Κοινωνία
Τετάρτη, 03 Απριλίου 2013 13:30

Στενεύει ο κλοιός γύρω από τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα

Από τις 15 Απριλίου στενεύει ο κλοιός γύρω από τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα αφού με την ψήφιση του σχετικού νόμου γίνεται πλέον δυνατή η αξιοποίηση της διασταύρωσης των στοιχείων που διατηρεί το υπουργείο Οικονομικών με αυτά της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών και αντιμετωπίζεται ένα σοβαρό πρόβλημα με κοινωνικές διαστάσεις.

Από τις 15 Απριλίου στενεύει ο κλοιός γύρω από τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα αφού με την ψήφιση του σχετικού νόμου γίνεται πλέον δυνατή η αξιοποίηση της διασταύρωσης των στοιχείων που διατηρεί το υπουργείο Οικονομικών με αυτά της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών και αντιμετωπίζεται ένα σοβαρό πρόβλημα με κοινωνικές διαστάσεις.

Οι κυρώσεις για τους ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων που θα εντοπιστούν από την Αστυνομία να μην τα έχουν ασφαλίσει είναι σοβαρές αφού θα αφαιρούνται η άδεια οδήγησης, η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες και θα επιβάλλεται χρηματικό πρόστιμο ενώ για την επιστροφή άδειας και πινακίδων, θα πρέπει να προσκομίζεται το ασφαλιστήριο συμβόλαιο. 

Οσοι εντοπιστούν από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων που κάνει τις διασταυρώσεις, θα λάβουν "ραβασάκια" και θα υποχρεωθούν σε ασφάλιση του οχήματος και σε καταβολή 250 ευρώ υπέρ του δημοσίου ενώ αν δεν συμμορφωθούν αντιμετωπίζουν την ποινή της αφαίρεσης του διπλώματος και του προστίμου.

Με τον τρόπο αυτό, επιχειρείται να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο των ανασφάλιστων οχημάτων, που υπολογίζεται ότι φθάνουν ακόμη και το 1,5 εκατομμύριο. Η οικονομική κρίση έχει επιτείνει το πρόβλημα, προκαλώντας πρόσθετο πλήγμα και στο Επικουρικό Κεφάλαιο, το οποίο το 2012 κατέβαλε 9,4 εκατ. ευρώ αποζημιώσεις για ατυχήματα που προκάλεσαν ανασφάλιστα οχήματα, ενώ είναι σημαντικές οι απώλειες για τις ασφαλιστικές εταιρείες και το Δημόσιο.

Σύμφωνα με το νόμο, η υποχρέωση ασφάλισης υφίσταται διαρκώς από τη χορήγηση της αδείας κυκλοφορίας και των πινακίδων κυκλοφορίας, χωρίς να εξαρτάται από την εν τοις πράγμασι κίνηση ή λειτουργία του αυτοκινήτου, εκτός αν έχει τηρηθεί η διαδικασία της ακινησίας, δηλαδή έχει γίνει η διαδικασία παράδοσης πινακίδων.

Σε περίπτωση κυκλοφορίας οχήματος, χωρίς την ασφαλιστική κάλυψη, επιβάλλεται η αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού, της άδειας κυκλοφορίας και των πινακίδων του οχήματος για δέκα ημέρες με πράξη της Αστυνομικής Αρχής. Επί εμπλοκής οχήματος σε ατύχημα επιβάλλεται η επί τόπου αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας για δύο χρόνια και επί υποτροπής για τρία χρόνια.

Για την επιστροφή των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας μετά την παρέλευση του χρόνου που επιβάλλει ο νόμος απαιτείται η προσκόμιση από τον ενδιαφερόμενο του σχετικού σήματος ασφάλισης. Η αστυνομική αρχή επιβάλλει επίσης χρηματικό 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και τα φορτηγά δημόσιας χρήσης, 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα και διακόσια 250 ευρώ για τα δίκυκλα.

Ο εντοπισμός των τυχόν ανασφάλιστων αυτοκινήτων γίνεται με επιτόπιους ελέγχους της αστυνομίας, όπως επίσης και ηλεκτρονικά από την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία αναλαμβάνει τη διασταύρωση και επεξεργασία των στοιχείων. Όταν εντοπίσει ανασφάλιστο όχημα, η Γενική Γραμματεία αποστέλλει στον ιδιοκτήτη επιστολή με την οποία τον καλεί εντός 8 ημερών να προχωρήσει στην ασφάλιση της αστικής ευθύνης από την κυκλοφορία του οχήματος.

Για την έκδοση του ασφαλιστηρίου συμβολαίου στην περίπτωση αυτή απαιτείται η προσκόμιση στην ασφαλιστική επιχείρηση της ειδοποιητήριας επιστολής και παραβόλου υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου 250 ευρώ.

Σε περίπτωση που ο ιδιοκτήτης δεν εμφανιστεί, δεν παράσχει ικανοποιητικές εξηγήσεις και δεν συμμορφωθεί προχωρώντας σε ασφάλιση, τα στοιχεία του αποστέλλονται στην αστυνομική αρχή που επιβάλλει τις σχετικές κυρώσεις.