύλινος πίνακας περιείχε ακόμα τις εταιρείες με ταμπελάκια. Ένας υπάλληλος άλλαζε με το χέρι την τιμή που προέκυπτε κατά την συναλλαγή.
Μετά το τέλος του 1973, το χρηματιστήριο αρχίζει να γίνεται ένα φορέας μαζικού ενδιαφέροντος. Οι επενδυτές άρχισαν σταδιακά να μην είναι μόνο βιομήχανοι αλλά και μικρομεσαίοι, με αποκορύφωμα το 1999, όταν οι μικροεπενδυτές συνωστίζονταν τότε από νωρίς στην οδό Σοφοκλέους προκειμένου να μάθουν γρήγορα τα νέα των αγορών και να προβούν σε αγοραπωλησίες μετοχών. Η λειτουργία της αίθουσας συνεδριάσεων σταμάτησε το Μάρτιο του 2001. Ένα χρόνο, πριν είχε προηγηθεί η αποϋλοποίηση των μετοχικών τίτλων.
Οι χρηματιστές με την διοίκηση στριμώχνονταν στο νεοκλασικό κτήριο και γύρω από τη Σοφοκλέους. Η άνοδος της χρηματιστηριακής αγοράς οδήγησε έτσι στην ανάγκη άμεσης μεταστέγασης του χρηματιστηρίου. Έτσι, έπειτα από 70 χρόνια συνεχούς λειτουργίας στην οδό Σοφοκλέους, το Χρηματιστήριο Αθηνών μετακόμισε σε νέο κτήριο στην λεωφόρο Αθηνών.
naftemporiki.gr