Κάνοντας μία ευδιάθετη και βαθιά βόλτα στη συγκίνηση των μεγάλων της τραγουδιών, στον λόγο κορυφαίων ποιητών και στιχουργών αλλά και σε τραγούδια γεμάτα κέφι και ρυθμό, η ερμηνεύτρια Ελευθερία Αρβανιτάκη μάς μιλά για τις καλοκαιρινές της συναυλίες.
Κάνοντας μία ευδιάθετη και βαθιά βόλτα στη συγκίνηση των μεγάλων της τραγουδιών, στον λόγο κορυφαίων ποιητών και στιχουργών αλλά και σε τραγούδια γεμάτα κέφι και ρυθμό, η ερμηνεύτρια Ελευθερία Αρβανιτάκη μάς μιλά για τις καλοκαιρινές της συναυλίες.
Με τον τίτλο «Μια φορά συμβαίνει…», οι συναυλίες της Ελευθερίας Αρβανιτάκη ξεκινούν από το Φεστιβάλ Αμαρουσίου, με την εμφάνισή της στον Πολιτιστικό Χώρο Αμαλιείου, τη Δευτέρα 1 Ιουλίου, στις 9.30 το βράδυ. Έχοντας τη μοναδική ικανότητα να κάνει την παράδοση σημερινή, να μας συστήνει νέους ήχους και ρυθμούς και να κινείται ευέλικτα σε διάφορα είδη μουσικής, η Ελευθερία Αρβανιτάκη μιλά για αυτό που «συμβαίνει μια φορά…», την επαφή της με το κοινό και τη δύσκολη εποχή που περνάμε.
Τί θα παρουσιάσετε στις συναυλίες σας αυτό το καλοκαίρι;
Όταν δίνεις μια συναυλία το καλοκαίρι, βάζεις τα καλύτερά σου! Ετοιμάζεσαι για μια επαφή με το κοινό, με το οποίο βρίσκεστε μια φορά τον χρόνο και είναι σαν να ετοιμάζεσαι για μια γιορτή. Αυτή είναι και η λογική, με την οποία έχει φτιαχτεί το φετινό μας πρόγραμμα. Είναι ένα πρόγραμμα, που βασίζεται σε ένα κεντρικό ρεπερτόριο, προσωπικό, αλλά και από τις συμμετοχές που έχω κάνει. Επίσης, παίζουμε τραγούδια που αγαπώ και που, κατά εποχές, έχω ερμηνεύσει στις παραστάσεις μου και άλλα που τα διασκευάζω για πρώτη φορά.
Γενικά, ακόμα και τα προσωπικά μου κομμάτια έχουν διασκευαστεί - κατά τη γνώμη μου εξαιρετικά - από τον Θωμά Κωνσταντίνου και τον Αλέξανδρο Δράκο Κτιστάκη, στενούς μου συνεργάτες τα τελευταία χρόνια, με ένα αποτέλεσμα που με κάνει να νιώθω ευτυχής. Επιπλέον, παρουσιάζουμε κάποια καινούρια κομμάτια, από το άλμπουμ που θα κυκλοφορήσει το φθινόπωρο.
Εκτός από τον Θωμά στα παραδοσιακά όργανα (ούτι, λαούτο, μαντολίνο, τζουράς) και τον Αλέξανδρο στα τύμπανα, είναι μαζί μας οι Γιάννης Κυριμκυρίδης στο πιάνο, ο Δημήτρης Τσάκας στα πνευστά και ο Γιώργος Γεωργιάδης στο μπάσο. Ο ανανεωμένος ήχος και αυτή η μπάντα είναι οι λόγοι που με κάνουν να πω πως το συγκεκριμένο μουσικό ταξίδι είναι από τα καλύτερα που έχω κάνει.
Η επαφή με τον κόσμο είναι κινητήρια δύναμη για έναν καλλιτέχνη. Πόσο σημαντικές είναι οι περιοδείες για σας;
Πάντα λέω – και θα λέω – ότι οι άνθρωποι της μουσικής, αλλά και γενικότερα οι καλλιτέχνες υπάρχουν, επειδή υπάρχει το κοινό. Το κοινό που μας στηρίζει και μας αγαπάει και είναι ο λόγος για να συνεχίζουμε. Όσο και να μπαίνεις στο στούντιο και να ηχογραφείς τραγούδια, μια διαδικασία αδιαμφισβήτητα γοητευτική και ουσιαστική ταυτόχρονα, η ύπαρξη των κομματιών ορίζεται από τις ζωντανές εμφανίσεις.
Συναυλίες κάνω πάρα πολλά χρόνια. Είναι κάτι που δε σταμάτησα ποτέ και που μου δίνει πολύ μεγάλη χαρά, όχι μόνο για τη συνάντηση με το κοινό - που στην περίπτωση των επαρχιακών πόλεων είναι πολλές φορές μοναδική, μιας και στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, κατά κύριο λόγο, δίνουμε σειρά παραστάσεων -, αλλά και γιατί μπαίνεις και σε μια άλλη διαδικασία ταξιδιού: είσαι με τους συνεργάτες σου και ταξιδεύεις, αλλάζεις πόλεις, πολλές φορές σε καθημερινή βάση, και αυτό σε βάζει σε μια άλλη ιστορία καθημερινότητας γύρω από την μουσική. Έχεις την ευκαιρία να έρθεις πιο κοντά με τους συνεργάτες σου μουσικούς, να συζητάς για τη μουσική, να μαθαίνεις καινούρια πράγματα – από απόψεις, μέχρι πληροφορίες γύρω από τη μουσική - και όλα αυτά να σε κάνουν να αλλάζεις, ακόμα και πάνω στη σκηνή, δοκιμάζοντας νέα πράγματα. Είναι πράγματι μια μαγική διαδικασία.
Το κοινό «εκτός Αθηνών» είναι πιο θερμό;
Το κοινό δεν μπορείς να το κατηγοριοποιήσεις έτσι. Ίσως, στο παρελθόν, να υπήρχε μια διαφορά πιο έντονη, αλλά τώρα δεν ισχύει πια. Το κοινό γνωρίζει πολύ καλά ποιον καλλιτέχνη πάει να δει ή να ακούσει. Αυτή η σχέση είναι διαμορφωμένη εδώ και χρόνια και, όταν έχει επιτύχει τον στόχο της, δηλαδή να ανανεώσει την επαφή κοινού και καλλιτέχνη, είναι πραγματικά ιδιαίτερο το αποτέλεσμα. Αυτό συμβαίνει σε ολόκληρη την Ελλάδα.
Αναλογιζόμενη την πορεία σας, ποια στιγμή θεωρείτε καθοριστική για την καριέρα σας;
Θα έλεγα ότι η πιο καθοριστική στιγμή είναι η στιγμή που ξεκινάω να τραγουδάω. Η στιγμή που ανεβαίνω για πρώτη φορά στη σκηνή μαζί με ένα γκρουπ – την Οπισθοδρομική Κομπανία – και τον Διονύση Σαββόπουλο. Από εκεί και μετά όμως, θεωρώ ότι όλες οι συναντήσεις, είτε είμαι πάνω στη σκηνή είτε μέσα από συνεργασίες με ανθρώπους της μουσικής και της δισκογραφίας, είναι καθοριστικές για όλη την πορεία μου στο τραγούδι και τη μουσική γενικότερα.
Τί περικλείει για σας ο όρος έντεχνο τραγούδι;
Είναι ένας όρος, για τον οποίο πολλά έχουν ειπωθεί και ο οποίος έχει συγκεντρώσει πολλές αντιρρήσεις σε σχέση με το τι ονομάζεται “έντεχνο τραγούδι”. Θα σας πω ότι έντεχνα θεωρώ όλα τα τραγούδια. Είτε έχουν πιο απλοϊκή ενορχήστρωση είτε πιο σύνθετη, όλα τα τραγούδια εμπεριέχουν έμπνευση. Ιδίως τα τραγούδια που αντέχουν στον χρόνο, είτε πρόκειται για ένα απλό δημοτικό τραγούδι είτε για ένα τραγούδι, που η μελωδία του και η ενορχήστρωσή του είναι πιο σύνθετες.
Ετοιμάζετε κάτι καινούριο δισκογραφικά;
Ναι. Όπως είπα νωρίτερα, κάποια από τα κομμάτια τα παρουσιάζουμε σε αυτές τις συναυλίες. Ο δίσκος είναι έτοιμος ήδη και περιέχει τραγούδια σε μουσική Νίκου Αντύπα, Θέμη Καραμουρατίδη και Στάθη Δρογώση και στίχους του Νίκου Μωραΐτη και της Λήδας Ρουμάνη.
Ποια είναι τα συναισθήματα σας για την τροπή, που έχουν πάρει τα πράγματα στη χώρα μας;
Πραγματικά, δεν αναγνωρίζω τον τόπο μου. Δεν αναγνωρίζω τις συνθήκες, μέσα στις οποίες ζούμε. Δεν αναγνωρίζω τις αντιδράσεις μας. Αισθάνομαι ακόμα ότι ψάχνω να βρω το καινούριο κοινωνικό μας περίγραμμα. Βρισκόμαστε σε μια πάρα πολύ δύσκολη περίοδο για την Ελλάδα, όχι μόνο οικονομικά, αλλά και ηθικά. Σίγουρα, κάποια πράγματα πρέπει να αλλάξουν. Σίγουρα, πρέπει να οδηγηθούμε σε κάποια άλλη συμπεριφορά και στην προσωπική, αλλά και στην κοινωνική μας ζωή. Βιώνοντας, όμως, τελευταία κινήσεις, οι οποίες έχουν έναν απολυταρχικό χαρακτήρα και μια σχεδόν εξωκοινοβουλευτική συμπεριφορά, τρομάζω.
Όλη η Ευρώπη περνάει αυτήν τη στιγμή μια μεγάλη κρίση. Εδώ, προσπαθούμε όλοι να σώσουμε ό,τι υγιές υπάρχει στη χώρα. Αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η επιδίωξή μας πρέπει να είναι η δημιουργία ενός κράτους δικαίου, ενός κράτους που να σκέφτεται τον πολίτη του, να τον τιμά και να τον προστατεύει.
Υπάρχει χώρος για αισιοδοξία;
Το αν μπορεί κανείς να βρίσκει αισιοδοξία είναι τόσο πολιτικό, όσο και προσωπικό θέμα. Ανάλογα με το τι περνάει κανείς, μπορεί να αισθάνεται αισιόδοξος ή όχι. Ένας άνθρωπος, ας πούμε, που αντιμετωπίζει βιοποριστικά προβλήματα, πόσο αισιόδοξος μπορεί να είναι; Γενικότερα, βλέποντάς το, αυτό που εύχομαι είναι η χώρα να βαδίσει προς μια δικαιότερη κοινωνία, προς έναν κοινωνικό και αξιοκρατικό δρόμο. Αυτές είναι οι μόνες ευχές, που μπορώ να κάνω.
Συντελεστές
Μουσικοί: Γιώργος Γεωργιάδης (μπάσο), Δημήτρης Τσάκας (σαξόφωνο, κλασική κιθάρα), Γιάννης Κυριμκυρίδης (πιάνο, πλήκτρα), Αλέξανδρος - Δράκος Κτιστάκης (τύμπανα, ενορχηστρώσεις), Θωμάς Κωνσταντίνου (ούτι, λαούτο, μαντολίνο, τζουράς, φωνητικά και ενορχηστρώσεις), επιμέλεια ήχου: Χάρης Κρεμμύδας, επιμέλεια φώτων: Μαρία Βενετάκη, επιμέλεια προγράμματος: Ελευθερία Αρβανιτάκη – Λήδα Ρουμάνη.
Πληροφορίες
Πολιτιστικός Χώρος Αμαλιείου: Κηφισίας 219 – Μαρούσι, τηλ.: 210 8020938, 210 8024022. Τιμές εισιτηρίων: προπώληση: 10 ευρώ, την ημέρα της συναυλίας: 13 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: περίπτερο Φεστιβάλ Αμαρουσίου: Πλατεία Εθνικής Αντιστάσεως (σταθμός ΗΣΑΠ), περίπτερο Viva Athens Mall, ηλεκτρονικά: viva.gr
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]