Πολιτιστικά
Τρίτη, 14 Μαΐου 2013 10:01

Ζωγραφικές «Γραμματομορφές» ευέλικτης γραφής

Εξετάζοντας τη διαλεκτική σχέση μεταξύ γραφής και ζωγραφικής και διερευνώντας τις εκλεκτικές τους συγγένειες, η εικαστικός Ελένη Ζούνη παρουσιάζει την έκθεση,  με τίτλο «Γραμματομορφές», η οποία εγκαινιάζεται στο Επιγραφικό Μουσείο, σήμερα, Τρίτη 14 Μαΐου, στις 6 το απόγευμα.

Είναι δυνατόν να οριοθετήσει κανείς έναν χώρο αναμνήσεων, όπως η ζωγραφική; Τί συμβαίνει, όταν η γραφή φλερτάρει τη ζωγραφική ή όταν η ζωγραφική πλαισιώνει τη γραφή στον ίδιο χώρο; Πού αρχίζει και πού τελειώνει η επίδραση της μιας στην άλλη;

Εξετάζοντας τη διαλεκτική σχέση μεταξύ γραφής και ζωγραφικής και διερευνώντας τις εκλεκτικές τους συγγένειες, η εικαστικός Ελένη Ζούνη παρουσιάζει την έκθεση,  με τίτλο «Γραμματομορφές», η οποία εγκαινιάζεται στο Επιγραφικό Μουσείο, σήμερα, Τρίτη 14 Μαΐου, στις 6 το απόγευμα.

Με τα πολλαπλά της νοήματα να υπενθυμίζουν τον επίκαιρο χαρακτήρα της αρχαίας γραφής και τη σύνδεσή της με τους καλλιτεχνικούς προβληματισμούς του σήμερα, η έκθεση – σε επιμέλεια του Χριστόφορου Μαρίνου - περιλαμβάνει μια ενότητα κολάζ συνθέσεων, μια σειρά μεγάλων ζωγραφικών έργων σε ριζόχαρτο και μικρότερων έργων σε χαρτί.

Αγωγοί συναισθημάτων και ιδεών

«Οι “Γραμματομορφές” λειτουργούν ως αγωγοί συναισθημάτων και ιδεών, αλλά και ως όχημα μεταφοράς μηνυμάτων, ενώ συναρμολογούνται πάνω στο χαρτί σαν ιδεογράμματα» σημειώνει η  Ελένη Ζούνη για τις κολάζ συνθέσεις της. Πρόκειται για έργα, που απεικονίζουν λέξεις και φράσεις σχηματισμένες από επεξεργασμένες αναπαραγωγές έργων των Henri Michaux, Jackson Pollock, Carlfriedrich Claus και Pierre Soulages, οι οποίοι ασχολήθηκαν με την αφαίρεση, την καλλιγραφία και την αυτοματική γραφή.

Με τον τρόπο που η καλλιτέχνις χειρίζεται τη γραφή, σε σχέση με την εικονιστική της απόδοση, να μεταφράζεται στο πώς η ίδια αντιλαμβάνεται την πραγματικότητα και τη θέση της μέσα σε αυτήν, τα κολάζ  αναφέρονται στην απορρύθμιση του βλέμματος, μεταφέροντας, ταυτόχρονα, την αίσθηση του επείγοντος. Η Ελένη Ζούνη ζωγραφίζει με αποσπάσματα εικόνες με προειδοποιητικό χαρακτήρα και δίνει τίτλους, όπως «Perspectiva», «Cyberpunks», «Τηλε-επιτήρηση», «Βαβέλ», οι οποίοι παραπέμπουν στην «Πληροφορική βόμβα» του γάλλου στοχαστή Paul Virilio.

Λεπτή ισορροπία διαφορετικών συνειδήσεων

Φτιαγμένα ειδικά για τους χώρους του μουσείου, τα ζωγραφικά έργα της καλλιτέχνιδας διακατέχονται από τη ρυθμική ενότητα της αυτόματης γραφής και τον λυρισμό στην απόδοση των καλλιγραφικών μορφών. Το αλληλένδετο της ζωγραφικής και της γραφής αναδεικνύεται από πικτογραφικές γραμμές, καλλιγραφικές κηλίδες και κείμενα σε λευκό χρώμα.

Οι αρχαίες επιγραφές σε λίθο και οι σύγχρονες επιγραφές σε διάφανο χαρτί δημιουργούν μια δίδυμη συνύπαρξη, η δυναμική της οποίας στηρίζεται στη λεπτή ισορροπία διαφορετικών υλικών και διαφορετικών συνειδήσεων μέσα στον χρόνο.

Η καλλιτέχνις

Γεννημένη στον Πειραιά, η Ελένη Ζούνη σπούδασε γραφιστική στη Σχολή Βακαλό και ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών. Έζησε στη Βαρκελώνη, την Ουτρέχτη και το Άμστερνταμ, ενώ σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από δέκα ατομικές εκθέσεις και έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Πληροφορίες

Επιγραφικό Μουσείο, Τοσίτσα 1 - Αθήνα, τηλ.: 210 8232950, 210 8217637. Διάρκεια έκθεσης: 14 Μαΐου έως 14 Ιουλίου.