Το φετινό ταξίδι της Formula 1 ξεκινά. Σε μερικά 24ωρα αναμένεται να ανάψουν τα κόκκινα φώτα στην πίστα του Αλμπερτ Παρκ στη Μελβούρνη και τα 22 μονοθέσια θα ξεχυθούν για τον πρώτο αγώνα του παγκοσμίου πρωταθλήματος.
Το φετινό ταξίδι της Formula 1 ξεκινά. Σε μερικά 24ωρα αναμένεται να ανάψουν τα κόκκινα φώτα στην πίστα του Αλμπερτ Παρκ στη Μελβούρνη και τα 22 μονοθέσια θα ξεχυθούν για τον πρώτο αγώνα του παγκοσμίου πρωταθλήματος.
Επειτα από περίπου πέντε μήνες η περιπέτεια της Formula 1 ξεκινά με την Αυστραλία να αποτελεί την πρώτη στάση σε αυτό το ταξίδι σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Ο πρώτος αγώνας της χρονιάς είναι αρκετά σημαντικός διότι αποτελεί μια πρόγευση για το τι θα επακολουθήσει. Στην ουσία δείχνει στην πράξη την δουλειά που έκαναν οι ομάδες το χρονικό διάστημα της αγωνιστικής αποχής και σε ποιο επίπεδο βρίσκονται.
Η πίστα του Αλμπερτ Παρκ περιλαμβάνει μια διαδρομή 5.303 χιλιομέτρων, βρίσκεται γύρω από την ομώνυμη λίμνη και νότια του οικονομικού κέντρου της πόλης. Καθημερινά χρησιμοποιείται ως δημόσιος δρόμος και το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τη σκόνη που παρατηρείται, έχουν ως αποτέλεσμα τα επίπεδα της πρόσφυσης να είναι πολύ χαμηλά.
Το σιρκουί που φέτος αναμένεται να διεξαχθεί για 18η χρονιά, θεωρείται από τα ταχύτερα του προγράμματος. Διαθέτει υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα που φτάνει στα 225 χ.α.ώ (156 χ.α.ώ. στη στροφή) με την τελική ταχύτητα να ξεπερνά τα 300 χ.α.ώ., στο ταχύτερο σημείο της πίστας που είναι η ευθεία εκκίνησης/τερματισμού. Ο πιλότος καλείται να έχει το πόδι του κολλημένο στο γκάζι για το 60% του γύρου, καταπονώντας ιδιαίτερα τον κινητήρα του μονοθεσίου που χρειάζεται να έχει τη σωστή ψύξη και λίπανση για να ανταπεξέλθει τεχνικά.
Παράλληλα, «υποφέρουν» το κιβώτιο ταχυτήτων, τα φρένα, οι αναρτήσεις αλλά και τα ελαστικά του μονοθεσίου. Τα δύο πρώτα διότι επηρεάζονται άμεσα από τη χάραξη της πίστας. Στην ουσία το Αλμπερτ Παρκ αποτελείται από μία σειρά μικρών ευθειών που έχουν ενωθεί, με αργές στροφές και σικέιν. Οι πιλότοι χρειάζεται σε κάποιες περιπτώσεις να μειώσουν απότομα την ταχύτητα του μονοθεσίου για να μπουν σε μία στροφή ενώ κατά τη διάρκεια του αγώνα θα κάνουν περισσότερες από 3.500 αλλαγές ταχυτήτων, κάτι που αυτομάτως σημαίνει 60 ανά γύρο, λόγω σχεδιασμού της πίστας.
Επιπλέον, λόγω της καθημερινής χρήσης, παρατηρείται ανομοιομορφία σε μερικά σημεία του οδοστρώματος, λεπτομέρεια που επηρεάζει άμεσα τις αναρτήσεις του μονοθεσίου, οι οποίες θα πρέπει να είναι αφενώς μεν σκληρές για να υπερνικήσουν τις συνεχείς αλλαγές κατεύθυνσης και αφετέρου μαλακές έτσι ώστε να συνδράμουν σε ένα αποδοτικό φρενάρισμα.
Ταλαιπωρία για τα ελαστικά
Τα ελαστικά είναι ένα σημείο του μονοθεσίου που υποφέρει στην Αυστραλία. Φέτος, τα πράγματα αναμένεται να είναι ακόμη πιο δύσκολα για τις ομάδες αφού οι νέες γόμες που παρουσίασε η Pirelli δείχνουν να φθείρονται πιο γρήγορα από τις περυσινές. Για το Αλμπερτ Παρκ η ιταλική εταιρεία επέλεξε τη μεσαία και την πολύ μαλακή γόμα. Ενα δίδυμο- πρόκληση για τις ομάδες και τους πιλότους αναφορικά με τη στρατηγική που θα χαράξουν αλλά και στη διαχείριση του.
Και αυτό γιατί, η φετινή μεσαία γόμα μπορεί να φαντάζει ως η ιδανική επιλογή για μια σκονισμένη πίστα όπως η Μελβούρνη, αλλά μην ξεχνάμε ότι η συγκεκριμένη γόμα θυμίζει πολύ την περυσινή μαλακή. Αυτό σημαίνει ότι είναι κατά 0,8 δευτ. ταχύτερη από την περυσινή μεσαία, αλλά το επίπεδο φθοράς της πέφτει κατακόρυφα γύρο με το γύρο, γεγονός που απαιτεί καλή διαχείριση του ελαστικού. Αυτό ίσως να είναι και το σημείο-κλειδί σε ό,τι αφορά στα ελαστικά φέτος.
Η πολύ μαλακή γόμα σίγουρα θα προσφέρει μέγιστη απόδοση και ανταγωνιστικούς χρόνους με το ελαστικό να φτάνει γρήγορα στην επιθυμητή θερμοκρασία. Και εδώ όμως ο παράγοντας φθορά αποτελεί το αρνητικό σημείο αναφοράς.
Οι πιλότοι καλούνται να βγάλουν το τριήμερο του αγώνα με 11 σετ ελαστικών, έξι από την πιο σκληρή γόμα επιλογής, η οποία στην προκειμένη περίπτωση είναι η μεσαία και πέντε από τη μαλακή. Οι απαιτήσεις της πίστας είναι μεγάλες, αφού μόνο για τον αγώνα απαιτούνται 58 γύροι που συμπληρώνουν 307.574 χλμ. στο σύνολο. Μην ξεχνάμε επίσης, ότι αποτελείται από 16 στροφές εκ των οποίων οι δέκα είναι δεξιόστροφες και οι έξι αριστερόστροφες.
Οπως πέρυσι έτσι και φέτος υπάρχει διπλή ζώνη DRS με όμως ένα σημείο αναφοράς. Αυτό θα είναι πριν από τη στροφή 14 της πίστας με την πρώτη ζώνη να είναι η ευθεία εκκίνησης/τερματισμού (σημείο ενεργοποίησης μετά τη στροφή 16) και τη δεύτερη ζώνη η μικρή ευθεία μεταξύ των στροφών 3 και 4 της πίστας (σημείο ενεργοποίησης μετά τη στροφή 2). Αξίζει να σημειωθεί πως από φέτος οι πιλότοι θα χρησιμοποιούν το DRS μόνο εκεί που επιτρέπεται καθ’όλη τη διάρκεια του τριημέρου ενώ μέχρι πέρυσι αυτό ίσχυε μόνο για τον αγώνα.
Οπως και να έχει, η διαδρομή της πίστας είναι πολύ εύκολη και αυτό βοηθάει αρκετά τους πιλότους στο να τη μάθουν. Αρχικά, λόγω της σκόνης οι χρόνοι δεν είναι τόσο καλοί, αλλά κατά τη διάρκεια του τριημέρου, όσο χρησιμοποιείται η πίστα κατεβαίνουν αρκετά. Το ρεκόρ το έχει ακόμη από το 2004 ο Μίκαελ Σουμάχερ με 1:24,125 με τον Γερμανό να είναι ο πιλότος με τις περισσότερες νίκες στην Αυστραλία.
Αγωνιστικά, κανείς δεν ξέρει τι να περιμένει αφού όλα ακόμη παραμένουν θολά. Αρκετές ομάδες ομάδες βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα στις δοκιμές. Κανείς όμως δε μπορεί να πει με ασφάλεια ποιος τα έχει καταφέρει καλύτερα από ποιον.
Ομάδες και πιλότοι
Το μόνο που είναι σίγουρο είναι ότι Red Bull, McLaren, Ferrari και από κοντά Mercedes και Lotus θα δίνουν μάχη για την πρωτιά σε κάθε αγώνα. Η Mercedes σίγουρα θα συγκεντρώσει τα βλέμματα μετά την απόκτηση του Λιούις Χάμιτλον. Η συνεργασία του Βρετανού με τη γερμανική ομάδα προκάλεσε ντόμινο μεταγραφών στη Formula 1. Αρχικά, η McLaren για τον αντικαταστήσει απέκτησε τον Σέρτζιο Πέρεθ. Με τη σειρά της η Sauber επέλεξε τον Νίκο Χούλκενμπεργκ για τη θέση του Μεξικανού. Ο Γερμανός πηγαίνοντας στην ελβετική ομάδα, άφησε κενό στη Force India, η οποία έπειτα από πολύ σκέψη καταστάλαξε στον παλιό γνώριμο Αντριαν Σούτιλ. Ο 30χρονος πιλότος, έπειτα από έναν χρόνο απουσίας, επιστρέφει στη Formula 1 με πολύ όρεξη αφού όπως είπε, αυτή είναι μια δεύτερη ευκαιρία για αυτόν.
Πέραν αυτού, η νέα χρονιά χαρακτηρίζεται από πολλά νέα πρόσωπα που θα λάβουν το «βάπτισμα του πυρός» στη Formula 1 από τη θέση του επίσημου πιλότου. Ούτε λίγο ούτε πολύ πέντε νέοι οδηγοί θα τρέξουν φέτος στο παγκόσμιο πρωτάθλημα και είναι οι: Βάλτερι Μπότας, Μαξ Τσίλτον, Εστεμπάν Γκουτιέρεζ, Ζιλς Μπιανκί και Γκιέντο φαν ντερ Γκάρντε.
Τα ελεύθερα δοκιμαστικά της Παρασκευής ξεκινούν στις 3:30 το πρωί (ώρα Ελλάδας) και ολοκληρώνονται στις 7:30 με τη δεύτερη περίοδο. Τα δοκιμαστικά του Σαββάτου θα διεξαχθούν στις πέντε το πρωί (ώρα Ελλάδος) και οι κατατακτήριες στις 8 το πρωί, όπως και ο αγώνας το πρωί της Κυριακής.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΦΟΥΣΙΑΝΗ - [email protected]