Εν έτει 2013, και μετά από μία παγκόσμια οικονομική κρίση, την οποία ελάχιστοι είχαν προβλέψει, είναι πάρα πολλοί αυτοί οι οποίοι επιζητούν τρόπους οικονομικής «πρόγνωσης», αξιοποιώντας τις δυνατότητες της σύγχρονης τεχνολογίας.
Εν έτει 2013, και μετά από μία παγκόσμια οικονομική κρίση, την οποία ελάχιστοι είχαν προβλέψει, είναι πάρα πολλοί αυτοί οι οποίοι επιζητούν τρόπους οικονομικής «πρόγνωσης», αξιοποιώντας τις δυνατότητες της σύγχρονης τεχνολογίας.
Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται η έρευνα των Τομπάιας Πράις, Έλεν Σουζάνα Μόουτ και Γιουτζίν Στάνλεϊ, η οποία δημοσιεύτηκε στο Scientific Reports, σύμφωνα με την οποία οι αναζητήσεις σχετικά με οικονομικά θέματα στο Google μπορούν να οδηγήσουν σε ακριβείς προβλέψεις σχετικά με την πορεία και τις κινήσεις των αγορών.
«Οι κρίσεις στις χρηματοοικονομικές αγορές επηρεάζουν τους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Λεπτομερή δεδομένα αγορών πάνω στις αποφάσεις αγοραπωλησιών αντικατοπτρίζουν κάποιες από τις σύνθετες ανθρώπινες συμπεριφορές που οδήγησαν στις κρίσεις. Η πρότασή μας είναι ότι οι τεράστιες πηγές δεδομένων που προκύπτουν από την ανθρώπινη αλληλεπίδραση με το Ίντερνετ μπορούν να προσφέρουν μία νέα οπτική στη συμπεριφορά των συμμετεχόντων στις αγορές, σε περιόδους μεγάλης κινητικότητας. Αναλύοντας αλλαγές στις εκτάσεις των αναζητήσεων στο Google για όρους σχετικούς με την οικονομία, βλέπουμε μοτίβα τα οποία μπορούν να ερμηνευθούν ως ‘προειδοποιητικά μηνύματα’ κινήσεων στις αγορές. Τα αποτελέσματά μας επιδεικνύουν τις δυνατότητες που προσφέρει ο συνδυασμός εκτεταμένων συμπεριφορικών δεδομένων για καλύτερη κατανόηση της συλλογικής ανθρώπινης συμπεριφοράς» αναφέρουν σχετικά οι συντελεστές της έρευνας.
Σε παρεμφερή πλαίσια κινείται και η δουλειά της Infer, μίας startup που δημιουργήθηκε από πρώην εργαζόμενο της Yahoo. Το «εργαλείο» που αναπτύσσει ο Βικ Σινγκ, έχει ως στόχο να βοηθά τους πωλητές στο να εντοπίζουν εν δυνάμει πελάτες/ αγοραστές, μέσω της συγκέντρωσης χρήσιμων πληροφοριών από ενημερωτικές ιστοσελίδες και το web online: για παράδειγμα, μία εταιρεία η οποία δημοσιεύει αγγελίες για εργαζόμενους σε τμήμα marketing μπορεί να επισημανθεί για πιθανή πρόθεση αγοράς λογισμικού marketing.
Ο Σινγκ έφυγε από τη Yahoo το 2009 για να δημιουργήσει τη δική του εταιρεία, και έχει συγκεντρώσει χρηματοδότηση 10 εκατομμυρίων δολαρίων από τέσσερις φίρμες venture capital. Ο «πυρήνας» της τεχνολογίας που αναπτύσσει βασίζεται σε ιδέες που ο ίδιος ανέπτυξε όσο ήταν στη Yahoo, όπου δημιούργησε το «build your own search service», που επιτρέπει την παραμετροποίηση της «φόρμουλας αναζήτησης» της Yahoo ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε χρήστη.
Πέρα από τον εντοπισμό πιθανών πελατών, το Infer χρησιμοποιεί εξελιγμένες μεθόδους machine learning για να δημιουργήσει μοντέλα που βασίζονται στα δεδομένα των πωλήσεων της εταιρείας. «Κοιτώντας» στις βάσεις δεδομένων και αναλύοντας κάθε εγγραφή (καθώς και το αν οδήγησε με επιτυχία σε πελάτη), μπορεί να κάνει παραλληλισμούς με μία ποικιλία άλλων παραγόντων, που ενδεχομένως να επηρέασαν στο κλείσιμο της συμφωνίας- κάτι που του δίνει τη δυνατότητα να κάνει προβλέψεις όσον αφορά το αν μία διαπραγμάτευση θα οδηγήσει σε πώληση ή όχι.
Επί της παρούσης, το Infer χρησιμοποιείται από εταιρείες που ασχολούνται με πωλήσεις σε επιχειρήσεις, όχι στο ευρύ καταναλωτικό κοινό- ωστόσο, ο Σινγκ θεωρεί ότι οι ίδιες αρχές λειτουργίας μπορούν να εφαρμοστούν και στον εν λόγω τομέα.