Πολιτιστικά
Τρίτη, 16 Απριλίου 2013 11:05

Φωτογραφικά αποκυήματα πολλών χρήσεων

Η σχέση της φωτογραφίας με τη μνήμη, την πραγματικότητα και το φανταστικό διερευνάται στην έκθεση φωτογραφίας του Κωστή Αντωνιάδη, με τίτλο «Χρησιμοποιημένες φωτογραφίες 1985 – 2013», που εγκαινιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη, σήμερα, Τρίτη 16 Απριλίου, στις 8 το βράδυ και θα διαρκέσει έως τις 26 Μαΐου.

Διασχίζοντας τον διάδρομο των τεσσάρων εικόνων, όπου αλήθειες και ψέματα μαζεύουν μυστικά για τη συλλογή τους, ήρωες και ηρωίδες από χρησιμοποιημένες φωτογραφίες σχεδιάζουν τους ψεύτικους χάρτες μιας αμερικάνικης νύχτας.

Η σχέση της φωτογραφίας με τη μνήμη, την πραγματικότητα και το φανταστικό διερευνάται στην έκθεση φωτογραφίας του Κωστή Αντωνιάδη, με τίτλο «Χρησιμοποιημένες φωτογραφίες 1985 – 2013», που εγκαινιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη, σήμερα, Τρίτη 16 Απριλίου, στις 8 το βράδυ και θα διαρκέσει έως τις 26 Μαΐου.

Θραύσματα εικόνων της πόλης,  εικονικές προτομές ηρώων, τοπία που μοιάζουν με άλλα τοπία, ψεύτικοι χάρτες και μυστικές συλλογές ξεπροβάλλουν από ένα σύνολο φωτογραφικών έργων, που πραγματοποίησε ο Κωστής Αντωνιάδης από το 1985 έως το 2013, συνθέτοντας τη συγκεκριμένη έκθεση, η οποία χωρίζεται σε 11 ενότητες.

«Χρησιμοποιημένες φωτογραφίες Ι» (1985 – 1986)

Υλοποιώντας την πρότασή του για μια έκθεση, όπου έργα σύγχρονης ελληνικής φωτογραφίας θα τοποθετούνταν ως γιγαντοαφίσες σε διαφημιστικά ταμπλό της πόλης, η οποία δεν έτυχε προσοχής από τους ιθύνοντες, το 1985, όταν σχεδιάζονταν οι εκδηλώσεις για την Αθήνα «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης», ο Κωστής Αντωνιάδης αποφάσισε να οργανώσει ένα ψεύτικο ντοκουμέντο της.

«Photoset» (1988)

Κάθε photoset παρουσιάζει σε έξι στίχους ένα πλέγμα ογδόντα περίπου συνολικά ανθρώπων, οι οποίοι εκτελούν κοινωνικά στερεότυπα, όπως επισκέψεις, κουτσομπολιό και φιλανθρωπίες.

«Χρησιμοποιημένες φωτογραφίες ΙΙ» (1989)

Σε αυτήν την ενότητα, ο φωτογράφος ενθέτει πόζες μοντέλων, κυρίως νέων, ως τοιχογραφίες σε φωτογραφίες τραβηγμένες σε ερειπωμένες μονοκατοικίες της Αθήνας.

«Τέσσερις εικόνες» (1991)

Με αναφορές στην ορθόδοξη αγιογραφία και τις «Τέσσερις εποχές» του Τσαρούχη, τέσσερα ολόσωμα πορτραίτα φυσικού μεγέθους συνθέτουν αυτήν την ενότητα, αποπνέοντας  μια σύγχρονη εκδοχή αγιοσύνης.

«Διάδρομος» (1991)

Αντλώντας τη μορφή του από τη ζωφόρο των Προπυλαίων του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο «Διάδρομος» παρουσιάζει με τον δικό του  τρόπο τη νέα γενιά εκείνης της εποχής.

«Αλήθειες και ψέματα» (1991 - 2013)

Η εγκατάσταση αυτή συνιστά έναν παιγνιώδη γρίφο, μια άσκηση ανάμεσα στην αναπαράσταση της αλήθειας και στην αλήθεια της αναπαράστασης.

«Μυστικά» (2012 - 2013)

Στην πίσω όψη αυθεντικών χειρόγραφων, ο φωτογράφος ενθέτει στούντιο πόζες νέων, τα πρόσωπα των οποίων επιβιώνουν με εμφανή σημάδια φθοράς από το συχνό ξεδίπλωμα.

«Η συλλογή» (2012)

Η σύνθεση αυτή αποτελείται από γυάλινες πλάκες ιδιωτικής συλλογής, στις οποίες, αφού έχει αφαιρεθεί το θέμα, έχουν εντεθεί στούντιο πόζες και πορτραίτα και έχουν ενισχυθεί ψηφιακά οι ρωγμές του χρόνου.

«Ήρωες και ηρωίδες» (2012 - 2013)

Σε αυτήν την ενότητα, μετωπικά στούντιο πορτραίτα συσχετίζονται με πρωταγωνιστές από κλασικές τραγωδίες, όπερες και θεατρικά έργα, ενώ αποσπάσματα των έργων σχηματίζουν ένα βάθρο, που στηρίζει την εικονική «προτομή». 

«Χάρτες» (1998)

Αυτή η σειρά περιλαμβάνει έργα που θυμίζουν καρτέλες αρχείου, στις οποίες τεκμηριώνεται το άμεσο βίωμα ενός τόπου.

«Αμερικάνικη νύχτα» (2010 - 2011)

Χρησιμοποιώντας την τεχνική day for night, δηλαδή την κινηματογράφηση σε φως ημέρας με μπλε φίλτρο, που επινοήθηκε σε γουέστερν ως φθηνή λύση για νυχτερινά πλάνα, ο Κωστής Αντωνιάδης αποτυπώνει τοπία της Νάξου, της Μάνης και της Τήνου.

Πληροφορίες

Μουσείο Μπενάκη - Κτήριο οδού Πειραιώς, Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου – Αθήνα, τηλ.: 210 3453111. Ώρες λειτουργίας: Πέμπτη, Κυριακή: 10:00 - 18:00, Παρασκευή, Σάββατο: 10:00 - 22:00, Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη: κλειστά. Τιμές εισιτηρίου: κανονικό: 5 ευρώ, μειωμένο: 2,5 ευρώ.