Περιβάλλον
Πέμπτη, 02 Μαΐου 2013 12:50

EEA: Όλο και καθαρότερα τα αυτοκίνητα στην Ε.Ε.

Παρά τη συνολική μείωση στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη, φαίνεται πως πολλοί απ' όσους αγοράζουν τελικά νέο αυτοκίνητο, στρέφονται σε καθαρότερα μοντέλα.

Παρά τη συνολική μείωση στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη, φαίνεται πως πολλοί απ' όσους αγοράζουν τελικά νέο αυτοκίνητο, στρέφονται σε καθαρότερα μοντέλα.

Σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος (ΕΕΑ), τα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν το 2012 στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν κατά 9% καθαρότερα σε σχέση με το 2009, με τη μέση παραγωγή εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα να κυμαίνεται στα 132,2 γρ./χλμ. Ο EEA προβλέπει περαιτέρω μείωση των εκπομπών έως το 2020, στα 95 γρ./χλμ.

Άγνωστο παραμένει, ωστόσο, εάν η τάση αυτή οφείλεται σε αποδοτικότερες τεχνολογίες από την πλευρά των κατασκευαστών ή εάν και οι ίδιοι οι καταναλωτές αγοράζουν συνειδητά αυτοκίνητα με χαμηλότερες εκπομπές. Πάντως τα στοιχεία δείχνουν ότι οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων αυξήθηκαν από περίπου 700 το 2010 σε 14.000 το 2012.

Από αυτά, σχεδόν τα μισά πωλήθηκαν στη Γαλλία, ενώ και στη Γερμανία οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων πέρυσι έφθασαν τις 3.000. Την ίδια ώρα, το Βέλγιο και η Ουγγαρία ήταν οι μοναδικές χώρες, όπου τα οχήματα που πωλήθηκαν ήταν, κατά μέσο όρο, λιγότερο καθαρά σε σχέση με το 2011.

Επιπλέον, ο EEA κατέγραψε αύξηση στο μερίδιο των ντιζελοκίνητων οχημάτων, που αντιστοιχούσαν στο 55% των πωλήσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το 2012. Ο οργανισμός σημειώνει ότι τα ντιζελοκίνητα έχουν μεν χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε σχέση με τα βενζινοκίνητα, όμως παράγουν υψηλότερες εκπομπές άλλων αερίων, π.χ. διοξειδίου του αζώτου.

«Οι νέες τεχνολογίες στα αυτοκίνητα γίνονται πιο αποδοτικές, κάτι που αποτελεί ενθαρρυντικό σημάδι», σημείωσε η εκτελεστική διευθύντρια του ΕΕΑ Τζάκλιν Μαγκλέιντ με αφορμή τη δημοσιοποίηση των στοιχείων. «Ωστόσο, ο δραστικός περιορισμός των αερίων του θερμοκηπίου από τις μεταφορές απαιτεί θεμελιώδεις αλλαγές στα μέσα μεταφοράς που χρησιμοποιούμε και στο πώς τα χρησιμοποιούμε.»

Όπως επισημαίνεται στην έκθεση, το 2012 πωλήθηκαν περίπου 12 εκ. νέα αυτοκίνητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όταν 5 χρόνια νωρίτερα οι πωλήσεις ανέρχονταν σε 15,5 εκ. Η μεγαλύτερη μείωση στις ταξινομήσεις σημειώθηκε στην Ελλάδα (-41%) και στην Πορτογαλία (-38%), ενώ στον αντίποδα, Εσθονία και Ουγγαρία κατέγραψαν αύξηση της τάξεως του 12%.