Νομοτεχνικές βελτιώσεις σε θέματα που άπτονται της ναυτεργασίας, του Λιμενικού, της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων και της Πλοηγικής Υπηρεσίας, περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας, που κατατέθηκε το απόγευμα στην Ολομέλεια της Βουλής.
Νομοτεχνικές βελτιώσεις σε θέματα που άπτονται της ναυτεργασίας, του Λιμενικού, της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων και της Πλοηγικής Υπηρεσίας, περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας, που κατατέθηκε το απόγευμα στην Ολομέλεια της Βουλής.
Πλέον, η δυνατότητα σύναψης ατομικών συμβάσεων εργασίας στα ποντοπόρα πλοία, χωρητικότητας μεγαλύτερης των 3.000 κοχ και σκάφη αναψυχής, θα είναι αποκλειστικές, μόνο για ναυτολόγηση κατώτερου πληρώματος και θα ισχύουν για τέσσερα χρόνια, από το 2013 έως το 2016, στο πλαίσιο του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής.
Το υπουργείο εκτιμά ότι με αυτόν τον τρόπο, θα μπορέσει μέσα από τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, να απορροφήσει μεγάλο αριθμό ανέργων ναυτικών, από πλοιοκτήτριες εταιρείες.
Συγκεκριμένα η παράγραφος 1 του άρθρου 19 αναδιατυπώνεται ως εξής: Οι ναυτικοί που συνάπτουν ατομικές συμβάσεις εργασίας με πλοιοκτήτη, πλοίαρχο ή διαχειριστή ή εκπρόσωπο ή πράκτορα πλοίου για ναυτολόγηση σε θέση κατώτερου πληρώματος, εκτάκτως και αποκλειστικά κατά τη διάρκεια ισχύος των διατάξεων του ν. 4093/2012 (Α' 222) για την έγκριση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016, στην περίπτωση που δεν υπάρχει σε ισχύ αντίστοιχη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, διατηρούν τα ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα τους, ανεξάρτητα από τους όρους της σύμβασης, όπως ειδικότερα καθορίζεται στις διατάξεις των παραγράφων 3 και 4.
Υπενθυμίζεται ότι η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία είχε ζητήσει την απόσυρση του συγκεκριμένου άρθρου, θεωρώντας ότι με αυτόν τον τρόπο ανοίγει ο δρόμος για ατομικές συμβάσεις εργασίας και στα υπόλοιπα πληρώματα.
Παράλληλα, η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, που έχει ως στόχο την εποπτεία των εμπορικών λιμανιών, αλλά και την παρακολούθηση των λιμενικών υπηρεσιών, μετατρέπεται σε ανεξάρτητη διοικητική αρχή.
Ειδικότερα, η παράγραφος 4 του άρθρου 44 αναδιατυπώνεται ως εξής: Η μετατροπή της Ρ.Α.Λ. σε Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή ρυθμίζεται με διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση των υπουργών που αναφέρονται στο προηγούμενο εδάφιο, μετά την πάροδο διετίας από το χρόνο εκδόσεως του διατάγματος του προηγουμένου εδαφίου. Επίσης σε όλα τα άρθρα του πολυνομοσχεδίου ο όρος «Λιμενικό Σώμα», αντικαθίσταται από τον όρο «Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή».
Ακόμη το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 4 αναδιατυπώνεται ως εξής: Το Λιμενικό Σώμα είναι ένοπλο Σώμα, στρατιωτικώς οργανωμένο, με αρμοδιότητες την ασφάλεια και την υποστήριξη της ναυτιλίας, το προσωπικό του οποίου έχει την ιδιότητα του στρατιωτικού σύμφωνα με το Στρατιωτικό Ποινικό Κώδικα (Σ.Π.Κ.).
Τέλος για την πλοηγική υπηρεσία που μετατρέπεται σε ανώνυμη εταιρεία προβλέπει τη συμμετοχή σε αυτήν, υποχρεωτικά του δημοσίου και του ναυτικού προσωπικού της ως μετόχων.
Μετά το πρώτο εδάφιο του στοιχείου α' της παραγράφου 1 του άρθρου 49 προστίθεται εδάφιο ως εξής: Στην ως άνω εταιρεία συμμετέχουν υποχρεωτικά το Δημόσιο και το ναυτικό προσωπικό της Διεύθυνσης Πλοηγικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου ως μέτοχοι, προαιρετικά δε η Ένωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ).
Σημειώνεται ότι ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοηγών Άγγελος Βασιλάκος σε δηλώσεις του στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων είχε υποστηρίξει ότι το δημόσιο θα πρέπει να διατηρήσει το δικαίωμα και τον έλεγχο των πλοηγικών τελών, αλλά η διαχείριση να ανατεθεί αποκλειστικά σε έναν φορέα που να συμμετέχουν μόνο οι εργαζόμενοι έναντι ανταλλάγματος.
Από την άλλη πλευρά, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Πλοηγικής Υπηρεσίας Τρύφωνας Γρυπαίoς και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Κυβερνητών Μηχανικών Κωνσταντίνος Σκληβάκης, είχαν ζητήσει τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της πλοηγικής για να μπορεί να προσφέρει σωστές και ασφαλείς υπηρεσίες στις εταιρείες εμπορικών πλοίων και κρουαζιεροπλοίων.
Πηγή: ΑΜΠΕ