Η σπάνια ένωση μιας ζωντανής κοινότητας ανθρώπων με τη θρησκευτική και ιστορική τους παράδοση και το μοναδικό φυσικό και αρχιτεκτονικό κάλλος του τόπου τους, της Πάτμου, αποτυπώνεται μέσα από τον φωτογραφικό φακό ενός λάτρη της Ελλάδας.
Η σπάνια ένωση μιας ζωντανής κοινότητας ανθρώπων με τη θρησκευτική και ιστορική τους παράδοση και το μοναδικό φυσικό και αρχιτεκτονικό κάλλος του τόπου τους, της Πάτμου, αποτυπώνεται μέσα από τον φωτογραφικό φακό ενός λάτρη της Ελλάδας.
Αποτελώντας αφορμή να αναγεννηθούν πολύτιμες μνήμες της ζωής στο νησί της Αποκάλυψης, η έκθεση του φιλέλληνα αμερικανού φωτογράφου Robert McCabe, με τίτλο «Πάτμος: Μονοπάτια της μνήμης», παρουσιάζεται στο Παλιό Δημοτικό Σχολείο της Χώρας Πάτμου, από τις 24 Ιουλίου έως τις 25 Αυγούστου.
Σε επιμέλεια της Ελισάβετ Πλέσσα, η έκθεση αποπνέει τη μεγάλη αγάπη του Robert McCabe για το νησί μας, μέσα από 80 περίπου φωτογραφίες, αρχειακό οπτικοακουστικό υλικό από τη συλλογή του, άρτια επιμελημένο εποπτικό υλικό, καθώς και έντυπο που θα εκδοθεί ειδικά για την έκθεση.
Έτσι, οι Έλληνες και ξένοι επισκέπτες του νησιού θα έχουν την ευκαιρία να δουν όχι μόνο την εικόνα μιας Πάτμου που χάθηκε σιγά σιγά, αλλά και αγαπημένες όψεις της πατμιακής καθημερινότητας και παράδοσης, που αντιστέκονται στο πέρασμα του χρόνου. Τοπία ξεχασμένα και άνθρωποι, που, ίσως, να μην υπάρχουν πια, ζωντανεύουν μέσα από τον σεβασμό, με τον οποίο τους αντιμετώπισε ο διακριτικός φακός του καλλιτέχνη.
Παράλληλα με την έκθεση του Robert McCabe στην Πάτμο λειτουργεί και η έκθεσή του, με τίτλο «Ελλάδα – Κίνα: Λαοί αρχαίοι, κόσμοι που αλλάζουν», με φωτογραφίες του από την Ελλάδα και την Κίνα, που παρουσιάζεται από τον περασμένο Οκτώβριο στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας (Παλιά Ανάκτορα του Αρχαγγέλου Μιχαήλ και του Αγίου Γεωργίου), η οποία θα διαρκέσει έως το τέλος Σεπτεμβρίου.
Μια μοιραία πρόσκληση
Γεννημένος το 1934, στο Σικάγο, ο Robert McCabe ασχολήθηκε από πολύ μικρός με τη φωτογραφία, αποκτώντας την πρώτη του φωτογραφική μηχανή σε ηλικία τεσσεράμισι ετών, λόγω της ανάληψης από τον πατέρα του της θέσης του εκδότη της εφημερίδας Daily Mirror της Νέας Υόρκης, η οποία ήταν από τις ελάχιστες εφημερίδες εκείνης της εποχής που είχε φωτογραφίες.
Ως παιδί, φωτογράφιζε διάφορα γεγονότα και σκηνές, που έκρινε ότι θα «έβγαζαν» είδηση: από τυφώνες και ατυχήματα μέχρι γάμους. Μεγαλώνοντας και αναβαθμίζοντας τον φωτογραφικό εξοπλισμό του, μοιραζόταν με τον αδερφό του τον σκοτεινό θάλαμο που διαμόρφωσαν στο υπόγειο του σπιτιού τους, και πήγαιναν σε αποστολές με τους φωτογράφους της εφημερίδας. Όταν από την αναζήτηση της είδησης πέρασε στην αποτύπωση συνθέσεων που περιέχουν εικόνες ανθρώπων, τοπίων και στιγμών ζωής, άρχισε τις σπουδές του στο U.S. Camera Annual.
Ένα ταξίδι του σε 3 χώρες: Γαλλία, Ιταλία και Ελλάδα αποτέλεσε αφετηρία για τη «φωτογραφική ανακάλυψη» της Ευρώπης, η οποία ταυτίστηκε με την ανακάλυψη της Ελλάδας, όταν το καλοκαίρι του 1954, σε ηλικία 21 ετών, επισκέφτηκε τη χώρα μας με τον αδερφό του, ύστερα από την πρόσκληση ενός έλληνα συμφοιτητή του. Όμως, παρόλο που η πρόσκληση ήταν για δύο μόνο εβδομάδες, τα δύο αδέρφια κατέληξαν να περάσουν όλο το καλοκαίρι τους στην Ελλάδα, νιώθοντας ότι καταγράφουν το ντοκουμέντο ενός άγνωστου, ανεξερεύνητου τρόπου ζωής σε ένα παράξενα όμορφο μέρος του κόσμου.
Λίγα χρόνια αργότερα, το 1957, μια ανάθεση από το National Geographic τον έφερε ξανά στα ελληνικά νησιά, όπου τράβηξε μεγάλο αριθμό έγχρωμων φωτογραφιών, κάνοντας την πρώτη και μόνη παρέκκλιση από το ασπρόμαυρο φόντο που χαρακτηρίζει τη δουλειά του, ενώ όταν επισκέφτηκε την Πάτμο, μαγεύτηκε από την πρώτη στιγμή.
Η «φιλία» του με την Ελλάδα έχει καταλάβει σημαντικό μέρος του φωτογραφικού του έργου, το οποίο έχει παρουσιαστεί σε πολλές πόλεις του κόσμου. Μάλιστα, ανάμεσα στις πλείστες εκδόσεις που έχει στο ενεργητικό του, η πλέον ευπώλητη θεωρείται η έκδοση «Greece: Images of an Enchanted Land 1954 - 1965».
Σήμερα, ο Robert McCabe μοιράζει τον χρόνο του ανάμεσα στη Νέα Υόρκη, το Παρίσι και την Αθήνα, πατρίδα της συζύγου του, ενώ αυτήν την περίοδο προετοιμάζει την προσεχή έκδοσή του, που αφορά στις Μυκήνες, η οποία θα συνοδευτεί από το πρώιμο έγχρωμο φωτογραφικό υλικό, που εξασφάλισε το 1954 για το National Geographic.
naftemporiki.gr