Επειτα από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα διακοπών, το παγκόσμιο πρωτάθλημα μοτοσικλέτας επιστρέφει στην ενεργό δράση. Η αυλαία θα ανοίξει με τον καθιερωμένο, νυχτερινό αγώνα στο Κατάρ.
Επειτα από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα διακοπών, το παγκόσμιο πρωτάθλημα μοτοσικλέτας επιστρέφει στην ενεργό δράση. Η αυλαία θα ανοίξει με τον καθιερωμένο, νυχτερινό αγώνα στο Κατάρ. Η πίστα του Λοσέιλ γιορτάζει φέτος δέκα συναπτά έτη στο παγκόσμιο πρωτάθλημα εκ των οποίων τα έξι διεξάγονται υπό το φως των προβολέων.
Τέρμα τα ψέματα λοιπόν για ομάδες και αναβάτες. Εφτασε η στιγμή να αποδειχθεί ποιοί δούλεψαν αρκετά αυτή τη μακρά περίοδο αγωνιστικής αποχής και κατά πόσον η δουλειά τους έχει αποτελέσματα μέσα στην πίστα.
Καταρχήν, φέτος υπάρχουν κάποιες πολύ σημαντικές αλλαγές σε σχέση με πέρυσι. Σε ό,τι αφορά στο τεχνικό κομμάτι, η κυριότερη διαφοροποίηση έγκειται στο βάρος των μοτοσικλετών τόσο στο MotoGP όσο και στην κατηγορία Moto2. Οι πρωτότυπες μοτοσικλέτες των 1.000 κ.εκ. «βάρυναν» κατά τρία κιλά σε σχέση με πέρυσι, φτάνοντας τα 160. Στη Moto2 ο συνδυασμός μοτοσικλέτας-αναβάτη θα αγγίζει από φέτος τα 215 κιλά, όσο δηλαδή και στη μικρότερη Moto3.
Δύο άλλα σημεία, άξια αναφοράς και προσοχής είναι οι κατατακτήριες και η εισαγωγή του ποινολογίου των αναβατών. Σε ό,τι αφορά στο πρώτο, από φέτος αλλάζει ο τρόπος διεξαγωγής τους. Δεν θα έχουν πλέον διάρκεια μίας ώρας, αλλά θα χωρίζονται σε δύο μέρη διάρκειας 15 λεπτών έκαστο. Οι χρόνοι που θα σημειώνουν οι αναβάτες στις τρεις ελεύθερες περιόδους της Παρασκευής και του Σαββάτου θα προσμετρούν στις κατατακτήριες. Από τον συνδυασμό των χρόνων τους θα προκύπτουν οι δέκα πρώτοι αναβάτες που θα προκρίνονται απευθείας στη δεύτερη περίοδο των κατατακτήριων και θα παλεύουν για την πολ ποζίσιον. Οσοι δεν τα καταφέρουν θα έχουν μία δεύτερη ευκαιρία στην πρώτη περίοδο των κατατακτήριων δοκιμών που θα προηγείται της δεύτερης. Από εκεί, οι δύο πρώτοι θα παίρνουν το εισιτήριο για τη δεύτερη περίοδο μαζί με τους δέκα καλύτερους. Οι υπόλοιποι θα κατατάσσονται με βάση το χρόνο που έχουν σημειώσει στην πρώτη περίοδο από τη 13η θέση της γενικής κατάταξης και έπειτα.
Ενας νεωτερισμός που εισάγεται από φέτος είναι το ποινολόγιο των αναβατών που θα ισχύει και στα τρία πρωταθλήματα (MotoGP, Moto2 και Moto3). Το νέο σύστημα θα περιλαμβάνει μία βαθμολογούμενη κλίμακα από το ένα μέχρι το δέκα, ανάλογα με το παράπτωμα του αναβάτη.
Οταν ένας αγωνιζόμενος συγκεντρώσει τέσσερις βαθμούς, τότε θα εκκινήσει τον επόμενο αγώνα από την τελευταία θέση του γκριντ, ανεξαρτήτως της θέσης που κατέλαβε στις κατατακτήριες. Αν οι βαθμοί γίνουν επτά, τότε θα λάβει εκκίνηση από τα πιτς ενώ στους δέκα θα αποκλειστεί από το επόμενο GP. Οταν ο αναβάτης εκτίσει την ποινή του, τότε ο δείκτης αυτομάτως μηδενίζεται.
Παράλληλα κρίθηκε απαραίτητο να θεσπιστεί ο κανονισμός του 107%, έπειτα από τη νέα διαδικασία στις κατατακτήριες δοκιμές, η οποία θα ισχύσει από εφέτος. Κατά συνέπεια, για να συμμετάσχει ένας αναβάτης στις κατατακτήριες δοκιμές χρειάζεται να σημειώσει χρόνο καλύτερο κατά 107% της επίδοσης του πρώτου αναβάτη, τουλάχιστον σε μία από τις τέσσερις περιόδους ελεύθερων δοκιμών.
Στην περίπτωση των αναβατών που εκτελούν χρέη αντικαταστάτη, τότε θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στην πρώτη περίοδο των κατατακτήριων δοκιμών, όπου θα ισχύσει κανονικά ο κανονισμός του 107%.
Η πίστα
Το Κατάρ θέλει να προσελκύει τους φίλους των αγώνων μοτοσικλέτας. Η πίστα στο Λοσέιλ που θα φιλοξενήσει φέτος για δέκατη φορά το παγκόσμιο πρωτάθλημα, βρίσκεται στις παρυφές της πρωτεύουσας Ντόχα. Κατασκευάστηκε μόλις σε ένα έτος και κόστισε 58 εκατ. δολάρια. Για να είναι έτοιμη εγκαίρως και να φιλοξενήσει τον πρώτο αγώνα στις 2 Οκτωβρίου του 2004, εργάζονταν 24 ώρες το 24ωρο 1.000 άτομα.
Το μήκος φτάνει τα 5.380 χιλιόμετρα και το πλάτος της τα δώδεκα μέτρα. Διαθέτει μία μεγάλη ευθεία (εκκίνησης/τερματισμού) που υπερβαίνει το ένα χιλιόμετρο (1.068 μέτρα) και 16 στροφές μεσαίας και υψηλής ταχύτητας, εκ των οποίων οι δέκα είναι δεξιόστροφες και οι έξι αριστερόστροφες.
Η πίστα περιβάλλεται από τεχνητό γρασίδι για να μη φτάνει σε αυτή η σκόνη από την έρημο. Κάτι τέτοιο βέβαια δεν σημαίνει ότι επιτυγχάνεται καθώς η σκόνη είναι αρκετή με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται αρκετά οι αναβάτες. Από το 2008 και έπειτα ο αγώνας στο Κατάρ διεξάγεται υπό το φως των προβολέων
Στο δια ταύτα
Κατά τη διάρκεια των δοκιμών πριν από την αγωνιστική δράση, ομάδες και αναβάτες έδωσαν ένα μικρό δείγμα της δουλειάς που έχουν κάνει. Το πρώτο πράγμα που έγινε κατανοητό στις χειμωνιάτικες δοκιμές ήταν το πείσμα της Repsol Honda να επιστρέψει στην κορυφή. Ο Ντάνι Πεντρόζα ήταν ο ταχύτερος τις περισσότερες φορές, αποδεικνύοντας ότι ο Ισπανός θέλει φέτος να κερδίσει τον πρώτο του τίτλο στα «μεγάλα σαλόνια». Ηδη, μετράει 112 παρουσίες στο βάθρο σε όλες στις κατηγορίες που έχει αγωνιστεί, φτάνοντας τον Μάικ Χέιλγουντ και τις 45 νίκες, όλες με τη Honda. Μόνο ένας αναβάτης έχει καταφέρει να πανηγυρίσει τις περισσότερες καρό σημαίες με την ιαπωνική μοτοσικλέτα κι αυτός ήταν ο Μικ Ντούχαν που έφτασε τις 54.
Σε ό,τι αφορά στο Κατάρ ο Πεντρόζα ανήκει στην ελίτ των αναβατών με τις περισσότερες παρουσίες στο βάθρο τα τελευταία εννέα χρόνια, ανεβαίνοντας τέσσερις φορές. Το ρεκόρ ανήκει στους Στόνερ και Λορένθο που έχουν φτάσει τις πέντε.
Ο αναβάτης της Yamaha και περυσινός παγκόσμιος πρωταθλητής είχε μία αθόρυβη παρουσία στις δοκιμές πριν από την έναρξη του παγκοσμίου πρωταθλήματος. Φρόντιζε να βρίσκεται κοντά στον Πεντρόζα και να ασχολείται περισσότερο με το στήσιμο της μοτοσικλέτας του. Ο Ισπανός θέλει σίγουρα να επαναλάβει τον περυσινό θρίαμβο στο Κατάρ και να ξεκινήσει τη χρονιά με το... δεξί. Ακόμη όμως κι αν δεν κερδίσει, με μία απλή παρουσία στο βάθρο θα φτάνει τις 99 στην αγωνιστική του καριέρα, όσες δηλαδή και ο Λόρις Καπιρόσι.
Τρία πρόσωπα αναμένεται να συγκεντρώσουν πάνω τους τα βλέμματα των φίλων του MotoGP για διαφορετικούς λόγους ο καθένας. Και αυτοί είναι οι Βαλεντίνο Ρόσι, Μαρκ Μαρκέζ και Αντρέα Ντοβιτσιόζο. Ο πρώτος επιστρέφει στην εργοστασιακή ομάδα της Yamaha έπειτα από δύο αποτυχημένα χρόνια στην Ducati. Ο Ρόσι θέλει να επιστρέψει στην κορυφή και στις νίκες, κλείνοντας στην ουσία τα στόματα των επικριτών του που υποστηρίζουν ότι μεγάλωσε και έχει χάσει την επαφή με την... πρωτιά. Το ταλέντο σίγουρα το έχει, ανέκαθεν το είχε. Στο μείγμα προστέθηκε φέτος και η δυνατή ομάδα, το θέμα είναι όμως πώς θα εξελιχθεί η σχέση του με τον teammate του Χόρχε Λορένθο. Η προηγούμενη επαγγελματική τους συγκατοίκηση δεν ήταν θετική και οδήγησε στη φυγή του Ιταλού. Προς το παρόν πάντως και οι δύο αναφέρουν ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Το μέλλον θα δείξει. Το βέβαιο είναι πως ο «γιατρός» δείχνει κεφάτος και σίγουρα θα είναι από τους πρωταγωνιστές της χρονιάς.
Τα φώτα της δημοσιότητας σίγουρα θα πέσουν και στο «ρούκι» της κατηγορίας Μαρκ Μαρκέζ. Ο 20χρονος αναβάτης που είναι ο μικρότερος στα MotoGP αποτελεί τη μεγάλη ελπίδα της Repsol Honda για το μέλλον. Ο ίδιος ανέβηκε στη μεγάλη κατηγορία, έχοντας ήδη δύο παγκόσμια πρωταθλήματα στις μικρότερες (125 κ.εκ. το 2010 και Moto2 πέρυσι). Τα πρώτα δείγματα που έδωσε στις δοκιμές του χειμώνα έδειξαν ότι έχει εξοικειωθεί με τα 1.000 κ.εκ. και θα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις.
Ο Αντρέα Ντοβιτσιόζο αποτελεί το μεγάλο χαρτί της Ducati. Ο ιταλός αναβάτης ήρθε στην ομάδα της χώρας του, έπειτα από μία πολύ καλή χρονιά στη «δορυφορική» Monster Tech 3 της Yamaha. Οπως είχε δηλώσει και στην αποκλειστική συνέντευξή του στο naftemporiki.gr σε καμία περίπτωση δε θέλει να συγκριθεί με τον Βαλεντίνο Ρόσι και σίγουρα αναγνώρισε πως χρειάζεται ακόμη πολλή δουλειά στην ιταλική ομάδα.
Η Ducati θα εξακολουθήσει να έχει στις τάξεις της τον Νίκι Χέιντεν, η βοήθεια του οποίου αναμένεται να είναι πολύτιμη στην εξέλιξη της Desmosedici.
Στη «δορυφορική» Pramac τα πράγματα έχουν αλλάξει. Υπάρχουν πλέον δύο νέα πρόσωπα, ο Αντρέα Ιανόνε και ο Μπεν Σπις, ο οποίος έφυγε από τη Yamaha. Και οι δύο αναβάτες είναι ικανοί, με τον Ιταλό να μαθαίνει τη «μεγάλη κατηγορία» και τον Σπις να θέλει να κάνει μία νέα αρχή, ξεχνώντας την περυσινή καταστροφική χρόνια και τους πολλούς τραυματισμούς.
Η μάχη των «δορυφορικών» συνεχίζεται με τη Monster Yamaha Tech 3 και τον Καλ Κρούτσλοου. Ο Βρετανός που οδηγεί την περυσινή μοτοσικλέτα του Λορένθο είναι αρκετά γρήγορος και σίγουρα θέλει να αποδείξει μέσα στην πίστα ότι αξίζει μία θέση σε εργοστασιακή ομάδα.
Με ενδιαφέρον θα περιμένουμε τη φετινή παρουσία του Στέφαν Μπραντλ που συμπληρώνει δύο χρόνια στο MotoGP. Πέρυσι ως «ρούκι» τα πήγε πολύ καλά και ανταμείφθηκε από την Honda, έχοντας πλέον στα χέρια του μία εργοστασιακή RC213V.
Ο Αλβάρο Μπαουτίστα με την GO&FUN Honda Gresini, όπως λέγεται από φέτος, παρέμεινε στην ομάδα του Φαούστο Γκρεζίνι για δεύτερο έτος και θα αγωνίζεται με μία πρωτότυπη μοτοσικλέτα. Πέρυσι παρουσίασε δείγμα του ταλέντου του, αλλά φέτος χρειάζεται να δείξει κάτι περισσότερο, αν θέλει μία θέση σε εργοστασιακή ομάδα.
Σε ό,τι αφορά στις CRT μοτοσικλέτες, η Power Aspar Electronics αποφάσισε να μην αλλάξει τη συνταγή της επιτυχίας της και έτσι διατήρησε τους αναβάτες της που πρωταγωνίστησαν πέρυσι. Οι ‘Αλειξ Εσπαργκάρο και Ράντι ντε Πουνιέ θα συνεχίσουν να δίνουν τη μάχη τους μέσα στην πίστα, με τον Γάλλο να θέλει να πάρει από τον teammate του «εκδίκηση» για την περυσινή πρωτιά.