Στο κυπριακό κοινοβούλιο, όπου αναμένεται να συζητηθούν και να τεθούν προς ψήφιση τα νομοσχέδια που κατέθεσε χθες το βράδυ η κυβέρνηση, στρέφονται σήμερα τα βλέμματα, μετά τις καταιγιστικές εξελίξεις των τελευταίων ημερών στην Κύπρο.
Στο κυπριακό κοινοβούλιο, όπου αναμένεται να συζητηθούν και να τεθούν προς ψήφιση τα νομοσχέδια που κατέθεσε χθες το βράδυ η κυβέρνηση, στρέφονται σήμερα τα βλέμματα, μετά τις καταιγιστικές εξελίξεις των τελευταίων ημερών στην Κύπρο.
Για το πρωί έχει προγραμματιστεί συνεδρίαση της ολομέλειας της Βουλής, η οποία καλείται να ψηφίσει τα επίμαχα νομοσχέδια για την ίδρυση Εθνικού Ταμείου Αλληλεγγύης (ΕΤΑ), την επιβολή περιοριστικών μέτρων στις συναλλαγές σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και την εξυγίανση των τραπεζών, τα οποία εγκρίθηκαν χθες από το υπουργικό συμβούλιο και συζητήθηκαν στη σύσκεψη των αρχηγών των πολιτικών κομμάτων, υπό τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκο Αναστασιάδη.
Ειδικότερα, τα εννέα νομοσχέδια που θα κληθεί να ψηφίσει η Βουλή είναι:
Οι προτάσεις του κυπριακού υπουργείου Οικονομικών για τα τρία βασικά νομοσχέδια έχουν ως εξής:
Το νομοσχέδιο προβλέπει την ίδρυση ταμείου με την επωνυμία «Εθνικό Ταμείο Αλληλεγγύης» στόχος του οποίου είναι να χρηματοδοτεί ή/και ενισχύει οικονομικά πιστωτικά ιδρύματα, να προωθεί ή/και συμβάλλει στην κεφαλαιοποίηση ή/και ανακεφαλαιοποίηση πιστωτικών ιδρυμάτων, ή/και να προωθεί ή/και συμβάλλει στη χρηματοδότηση της Δημοκρατίας.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, το Ταμείο είναι νομικό πρόσωπο με διαρκή διαδοχή, το οποίο δύναται να κατέχει, διαχειρίζεται και διαθέτει περιουσία, να συμβάλλεται, να εγείρει και υπερασπίζεται αγωγή ή άλλη νομική διαδικασία δια του Προέδρου της Επιτροπής, και γενικά να πράττει όλα όσα είναι απαραίτητα για τους σκοπούς της ίδρυσης και λειτουργίας του.
Οι πόροι του Ταμείου προέρχονται από εισοδήματα της Δημοκρατίας προερχόμενα από την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων, από ομόλογα ή/και χρεόγραφα ή/και αξιόγραφα ή/και άλλους τίτλους αξιών, που το Ταμείο εκδίδει και πωλεί, από την απόκτηση, διαχείριση ή/και διάθεση μετοχών ή/και ομολόγων ή/και χρεογράφων ή/και αξιογράφων ή/και άλλων τίτλων αξιών οποιασδήποτε εταιρείας ή άλλου νομικού προσώπου, από δωρεές ή/και εισφορές, που γίνονται προς το Ταμείο από οποιοδήποτε πρόσωπο και από οποιαδήποτε άλλη πηγή ή/και νόμιμη δραστηριότητα.
Το προτεινόμενο νομοσχέδιο έτυχε της δέουσας νομοτεχνικής επεξεργασίας από τον Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας, ο οποίος και υπέγραψε τη σχετική Αιτιολογική Έκθεση.
Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η ανάθεση εξουσιών στον υπουργό Οικονομικών ή κατά περίπτωση στον διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου, να μπορούν να λαμβάνονται περιοριστικά μέτρα, περιλαμβανομένων και περιορισμών στη διακίνηση κεφαλαίων, για λόγους δημοσίας τάξης και δημοσίας ασφάλειας και με σκοπό τη διασφάλιση της χρηματοοικονομικής σταθερότητας.
Δυνάμει του άρθρου 5 του νομοσχεδίου, για τη καλύτερη εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων περιλαμβανομένων και περιορισμών στη διακίνηση κεφαλαίων ο υπουργός δύναται να εκδώσει εφαρμοστικό Διάταγμα σε σχέση με τα περιοριστικά μέτρα που επιβάλλονται σε οπουδήποτε πρόσωπο εκτός από πιστωτικά ιδρύματα και ο Διοικητής με σχετική Οδηγία του για πιστωτικά ιδρύματα.
Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η εφαρμογή μέτρου ή μέτρων εξυγίανσης από την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου, ενεργώντας ως Αρχή Εξυγίανσης, σε πιστωτικά και άλλα ιδρύματα κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις, οι οποίες αναφέρονται ρητά στο Νομοσχέδιο, λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη εύρυθμης λειτουργίας του χρηματοοικονομικού συστήματος και τη διασφάλιση της προαγωγής της δημόσιας ωφέλειας και της εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος.
Με τις πρόνοιες του εν λόγω νομοσχεδίου, η Αρχή Εξυγίανσης διασφαλίζει ότι τυχόν απώλεια που υφίσταται το θιγόμενο, από την εφαρμογή μέτρων εξυγίανσης, μέρος, δεν είναι μεγαλύτερη από εκείνη που θα είχε υποστεί εάν το ίδρυμα που υπόκειται σε εξυγίανση ετίθετο, στο σύνολό του, απευθείας σε εκκαθάριση. Περαιτέρω, οι πρόνοιες του παρόντος Νομοσχεδίου δεν επηρεάζουν δικαιώματα δικαστικής αμφισβήτησης αποφάσεων που λαμβάνονται από την Αρχή Εξυγίανσης.
Τέλος, σε περίπτωση εκκαθάρισης ιδρύματος, στο οποίο μέτρα εξυγίανσης έχουν εφαρμοστεί, τηρείται ειδική προτεραιότητα για σκοπούς κάλυψης των χρεών και απαιτήσεων, λαμβάνοντας υπόψη τις διατάξεις του περί Εταιρειών Νόμου, ενώ η χρηματοδότηση των μέτρων εξυγίανσης γίνεται από το Ταμείο Εξυγίανσης Πιστωτικών και Άλλων Ιδρυμάτων και από το Ταμείο Προστασίας Καταθέσεων.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από ΑΜΠΕ