Πολιτική
Πέμπτη, 12 Ιουνίου 2003 19:33

Ανεπίσημα πρακτικά δίκης 17Ν (12/06/2003) Μέρος 4/5

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κα Κούρτοβικ, κάντε μου τη χάρη. Σας παρακάλεσα να κάνετε ερώτηση πάνω στο συγκεκριμένο θέμα γιατί βλέπετε ότι είναι άγονα αυτά τελείως. Εγώ δεν λέω ότι δεν πρέπει να τα συζητήσουμε και να τα γράψουμε στις εφημερίδες.

Ν. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Ένα μικρό παράδειγμα θέλω να πω για τη βία που λέτε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τι να το κάνουμε; Εγώ σας λέω ότι υπάρχουν ...

Ν. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Η 17Ν είχε σε 27 χρόνια που λέτε 25 νεκρούς. Το ΣΑΜΙΝΑ είχε 80 νεκρούς και ακόμη δεν έχει πάει στο Δικαστήριο. Βγήκε τώρα η ΠΕΜΕΝ, οι μηχανικοί και είπαν, κατήγγειλαν στη δικαιοσύνη ότι έχουν κάνει ένα πόρισμα δικό τους οι ναυτικοί στο Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο, το ΑΣΝΑ, το οποίο ακόμη δεν έχει βγάλει πόρισμα. Κατέθεσε η ΠΕΜΕΝ το δικό της πόρισμα και τους απείλησαν γιατί η προπέλα δεν υπήρχε πριν γίνει το ναυάγιο.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: ¶μα γίνει η δίκη εκείνη δεν πάτε να τα πείτε εκεί πέρα αυτά;

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Είναι από πρόθεση η ΣΑΜΙΝΑ;

Ν. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Βεβαίως είναι από πρόθεση. Να σας πω γιατί. Διότι είχε καταγγελθεί από τον μηχανικό Σορόγκα ...

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σας παρακαλώ. Κα Κούρτοβικ τελειώσατε με τον μάρτυρα, έτσι; Πηγαίνετε στο καλό. Τελειώσαμε.

Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Να κάνω μια ερώτηση κ. Βαφειάδη.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πέστε κάτι συγκεκριμένο σας παρακαλώ πολύ. Αφού ήρθε ο άνθρωπος να εισφέρει κάτι.

Ν. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Έχω πολλά να εισφέρω αν τα επιθυμείτε. Αν δεν επιθυμείτε, δεν εισφέρω και τίποτα. Έχω πολλά να πω.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν μου χρειάζονται αυτά που λέτε. Δεν βοηθάνε εδώ πέρα. Κάτι να βοηθάει τον κ. Κουφοντίνα θέλουμε. Αυτό ήρθατε να πείτε.

Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Κύριε Βαφειάδη, έχετε περάσει από τις Οργανώσεις του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας είπατε, έτσι;

Ν. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Ναι.

Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Στα Κόμματα της παραδοσιακής Αριστεράς όπως τα ζήσατε σε εκείνη την περίοδο και στο διάλογο αυτών των Κομμάτων, στην περίοδο που ήσασταν νέος, υπήρχε συζήτηση γύρω από τις πρακτικές της ένοπλης βίας και της βίαιης ανατροπής του πολιτικού συστήματος;

Ν. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Όχι απλώς υπήρχε. Σας είπα ότι οργανώθηκα σε παράνομη Οργάνωση του ΚΚΕ στη Γερμανία. Το '77 γύρισα στην Ελλάδα και πήγα στην κομματική Οργάνωση στο Γκύζη σε νόμιμη Οργάνωση του ΚΚΕ πια στην Ελλάδα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μετά την μεταπολίτευση.

Ν. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Ναι. Ήταν ακόμη μια περίοδος που το Κόμμα επίσημα έλεγε στα μέλη του -επίσημα το καταθέτω αυτό- ότι έχει παράνομο μηχανισμό...

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αύριο ποιος την ακούει την άλλη πλευρά!

Ν. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Και ότι πιστεύουμε ότι την εξουσία θα την πάρουμε είτε με ειρηνικό τρόπο κοινοβουλευτισμό, είτε με βίαιο.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σας έλεγε το Κομμουνιστικό Κόμμα τέτοια πράγματα;

Ν. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Βεβαίως. Το 1970 και το καταθέτω επίσημα αυτό που λέω.

Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Και πολύ αργότερα.

Ν. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Έλεγε ότι είτε με ειρηνικό τρόπο είτε με βίαιο τρόπο.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εγώ θα έλεγα κα Κούρτοβικ να μην βγαίνουν τέτοια πράγματα.

Ν. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Πίστευε ότι με ένοπλο τρόπο θα πάρουμε την εξουσία.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είναι ένα Κόμμα στη Βουλή νόμιμο Κόμμα.

Ν. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Να πω κάτι σημαντικό σε σχέση με την Αριστερά. Ο λόγος που υπήρχε η 17Ν κατά τη γνώμη μου και οι άλλες Οργανώσεις της ένοπλης βίας, είναι ότι ουσιαστικά η Αριστερά μετά τον Εμφύλιο όντας ηττημένη ήταν αναποτελεσματική. Αυτό το κενό ήρθαν να καλύψουν αυτές οι Οργανώσεις. Την αναποτελεσματικότητα της Αριστεράς. Γι' αυτό τον λόγο όλοι οι Οργανώσεις πέρα από το ΚΚΕ συζητούσαν αυτά τα θέματα. Αυτό το γνωρίζουμε όλοι όσο καιρό ήμασταν είτε στο ΚΚΕ είτε στα υπόλοιπα Κόμματα της Αριστεράς.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είπατε εκτός από το ΚΚΕ. Προηγουμένως μας είπατε ότι το '77 και στο ΚΚΕ.

Ν. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Σαφώς το ΚΚΕ στα μέλη του έλεγε ότι εμείς πιστεύουμε είτε στον ειρηνικό τρόπο εάν αυτό είναι εφικτό, επειδή όμως δεν θα μας αφήσουν και να κερδίσουμε την πλειοψηφία με κοινοβουλευτικό τρόπο, εμείς προετοιμαζόμαστε και για βίαιη κατάληψη. Σαφές αυτό που λέω. Δεν αμφισβητείται αυτό που λέω.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Προηγουμένως είπε ο κ. Εισαγγελεύς ότι εδώ κάποια στιγμή και το ΚΚΕ μετείχε στην Κυβέρνηση το ΄89.

Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Είναι το βρώμικο '89!

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Νομίζω όμως ότι επειδή διαβάσαμε εδώ με μεγάλη προσοχή τις προκηρύξεις και βέβαια μάθαμε πολλά για τις σκέψεις τους και όλα αυτά που χρειάζονται να αναλύσουμε το τι θέλουν, το ΚΚΕ το κατηγορούσαν διότι εγκατέλειψε οριστικά τον ένοπλο αγώνα.

Ν. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Σήμερα είναι διαφορετικά τα πράγματα. Το δέχομαι αυτό. Επειδή εγκατέλειψε το ΚΚΕ ίσως γι' αυτό ξεκίνησε και η 17Ν.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αυτοί τους κατηγορούν ότι ξεκίνησαν το '75. Εσείς το '77 μου λέτε δεν έχει εγκαταλείψει το ΚΚΕ.

Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Η ερώτησή μου είχε ένα άλλο σκοπό.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κύρια Κούρτοβικ δεν μου αρέσει να μπλέκουμε άλλους ανθρώπους οι οποίοι είναι έξω από εδώ.

Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Δεν μπλέκουμε άλλους ανθρώπους. Η ερώτησή μου απέβλεπε σε κάτι άλλο. Θέλω να μάθω από το μάρτυρα επειδή έχει περάσει από το συγκεκριμένο Κόμμα, αν ήταν μέσα στο θεωρητικό οπλοστάσιο της Αριστεράς των Κομμουνιστικών Κομμάτων η χρήση της βίας.

Να δούμε αν ήταν κάτι που το ανακάλυψε ξαφνικά το 1975 η 17Ν και το έφερε μέσα στην ελληνική κοινωνία και πέσαμε όλοι από τα σύννεφα που σας αρέσει κι εσάς να λέτε; Γι' αυτό τον λόγο ρώτησα το μάρτυρα.

Ν. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Εγώ πάντως με την απάντηση που έδωσα, νομίζω ότι απάντησα με το παραπάνω. Δηλαδή όχι μόνο θεωρητικά αλλά σε εμάς τα μέλη τότε, έλεγε ότι εμείς είμαστε έτοιμοι και για ειρηνικό πέρασμα και για βίαιο πέρασμα. Τελειωμένο αυτό που λέω.

Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Η επόμενη ερώτηση που θέλω να κάνω σε σχέση με την προηγούμενη είναι: η επίσημη Αριστερή και όλοι εμείς που κάνουμε πολιτική, που συμμετέχουμε στις πολιτικές διεργασίες, εν τοις πράγμασι απορρίψαμε την οποιαδήποτε χρήση βίας ατομικής ή μειοψηφικής στην πολιτική μας δράση.

Στον κόσμο όμως ήθελα να μου πείτε η επιλογή αυτή που έκανε η συγκεκριμένη Οργάνωση, αντιστοιχιζόταν με τις ανάγκες του, με τα οράματά του, με τις ελπίδες του, με την αγανάκτησή του, με το ένστικτο πέρα από τις πολιτικές επιλογές που κάναμε εμείς (διανοούμενοι ή ακτιβιστές της Αριστεράς) στον απλό κόσμο η δράση της 17Ν έβρισκε έδαφος που λειτουργεί με το ένστικτο και όχι με θεωρητικές επιλογές, ούτε με τα εργαλεία του θεωρητικού οπλοστασίου, ούτε με τα εγχειρίδια των Κομμάτων.

Ν. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Είναι γνωστό αυτό το θέμα. Είναι γνωστό ότι είχε μεγάλη απήχηση ο λόγος της 17Ν περισσότερο και από τις ενέργειες που έκανε. Ο λόγος ήταν αυτός που συγκινούσε τον κόσμο που έλεγε τα πράγματα με το όνομά τους, δηλαδή έλεγε τα πράγματα αν είναι έτσι και δεν τα έκρυβε, άσχετα με το μέσο που χρησιμοποιούσε. Αυτό συγκινούσε τον κόσμο και έτσι υπήρχε αυτό το κλίμα.

Ας πούμε η κοινωνία περιέθαλπε κατά κάποιο τρόπο αυτές τις Οργανώσεις. Γι' αυτό δεν συλλήφθηκαν άλλωστε. Έλεγαν διάφοροι χρόνια για μυστικές υπηρεσίες. Το ΚΚΕ ακόμη και σήμερα υποστηρίζει ότι αποδείχθηκε ότι είναι η CIA. Αυτά είναι αστεία πράγματα. Αυτά είναι δικαιολογίες, για να δικαιολογήσουν τη δική τους απραξία.

Δηλαδή τους λένε τα μέλη τους "τι γίνεται ρε παιδί, αυτοί κάτι κάνουν. Εμείς κάνουμε τίποτα;" λέει "¶στους αυτοί είναι πράκτορες". Αυτό είναι το παραμύθι τόσα χρόνια και εμένα προσωπικά αυτά μου έλεγαν.

Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Το περιβάλλον στο οποίο ζείτε, στο ένστικτο του κόσμου όπου ο κόσμος μάλλον λειτουργεί περισσότερο με το ένστικτο και λιγότερο με τα θεωρητικά εργαλεία του μαρξισμού και του Γκεβάρα, πως αντιμετωπίζονται οι κατηγορούμενοι σήμερα; Σαν δολοφόνοι ή σαν αγωνιστές σε λαθεμένο δρόμο, σε σωστό. Σαν άνθρωποι που δούλεψαν δηλαδή που ανέπτυξαν μια δράση με κάποια οράματα και στην εξυπηρέτηση κάποιων οραμάτων.

Ν. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Οπωσδήποτε ο κόσμος ο οποίος ανήκει στην Αριστερά τους θεωρεί αγωνιστές.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κόσμος που ανήκει στην Αριστερά;

Ν. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Ναι.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Στην αγωνιστική ή στην εξωκοινοβουλευτική;

Ν. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Πιστεύω συνολικά. Όχι σε επίπεδο όμως κομματικού μηχανισμού, αλλά σε επίπεδο μελών. Ο κόσμος, τα μέλη δηλαδή οπωσδήποτε τους θεωρούν κοινωνικούς αγωνιστές, ακόμη και κόσμος που είναι έξω από την Αριστερά. Οπωσδήποτε βέβαια υπάρχουν και κάποιοι άλλοι που δεν τους θεωρούν κοινωνικούς αγωνιστές.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εντάξει να πάτε στο καλό.

Να προσέλθει ο κ. Πέτρος Γιώτης. Ο κ. Πέτρος Γιώτης του Σπυρίδωνα, εκδότης δημοσιογράφος, κάτοικος Ηρακλείου Αττικής. "Ορκίζομαι να πω την αλήθεια"

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Ορκίζομαι στην τιμή και στην συνείδησή μου.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Για τον κ. Κουφοντίνα σας έχουν καλέσει ορισμένα πράγματα που να άπτονται αυτής της Οργάνωσης, περισσότερο μας ενδιαφέρει το πρόσωπο του κ. Κουφοντίνα γιατί τα κίνητρα μας τα έχουν αναλύσει ήδη διεξοδικά.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Το ξέρω γιατί παρακολουθώ τη διαδικασία συστηματικά ως δημοσιογράφος και ως συγγραφέας. Σας λέω προκαταβολικά ότι θα είμαι συντομότατος γιατί η 25ετής θητεία μου στη δημοσιογραφία με έχει μάθει να δίνω μεγάλη σημασία στην εξοικονόμηση του χρόνου. Μετράμε λέξεις, εδώ θα μετράμε δευτερόλεπτα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εγώ μετράω νοήματα.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Θα το δούμε κι αυτό.

Ζήτησα να καταθέσω ως μάρτυρας Υπέρασπισης του Δημήτρη Κουφοντίνα για τρεις λόγους. Ο πρώτος λόγος είναι γιατί εξοργίστηκα από το όργιο της τρομο-υστερίας που έχει επικρατήσει από το καλοκαίρι και μετά με άλλους ενορχηστρωτές και άλλους πρωταγωνιστές. Οι ενορχηστρωτές ήταν οι διεθνείς της αντιτρομοκρατίας, οι πρωταγωνιστές δυστυχώς ήταν τα Μέσα Μαζικής Εξαπάτησης, όπως τα λέω εγώ. Τμήμα των οποίων οιονεί είμαι κι εγώ.

Ο δεύτερος λόγος ήταν γιατί είδα μια προσπάθεια να ξαναγραφεί η ιστορία των τελευταίων 30 ετών στην οποία κι εγώ ως δρων πρόσωπο συμμετείχα, με ένα τρόπο, ο οποίος δεν είναι ούτε στοιχειωδώς αντικειμενικός.

Ο τρίτος λόγος που επέδρασε πάνω μου ως καταλύτης κυριολεκτικά ήταν η πράξη παράδοσης του Δημήτρη Κουφοντίνα, την οποία εγώ αντιμετώπισα ως μια πράξη ηθικού μεγαλείου και επαναστατικότητας.

Αυτοί ήταν οι λόγοι για τους οποίους ζήτησα να έρθω στο δικαστήριό σας και να σας εκφράσω κάποιους προβληματισμούς, πάνω σε σημαντικότατα ζητήματα που έχουν απασχολήσει και το δικαστήριό σας όπως έχω δει και εσάς προσωπικά κ. Πρόεδρε, αλλά και τη δημόσια συζήτηση που γίνεται όλο αυτό το διάστημα, τους τελευταίους 9 - 10 μήνες.

Νομίζω δυο τρία ζητήματα αξίζει τον κόπο να καταθέσω για να μην επαναλαμβάνω πράγματα που άλλοι μάρτυρες που πέρασαν από αυτό εδώ το βήμα, σας έχουν καταθέσει. Δεν έχω καμιά διάθεση να σας κουράσω.

Το ένα είναι αν υπάρχει κάποιο αξιακό σύστημα στο οποίο υπάκουε η δράση της επαναστατικής Οργάνωσης 17Ν και αν αυτό το αξιακό σύστημα είναι συμβατό με αυτό που κατά κόρον λέγεται ότι η ανθρώπινη ζωή είναι υπέρτατη αξία.

Νομίζω ότι αυτός είναι ένας ηθικός κανόνας, ο οποίος ενδεχομένως είναι καλός για φιλοσοφικούς στοχασμούς, όμως δεν βρίσκει καμία συμβατότητα, καμία ανταπόκριση στα 3.000 και κάτι χρόνια ανθρώπινης ιστορίας, που κατά τη δική μου άποψη δεν είναι ιστορία είναι προϊστορία. Ακόμη βρισκόμαστε στην προϊστορία.

Ακόμη βρισκόμαστε στη φάση των ανταγωνιστικών κοινωνιών, όπου υπάρχουν εκμεταλλευτές και εκμεταλλευόμενοι και ακριβώς αυτή η βασική ανταγωνιστική αντίθεση, σε όλες τις κοινωνίες, σε όλα τα κοινωνικό-οικονομικά συστήματα, σε όλα τα πολιτικά συστήματα από την εποχή της αρχαίας Αθηναϊκής Δημοκρατίας μέχρι σήμερα, αυτός ο ανταγωνισμός σφραγίζει τις κοινωνίες και προσδιορίζει τελικά και το ηθικό περιεχόμενο των αξιακών συστημάτων στα οποία υπακούουν οι κοινωνίες.

Τι θέλω να πω με αυτό. Η αρχαία Αθήνα ήταν η ακμή του δουλοκτητικού πολιτισμού, ο οποίος ήταν ένα τεράστιο ιστορικό βήμα μπροστά, σε σχέση με την εποχή της βαρβαρότητας. Όμως η αρχαία Αθήνα αυτή που έδινε ίσα δικαιώματα στους πολίτες της, δεν παρέλειψε να εγγράψει στο παθητικό της τη σφαγή των Μιλησσίων.

Επειδή από ό,τι έχω δει είστε άνθρωπος που διαβάζει πολύ και είστε και γερμανομαθής, θα ήθελα να σας θυμίσω κάτι που λέει ο Χέγκελ στη φιλοσοφία της ιστορίας, απαντώντας στους σύγχρονούς του ιστορικούς, τους οποίους χαρακτηρίζει Φιλισταίους, τους λέει ότι "Μια τεράστια προσωπικότητα όπως ο Μέγας Αλέξανδρος δεν μπορεί να κρίνεται με τα σύγχρονα κριτήριά μας περί ήθους και αρετής".

Υπό αυτό το πρίσμα πρέπει να δούμε τη δράση κάθε Οργάνωσης ένοπλης επαναστατικής βίας, όπως ήταν κατά την κρίση μου και η 17Ν. Υπό το πρίσμα δηλαδή των ανταγωνισμών που διατρέχουν τις κοινωνίες και υπό το πρίσμα των στρατοπέδων τα οποία υλοποιούν αυτούς τους ανταγωνισμούς.

Ο Πασκάλ το 16ο αιώνα έχει πει κάτι χαρακτηριστικό "Ο φόνος ενός από το αντίπαλο στρατόπεδο είναι πράξη θεμιτή. Δυστυχώς έτσι μπορούν να προχωρήσουν οι κοινωνικοί ανταγωνισμοί". Αυτό το έχω βρει σε ένα πάρα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο του Μερλόν Ποντί, νομίζω είναι εξαντλημένο αλλά αν θέλετε να σας βγάλω ένα αντίγραφο και να σας το στείλω κάποια στιγμή που λέγεται "Ανθρωπισμός και τρομοκρατία".

Το λέω αυτό γιατί έψαξα πάρα πολύ θεωρητικούς όχι της δικής μας πλευράς, γιατί εγώ ανήκω στην επαναστατική Αριστερά από τα 18 μου χρόνια, είμαι κι εγώ τμήμα αυτού του ευρύτερου Κινήματος στο οποίο ανήκει και η 17Ν. Δεν ξέρω αν θέλετε να βγάλετε κάτι, αλλά είναι σαφές αυτό που λέω.

Έψαξα να βρω θεωρητικούς της άλλης πλευράς γι' αυτό αναφέρθηκα στον Πασκάλ, γι' αυτό αναφέρθηκα στον Χέγκελ και στον Ποντί ακόμη. Θα μπορούσα ν' αναφέρω τον Ραημόν Αρόν ένα διανοητή του μεσοπολέμου ο οποίος σ' ένα βιβλίο που έχει γράψει το 1938 αν θυμάμαι, λέει το εξής: "Η πολιτική είναι εξ ορισμού μια ανήθικη υπόθεση. Είναι ένα συμβόλαιο με το διάβολο, το οποίο το κάνουμε...."

Γ. ΠΕΤΣΟΣ: Αυτό είναι μεταφυσική.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Δεν είναι καθόλου μεταφυσική αντίληψη, είναι μια μεταφορά η οποία έχει ένα συγκεκριμένο υλιστικότατο περιεχόμενο.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κύριε Γιώτη δεν μιλάει κανένας άλλος εκτός από εσάς αυτή τη στιγμή.

Ανήκετε κι εσείς στην επαναστατική Αριστερά βέβαια δεν πήρατε το 45άρι φυσικά, αυτό είναι απ' έξω.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Θα απαντήσω και σε αυτό. Αν είχα πάρει το 45άρι θα ήμουν μέλος της 17Ν. Είχα μια άλλη τακτική επιλογή η οποία δεν αφορά το δικαστήριο, αφορά άλλους χώρους, άλλες συζητήσεις και άκουσα με ικανοποίηση το σύντροφο -γιατί για εμένα είναι σύντροφος- Δημήτρη Κουφοντίνα, να λέει ότι αυτή η συζήτηση κάποια στιγμή θα γίνει στο επαναστατικό Κίνημα και τότε θα είμαι από αυτούς που θα συμμετάσχω σε αυτή τη συζήτηση γιατί και από το 1979 που αρθρογραφώ σε εφημερίδες και περιοδικά, έχω ασχοληθεί πάρα πολύ με την υπόθεση της ένοπλης βίας, αλλά είναι κάτι που δεν αφορά την παρούσα συζήτηση.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ό,τι όμως εισφέρει και μάλιστα υπέρ του ανθρώπου που ήρθατε να καταθέσετε πρέπει να το πείτε.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Μα ακριβώς αυτό θέλω να πω. Επειδή έχει γίνει πολύς λόγος από το καλοκαίρι μέχρι τώρα για το αν η 17Ν ανήκε στην Αριστερά.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Λαθρεπιβάτης της Αριστεράς.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Αν είναι λαθρεπιβάτης ή όχι. Μάλλον κάποιοι άλλοι είναι λαθρεπιβάτες της Αριστεράς, αυτοί οι οποίοι έχουν προσκυνήσει καθεστώτα, έχουν προσχωρήσει στον πιο αισχρό κοινοβουλευτικό κρετινισμό και θέλουν να φέρουν τη σφραγίδα της Αριστεράς, αλλά για εμένα είναι ψευτο-Αριστερά.

Τελειώνω με το εξής: περνώντας από τους θεωρητικούς της άλλης πλευράς στους θεωρητικούς της δικής μας πλευράς, σταμάτησα κατ' αρχήν στην περίφημη φράση του Έγκελς στο 1ο κεφάλαιο αν θυμάμαι καλά όπου αναφέρεται στη βία και λέει χαρακτηριστικά "Η βία δεν έχει μόνο ένα κακοποιό ρόλο στην ιστορία, αλλά έχει κι ένα ρόλο επαναστατικό, είναι η μαμή που ξεγεννά την καινούρια κοινωνία μέσα από τα σπλάχνα της παλιάς" και σταμάτησα σε μια περίφημη επιστολή του Λένιν του 1916 πολύ αργότερα από το τέλος του Κινήματος της ατομικής τρομοκρατίας της Ρωσίας της Ναρόντνα Γιαβόλια του Νετσάγιεφ πολύ αργότερα το 1916 που αναφέρεται σ' ένα περιστατικό ο Φρίντριχ ¶ντλερ του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος της Αυστρίας, μέσα στο κοινοβούλιο πυροβόλησε τον Υπουργό Πολέμου της Δημοκρατίας της Αυστρίας. Δεν θυμάμαι αν τον σκότωσε ή όχι, αλλά δεν έχει καμιά σημασία η πρόθεση ήταν ανθρωποκτόνα. Νομίζω ότι τον σκότωσε.

Ξεκινάει ο Λένιν την επιστολή του προς μια συντρόφισσά του Αυστριακή από την οποία ζητά πληροφορίες με τη φράση γραμμένη στα αγγλικά: "Killing is no murder" (Το να σκοτώνεις δεν είναι δολοφονία δεν είναι έγκλημα). Και αναπτύσσει ένα ολόκληρο συλλογισμό γιατί κατά τη γνώμη του αυτή η τακτική είναι πολιτικά απρόσφορη, αλλά δεν παύει να είναι επαναστατική τακτική.

Υπό αυτό το πρίσμα βλέποντας την Οργάνωση 17Ν και βλέποντας και το Δημήτρη Κουφοντίνα ως ένα αγωνιστή ο οποίος ανέλαβε τις πολιτικές ευθύνες για τη δράση αυτής της Οργάνωσης και ήρθε σε ένα δικαστήριο να σηκώσει και το βάρος των ποινικών ευθυνών, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε όπως καλά θυμάμαι με την πρώτη του δήλωση ενώπιον του δικαστηρίου σας, θέλω να πω μόνο τρία πράγματα:

Πρώτον. Πρόκειται για μια Οργάνωση της επαναστατικής Αριστεράς με τα τυπικά χαρακτηριστικά των Οργανώσεων ένοπλης επαναστατικής βίας. Δεύτερον. Τα κίνητρά της ήταν κίνητρα ευγενή χωρίς με αυτό το "ευγενή" να δίνω κανένα ειδικό περιεχόμενο, αλλά καθαρά πολιτικό περιεχόμενο.

Τρίτον. Αυτή η δράση ήταν απολύτως νομιμοποιημένη πολιτικά όχι θεσμικά, όχι μόνο στη συνείδηση των δρώντων μελών αυτής της Οργάνωσης αλλά και στη συνείδηση του συνόλου σχεδόν της επαναστατικής Αριστεράς, ανεξάρτητα αν συμφωνούσαν ή διαφωνούσαν με την τακτική επιλογή ή με τον προγραμματικό λόγο της 17Ν, αλλά και στη συνείδηση ενός μεγάλου κομματιού του ελληνικού λαού.

Τελειώνοντας θέλω να σας πω ότι αυτή η συνείδηση, αυτή δηλαδή η νομιμοποιητική συνείδηση της δράσης της 17Ν εξακολουθεί να υπάρχει και σήμερα σε σημαντικά κομμάτια του ελληνικού λαού. Γυρίζοντας στα καφενεία, στις γειτονιές, στις κοινωνικές συναναστροφές ακούς από απλούς ανθρώπους να εκφέρουν ένα λόγο μεσσιανικό "Και τώρα τι θα γίνουμε χωρίς τη 17Ν". Δεν συμφωνώ με αυτή την πολιτική προσέγγιση γιατί τη θεωρώ μεσσιανική, νομίζω όμως ότι εξηγεί σε σημαντικότατο βαθμό την κοινωνική νομιμοποίηση αυτής της δράσης. Αυτά είχα να σας πω.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εγώ δεν έχω καμιά ερώτηση, ούτε φαντάζομαι κανένας από την Έδρας.

Ο κ. Γεωργαντόπουλος έχει τον λόγο.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Τον κ. Κουφοντίνα τον ξέρετε;

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Προσωπικά όχι δεν τον γνωρίζω.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχετε συναντηθεί ποτέ;

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Όχι. Δεν είχα την τιμή, γιατί θα το θεωρούσα τιμή να τον γνώριζα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Γι' αυτό είπα δεν πρέπει να έχετε ερώτηση.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Τον κ. Γιωτόπουλο τον ξέρετε;

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Δεν τον ξέρω.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν ήρθε για τον κ. Γιωτόπουλο. Μην επεκτεινόμαστε.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Ξέρω ό,τι έχω διαβάσει από το καλοκαίρι και μετά.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αφήστε τον κ. Γιωτόπουλο θα φέρει τους δικούς του μάρτυρες.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Δεν είναι μέλος της 17Ν, λέει.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Και εγώ το πιστεύω και να σας πω γιατί. Διάβασα το άρθρο στο Λαμιακό Τύπο και η πολιτική και θεωρητική ανάλυση που υπάρχει σε αυτό το άρθρο, εμένα με πείθει ότι δεν μπορεί να είναι μέλος της 17Ν.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Τη δικογραφία τη διαβάσατε;

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Την έχω διαβάσει όλη. Να είστε σίγουρος ότι όπως τη διαβάσατε εσείς, την έχω διαβάσει κι εγώ.

..........: Απόφαση έχετε εκδώσει;

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Εάν είχα την αρμοδιότητα να εκδώσει απόφαση, θα την είχα εκδώσει και μπορώ να σας την πω.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πέστε την. Όλοι αθώοι! Έτσι;

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Κύριε μάρτυς με αυτά που λέτε όλοι γελάνε.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Και λοιπόν; Μα άλλοι μπορεί να γελάνε με αυτά που λέτε εσείς κ. Λάμπρου. Αυτό δεν είναι απόδειξη της ορθότητας των δικών σας ή των δικών μου ισχυρισμών.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σας παρακαλώ κ. Εισαγγελεύς.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Αν θέλετε να σας από τους κυρίους και την κυρία που κάθονται στο εδώλιο, εγώ γνωρίζω μόνο έναν. Τον Γιάννη Σερίφη ο οποίος είχε δημόσια παρουσία και είμαι υποχρεωμένος να το πω γιατί και οι αναγνώστες μου ενδεχομένως να μου ζητήσουν εξηγήσεις γιατί ήρθα στο δικαστήριο και δεν είπα έστω μια κουβέντα για το Γιάννη Σερίφη.

Αυτό το κόσμημα του ταξικού συνδικαλιστικού Κινήματος, που για εμένα υπάρχει κι ένας παραπάνω λόγος να καμαρώνω -και το έγραψα σε μια επιφυλλίδα, την οποία με μεγάλη συγκινησιακή φόρτιση έγραψα την ημέρα της σύλληψής του στις 27 του περασμένου Οκτώβρη είναι πατριώτης μου Ηπειρώτης. Είχα κι ένα παραπάνω λόγο δηλαδή να καμαρώνω για τον Γιάννη Σερίφη.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Παρακαλώ κ. Γεωργίου.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Εγώ δεν μπορώ να παρακολουθήσω την επιστημονική σας κατάρτιση γιατί είμαι σκληρά εργαζόμενος από τα 14 και δεν είχα το χρόνο να μελετήσω όλα αυτά που μελετήσατε.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Κι εγώ ήμουν σκληρά εργαζόμενος και είμαι σκληρά εργαζόμενος αλλά προλαβαίνω να μελετάω.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Εσείς βρήκατε τον χρόνο να μελετήσετε και τις δικογραφίες που εμείς δεν βρήκαμε.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Η μελέτη είναι η πεμπτουσία της ζωής. Είναι αυτή που μας δίνει την γνώση όπως έλεγε ο Μορίς Κόμφορτ.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Εξαρτάται την γνώση. Σας εξόργισε το κλίμα της τρομοϋστερίας και γι αυτό ήρθατε εξοργισμένος να καταθέσετε. Την οργή σας την είδα και στην κατάθεσή σας. Το κλίμα της τρομοκρατίας σας είχε εξοργίσει ή σας είχε ικανοποιήσει, πώς το βλέπατε δηλαδή;

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Αν εννοείτε ηθικά ούτε με είχε εξοργίσει, ούτε με είχε ικανοποιήσει, πρώτον. Δεύτερον, ήθελα να σας πω ότι η μόνη τρομοκρατία που γνωρίζω εγώ είναι η ιμπεριαλιστική τρομοκρατία και η κρατική τρομοκρατία.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Επειδή αναφερθήκατε και στους συγγραφείς, το να σκοτώνεις κάποιον από το άλλο στρατόπεδο. Δηλαδή αν πάρω ένα πιστόλι και σκοτώσω έναν από το άλλο στρατόπεδο θα έρθετε στο Δικαστήριο να πείτε τί. Εγώ επειδή είμαι στο άλλο στρατόπεδο κακώς τον σκότωσα ενώ άμα τον σκότωναν από το άλλο στρατόπεδο;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αυτό το λέμε για τους άλλους. Κύριε Γεωργίου, δεν το λέμε για μας.

Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Ο κ. Πέτσος ήθελε να σκοτώσει τον κ. Γιαννόπουλο.

Γ. ΠΕΤΣΟΣ: Ήθελα να σκοτώσω τον κ. Γιαννόπουλο; Δεν καταλαβαίνετε. Είπα εγώ να σκοτώσω τον κ. Γιαννόπουλο; Υποθετική ερώτηση έκανα.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Εγώ δεν είπα για τον μάρτυρα. Επειδή μίλησε για στρατόπεδα.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Καταρχήν αναφέρθηκα σε μια φράση του Πασκάλ. Ίσως δεν το σημειώσατε. Ο Πασκάλ είναι του 17ου αιώνα. Δεν είναι καν σημερινός.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Το σημείωσα. Ότι αναφερθήκατε ήταν 80 χρόνια πίσω και επέκεινα.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Ο λόγος μου είναι σημερινός όμως. Εγώ ζω στο 2003 όπως κι εσείς.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Εν πάση περιπτώσει όμως αναφερθήκατε κάποια χρόνια πριν.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αυτές είναι θέσεις του.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Εγώ είμαι υποχρεωμένος να τις ακούω χωρίς να τις σχολιάζω τις θέσεις του;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Να κάνετε σχόλια έχετε δικαίωμα. Κάντε ερωτήσεις.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Κύριε συνήγορε, κάνατε μία ερώτηση. Θέλετε να σας απαντήσω αν μου επιτρέπει ο κ. Πρόεδρος βέβαια που διευθύνει την διαδικασία.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τί ερώτηση ήταν αυτή;

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Αν πάρω ένα 45άρι κι εγώ τί θα πω.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Όχι 45άρι. Εγώ έχω 9άρι.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Εγώ δεν έχω τίποτα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μπερέτα έχουμε.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Αν χρειαστεί θα το βρω εκείνη την στιγμή που θα χρειαστεί.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Αποτελεσματικό είναι.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ελάτε τώρα.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Θέλετε να σας απαντήσω; Η απάντησή μου θα είναι συντομότατη.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Τί θέλετε κα Κούρτοβικ; Να ελέγξετε την άδεια οπλοφορίας μου; Να σας την δώσω πολύ ευχαρίστως. Με ελέγχει η Αστυνομία 7 φορές την ημέρα και 1 εσείς, 8. Σας παρακαλώ πολύ τώρα.

(Διαλογικές συζητήσεις)

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Υπάρχει και μία μιλιταριστική γοητεία που πολλές φορές οδηγεί εκεί. Η απάντησή μου είναι σαφέστατη και θα είναι συντομότατη με 4-5 λέξεις μόνο. Το στρατόπεδο στο οποίο αναφέρεστε εσείς γιατί μόνος σας τοποθετήσατε τον εαυτό σας στο άλλο στρατόπεδο από το δικό μου....

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Φυσικά.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Καθημερινά δολοφονεί. Δολοφονεί την ίδια την ύπαρξη την ανθρώπινη όχι μόνο με τους πολέμους αλλά με την τεράστια οικολογική καταστροφή. Όχι μόνο με τα εργατικά ατυχήματα αλλά και με τις τυχαίες εκπυρσοκροτήσεις αστυνομικών περιστρόφων που κατά κανόνα βρίσκουν στόχους πάνω σε κορμιά ανθρώπων που ανήκουν σε μειονότητες, σε μετανάστες και τσιγγάνους.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Εγώ σας μίλησα για μένα. Εγώ ούτε Αστυνομικός είμαι, ούτε εργοδότης είμαι.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Εάν το κάνετε θα κρίνω την πράξη σας.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Δεν έχετε δικαίωμα να χωρίζετε την κοινωνία σε στρατόπεδα, να βάζετε το 99% από την μια μεριά και το 1% από την άλλη.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Αυτός είναι ένας δικός σας αυθαίρετος διαχωρισμός. Εγώ μίλησα για τα κοινωνικά στρατόπεδα.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Μιλήσατε και για κοινοβουλευτικό....

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Δεν μίλησα για στρατόπεδα.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Δεν σας τιμά καθόλου αυτό και δεν τιμά και όσους σας άκουσαν και δεν σας διέκοψαν.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Δεν μίλησα για στρατόπεδα που καταγράφονται μέσα από τις στρεβλές διαδικασίες ενός κοινοβουλευτισμού που και ο ίδιος είναι υπονομευμένος.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Μιλήσατε και για επαναστατικότητα και ηθικό μεγαλείο. Εγώ δεν έχω αντίρρηση ότι είχε ένα μεγαλείο η παράδοση του κ. Κουφοντίνα. Ανακούφισε και αυτούς που τον έψαχναν, αν τον έψαχναν. Όσον αφορά την επαναστατικότητα, θεωρείτε ίδιο των επαναστατών την παρουσία των συγκεκριμένων κατηγορουμένων και την πρακτική την οποία ακολουθούν ενώπιόν σας, δηλαδή που αρνούνται μετά βδελυγμίας όλες τις επαναστατικές πράξεις που κατ' εσάς ετέλεσαν στο διάστημα της επαναστατικής τους δραστηριότητας; Είναι ίδιο των επαναστατών αυτό ή αν οι επαναστάτες αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους;

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Εγώ μίλησα για τον κ. Δημήτρη Κουφοντίνα. Εσείς μου λέτε για όλους τους κατηγορούμενους.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Δεν είστε ενήμερος. Κι εκείνος έκανε διόρθωση της γραμμής. Δεν αναλαμβάνει ποινικές ευθύνες. Το είπε.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Οι ποινικές ευθύνες δεν αναλαμβάνονται κ. συνήγορε. Είστε Νομικός. Οι δικές μου σπουδές δεν είναι σπουδές νομικές. Ξέρω λίγα νομικά επειδή ασχολήθηκα με τις κοινωνικές επιστήμες. Οι δικές μου σπουδές είναι σπουδές Πολυτεχνείου.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Κύριε, όταν έρχεται κανείς σε ένα Δικαστήριο και αναλαμβάνει τις πολιτικές ευθύνες, εδώ δεν απονέμει πολιτικές ευθύνες.....

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Κύριε συνήγορε, οι ποινικές ευθύνες όπως θα πρέπει να ξέρετε και μου κάνει εντύπωση που δεν το ξέρετε, δεν αναλαμβάνονται. Αποδίδονται. Οι πολιτικές ευθύνες αναλαμβάνονται.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Με συγχωρείτε πάρα πολύ, όταν ο άλλος αρνείται την κατηγορία ή αναλαμβάνει την ευθύνη της πράξης του, μπορεί να μην το βρήκατε στον Νέγκελτ αυτό αλλά κάποιος αλλιώς είναι.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Και δεν εξετάζετε καν το ενδεχόμενο μήπως αυτοί που λένε ότι δεν έχουν καμία ευθύνη όντως δεν έχουν καμία ευθύνη. Το τεκμήριο της αθωότητας λέει ο κ. Πρόεδρος και τον έχω ακούσει και τον έχω διαβάσει κατ' επανάληψη στα πρακτικά της δίκης, ισχύει μέχρι το τέλος της δίκης. Εσείς προφανώς νομίζετε ότι δεν ισχύει και μου κάνετε αυτή την ερώτηση.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Εγώ δεν πήρα θέση.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Για την πολιτική αγωγή δεν ισχύει το τεκμήριο. Για την πολιτική αγωγή δεν ισχύει κανένα τεκμήριο. Για μένα, τον κ. Εισαγγελέα και τους Δικαστές.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Κύριε, εμένα δεν μου αρέσει να βάζουν λόγια στο στόμα μου. Εγώ δεν πήρα θέση για το ποιοι από αυτούς τους ανθρώπους έχουν κάνει κάτι ή δεν έχουν κάνει. Δεν έχω πάρει θέση. Όταν περατωθεί η διαδικασία θα εκθέσω τις απόψεις μου.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Πριν ένα λεπτό με ρωτήσατε πώς κρίνω την στάση τους που λένε "δεν έχουμε καμία ευθύνη". Σας αντιστρέφω τον συλλογισμό και λέω, εάν όντως δεν έχουμε καμία ευθύνη εσείς πώς μου ζητάμε εμένα να κρίνω αυτή την στάση; Θα σας θυμίσω απλώς την υπόθεση Ντρέιφους, τίποτε άλλο.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Ήρθατε και μας είπατε εδώ την επιστημονική σας άποψη για το ότι η δολοφονία δεν είναι δολοφονία άμα γίνεται στο άλλο στρατόπεδο και οτιδήποτε και επειδή εδώ ένα τέτοιο κατηγορητήριο έχουμε μιλάμε ......

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Δεν είπα αυτό. Απλοποιείτε την άποψή μου και την άποψη μεγάλων διανοητών στους οποίους αναφέρθηκα.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Μιλάμε θεωρητικά αν θέλετε.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Όχι, δεν μιλάμε καθόλου θεωρητικά.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Να σας βοηθήσω εγώ για να μην αναφερόμαστε στους κατηγορούμενους και να είμαι και ....

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Μα κάντε μου μια ερώτηση που να μπορώ να απαντήσω. Κάνετε την ερώτηση, δεν με αφήνετε να απαντήσω.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Δεν σας φταίω εγώ. Μπορεί τα τσιτάτα που γνωρίζετε να μην είναι ανάλογα για να απαντήσετε στις ερωτήσεις.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Μα εγώ θέλω να απαντήσω σε όλες τις ερωτήσεις σας, εσείς δεν μου επιτρέπετε.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Δεν έχω να σας ρωτήσω τίποτε άλλο για να μην δοκιμάζω και το μυαλό σας μακράν του επαναστατικού Μαρξισμού-Λενινισμού.

Ι. ΚΟΥΤΡΟΒΙΚ: Κύριε μάρτυς, επειδή ρωτηθήκατε να ρωτήσω κι εγώ, δεν γνωρίζετε τον κ. Κουφοντίνα. Βέβαια δεν τον γνωρίζατε προσωπικά. Όμως ο τρόπος με τον οποίο καταγράφτηκε η προσωπικότητά του μέσα από την συνέντευξη που έδωσε, μέσα από τις δηλώσεις του - γιατί παρακολουθείτε την δίκη - μέσα από αυτό που φαίνεται να είναι η προσωπική και η ηθική του αν θέλετε διαδρομή, δεν έχετε την δυνατότητα να συναγάγετε συμπεράσματα γι αυτή την προσωπικότητα;

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Βεβαίως.

Ι. ΚΟΥΤΡΟΒΙΚ: Εξηγείστε το γιατί. Ρωτηθήκατε από την Έδρα αν τον γνωρίζετε. Είπατε όχι και θεώρησε νομίζω ο κ. Αναπληρωτής Πρόεδρος ότι σε εκείνο το σημείο τελείωνε η συζήτηση. Θεωρείτε ότι υπάρχουν τα στοιχεία ακριβώς της προσωπικής, της πολιτικής και ηθικής διαδρομής αυτού του ανθρώπου σήμερα ώστε να μπορούμε κι εμείς σαν πολίτες είτε είμαστε έξω από την δίκη, είτε είμαστε μέσα να συνάγουμε συμπεράσματα για την προσωπικότητά του;

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Βεβαίως.

Ι. ΚΟΥΤΡΟΒΙΚ: Τί συμπεράσματα συνάγουμε;

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Από την αρχή είπα ότι η ίδια η πράξη της παράδοσης ήταν μια πράξη ηθικού μεγαλείου και επαναστατικότητας. Να το εξηγήσω. Ένας αγωνιστής συνήθως δεν παραδίδεται. Όταν παραδίδεται ξέροντας ότι θα αντιμετωπίσει ότι το υπόλοιπο της ζωής του θα το περάσει στην φυλακή, ουσιαστικά πρέπει κάτι πολύ πιο δυνατό από την προσωπική του ελευθερία να τον οδηγήσει σε αυτή την πράξη. Ποιο ήταν αυτό το πιο δυνατό; Ήταν η πολιτική ανάγκη να υπερασπιστεί σε ένα Δικαστήριο την ιστορία της Οργάνωσης 17Ν.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είπε ότι θα μας τα πει όλα στο τέλος. Μου είπε εμένα ότι θα μας τα πει.

Π. ΓΙΩΤΗΣ: Αυτό τί δείχνει; Δείχνει ότι δεν υπάρχει τίποτα το ποταπό, τίποτα το ιδιοτελές όχι μόνο στην δράση του αλλά και στην συγκρότηση της προσωπικότητάς του. Δηλαδή την προσωπική του ελευθερία, την ίδια του τη ζωή την θέτει πολύ πιο κάτω από την πολιτική ιδεολογία, από την πολιτική τακτική και στρατηγική στην οποία έταξε την ζωή του. Αυτές είναι πράξεις υπέρτατου μεγαλείου και ήταν πραγματικά ελεεινή θα έλεγα η προσπάθεια που κατεβλήθη το καλοκαίρι μετά από μια δήλωση ή συνέντευξη -δεν θυμάμαι καλά- του κ. Δημήτρη Κουφοντίνα που αναφέρθηκε στο Κολοκοτρώνη και στους κλέφτες και στους αντάρτες του ΕΛΑΣ να προσπαθήσουν να δείξουν ότι βάζει τον εαυτό του στην ίδια μοίρα.

Είχα γράψει πάλι μια επιφυλλίδα μετά από αυτόν τον θόρυβο που ξέσπασε και ερμηνεύοντας κατά την γνώμη μου όχι αυθαίρετα, την σκέψη του Κουφοντίνα είπα το εξής: ότι ο Κουφοντίνας δεν βάζει τον εαυτό του στην ίδια μοίρα με τον Κολοκοτρώνη ή στην 17Ν στην ίδια μοίρα με το Επαναστατικό Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας την μεγάλη δεκαετία του ΄40-΄50, την περίοδο των τεράστιων κοινωνικών αγώνων, αλλά ότι προσπαθεί να βρει αναλογίες ανάμεσα στις επιθέσεις που δέχθηκαν και ο Κολοκοτρώνης και το ΚΚΕ και οι αντάρτες και στις επιθέσεις τις λασπολογικές που δεχόταν η 17Ν. Πρέπει να σας θυμίσω ότι ο ίδιος ο Πρωθυπουργός της χώρας σε μία ευθεία πολιτική παρέμβαση και στο έργο της Δικαιοσύνης που κατά το Σύνταγμα πρέπει να είναι ανεξάρτητη χαρακτήρισε την 17Ν Οργάνωση εγκληματιών που έκανε συμβόλαια θανάτου και ληστείες Τραπεζών.