Τεχνολογία-Επιστήμη
Δευτέρα, 13 Μαΐου 2013 13:25

Τσιμεντένιο αεροσκάφος

Το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας της πτήσης χαρακτηρίζεται από την προσπάθεια απογείωσης αεροσκαφών που είναι βαρύτερα από τον αέρα- οπότε και τα αεροπλάνα έπρεπε πάντα να είναι είτε ελαφρά, είτε να έχουν μεγάλα φτερά και να μπορούν να αναπτύξουν μεγάλη ταχύτητα.

Το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας της πτήσης χαρακτηρίζεται από την προσπάθεια απογείωσης αεροσκαφών που είναι βαρύτερα από τον αέρα- οπότε και τα αεροπλάνα έπρεπε πάντα να είναι είτε ελαφρά, είτε να έχουν μεγάλα φτερά και να μπορούν να αναπτύξουν μεγάλη ταχύτητα.

Παρόλα αυτά, τρεις φοιτητές από το South Dakota School of Mines and Technology προκάλεσαν αυτά τα «αξιώματα», κατασκευάζοντας και απογειώνοντας ένα αεροσκάφος από τσιμέντο, το οποίο, παραδόξως, κατάφερε να πετάξει- αν και η πτήση του ήταν μικρή και μπόρεσε να φτάσει μόνο σε μικρό ύψος, ωστόσο τα κατάφερε να προσγειωθεί. 

Απόπειρα κατασκευής αεροσκάφους από τσιμέντο έχει γίνει και στο παρελθόν, από το Embry-Riddle Aeronautical University, ωστόσο δεν ήταν επιτυχής, καθώς καταστράφηκε όταν προσγειώθηκε. Παρόλα αυτά, το αεροπλάνο των τριών φοιτητών μπόρεσε να απογειωθεί και να προσγειωθεί χωρίς να καταστραφεί (αν και με μερικές ζημιές), ολοκληρώνοντας την «αποστολή» του.

Το τσιμεντένιο αεροσκάφος ανέπτυξαν οι Ντέιβιντ Χάμπερμαν, Τάιλερ Ποχανόβσκι και Σεθ Άνταμς εντός διαστήματος ενός χρόνου. Η σύλληψη της ιδέας του όλου προγράμματος έγινε με το σκεπτικό της «πρόκλησης», καθώς στην αεροναυπηγική τα πάντα πρέπει να είναι πολύ ανθεκτικά και ταυτόχρονα χαμηλού βάρους- εν αντιθέσει με το τσιμέντο. Αξίζει να σημειωθεί πως το τσιμέντο που χρησιμοποιήθηκε είχε αναπτυχθεί για ένα άλλο ιδιαίτερο πρόγραμμα του πανεπιστημίου- αυτό ενός τσιμεντένιου κανό.

Σε διαφορετικό, αν και πάλι «αεροπορικό» πλαίσιο, την εμφάνισή τους έκαναν φωτογραφίες που ενδεχομένως να δείχνουν ένα από τα πλέον φιλόδοξα προγράμματα των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων: ένα αεριωθούμενο, πιθανώς οπλισμένο μη επανδρωμένο αεροσκάφος. Οι φωτογραφίες αυτές διαδόθηκαν ευρέως στο αγγλόφωνο Ίντερνετ μετά τη δημοσίευσή τους στο Secretprojects.co.uk. Θολές φωτογραφίες που ίσως να απεικόνιζαν το ίδιο σκάφος είχαν κάνει την εμφάνισή τους και το Μάρτιο, σε ρωσική ιστοσελίδα.

Όπως εκτιμούν αναλυτές που παρατηρούν τα δρώμενα στα κινεζικά προγράμματα στρατιωτικής τεχνολογίας, το αεροσκάφος που απεικονίζεται είναι το «Λιτζάν» (Κοφτερό Σπαθί), που εμπίπτει στην κατηγορία των UCAV (Unmanned Combat Air Vehicle) και αποτελεί καρπό της συνεργασίας μεταξύ των εταιρειών Shenyang και Hongdu. Ο σχεδιασμός του, τύπου «ιπτάμενης πτέρυγας» παραπέμπει σε δυτικά πρωτότυπα UCAV.

Στην τελευταία του έκθεση πάνω στις δυνατότητες των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων, το Πεντάγωνο επεσήμανε πως σύντομα θα αρχίσουν να εμφανίζονται όλο και πιο εξελιγμένα κινεζικά UCAV, αυξάνοντας τις κινεζικές δυνατότητες επιχειρήσεων αναγνώρισης και αεροπορικών πληγμάτων μακράς εμβέλειας.

Παρεμφερή αεροσκάφη έχουν δοκιμαστεί στο παρελθόν και από τις ΗΠΑ, που πειραματίζονται στο χώρο από τα τέλη του 1990 (το RQ-170, αν και σε άοπλη εκδοχή του, χρησιμοποιείται ήδη από τις ένοπλες δυνάμεις- άλλα πειραματικά σκάφη είναι το X-47 της Northrop Grumman και τα X-45 και Phantom Ray της Boeing), από την Ευρώπη (Taranis, nEUROn) και τη Ρωσία (MiG Skat).