Τεχνολογία-Επιστήμη
Τετάρτη, 27 Φεβρουαρίου 2013 09:40

Χαράδρα βάθους 250 μέτρων κάτω από την Ερυθρά Θάλασσα

Το πλοίο Enterprise του Βασιλικού Βρετανικού Ναυτικού ανακάλυψε και χαρτογράφησε ένα υποθαλάσσιο «Γκραν Κάνυον» χρησιμοποιώντας καινοτόμο τεχνολογία. Η χαράδρα ανακαλύφθηκε κατά τη διάρκεια 9μηνης αποστολής με σκοπό την καλύτερη κατανόηση των νερών ανατολικά του Σουέζ.

Το πλοίο Enterprise του Βασιλικού Βρετανικού Ναυτικού ανακάλυψε και χαρτογράφησε ένα υποθαλάσσιο «Γκραν Κάνυον» χρησιμοποιώντας καινοτόμο τεχνολογία. Η χαράδρα ανακαλύφθηκε κατά τη διάρκεια 9μηνης αποστολής με σκοπό την καλύτερη κατανόηση των νερών ανατολικά του Σουέζ.

Η χαράδρα βρίσκεται στα ανοιχτά του λιμανιού της αιγυπτιακής πόλης Σαφάγκα. Η ερευνητική ομάδα χρησιμοποίησε δεδομένα από ένα πρωτοποριακό βαθύμετρο πολλαπλών ακτίνων που τοποθετήθηκε στο πλοίο προκειμένου να πραγματοποιήσει μετρήσεις και να χαρτογραφήσει τον πυθμένα.

Το βαθύμετρα χρησιμοποιούν ηχητικούς παλμούς για να προσδιορίσουν το βάθος του πυθμένα, καταγράφοντας τη διαφορά μεταξύ της εκπομπής και της λήψης του παλμού, λαμβάνοντας παράλληλα υπ’ όψιν τη γνωστή ταχύτητα διάδοσης του ήχου μέσα στο νερό.

Τα υδρογραφικά βαθύμετρα παίζουν σημαντικό ρόλο στην ασφαλή πλοήγηση και ναυτιλία, και συνήθως χρησιμοποιούν έναν παλμό υψηλής και έναν παλμό χαμηλής συχνότητας. Το συγκεκριμένο βαθύμετρο του Enterprise χρησιμοποιεί πολλαπλούς παλμούς ταυτόχρονα, γεγονός που αυξάνει την ακρίβειά του.

«Αυτά τα χαρακτηριστικά που καταγράψαμε είναι πιθανό να αποτελούν αποτέλεσμα αρχαίων ποταμών που διέτρεχαν τα πετρώδη στρώματα χιλιετίες προτού η Ερυθρά Θάλασσα πλημμυρίσει», δήλωσε ο Ντέρεκ Ρέι, διοικητής του Enterprise.

«Κάποια από αυτά τα υδάτινα σώματα μπορεί να είναι νεαρότερα και να βρίσκονται ακόμα στη διαδικασία δημιουργίας από υποβρύχια ρεύματα. Οδηγούμενα από ανέμους και παλιρροϊκά ρεύματα, εκρέουν σε αυτήν την περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και χαράσσουν την πορεία τους μέσα από τα μαλακά καθιζήματα προτού εκτραπούν από το σκληρότερο βραχώδες υπόστρωμα του βυθού. Υπάρχει πάντα το ενδεχόμενο ότι η χαράδρα είναι αποτέλεσμα συνδυασμού των δύο αυτών σεναρίων. Μπορούμε όμως να πούμε με σιγουριά ότι αυτή είναι η κοντινότερη ματιά που θα έχουμε ποτέ σε αυτό το εντυπωσιακό θέαμα», πρόσθεσε.

Πριν επιστρέψει στη βάση του στο Ντέβονπορτ το καλοκαίρι, το Enterprise θα παραμείνει στην περιοχή της Μέσης Ανατολής προκειμένου να ενημερώσει μερικούς από τους παραπάνω από 3.300 ναυτικούς χάρτες που εκδίδονται από την Υδρογραφική Υπηρεσία του Ηνωμένου Βασιλείου και χρησιμοποιούνται από ναυτικούς σε όλο τον κόσμο.