Πολιτιστικά
Παρασκευή, 05 Απριλίου 2013 10:13

Ένας δράκος στον «Γύρο του θανάτου»

Μεταφέροντας στο προσκήνιο την πολύκροτη υπόθεση Αριστείδη Παγκρατίδη, του φερόμενου ως "Δράκου του Σέιχ Σου", το έργο του Θωμά Κοροβίνη,  "Ο γύρος του θανάτου", παρουσιάζεται, από απόψε στις 9, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος(ΚΘΒΕ), σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη, στο Βασιλικό Θέατρο της Θεσσαλονίκης.

Φέρνοντας  στο φως το ηθικό κατρακύλισμα μιας εποχής που αναζητούσε τρόπους για να καθαρίσει τις πληγές της, οι οποίες ακόμη και σήμερα αιμορραγούν, μια πραγματική ιστορία ξετυλίγεται, με τον δικό της δράκο που δεν μοιάζει καθόλου με εκείνους των παραμυθιών.

Μεταφέροντας στο προσκήνιο την πολύκροτη υπόθεση Αριστείδη Παγκρατίδη, του φερόμενου ως "Δράκου του Σέιχ Σου", το έργο του Θωμά Κοροβίνη,  "Ο γύρος του θανάτου", παρουσιάζεται, από απόψε στις 9, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος(ΚΘΒΕ), σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη, στο Βασιλικό Θέατρο της Θεσσαλονίκης.

Για πρώτη φορά στη θεατρική σκηνή

Το γνωστό μυθιστόρημα, που τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος το 2011, μεταφέρεται για πρώτη φορά στη θεατρική σκηνή και - μέσα από εννέα πρόσωπα που συνδέονται με τον πραγματικό ήρωά του - αποκαλύπτει τις σκοτεινές πτυχές της τραγικής προσωπικότητας του νεαρού Αριστείδη Παγκρατίδη, αλλά και το κοινωνικοπολιτικό τοπίο της Θεσσαλονίκης μετά την Κατοχή και τον Εμφύλιο.

Ο συμμαθητής και φίλος του, η πλύστρα φίλη της μητέρας του, ο παρακρατικός γείτονας, ένας χωροφύλακας δημοκρατικών φρονημάτων, ο δοσίλογος περιπτεράς, ένας συντηρητικός αστός της παραλίας, το αφεντικό του στον «Γύρο του θανάτου» και δύο περιστασιακοί του έρωτες, η τραβεστί Λολό και μια λαϊκή τραγουδίστρια, μας φέρνουν σε επαφή μαζί του, εξομολογούμενοι τη δική τους ζωή.

«Σαν φυσιολογική γέννα»

Ο συγγραφέας του έργου, Θωμάς Κοροβίνης, εξηγεί για τη συγγραφή αυτού του μυθιστορήματος: «Ο “Γύρος του θανάτου” γεννήθηκε από ανάγκη βαθύτατου χρέους. Η Θεσσαλονίκη δε λέει να βγάλει τους σκελετούς από τη σαρακοφαγωμένη ντουλάπα της. Κάθε τόσο, η σεμνότυφη κόρη του Βορρά χρήζει κάποιον νέο ανάλγητο Καίσαρα, που - με τον μανδύα του σωτήρα - την ξεγελάει με «άρτον και θεάματα» και τη ρίχνει ξανά στα λιοντάρια.

Τη δεκαετία του ’50, είχε διαμορφωθεί στη χώρα μας ένα ανθρωποφαγικό σκηνικό, όπου όποιος πολίτης δεν είχε συμπεριφορά δουλική ή τουλάχιστον προσαρμοστική στις εξουσιαστικές και κοινωνικές νόρμες της εποχής, όφειλε να λογοδοτεί ή να κολάζεται. Μικρό παιδί, σφραγίστηκα από το κλίμα απαξίωσης του αυτοπροσδιορισμού και της αυτοδιάθεσης των ανθρώπων.

Στη Θεσσαλονίκη, ήταν κοινή συνείδηση ότι ο Παγκρατίδης υπήρξε ένα βολικό θύμα του ενοχικού εκείνου καιρού, που εξέθρεφε ποικίλους δράκους. Συχνά, πίσω από το προσωπείο των μεγαλώνυμων δρακοντοκτόνων, κρύβονταν  έντεχνα οι καθαρόαιμοι δράκοι. Ο Αριστείδης ήταν ένα παιδί του πάθους και της μοίρας. Η ιστορία του με βασάνιζε χρόνια και το μυθιστόρημα που έφτιαξα γύρω από εκείνη την τραγωδία προέκυψε σαν φυσιολογική γέννα».

Ταυτότητα παράστασης

Σκηνοθεσία – σκηνικά - κοστούμια: Νίκος Μαστοράκης, φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος, βοηθός σκηνοθέτη: Δημήτρης Διακοσάββας, βοηθός σκηνογράφου - ενδυματολόγου: Κατερίνα Παπαγεωργίου, οργάνωση παραγωγής: Ηλίας Κοτόπουλος.  Παίζουν: Βασίλης Ευταξόπουλος, Ρούλα Παντελίδου, Κατερίνα Γιαμαλή, Αννέτα Κορτσαρίδου, Βασίλης Σπυρόπουλος, Δημήτρης Κολοβός, Βασίλης Σεϊμένης, Κώστας Ίτσιος, Γιάννης Σιαμσιάρης, Φωτεινή Μπαξεβάνη. Παίζει πιάνο, επί σκηνής, ο μουσικός Παναγιώτης Μπάρλας.

Πληροφορίες

Βασιλικό Θέατρο, Πλατεία Λευκού Πύργου, τηλ. κρατήσεων: 2315 200200. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη, Κυριακή: 19.00, Πέμπτη, Παρασκευή: 21.00, Σάββατο: 18.00 και 21.00. Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: (πλατεία) 15 ευρώ, (εξώστης) 12 ευρώ, κανονικό λαϊκών παραστάσεων (Τετάρτη 19.00, Πέμπτη 21.00, Σάββατο 18.00): πλατεία και εξώστης: 12 ευρώ, φοιτητικό – ομαδικό: 10 ευρώ, ανέργων: 5 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: ταμεία ΚΘΒΕ: Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Εθνικής Αμύνης 2 (Τρίτη - Κυριακή: 9.30 - 21.30), Βασιλικό Θέατρο (Τρίτη - Κυριακή: 9.30 - 21.30), καταστήματα Public Θεσσαλονίκης.