Πολιτιστικά
Κυριακή, 26 Μαΐου 2013 21:14

«Η ζωή της Αντέλ» απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα

Σε μια διοργάνωση, που αποδείχτηκε μια από τις καλύτερες των τελευταίων χρόνων, η ταινία «Blue Is the Warmest Color» («La vie d'Adele», Η ζωή της Αντέλ, ο γαλλικός τίτλος), του Αμπντελατίφ Κεσίς, με πρωταγωνίστρια την Αντέλ Εξαρχόπουλος απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών.

Έπειτα από δέκα συναρπαστικές ημέρες γεμάτες  ενδιαφέρουσες προβολές, το 66ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών έριξε την αυλαία του με την τελετή λήξης και την προβολή της ταινίας του Ζερόμ Σαλ, «Zulu».

Στην τελετή απονομής των βραβείων,  η ταινία «Blue Is the Warmest Color» («La vie d'Adele», που σημαίνει «Η ζωή της Αντέλ», είναι ο γαλλικός τίτλος), του Αμπντελατίφ Κεσίς, με πρωταγωνίστρια την Αντέλ Εξαρχόπουλος,  απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα, μια απόφαση που το κοινό υποδέχθηκε με ενθουσιασμό.

Μια μέρα νωρίτερα,  το φιλμ του γάλλου σκηνοθέτη είχε αποσπάσει το βραβείο καλύτερης ταινίας του επίσημου τμήματος του Φεστιβάλ, το οποίο απονέμει η κριτική επιτροπή FIPRESCI (Διεθνής Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου).

Ο Αμπντελατίφ Κεσίς παρέλαβε συγκινημένος το βραβείο - μαζί με τις πρωταγωνίστριες της ταινίας, Αντέλ Εξαρχόπουλος και Λεά Σεντού - και αφού ευχαρίστησε την κριτική επιτροπή, έκλεισε τον σύντομο λόγο του καλώντας τους πάντες «να εκφραστούν και να αγαπήσουν ελεύθερα».

Η ταινία του Κεσίς παρακολουθεί τον έρωτα μιας ανήλικης με μια συμφοιτήτριά της, έρωτα που θα την βοηθήσει να ανακαλύψει τον εαυτό της και το κορμί της.  Παρά τις τολμηρές ερωτικές σκηνές (χωρίς όμως ίχνος πορνογραφίας),  ο γάλλος σκηνοθέτης αφηγείται την ιστορία του με λεπτότητα και τρυφερότητα, μέσα από όμορφες εικαστικά στιγμές, αποσπώντας μιαν εξαιρετική, γεμάτη πάθος και δύναμη ερμηνεία από την ελληνικής καταγωγής νεαρή ηθοποιό Αντέλ Εξαρχόπουλος.

Οι καλύτερες ερμηνείες
Το πρώτο βραβείο ανδρικού ρόλου του Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών κέρδισε ο 76άχρονος αμερικανός, Μπρους Ντερν, για την ερμηνεία του στην ταινία «Νεμπράσκα» του σκηνοθέτη Αλεξάντερ Πέιν.

Το βραβείο για τον καλύτερο γυναικείο ερμηνείας απέσπασε η 36άχρονη ηθοποιός, Μπερενίς Μπεζό, για την ερμηνεία της στην ταινία «Το παρελθόν» του Ιρανού Ασγκάρ Φαρχαντί.

Διακρίσεις, σχόλια και εκπλήξεις
Η δεύτερη σημαντικότερη διάκριση της απονομής, το Μεγάλο Βραβείο,  απονεμήθηκε στο εξαιρετικό «Inside Llewyn Davis» («Στο Μυαλό του Λιούιν Ντέιβις») των αδερφών Κοέν, ενώ το Βραβείο της Επιτροπής κέρδισε η ταινία «Like Father, Like Son» του Κόρε-Εντά Χιροκάζου.
Αναπάντεχη ήταν η βράβευση του μεξικανού σκηνοθέτη Αμάτ Εσκαλάντε για την δημιουργία του με τίτλο «Heli», μια ταινία που σχολιάστηκε αρνητικά στους κύκλους του Φεστιβάλ και απέσπασε την μικρότερη βαθμολογία στον απολογισμό των κριτικών κινηματογράφου. Το βραβείο στην κατηγορία σεναρίου απέσπασε η δραματική ταινία «A Touch of Sin» του κινέζου Ζία Ζανγκέ.

Το βραβείο για τον καλύτερο πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη, η Χρυσή Κάμερα,  απονεμήθηκε στον πρώην κριτικό κινηματογράφου και πλέον κινηματογραφιστή Άντονι Τσεν από τη Σιγκαπούρη, για το φιλμ «Ilo Ilo», το οποίο προβλήθηκε στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών.
Στις εκπλήξεις της βραδιάς συγκαταλέγονται η απουσία από τα βραβεία της ταινία «The Immigrant» του Τζέιμς Γκρέι, καθώς και του «Only Lovers Left Alive»,  του νέου πόνηματος από το «παιδί -θαύμα του αμερικανικού ανεξάρτητου κινηματογράφου»,  Τζιμ Τζάρμους.

Κινηματογραφικό ταξίδι σε ολόκληρο τον κόσμο
Ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, ανέφερε πως το Φεστιβάλ έδωσε την ευκαιρία για ένα κινηματογραφικό ταξίδι σε ολόκληρο τον κόσμο και πως οι επιλογές της επιτροπής για τα βραβεία προήλθαν κυριολεκτικά μέσα από την καρδιά των μελών της.
Ο αμερικανός σκηνοθέτης αναφέρθηκε και στην σημασία της «Πολιτιστικής Εξαίρεσης», που όπως είπε, ελπίζει να συνεχίσει να υφίσταται καθώς παίζει σημαντικό ρόλο στην ύπαρξη  ενός διαφορετικού ευρωπαϊκού σινεμά.

Τα βραβεία

Χρυσός Φοίνικας
«La Vie d'Adele» («Η Ζωή της Αντέλ») του Αμπντελατίφ Κεσίς
Μεγάλο Βραβείο
«Inside Llewyn Davis» του Τζόελ και Ίθαν Κοέν
Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής
«Like Father, Like Son» του Κόρε-Εντά Χιροκάζου
Σκηνοθεσίας
Αμάτ Εσκαλάντε, «Heli»
Γυναικείας Ερμηνείας
Μπερενίς Μπεζό, «Το Παρελθόν»
Ανδρικής Ερμηνείας
Μπρους Ντερν, «Νεμπράσκα»
Σεναρίου
«A Touch of Sin» του Ζία Ζανγκέ
Χρυσή Κάμερα
Άντονι Τσεν, «Ilo Ilo»
Χρυσός Φοίνικας Μικρού Μήκους Ταινίας
«Safe» του Μουν Μπιουν-γκον
Ειδική Μνεία για Μικρού Μήκους
«Whale Valley» του Γκουντμούντουρ Αρνάρ Γκούντμουτσον,
και «37°4 S» του Αντριάνο Βαλέριο

«Ένα κάποιο βλέμμα»
Τα δικά της βραβεία απένειμε η επιτροπή του τμήματος «Ένα κάποιο βλέμμα», με πρόεδρο τον Δανό σκηνοθέτη, Τόμας Βίντερμπεργκ.

Καλύτερης ταινίας: «Η απούσα εικόνα» του Ρίθι Παν (Καμπότζη)
Βραβείο της επιτροπής: «Ομάρ» του Χανί Αμπού-Ασάντ (Παλαιστίνη)
Βραβείο σκηνοθεσίας: Στον Αλέν Γκιροντί για την τανία «Ο ξένος κοντά στη λίμνη»
Βραβείο μέλλοντος: «Fruitvale Station» του Ράιαν Κούγκλερ (ΗΠΑ)