Πολιτιστικά
Δευτέρα, 15 Ιουλίου 2013 12:38

Σε αριστοφανικό καμβά «ζωγράφισε» ο «Νιόνιος»

Εντυπωσιακή ήταν η προσέλευση του κοινού στο αργολικό θέατρο προκειμένου να παρακολουθήσει τον, κατά Σαββόπουλο, αριστοφανικό «Πλούτο». Οι θεατές και τις δύο ημέρες των παραστάσεων ξεπέρασαν τους 17.000,  γεμίζοντας σχεδόν ασφυκτικά το αργολικό θέατρο. 

«Μέρες καλύτερες θα ’ρθουν,  το λέει το ένστικτό μου…» τραγουδούσαν όρθιοι χιλιάδες θεατές χτυπώντας παλαμάκια και συνοδεύοντας τον Διονύση Σαββόπουλο και τον θίασο του «Πλούτου», μετά το τέλος της παράστασης την Παρασκευή και το Σάββατο στο Αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου.

Εντυπωσιακή ήταν η προσέλευση του κοινού στο αργολικό θέατρο προκειμένου να παρακολουθήσει τον, κατά Σαββόπουλο, αριστοφανικό «Πλούτο». Οι θεατές και τις δύο ημέρες των παραστάσεων ξεπέρασαν τους 17.000,  γεμίζοντας σχεδόν ασφυκτικά το αργολικό θέατρο.

Σαββόπουλος με τετραπλή ιδιότητα

Ο Διονύσης Σαββόπουλος παρουσίασε την τελευταία σωζόμενη αριστοφανική κωμωδία με τετραπλή ιδιότητα: μετέφρασε το κείμενο, σκηνοθέτησε την παράσταση, συνέθεσε τη μουσική και πρωταγωνίστησε, ερμηνεύοντας τον εμπνευσμένο από τα τραγούδια του ρόλο, Άγγελο Εξάγγελο. Πλαισιωνόταν από σημαντικούς ηθοποιούς του ελληνικού θεάτρου: τον Νίκο Κουρή ως φτωχό αγρότη Χρεμύλο, τον Χρήστο Λούλη στο ρόλο του τετραπέρατου δούλου Καρίωνα, την Αμαλία Μουτούση ως Πενία και τον Μάκη Παπαδημητρίου ως το θεό Πλούτο.

Θυμίζοντας πλανόδιο τσίρκο

Ντυμένοι με πολύχρωμα κοστούμια και ψηλά καπέλα, θυμίζοντας πλανόδιο τσίρκο, οι ηθοποιοί έκαναν την εμφάνισή τους στην ορχήστρα του αργολικού θεάτρου χορεύοντας και τραγουδώντας, λίγο μετά τις εννέα το βράδυ.
Η παράσταση, με χιουμοριστική διάθεση, πιστή στο πνεύμα του Αριστοφάνη, αλλά και διανθισμένη με σύγχρονα σχόλια, καυτηρίασε τις - πάντα επίκαιρες - κοινωνικές ανισότητες και διακωμώδησε την κακή διανομή του πλούτου και τη διαφθορά που αυτός συνήθως επιφέρει.
«Σκηνοθετώ σαν διαμαρτυρόμενος θεατής», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Σαββόπουλος στο πρόγραμμα της παράστασης, για να προσθέσει στη συνέχεια για την πρώτη του σκηνοθετική προσπάθεια: «Σκηνοθετώ όχι σαν σκηνοθέτης, που ασφαλώς δεν είμαι, αλλά σαν τραγουδοποιός, που ανακαλύπτει, μέσα σ’ αυτό το έργο των 1200 στίχων, τη βουβή μουσική τους». 

Το τραγούδι του Τώνη Μαρούδα

Το πρώτο σκηνοθετικό εγχείρημα του Διονύση Σαββόπουλου στην Επίδαυρο, ολοκληρώθηκε με τον δημοφιλή τραγουδοποιό να συνοδεύει τους ηθοποιούς στην υπόκλιση και το τραγούδι του Τώνη Μαρούδα «Μας φτάνει μόνο».
«Μας φτάνει μόνο, μας φτάνει μόνο
ένα κύμα απ’  τ’ ακρογιάλι
κι ένα σπιτάκι κι ένα σπιτάκι
φτωχικό στην αμμουδιά
Μας φτάνει μόνο, μας φτάνει μόνο
η θερμή μας η αγκάλη
κι η αγάπη μας π’ ανθίζει στην καρδιά».

Ο Σαββόπουλος έχει συνδεθεί και στο παρελθόν με τον αριστοφανικό «Πλούτο», ως συνθέτης όμως, όταν το καλοκαίρι του 1985 έντυσε μουσικά την παράταση του Εθνικού Θεάτρου στην Επίδαυρο, σε σκηνοθεσία Λούκα Ρονκόνι.

Αποφεύγοντας επιθεωρησιακούς εκσυγχρονισμούς

Πάνω στον αριστοφανικό καμβά,  ο Διονύσης Σαββόπουλος αποτυπώνει τη δική του ματιά και δίνει τη δική του εκδοχή, προσεγγίζοντας το έργο όχι σαν επιθεώρηση, αλλά σαν «διαμαρτυρόμενος θεατής». Με σκοπό να αναδείξει την ποίηση του κειμένου και τους διαχρονικούς προβληματισμούς που αναδύονται από αυτό , αποφεύγοντας επιθεωρησιακούς εκσυγχρονισμούς.

Με αναφορές στο έργο του τραγουδοποιού αλλά και στη σύγχρονη πολιτική, κοινωνική και οικονομική κατάσταση, ο, κατά Σαββόπουλο, «Πλούτος», στον οποίο η μουσική έπαιζε οργανικό ρόλο, κατάφερε να κερδίσει τους θεατές, οι οποίοι διέκοψαν πολλές φορές την παράσταση με τα χειροκροτήματα τους.

Αυτοσχέδιο θεατράκι με ζωγραφισμένη την εικόνα της Ακρόπολης

Οι ηθοποιοί ερμήνευσαν μπροστά σε ένα σκηνικό που θύμιζε αυτοσχέδιο θεατράκι. Ένα ξύλινο πατάρι που θύμιζε πάλκο, με μία κόκκινη αυλαία, η οποία άνοιξε στην αρχή για να εμφανιστεί η Πενία και στο δεύτερο μέρος όταν ο Πλούτος είχε βρει το φως του για να προβάλει ζωγραφισμένη την εικόνα της Ακρόπολης, ένα πιάνο, ξύλινα κιβώτια με ροδάκια και ένα λευκό μπαλόνι ήταν τα σκηνικά αντικείμενα της παράστασης.

Στον ρόλο του Άγγελου - Εξάγγελου, ο «Νιόνιος» εμφανίστηκε αρχικά στη σκηνή με μία πατερίτσα, για να απαγγείλει την παράβαση που είχε προσθέσει ο ίδιος στο έργο, ενώ σε ένα διάλογο με την Πενία  - όπου η πατερίτσα δεν υπήρχε – εξήγησε πως ήταν ένα κόλπο, μήπως καταφέρει και βγάλει αναπηρική σύνταξη.

Ερμηνείες που ξεχώρισαν

Ο Νίκος Κουρής, στο ρόλο του φτωχού αγρότη Χρεμύλου, και ο Χρήστος Λούλης, στο ρόλο του υπηρέτη του Καρίωνα, ξεχώρισαν με τις ερμηνείες τους. Απολαυστικός ο Μάκης Παπαδημητρίου, στο ρόλο του αφελή και φοβισμένου Πλούτου, χάρισε απλόχερα γέλιο στο κοινό.
Υπέροχη η Αμαλία Μουτούση ως Πενία, ντυμένη με ένα καφέ μακρύ φόρεμα, κυριαρχούσε στη σκηνή τόσο ως εμφάνιση όσο και ως ερμηνεία, χωρίς καθόλου να θυμίζει  ανεβάσματα που αναδεικνύουν την Πενία  ως αντιπαθή γεροντοκόρη.

«Πήγαμε καλά, αυτή την αίσθηση έχω, πρώτη φορά το κάνω, σ’ ένα θέατρο τόσο μεγάλο και τόσο ένδοξο…  είμαι συγκινημένος», είπε, μεταξύ άλλων, ο Διονύσης Σαββόπουλος μετά το τέλος της παράστασης.
Τις παραστάσεις στο θέατρο της Επιδαύρου παρακολούθησαν μεταξύ άλλων ο υφυπουργός Αθλητισμού, Γιάννης Ανδριανός, η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, ο πρόεδρος του ΕΦ, Γιώργος Λούκος, ο Γιώργος Λιάνης, η Μαρία Φαραντούρη, ο Διονύσης Φωτόπουλος, η Νόνικα Γαληνέα, ο Αλέξανδρος Λυκουρέζος, ο Νίκος Καρατζάς, η Άννα Παναγιωταρέα, ο Νίκος Καραθάνος, ο Θοδωρής Αθερίδης, η Σμαράγδα Καρύδη, ο Γιώργος Πυρπασόπουλος, ο Ρένος Χαραλαμπίδης, η Λένα Παπαληγούρη, η Μυρτώ Αλικάκη και πολλοί άλλοι.

Η παράσταση θα παρουσιαστεί σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, με επόμενο σταθμό την Πάτρα, σήμερα, Δευτέρα 15/7, καθώς και την Τρίτη 16/7.

naftemporiki.gr