Σε μια προσπάθεια βελτίωσης της ποιότητας του ατμοσφαιρικού αέρα στο Λονδίνο, ο δήμαρχος της βρετανικής πρωτεύουσας ανακοίνωσε σχέδια για τη δημιουργία «ζώνης εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών», στην οποία θα κυκλοφορούν μόνο τα πιο πράσινα αυτοκίνητα. Ορισμένοι όμως αντιμετωπίζουν με δυσπιστία το όραμα του Μπόρις Τζόνσον.
Σε μια προσπάθεια βελτίωσης της ποιότητας του ατμοσφαιρικού αέρα στο Λονδίνο, ο δήμαρχος της βρετανικής πρωτεύουσας ανακοίνωσε σχέδια για τη δημιουργία «ζώνης εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών», στην οποία θα κυκλοφορούν μόνο τα πιο πράσινα αυτοκίνητα. Ορισμένοι όμως αντιμετωπίζουν με δυσπιστία το όραμα του Μπόρις Τζόνσον.
Η ζώνη αυτή, η πρώτη του είδους της στον κόσμο, θα βρίσκεται στην «καρδιά» του Λονδίνου. Σε αυτήν θα μπορούν να κυκλοφορούν, από τις 7 π.μ. έως τις 7 μ.μ., μόνο αυτοκίνητα μηδενικών και πολύ χαμηλών εκπομπών, κάτι που σημαίνει ότι –με τα σημερινά δεδομένα- θα αποκλειστούν περίπου 150.000 οχήματα. Ο Τζόνσον έκανε λόγο για μία «κίνηση που θα αλλάξει τα δεδομένα για την ποιότητα ζωής στη σπουδαία μας πρωτεύουσα».
Η αρχή μεταφορών του Λονδίνου πραγματοποιεί μελέτες σκοπιμότητας προκειμένου το σχέδιο να τεθεί σε εφαρμογή έως το 2020. «Το όραμά μου είναι μια κεντρική ζώνη, όπου σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα που θα κυκλοφορούν σε ώρες αιχμής θα είναι είτε μηδενικών είτε χαμηλών εκπομπών», δήλωσε ο αμφιλεγόμενος δήμαρχος. «Κάτι τέτοιο θα είχε απίστευτα οφέλη για την ποιότητα του αέρα, ενώ θα τόνωνε την ανάπτυξη και τη μαζική χρήση τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών».
Η πρωτοβουλία εντάσσεται σε ένα «πακέτο» φιλόδοξων στόχων που έχει θέσει ο Τζόνσον για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στη βρετανική μεγαλούπολη. Μεταξύ άλλων σχεδιάζει το μεγαλύτερο στόλο υβριδικών λεωφορείων της Ευρώπης και την εισαγωγή μιας Ζώνης Χαμηλών Εκπομπών για δομικά μηχανήματα.
Το Λονδίνο συγκαταλέγεται στις ευρωπαϊκές πόλεις με τα υψηλότερα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα πρόσφατης έκθεσης της δημοτικής αρχής, στη ρύπανση οφείλεται το 9% των θανάτων στη βρετανική πρωτεύουσα. Τα συμπεράσματα περυσινής μελέτης από το King’s College με βάση τις εκπομπές από 100 σημεία, έδειξαν ότι το διοξειδίου του αζώτου κυμαίνεται, στις περισσότερες περιπτώσεις, σε επικίνδυνα επίπεδα με βάση τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές.
Κάποιοι ωστόσο επισημαίνουν ότι το νέο σχέδιο του Τζόνσον έχει πολλές πρακτικές δυσκολίες, ενώ «τιμωρεί» αυτούς που αποφασίζουν τώρα να αγοράσουν ορισμένους τύπους καθαρότερων αυτοκινήτων, τα οποία πιθανότατα δεν θα μπορούν να κυκλοφορούν στη «ζώνη εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών».
Άλλοι υποστηρίζουν ότι τα επτά χρόνια που μεσολαβούν για την υλοποίηση του σχεδίου είναι πολύ μεγάλο διάστημα και πως τελικά θα καλύπτεται μια πολύ μικρή περιοχή. Η ατμοσφαιρική ρύπανση «είναι η μεγαλύτερη απειλή για τη δημόσια υγεία μετά από το κάπνισμα και χρειάζεται θαρραλέα μέτρα αντιμετώπισης», δήλωσε στο BBC εκπρόσωπος της οργάνωσης Clean Air In London, προσθέτοντας ότι ο Μπόρις Τζόνσον θα έπρεπε να είχε αρχίσει τέτοιου είδους έργα πολύ νωρίτερα κι όχι τρία χρόνια πριν από τη λήξη της δεύτερης και τελευταίας του θητείας.