Η άνοδος της θερμοκρασίας έχει συνέπειες προφανείς και λιγότερο προφανείς. Στις τελευταίες εντάσσεται σίγουρα και αυτή που θίγουν ερευνητές από το πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ στη νέα έκθεσή τους: περισσότερες αναταράξεις στις πτήσεις των αεροσκαφών.
Η άνοδος της θερμοκρασίας έχει συνέπειες προφανείς και λιγότερο προφανείς. Στις τελευταίες εντάσσεται σίγουρα και αυτή που θίγουν ερευνητές από το πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ στη νέα έκθεσή τους: περισσότερες αναταράξεις στις πτήσεις των αεροσκαφών.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, ήδη τα αεροσκάφη που διασχίζουν το Βόρειο Ατλαντικό συναντούν ισχυρότερους ανέμους. Εάν η κλιματική αλλαγή εξελιχθεί με τον τρόπο που αναμένεται, έως τα μέσα του αιώνα τα κενά αέρος θα γίνουν συχνότερα και πιο «βίαια» για τους επιβάτες. Παράλληλα, η περιοχή που επηρεάζεται θα γίνει ακόμη μεγαλύτερη.
«Οι αναταράξεις δεν αποτελούν πρόβλημα επειδή είναι άβολες [για τους επιβάτες], αλλά επειδή προκαλούν τραυματισμούς», δήλωσε στο Discovery News ο ερευνητής Πολ Ουίλιαμς. «Το θέμα με τα κενά αέρος είναι ότι ο πιλότος δεν τα βλέπει» εκ των προτέρων, με αποτέλεσμα οι επιβάτες που εκείνη την ώρα δεν φορούν τις ζώνες τους ή είναι όρθιοι να κινδυνεύουν με σοβαρό τραυματισμό.
Οι επιστήμονες, που διερεύνησαν τις πιθανές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στα συστήματα καιρού, υποστηρίζουν ότι οι αναταράξεις θα αυξηθούν λόγω των μεταβολών στους αεροχειμάρρους, τεράστια και πανίσχυρα ρεύματα αέρα που κινούνται γύρω από τον πλανήτη σε ύψος ίδιο με αυτό, στο οποίο πετούν τα αεροσκάφη.
Ο Ουίλιαμς και οι συνάδελφοί του επικεντρώθηκαν στην ατμόσφαιρα πάνω από τον Ατλαντικό Ωκεανό, απ’ όπου καθημερινά περνούν περίπου 600 αεροσκάφη. Στο κλιματικό τους μοντέλο έλαβαν υπόψη τις προβλέψεις για διπλασιασμό του διοξειδίου του άνθρακα και άνοδο της θερμοκρασίας, μέσα στις επόμενες δεκαετίες, αναζητώντας μεταβολές στον αεροχείμαρρο της στρατόσφαιρας, οι οποίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν στη δημιουργία περισσότερων ζωνών αναταράξεων.
Όπως αναφέρουν στην έκθεσή τους, που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Nature Climate Change, η συχνότητα των αναταράξεων στις πτήσεις μεταξύ Ευρώπης και Βορείου Αμερικής θα διπλασιαστεί έως το 2050, ενώ η έντασή τους θα αυξηθεί κατά 10-40%.
Σύμφωνα με τους ίδιους, τα ευρήματα της μελέτης αφορούν τόσο τους επιβάτες όσο και τις αεροπορικές εταιρείες: η αλλαγή πορείας των πτήσεων για να αποφευχθούν οι δυνητικά επικίνδυνες αναταράξεις θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου, παραγωγή περισσότερων εκπομπών, συχνότερες καθυστερήσεις και – τελικά - ακριβότερα εισιτήρια.
Κατά το Ουίλιαμς, έχει υπολογιστεί ότι οι αναταράξεις ήδη στοιχίζουν περίπου 117 εκ. ευρώ το χρόνο, λόγω καθυστερήσεων και υλικών ζημιών.