«Μπορεί να μην κερδίζουμε πάντα τις μάχες, αλλά πρέπει να συνεχίζουμε τον αγώνα. Υπάρχουν δυσκολίες στη χώρα σας, αλλά βοηθώντας ο ένας τον άλλον, ανταλλάσσετε ενέργεια, που σας κάνει δυνατούς», φώναξε στο κατάμεστο από κόσμο Ηρώδειο το βράδυ του Σαββάτου η Πάτι Σμιθ.
«Μπορεί να μην κερδίζουμε πάντα τις μάχες, αλλά πρέπει να συνεχίζουμε τον αγώνα. Υπάρχουν δυσκολίες στη χώρα σας, αλλά βοηθώντας ο ένας τον άλλον, ανταλλάσσετε ενέργεια, που σας κάνει δυνατούς», φώναξε στο κατάμεστο από κόσμο Ηρώδειο το βράδυ του Σαββάτου η Πάτι Σμιθ.
Την αισθαντική, ποιητική πλευρά της μουσικής είχαμε την ευκαιρία να θυμηθούμε με την συναυλία της αντισυμβατικής ποιήτριας του punk rock η οποία έκανε σαφές το μήνυμά της: «Ο λαός έχει τη δύναμη» («People have the power») και καλά θα κάνει να το πιστέψει.
Η εμφάνισή της ήταν αντάξια της φήμης της. Τα τραγούδια, ο λόγος και η προσωπικότητά της ξεσήκωσαν τον κόσμο που κατέκλυσε το αρχαίο θέατρο. «Είναι απίστευτο να βρισκόμαστε αυτή τη φωτεινή νύχτα εδώ, σε αυτό τον χώρο με την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα. Υπάρχει τόση νέα ενέργεια και υπέροχη ιστορία σε αυτό το μέρος, όπου τραγούδησαν η Μαρία Κάλλας και ο Παβαρότι. Είμαι τόσο ευτυχισμένη».
Με τζιν παντελόνι, μπότες, γιλέκο και σακάκι, που δεν έβγαλε παρά μόνο προς το τέλος της δίωρης συναυλίας της, ξεκίνησε με τραγούδια όπως το «April Fool» και το «Free Money», από το τελευταίο πετυχημένο άλμπουμ «Banga» (2012) το πρώτο, και το ιστορικό «Horses» (1975) το δεύτερο. Ερμήνευσε επίσης το «Summertime blues» του Έντι Κόχραν, το μοναδικό «Dancing Barefoot», ενώ δεν παρέλειψε να αφιερώσει το τραγούδι «This is the girl» στην Έιμι Γουάινχάουζ, στην ταλαντούχα νεαρή τραγουδίστρια που χάθηκε πρόωρα.
Το κοινό στην ορχήστρα του Ηρωδείου
Περίπου μία ώρα μετά την έναρξη της συναυλίας, η Πάτι Σμιθ κατέβηκε από τη σκηνή, πλησίασε τον κόσμο που καθόταν ακόμα στις θέσεις του και τον παρότρυνε να χορέψει μαζί της. Η ανταπόκριση ήταν άμεση. Η ορχήστρα του Ηρωδείου γέμισε από τους θαυμαστές που έσπευσαν να βρεθούν κοντά στη γυναίκα που άφησε εποχή με τις συνθέσεις και τα νοήματά των τραγουδιών της, κάποια από τα οποία προσάρμοσε χθες για την περίσταση. Όπως το τραγούδι «Land» από το «Horses» (το πρώτο άλμπουμ της κι ένα από τα σημαντικότερα όλων των εποχών), το οποίο «εμπλούτισε» με στίχους που μιλούσαν για αρχαία αγάλματα, ναούς, θεότητες, αλλά και για την Ελλάδα, τη χώρα που γέννησε τη δημοκρατία και η οποία το μόνο που θέλει είναι να ελευθερωθεί.
Αυστηρά αντιεμπορική
Η 66άχρονη Σμιθ, παραμένοντας αυστηρά αντιεμπορική, όχι λόγω κάποιας δυσκολίας στο να έχει πρόσβαση στο ευρύ κοινό, εξακολουθεί να αφουγκράζεται το ένστικτό της - από τα δομημένα ροκ τραγούδια στον ελεύθερης φόρμας πειραματισμό - και να χαρίζει υπέροχες δημιουργίες που έχουν μία αίσθηση αυτοσχεδιασμού και αλληλεπίδρασης. Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός, ότι η μουσική της θεωρήθηκε από πολλούς ως το πιο συναρπαστικό μείγμα ροκ και ποίησης από εποχής Μπομπ Ντίλαν.
Άσπρα τριαντάφυλλα
Το τελευταίο κομμάτι τραγουδήθηκε από όλους. Ήταν το «People have the power», που έγραψε το 1988 μαζί με το σύζυγό της Φρεντ Σόνικ Σμιθ. Στον άνδρα της, που πέθανε το 1994, αφιέρωσε και το ανεπανάληπτο «Because the night». Η βραδιά έκλεισε με μέλη από το συγκρότημά της - στο οποίο συμμετείχε και η κόρη της- να μοιράζουν στο κοινό άσπρα τριαντάφυλλα και με μια αίσθηση ότι η ιέρεια του ροκ δεν πέρασε τυχαία από την Αθήνα.