Περισσότερες από 1.300 ηλεκτρονικές υπογραφές έχουν χορηγηθεί σε δικηγόρους της Αθήνας, οι οποίοι μπορούν πλέον να καταθέτουν από οπουδήποτε δικόγραφα ηλεκτρονικά στο Συμβούλιο της Επικρατείας και το Πρωτοδικείο της Αθήνας.
Περισσότερες από 1.300 ηλεκτρονικές υπογραφές έχουν χορηγηθεί σε δικηγόρους της Αθήνας, οι οποίοι μπορούν πλέον από το σπίτι τους, το γραφείο τους ή από οπουδήποτε αλλού να καταθέτουν δικόγραφα (αγωγές, προσφυγές , μηνύσεις κλπ) ηλεκτρονικά στο Συμβούλιο της Επικρατείας και το Πρωτοδικείο της Αθήνας.
Όπως τονίζει ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου της Αθήνας, Γιάννης Αδαμόπουλος, «ο ΔΣΑ ως διαπιστευμένη αρχή εγγραφής από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, δημιούργησε την απαραίτητη υποδομή για τη χορήγηση ψηφιακών πιστοποιητικών, η οποία αποτελεί προϋπόθεση για τη συνολική υλοποίηση της ηλεκτρονικής κατάθεσης δικογράφων.»
Πώς γίνεται η απόκτηση της ηλεκτρονικής υπογραφής
Ο δικηγόρος για να αποκτήσει την ηλεκτρονική υπογραφή πρέπει να υποβάλει τα διαπιστευτήρια του χρησιμοποιώντας τον κωδικό που ήδη έχει στην Τράπεζα Νομικών Πληροφοριών «Ισοκράτης» (www.dsanet.gr) του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών και να επιλέξει την ένδειξη: «Αίτηση Ψηφιακού Πιστοποιητικού».
Στην φόρμα που θα βρει με όλα τα στοιχεία του, θα συμπληρώσει στο ειδικό πεδίο που υπάρχει στην κάρτα, τον αριθμό της αστυνομικής του ταυτότητας και την πόλη που εδρεύει το γραφείο του, όπως και την ημερομηνία που θέλει να παραλάβει το USB με την ηλεκτρονική του υπογραφή. Με αυτό το στικάκι ο δικηγόρος μπορεί να καταθέτει ηλεκτρονικά τα δικόγραφα.
Οσοι δικηγόροι δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία, μπορούν να εκπαιδευτούν δωρεάν για τον τρόπο χρήσης τόσο της ηλεκτρονικής υπογραφής όσο και της ηλεκτρονικής κατάθεσης δικογράφου.
Σε περίπτωση που το στικάκι με την ηλεκτρονική υπογραφή χαθεί, παρά το ότι δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί από άλλο πρόσωπο λόγω του κωδικού ασφαλείας που εμπεριέχει, πρέπει να δηλωθεί άμεσα στο ΔΣΑ ή στην Εθνική Αρχή Πιστοποίησης (ΕΡΜΗΣ) για την ακύρωσή του και επανέκδοση νέου Stick.
Η ηλεκτρονική κατάθεση δικογράφων πραγματοποιείται από τις 27 Μαΐου 2013 στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ενώ ήδη από Απρίλιο του 2012 έχει ξεκινήσει η ανάλογη κατάθεση στο Πρωτοδικείο Αθηνών.
Με το ηλεκτρονικό σύστημα, ο δικηγόρος ελέγχεται για το εάν έχει πειθαρχική ποινή που δεν του επιτρέπει να δικηγορεί ή εάν τελεί σε αναστολή της δικηγορικής ιδιότητας, καθώς π.χ. έχει αναλάβει καθήκοντα υπουργού ή γενικού γραμματέα υπουργείου κ.λπ.
Όλα τα στοιχεία του δικηγόρου διαβιβάζονται από το ηλεκτρονικό σύστημα του ΔΣΑ στο δικαστήριο που θέλει ο δικηγόρος να κάνει την κατάθεση του δικογράφου και αυτομάτως ανοίγει η σελίδα του δικαστηρίου με συμπληρωμένα τα στοιχεία του, ενώ στη συνέχεια υπογράφει ηλεκτρονικά.
Το δικαστήριο στη συνέχεια αποστέλλει στο δικηγόρο ηλεκτρονικά υπογεγραμμένα το δικόγραφο με το αποδεικτικό κατάθεσης, καθώς και τα αντίγραφα που έχει ζητήσει προς επίδοση, ενώ ο ΔΣΑ ενημερώνει τον δικηγόρο και με SMS στο κινητό του για την επιτυχή ολοκλήρωση της κατάθεσης του δικογράφου και την ημερομηνία της δικασίμου.
Να σημειωθεί ότι η χορήγηση των ψηφιακών υπογραφών αποτελεί προϋπόθεση για την ηλεκτρονική κατάθεση δικογράφων.