Οι προσπάθειες καθαρισμού του ατμοσφαιρικού αέρα από τη βιομηχανική ρύπανση ενδέχεται να έχουν οδηγήσει στο σχηματισμό περισσότερων τυφώνων, όπως τουλάχιστον καταδεικνύουν τα αποτελέσματα βρετανικής μελέτης, που δημοσιεύονται στην επιθεώρηση Nature Geoscience.
Οι προσπάθειες καθαρισμού του ατμοσφαιρικού αέρα από τη βιομηχανική ρύπανση ενδέχεται να έχουν οδηγήσει στο σχηματισμό περισσότερων τυφώνων, όπως τουλάχιστον καταδεικνύουν τα αποτελέσματα βρετανικής μελέτης, που δημοσιεύονται στην επιθεώρηση Nature Geoscience.
Χρησιμοποιώντας κλιματικά μοντέλα, στα οποία εισήγαγαν δεδομένα για τους ρύπους και τους τυφώνες, οι ερευνητές από τη Μετεωρολογική Υπηρεσία της Βρετανίας μελέτησαν τις επιπτώσεις των αερολυμάτων στις καιρικές συνθήκες, στο Βόρειο Ατλαντικό Ωκεανό, κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα.
Είδαν ότι «τα αερολύματα κάνουν τα σύννεφα φωτεινότερα, με αποτέλεσμα αυτά να αντανακλούν περισσότερη ενέργεια από τον ήλιο πίσω στο διάστημα», όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η υπηρεσία. «Αυτό επηρεάζει τις ωκεάνιες θερμοκρασίες και την κυκλωνική κυκλοφορία, καθιστώντας ουσιαστικά λιγότερο ευνοϊκές τις συνθήκες σχηματισμού τυφώνων.»
Οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι οι προσπάθειες βελτίωσης της ποιότητας του ατμοσφαιρικού αέρα από τη δεκαετία του 1980 φαίνεται πως έχουν δημιουργήσει συνθήκες που ευνοούν το σχηματισμό μεγάλων τυφώνων, όπως η «Σάντι», η οποία έπληξε πέρυσι τις ανατολικές ακτές των Ηνωμένων Πολιτειών με ολέθριες συνέπειες.
Μεταξύ 1850 και 1990, στο Βόρειο Ατλαντικό σχηματίζονταν κατά μέσο όρο 10 τροπικές καταιγίδες το χρόνο, εκ των οποίων περίπου οι μισές αναβαθμίστηκαν σε τυφώνες. Από το 1998 έως το 2007, ο αριθμός αυξήθηκε σε 15 τροπικές καταιγίδες ετησίως, από τις οποίες οι 8 αναβαθμίστηκαν σε τυφώνες.
«Με την εισαγωγή νομοθεσίας για τον καθαρό αέρα, τη δεκαετία του 1980, οι συγκεντρώσεις αερολυμάτων πάνω από το Βόρειο Ατλαντικό έχουν μειωθεί και τα αποτελέσματα των μοντέλων καταδεικνύουν ότι αυτό ενδέχεται να συνέβαλε στις πρόσφατες αυξήσεις τυφώνων», δήλωσε ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας Δρ. Νικ Ντάνστοουν.
Οι ερευνητές τονίζουν ότι, πέρα από αυτήν την παρενέργεια, οφείλει κανείς να λάβει υπόψη τις θετικές συνέπειες από τη μείωση των αερολυμάτων στην ατμόσφαιρα, π.χ. τον περιορισμό των ξηρασιών στην Αφρική ή τα γενικότερα οφέλη για την υγεία.