Σαν «αστρικός αγγελιαφόρος», που είδε τη Γη να γυρίζει και επέμεινε σε αυτό ενάντια στον σκοταδισμό της εποχής του, μπαίνοντας στο πάνθεον της επιστήμης, ο ηθοποιός Άγγελος Αντωνόπουλος ενσαρκώνει τον Γαλιλαίο, και μας μιλά για το ομώνυμο θεατρικό του έργο.
Σαν «αστρικός αγγελιαφόρος», που είδε τη Γη να γυρίζει και επέμεινε σε αυτό ενάντια στον σκοταδισμό της εποχής του, μπαίνοντας στο πάνθεον της επιστήμης, ο ηθοποιός Άγγελος Αντωνόπουλος ενσαρκώνει τον Γαλιλαίο, και μας μιλά για το ομώνυμο θεατρικό του έργο.
Δημιουργώντας μία παράσταση για έναν ρόλο, ο Άγγελος Αντωνόπουλος σκηνοθετεί και ερμηνεύει τη δική του δραματουργική απόδοση της ζωής και του έργου του ιταλού επιστήμονα Γαλιλαίου Γαλιλέι, με τίτλο «Γαλιλαίος», που παρουσιάζεται στο θέατρο Τριανόν, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 8 το βράδυ.
Ο Γαλιλαίος, μόνος και σχεδόν τυφλός, ανεβαίνει στη σκηνή και - μέσα από σπασμένες εικόνες από το σύμπαν που έχει κατακλύσει το μυαλό του - φέρνει στο φως την πορεία και τις αγωνίες μιας ζωής, διερευνώντας ποιο είναι το καθήκον του επιστήμονα στον σύγχρονο κόσμο και αν η επιστήμη είναι το όπλο ενάντια στις προκαταλήψεις, που περιορίζουν την σκέψη.
Ο Άγγελος Αντωνόπουλος δίνει σάρκα και οστά στον μεγάλο επιστήμονα και μιλά για αυτό το εγχείρημα και για τον σκοταδισμό της εποχής μας.
Τί σας ώθησε στη δραματουργική απόδοση της ζωής του συγκεκριμένου επιστήμονα;
Τα τελευταία χρόνια, υπηρετώ θέατρο κάποιας ιδεολογίας. Αμεσότερα, θα έλεγα ότι μετά την παράσταση του Μαρξ αποζητούσα την καταφυγή μου σε μια ιστορική προσωπικότητα, που όπως και ο Μαρξ, άλλαξε την ιστορία του κόσμου. Ο Γαλιλαίος, που, βέβαια, προηγείται ιστορικά, εμπνέει - καταρχάς τον θεατή και μετά τον άνθρωπο - με το πείσμα του, την κατάθεση της ζωής του και την αγωνιώδη του προσήλωση στον επιστήμονα και τον άνθρωπο. Πρωτίστως, βέβαια, εμπνέει έναν άνθρωπο, που έχει την ευθύνη ενός θεάτρου. Είναι διαπιστωμένο από τις φετινές παραστάσεις ότι η επιλογή μου έχει λειτουργήσει με απόλυτη δικαίωση.
Πώς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του πάνω στη σκηνή;
Από την πρώτη στιγμή που ασχολήθηκα με την προσωπικότητα αυτού του μεγέθους, επιδίωξή μου ήταν να μπορέσω να αναπαραστήσω το οδοιπορικό αυτής της ζωής, όχι με απλές πληροφορίες και αναφορές, αλλά με έναν τρόπο που στη θεατρική του μορφή παρέχει συγκίνηση, πολλές φορές και σε βαθμό σπαραγμού και, βέβαια, όταν η στιγμή το αντέχει, θα υπάρξει και ένα ανατρεπτικό χιούμορ.
Ποιες πτυχές του Γαλιλαίου αναδεικνύονται μέσα από το έργο;
Η δύναμή του, το πείσμα του και το ψυχικό του μεγαλείο. Επίσης, από τη μελέτη μιας τεράστιας βιβλιογραφίας, διέκρινα πολλές φορές μια απολαυστική δυστροπία, που θεώρησα ότι ήταν θεατρικά εκμεταλλεύσιμο στοιχείο.
Ποια ερωτήματα θέτει η παράσταση;
Αισθάνομαι ότι ο θεατής φεύγει προβληματισμένος για το πόσο αυτός ο άνθρωπος, ο Γαλιλαίος, αποτελεί ερέθισμα και προβληματισμό για την εποχή μας. Και πιστεύω ότι μέσα από αυτήν τη διαδικασία αισθανόμαστε έναν Γαλιλαίο σύγχρονό μας.
Πώς αντιστάθηκε ο Γαλιλαίος στον σκοταδισμό της εποχής του;
Με τη συνολική στάση ζωής του σαν επιστήμονας και σαν άνθρωπος.
Στη δική μας σύγχρονη εποχή, τί θεωρείτε σκοταδισμό;
Σκοταδισμός σήμερα, όπως άλλωστε και στην εποχή του Γαλιλαίου, είναι η αντίσταση κάθε είδους εξουσίας σε κάθε είδους τάση για πρόοδο. Βέβαια, στην εποχή του Γαλιλαίου, ο μεσαιωνικός σκοταδισμός προερχόταν από την εξουσία της Εκκλησίας.
Ποια είναι τα συναισθήματά σας για τη σημερινή ελληνική πραγματικότητα;
Πιστεύω πως η σημερινή πραγματικότητα δεν είναι αιφνιδιαστική. Εξυφαίνεται από χρόνια μέσα από κέντρα αποφάσεων. Το πρώτο συναίσθημα είναι ο θυμός, που ελπίζω ότι δεν είναι μόνο προσωπική μου κατάσταση, αλλά διακατέχει όλο τον κόσμο. Ελπίζω να μας οδηγήσει σε μια αγωνιστικότητα, που επιβάλλουν οι καιροί.
Ταυτότητα παράστασης
Δραματουργική απόδοση – σκηνοθεσία - ερμηνεία: Άγγελος Αντωνόπουλος, σκηνικά – κοστούμια: Λίνα Καρανικολάου, φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα.
Πληροφορίες
Θέατρο Τριανόν, Κοδριγκτώνος 21 – Κυψέλη, τηλ.: 210 8215469. Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: γενική είσοδος: 12 ευρώ, φοιτητικό – ανέργων – συνταξιούχων: 8 ευρώ.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης