Τετάρτη, 11 Ιουνίου 2003 17:07

Εκθεση για τις τάσεις του Παγκόσμιου Τύπου

Μετά από μια περίοδο σημαντικής ανόδου, η παγκόσμια οικονομική ύφεση επηρέασε και τη «βιομηχανία» των εφημερίδων. Το τελευταίο διάστημα, μειώθηκαν τόσο τα διαφημιστικά έσοδα, όσο και οι κυκλοφορίες σε πολλές αγορές, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση για τις Τάσεις του Παγκόσμιου Τύπου, που δημοσίευσε η Παγκόσμια Ενωση Εφημερίδων (WAN).

Η έρευνα παρουσιάστηκε σε 1.200 εκδότες και συντάκτες από 85 χώρες στο 56ο Παγκόσμιο Συνέδριο Εφημερίδων και στο 10ο Παγκόσμιο Φόρουμ Συντακτών στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας.

Η παγκόσμια κυκλοφορία εφημερίδων έπεσε κατά 0,35% το 2002 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, μετά από πέντε έτη συνεχούς ανόδου.

Τα διαφημιστικά έσοδα των καθημερινών εφημερίδων έπεσαν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, αλλά μόνο κατά 0,52%, όταν την προηγούμενη χρονιά είχαν πέσει κατά 5%.

Η κατανάλωση υπηρεσιών διαδικτύου και τα διαφημιστικά επίπεδα ήταν ισχυρότερα από τα αναμενόμενα.

Τα διαφημιστικά έσοδα των δωρεάν εφημερίδων αυξήθηκαν κατά 55% τα τελευταία πέντε χρόνια, παρότι υπήρξε μια μικρή απώλεια πέρυσι.

Μειωμένες κυκλοφορίες στην Ε.Ε.

Οι κυκλοφορίες των εφημερίδων αυξήθηκαν κατά 28% στις 70 χώρες που ερευνήθηκαν το διάστημα 2001-2002, και κατά 35% το διάστημα 1998-2002.

Στην Ε.Ε., οι 11 από τις 15 χώρες που ερευνήθηκαν, παρουσίασαν μειωμένες κυκλοφορίες το 2002 σε σχέση με το 2001, ενώ αύξηση κυκλοφορίας καταγράφηκε στην Ιταλία (2,8%) και την Ιρλανδία (0,5%). Για την πενταετία 1998-2002, 11 χώρες παρουσίασαν απώλειες στις κυκλοφορίες. Εξαίρεση αποτελούν η Ιρλανδία (6,1%) και η Ιταλία (0,1%). Στην Ελλάδα η μείωση της κυκλοφορίας ήταν 6,4% το 2002, ενώ στην πενταετία 1998-2002, 4,8%.

Ο αριθμός των ημερήσιων εφημερίδων στην Ε.Ε. ήταν μειωμένος κατά 10 το 2002, δηλαδή από 1.100 έπεσαν στις 1.090. Από το 1998, ο αριθμός των ημερήσιων εφημερίδων στην Ε.Ε. έπεσε κατά 49.

Η Κίνα είναι η χώρα με τη μεγαλύτερη ημερήσια κυκλοφορία εφημερίδων στον κόσμο (82 εκατ. φύλλα) ακολουθούμενη από την Ιαπωνία (70,8 εκατ.) την Ινδία (57,8 εκατ.) και τις ΗΠΑ (55,2 εκατ.).

Οι Νορβηγοί και οι Ιάπωνες παραμένουν οι μεγαλύτεροι αγοραστές εφημερίδων με 705 και 653 πωλήσεις εφημερίδων κάθε μέρα ανά 1.000 κατοίκους αντίστοιχα. Ακολουθούν οι Φιλανδοί (532), οι Σουηδοί (509) και οι Ελβετοί (432).

Διαφήμιση

Στην Ε.Ε., στις 9 από τις 11 χώρες όπου υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία για το 2002, παρατηρήθηκε μείωση στα διαφημιστικά έσοδα: από 0,6% στο Λουξεμβούργο έως 12,5% στη Γερμανία. Μόνο δύο χώρες παρουσίασαν μικρή αύξηση διαφημιστικών εσόδων: το Βέλγιο (0,3%) και η Ελλάδα (0,9%).

Ωστόσο, για τα προηγούμενα πέντε χρόνια (1998-2002), τα στοιχεία είναι πολύ διαφορετικά: τα διαφημιστικά έσοδα ενισχύθηκαν σε 8 από τις 11 χώρες για τις οποίες υπήρχαν στοιχεία: Αυστρία (17%), Βέλγιο (18,3%), Ελλάδα (22,3%), Ιρλανδία (24,5%), Ιταλία (25,7%), Λουξεμβούργο (30,5%), Ισπανία (15,4%) και Ηνωμένο Βασίλειο (25,1%).

Διαδίκτυο

Το 79% των εφημερίδων έχουν πλέον τις δικές στους ιστοσελίδες, ενώ το 1998, παρουσία στο διαδίκτυο είχαν μόλις το 52% των εφημερίδων.

Στην Ευρώπη, η διαδικτυακή διαφήμιση αυξήθηκε στο Βέλγιο, στην Τσεχία, στην Εσθονία, στη Γαλλία, στη Γερμανία, στην Ελλάδα, στην Ιρλανδία, στη Λετονία, στη Νορβηγία, στη Σουηδία, στην Ελβετία και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Έπεσε στη Δανία, στη Φιλανδία, στην Ιταλία, στην Ολλανδία και στην Ισπανία.

Πηγές: WAN (http://www.wan-press.org ), ΑΠΕ