Πολιτική
Τετάρτη, 18 Ιουνίου 2003 20:03

Ανεπίσημα πρακτικά δίκης 17Ν (18/06/2003) Μέρος 4/7

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Ένας άνθρωπος ο οποίος ριψοκινδυνεύει τη ζωή του καθημερινά με τον τρόπο ζωής και την δράση που αναπτύσσει μπορεί να χαρακτηριστεί ως δειλός και φοβιτσιάρης;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Όχι βέβαια. Και ο Σάββας δεν είναι άνθρωπος που είναι δειλός και φοβιτσιάρης.

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Εσείς πως εξηγείτε τη στάση του αμέσως μετά τη σύλληψη; Έχετε μια εκτίμηση γι’ αυτό το πράγμα;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι κάτι περίεργο πρέπει να έγινε στην σύλληψη. Ήταν σύλληψη, ήταν μη σύλληψη, δεν ξέρω. Εγώ ξέρω ότι ο Σάββας κατέθεσε για πρώτη φορά τον Ιούλιο και κρατούμενος κηρύχτηκε τον Αύγουστο, 1 μήνα μετά.

Κάτι έγινε στον Ευαγγελισμό. Δεν ξέρω τι ακριβώς έγινε, τι ακριβώς συνέβη και ο Σάββας βρέθηκε ξαφνικά ερωτευμένος με τους ανακριτές του και αδιάφορος για τους συντρόφους του και τη σύντροφο του. Αυτό δεν μπορώ να το καταλάβω.

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Έχετε τη γνώμη ότι ένας άνθρωπος, ο οποίος επί 10-15 χρόνια ρισκάριζε καθημερινά την ζωή του, την ελευθερία του στο όνομα μιας ιδεολογίας ότι δεν είναι ?

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: (εκτός μικροφώνου) Κύριε Πρόεδρε, με συγχωρείτε. Αυτό το «ρισκάριζε τη ζωή του›, ποιο είναι το ρίσκο κ. Πρόεδρε;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Θα το ρωτήσετε όταν έρθει η ώρα σας.

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Εγώ υιοθετώ την ερώτηση του κ. Εισαγγελέα και τη θέτω εγώ στη μάρτυρα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εδώ τι θα βγάλουμε από τους μάρτυρες έχει σημασία, όχι τι έχουμε εμείς στο νου μας. Αυτό που έχουμε στο νου μας είναι μια προκαταρκτική ενδεχομένως σκέψη που έχουμε για τέτοιες ενέργειες, αλλά η τελική μας είναι από το τι θα πουν και οι μάρτυρες φυσικά, οι οποίοι συναξιολογούνται. Αλλιώς να μη τους εξετάζαμε καθόλου.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Εγώ υποθέτω ότι όταν λέμε ότι ρισκάριζε, ρισκάριζε να συλληφθεί και να παραμείνει για πάντα στη φυλακή, ρισκάριζε να σκοτωθεί, ρισκάριζε αυτό που έπαθε, ρισκάριζε τα πάντα. Φυσικά και ρισκάριζε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αυτό εννοεί.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Για τις επιλογές του και για τα πιστεύω του. Ανεξάρτητα αν κάποιος συμφωνήσει ή διαφωνήσει, αυτό το αναγνωρίζουμε όμως ότι ρισκάρισε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αυτό λέει. Τι να κάνουμε; Εντάξει είμαστε; Δεν νομίζω ότι έχουμε τίποτα άλλο. Τελειώσαμε.

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Ένας άνθρωπος όπως ο Σάββας Ξηρός, ο οποίος επιλέγει αυτόν τον δρόμο, τον δρόμο των όπλων, τον δρόμο της ένοπλης σύγκρουσης, είναι για σας ένας άνθρωπος με ταπεινά ελατήρια;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Σε καμία περίπτωση. Είναι ένας άνθρωπος με υψηλή αίσθηση ευθύνης απέναντι στην τάξη του, απέναντι στο δίκαιο και ένας άνθρωπος ο οποίος επιλέγει τον δικό του τρόπο, το δικό του μέσον να αντιπαλέψει το κυρίαρχο σύστημα εκμετάλλευσης.

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Τι διαφοροποιεί τον κατηγορούμενο Σάββα Ξηρό από έναν εγκληματία του κοινού Ποινικού Δικαίου κατά τη γνώμη σας;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Τα κίνητρα του.

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Ιδιοτέλεια διακρίνετε στα κίνητρα του Σάββα Ξηρού για τις ενέργειες αυτές για τις οποίες κατηγορείται;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Ούτε του Σάββα ούτε κανενός από τους υπόλοιπους μπορώ να διακρίνω κάποια ιδιοτέλεια. Δεν είχαν κάποια προηγούμενα με κάποιον.

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Εσείς που τον έχετε γνωρίσει και είχατε και επαφές και με την σύντροφο του έχετε την εντύπωση ότι είναι ένας άνθρωπος ο οποίος πλούτισε από τις ενέργειες που έκανε;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Όχι βέβαια.

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Ή ένας άνθρωπος ο οποίος θυσίασε κι αυτά που είχε γι’ αυτά που πίστευε;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Μάλλον αυτό ισχύει κι αυτό το αποδεικνύει και η οικονομική του κατάσταση. Ο Σάββας δεν ήταν ποτέ πλούσιος. Ήταν ένας άνθρωπος που δούλευε πάντα.

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Υπήρξε κάτι στον τρόπο ζωής του που να προσέδιδε εισοδήματα από παράνομες δραστηριότητες; Επιδείκνυε κάποια άνεση που να μη δικαιολογείται από την εργασία του;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Φυσικά και όχι.

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Εργαζόταν ο Σάββας Ξηρός;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Ναι. Αρχικά θυμάμαι βοηθούσε τον Χριστόδουλο στην οικοδομή. Μετά ανακατεύτηκε με την αγιογραφία, μετά έκανε βιτρό, αναλάμβανε διακοσμήσεις.

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Δηλαδή διαρκώς εργαζόταν και είχε ένα εισόδημα από την εργασία του.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Βέβαια.

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Αν σας έλεγα, εσείς πως θα τον χαρακτηρίζατε, κλέφτης όπως ακούστηκε ή επαναστάτης, τι θα λέγατε;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Επαναστάτης.

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Από αυτή την δίκη ο κόσμος, η κοινωνία περιμένει μία απάντηση. Γιατί σκοτώθηκαν τόσοι πολλοί άνθρωποι; Τί είναι εκείνο που κάνει έναν άνθρωπο από την επαναστατική που λέμε ιδεολογία όποια και να είναι να φτάσει σε μία τραγική απόφαση. Διότι είναι τραγική απόφαση. Παίρνω το 45άρι ή άλλο όπλο και χτυπάω και σκοτώνω κάποιον. Για να περάσεις ένα κατώφλι τέτοιο χρειάζεται κάποια απόφαση. Ποια είναι αυτή η απόφαση; Τί ωθεί σε αυτή την απόφαση; Θέλει όλος ο κόσμος μιαν απάντηση.

¶κουγα στην αρχή «γιατί τόσο αίμα;›, έλεγαν. Έχουμε ανθρωποκτονίες. Ας αφήσουμε τα καλαθάκια, τις βόμβες. Σε τούτο εδώ μπορούμε να δώσουμε μία απάντηση με την δική σας άποψη; Τί ήταν εκείνο που κάνει έναν άνθρωπο από την επαναστατική ιδεολογία να περάσει στην δράση της αφαίρεσης ζωής ενός άλλου συνανθρώπου; Αυτό θέλω να μου πείτε για να καταλάβουμε. Προσπαθώ εναγωνίως, θέλω να καταλάβω όλους τους ανθρώπους που έρχονται εδώ και τους δικάζουμε. Θα δώσω μία ψήφο τέλος-τέλος και θέλω να δω αυτοί αν πείτε οτιδήποτε, άρα αυτό μπορεί να έχει κάποια επίδραση με βάση το νομικό μας σύστημα στην τύχη αυτών των ανθρώπων όσοι κριθούν φυσικά ότι έχουν κάνει κάτι.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Αυτό που έχω να πω είναι ότι η ελληνική κοινωνία περιμένει επίσης μία άλλη απάντηση, γιατί από την μεταπολίτευση μέχρι σήμερα έχουμε 3.500 νεκρούς σε σκαλωσιές, σε φάμπρικες για ιδιοτελείς λόγους, μόνο για το κέρδος.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Όχι μέσα από αυτή την δίκη όμως. Δεν δικάζουμε αυτούς. Η κοινωνία θέλει απάντηση μόνο γι αυτούς τους ανθρώπους που τους δικάζουμε τώρα. Αυτών την τύχη περιμένουμε να βρούμε. Δεν μας νοιάζουν όλα τα άλλα. Πείτε μας την άποψή σας, αν έχετε άποψη βέβαια. Τί είναι εκείνο δηλαδή που τον κάνει και περνάει αυτό το κατώφλι κάποιον; Από το κατώφλι της ιδεολογίας έχουμε περάσει, από χίλιες ιδεολογίες. Αν πάρετε και τον Καζαντζάκη με την αναφορά στον Γκρέκο και πού δεν έχει πάει ο άνθρωπος αυτός. Δεν πήρε όμως 45άρια ποτέ. Τί είναι αυτό που σε ξεχωρίζει από κείνη την στιγμή του εν δυνάμει επαναστάτη στον πράγματι άνθρωπο που αφαιρεί ζωή;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Δεν αφαιρούσε ζωή με την έννοια το ότι πήγε να σκοτώσει κάποιος τον Γουέλς γιατί είχαν οικονομικές διαφορές.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν ήταν άνθρωπος όμως κι εκείνος;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Δεν ήταν άνθρωποι όλοι οι υπόλοιποι που με ευθύνη δική του .....;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δίνεται την έννοια του τιμωρού; Δηλαδή επειδή υπάρχει κοινωνική αδικία .....

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Εγώ λέω ότι απέδιδαν δικαιοσύνη όταν.....

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Επειδή σας βλέπω ότι είστε προηγμένης νοητικότητας άτομο και έχετε και την εμπειρία σας, θέλω να μου πείτε ποιο είναι αυτό δηλαδή που τελικά τους έκανε και πήραν αυτή την απόφαση; Όσοι βέβαια σήκωσαν τα όπλα, γι αυτούς μιλάω τώρα. Θα παρακαλέσω και αυτούς να σκεφτούν μιαν απάντηση.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Η εκτίμησή μου είναι ότι υπήρχαν πράξεις απόδοσης δικαιοσύνης. Υπήρξαν ενέργειες που αφορούν την απόδοση δικαιοσύνης.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Του τιμωρού δηλαδή. Ότι κύριε έχεις κάνει αυτά κι αυτά, να κι εγώ. Αυτό είναι ή όχι;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Δεν ξέρω αν ήταν τιμωροί ή όχι.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αλλά;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Ξέρω ότι οι επιλογές τους και οι ενέργειές τους είχαν επικροτηθεί από μεγάλο μέρος κόσμου.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν με νοιάζει τί έκανε ο κόσμος. Ο κόσμος μπορεί να δεχθεί ή να αποδεχθεί. Ούτε έχουμε και δημοψήφισμα, ούτε και μπορούμε να κάνουμε όπως ξέρετε γι αυτά τα πράγματα. Τί νομίζετε εσείς ότι ήταν αυτό που τους έκανε αυτούς και πήραν αυτήν την τραγική απόφαση; Είναι τραγική η απόφαση να πεις «αφαιρώ την ζωή ενός άλλου ανθρώπου›. Δεν είναι τυχαίο, ούτε το κάνουν όλοι. Απ’ ότι είδα πέρασαν ένα σωρό άνθρωποι εδώ πέρα οι οποίοι μου δήλωναν «εγώ είναι αναρχικός αλλά μέχρι εκεί. ¶ντε να πετάξουμε και μια πέτρα αλλά όχι και να πάρω και το 45άρι›.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Κάνει επιλογές.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τί ήταν αυτό που ώθησε μέλη της 17Ν – δεν λέμε ποιος και δεν ξέρουμε αν είναι κι εδώ ούτε μας ενδιαφέρει αυτό – που πήραν το 45άρι και αφαίρεσαν ανθρώπινη ζωή; Αυτό είναι ένα ερώτημα που εναγώνια περιμένω μια λογική απάντηση. Ήταν ο τιμωρός; Νόμιζε ότι απέδιδε μια δικαιοσύνη;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Απέδιδε δικαιοσύνη.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αυτό νομίζετε;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Απέδιδε δικαιοσύνη.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αυτοί αν θεωρούσαν ότι έκαναν εκείνο.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Δεν ξέρω πώς το θεωρούσαν οι ίδιοι. Ξέρω πώς το εισέπραττα εγώ ως τρίτος, ως άνθρωπος που το άκουγα, που το έβλεπα, που το διάβαζα. Μόνον έτσι μπορώ να πω. Δεν μπορώ να φανταστώ πώς μπορούσαν να το σκεφτούν οι ίδιοι.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τα κίνητρά τους όμως μπορείτε να τα εικάσετε εσείς;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Ήταν πολιτικά. Τα κίνητρά τους ήταν άκρως και αμιγώς πολιτικά.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ότι;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Τα κίνητρά τους ήταν πολιτικά.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πολιτικά ναι, αλλά ότι θα αλλάξουν την κοινωνία ή απλώς θα εκδικηθούν ορισμένους οι οποίοι....

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Δεν νομίζω ότι ήταν «Ζορρό› και εκδικητές.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν πάει ο «Ζορρό› με τον Λοχία Γκαρθία.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Δεν ήταν τέτοιο πράγμα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Λέτε εσείς ότι ήταν πολιτικά. Πολιτικά τί δηλαδή; Τα κάναμε αυτά πιστεύοντας ότι θα αλλάξει η κοινωνία με τον σκοτώσουμε έναν Βουλευτή; Ας πάμε σε έναν Βουλευτή. Την άλλη μέρα ο Αναπληρωματικός περιμένει και πάει στην θέση του.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Δεν νομίζω ότι είχαν και οι ίδιοι την αίσθηση ότι θα κατέρρεε το κράτος πυροβολώντας έναν Βουλευτή.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Θέλω να μπω μέσα στην ψυχή των ανθρώπων και αυτοί να μου δώσουν εκείνο το οποίο έχουν για να δω κι εγώ τί θα κάνω. Γι αυτό σας ρωτάω.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Το καταλαβαίνω.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Το ρωτάω από μία αγωνία ανεύρεσης της αλήθειας, από τίποτε άλλο.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Πιστεύω ότι ήταν συμβολικοί οι στόχοι που επέλεγαν γι αυτό ήταν και φορείς εξουσίας, ήταν ξένοι παράγοντες.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ξένοι παράγοντες, εκεί είναι πιο κατανοητό.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Ήταν περισσότερο συμβολικό.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δηλαδή συμβολικά αφαιρώ ανθρώπινη ζωή; Μα είναι πραγματική αφαίρεση της ανθρώπινης ζωής. Δεν είναι συμβολικά. Δεν έστηναν ένα ανδρείκελο και να πουν εδώ είναι το ανδρείκελο του Α ή του Β τυράννου κι εγώ το καιω ή καιω μια σημαία.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Ένας Αμερικανός για παράδειγμα Αξιωματούχος ο οποίος έχει συμβάλλει στην εξόντωση λαών, ο οποίος έχει κάνει τα πάνδεινα στον κόσμο.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αυτόν εντάξει. Είπαμε ότι αυτόν τον σκότωσαν διότι λένε ότι είναι συμβολικά, ότι «εμείς χτυπάμε την τυραννία η οποία θα παύσει έτσι και χτυπήσουμε 2-3 Αμερικανούς›.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Δεν ξέρω αν θα παύσει.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ας πούμε τα μέλη του Κοινοβουλίου. 3 ήταν αυτοί. Ένας σκοτώθηκε και δύο απόπειρες λέει η κατηγορία. Τί θα γινόταν εάν αυτούς τους ανθρώπους τους σκοτώναμε και τους 3; Θα άλλαζε τίποτα;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Δεν ξέρω αν θα άλλαζε ή δεν θα άλλαζε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Όταν λέτε ότι αποδέχεται η ελληνική κοινωνία θέλει να δω το σκεπτικό της αποδοχής αυτής. Τί αποδέχεται δηλαδή; Τί λέει; «Μπράβο, σκότωσαν 3 Βουλευτές. Καλά έκαναν λοιπόν μια και το Κοινοβούλιο έχει 300 θα έχει για 1-2 μέρες 297, την άλλη μέρα θα πάνε οι 3 Αναπληρωματικοί›. Θέλω να δω το σκεπτικό αυτό διότι είναι τραγική απόφαση, σας το λέω και πάλι, να πάρω το πιστόλι και να σκοτώσω. Εγώ όταν έκανε εκπαίδευση στον στρατό και είδα και τρυπάγαμε τα αχυρένια σώματα σκέφτηκα ότι κάποτε μπορεί να τρυπήσω έναν εχθρό. Σκέφτηκα πόσο τραγική είναι η απόφαση εκεί που θα βρεθώ απέναντί του. Κάνω μια απλοποίηση. Είναι άλλο πράγμα το ένα, άλλο το άλλο. Κι εκεί είναι μια αφαίρεση ανθρώπινης ζωής. Είναι όμως εκεί αμέσως-αμέσως ένα ιδανικό, η ελευθερία της πατρίδος μου. Το παραμερίζω. Εδώ τί κάνω;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Δεν μπορώ να πω ότι δεν είχαν ιδανικά. Αν είναι δυνατόν.

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Εσείς είχατε γνωρίσει τον κ. Σάββα Ξηρό τον καιρό που εργαζόταν ως αγιογράφος.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Δεν είχαμε πολύ στενή επαφή.

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Έχετε κάνει όμως κάποιες συζητήσεις είπατε. Μήπως είχατε αφορμή να διακρίνετε ποιες ήταν οι ηθικές του αξίες ή τουλάχιστον τα πιστεύω του σε σχέση με την ανθρώπινη ζωή; Είχατε τέτοια αφορμή;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Αγαπούσε τον άνθρωπο καταρχήν ο Σάββας. Αγαπούσε την ζωή γενικότερα. Την σεβόταν την ζωή.

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Υπάρχει ένα φαινόμενο το οποίο πρέπει να κατανοηθεί. Εγώ ξεκινάω από την απλή λογική ότι μία πράξη και η δολοφονία είναι μία κοινωνική έννοια και ποτέ δεν είναι ένα μεμονωμένο περιστατικό το οποίο μπορούμε να κατανοήσουμε αν το απομονώσουμε και το εξετάσουμε από μόνο του. Είτε μας αρέσει, είτε δεν μας αρέσει πρέπει να ενταχθεί σε ένα σύστημα εννοιών. Είναι κοινωνική η έννοια και της δολοφονίας.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ερωτήσεις κ. συνήγορε, να μην μας τα πείτε εσείς. Εσείς θα τα πείτε στην αγόρευση αυτά και μπορεί να μας ακούνε και οι πελάτες σας.

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Εμείς για να δούμε τα κίνητρα αν μας ενδιαφέρει, δεν μπορούμε παρά να παραδεχθούμε....

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν με νοιάζει για τα κίνητρα. Τα κίνητρα τα είπε η κυρία. Τα είπε πάρα πολύ καθαρά τα κίνητρα. Εκείνο που ήθελα ήταν πώς περνάμε το κατώφλι ότι παίρνουμε το όπλο και σκοτώνουμε. Αυτό θέλω εγώ να κατανοήσω τώρα. Αυτό το κενό μέσα σε αυτή την διαδικασία μεταξύ επαναστατικής ιδεολογίας που μπορεί να είχα κι εγώ κάποτε κι εσείς μπορεί να είχατε και όλοι. Αλλά πώς περνάμε αυτό το κατώφλι;

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Αυτό κ. Πρόεδρε ευχόμαστε όλοι οι παράγοντες της δίκης να έχει το Δικαστήριό σας αν θέλετε και την διάθεση να το διερευνήσει. Μακάρι να είχε την διάθεση.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν έχω την διάθεση να το διερευνήσω; Δεν επεκτείνεται η δίκη. Η δίκη περιορίζεται εκεί.

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Πιστεύετε ότι με την σύλληψη της Οργάνωσης της 17Ν έχει εξαλειφθεί για την κοινωνία μας ο κίνδυνος της «τρομοκρατίας›;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Όχι όσο εξακολουθεί να υπάρχει εκμετάλλευση και κοινωνική αδικία. Εγώ δεν πιστεύω ότι έχει εξαλειφθεί.

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Είναι ένα ιδανικό αυτό η κοινωνική δικαιοσύνη η οποία μπορεί να οδηγήσει ανθρώπους σε παράνομες ατροπούς;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Φυσικά και είναι.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Εισαγγελεύς έχει το λόγο.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Στις 15/3/95 στις 9 παρά 10 η Οργάνωση 17Ν χτύπησε το MEGA CHANNEL με δύο ρουκέτες. Μέσα ήταν άνθρωποι, δημοσιογράφοι οι οποίοι κινδύνευσαν. Δεν σκοτώθηκαν από καθαρή τύχη. Τί λέτε έπ’ αυτού του θέματος; Ήταν υπέρ της δημοσιογραφίας αυτή η κίνηση;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Δεν θα ήθελα να κάνουμε συζήτηση για την δημοσιογραφία γιατί και ως δημοσιογράφος ντρέπομαι πάρα πολύ πια για το πώς έχει εξελιχθεί το επάγγελμά του. Απ’ ότι θυμάμαι τότε όσον αφορά αυτό με το MEGA CHANNEL νομίζω ότι είχε γίνει προειδοποιητικό τηλεφώνημα.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Έχει διαψευστεί αυτό.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Εγώ αυτό θυμάμαι. Δεν μπορώ να σας πω κάτι άλλο.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Αποδεδειγμένα δεν έχει γίνει δεκτό....

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Δεν έχει γίνει τηλεφώνημα;

Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Από πού είναι αποδεδειγμένο κ. Εισαγγελέα;

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Το λέει αυτό η «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ›.

Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Από που είναι δεδομένο αυτό;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Αυτό θυμάμαι εγώ.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Η «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ› το αρνήθηκε. Όλα τα άλλα τα δέχθηκε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Θα ερευνηθεί και περαιτέρω κ. Εισαγγελεύ. Μέχρι το τέλος της διαδικασίας ερευνώνται.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Για να δούμε κ. Πρόεδρε αυτή η Οργάνωση η οποία χτυπάει Κανάλια τα οποία ενημερώνουν τον λαό, για να δούμε κ. μάρτυς;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Τώρα θα κρίνουμε την Οργάνωση επειδή χτυπάει Κανάλια που ενημερώνουν τον λαό;

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Από όλες τις πράξεις κρίνεται η Οργάνωση. Από το όχι χτυπιέται ένα Κανάλι εκεί υπάρχουν ευγενικά κίνητρα;

Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Θα ωφελούνταν η Οργάνωση αν σκοτώνονταν δημοσιογράφοι;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Σε καμία περίπτωση. Δεν είναι δυνατόν. Δεν νομίζω ότι έχει επιδιώξει αυτή η Οργάνωση....

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Επλήγη κυρία αποδεδειγμένα το Κανάλι με δύο ρουκέτες. Αποδεδειγμένα ήταν μέσα δημοσιογράφοι.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Τώρα τί να σας απαντήσω κι εγώ; Και πριν από ένα μήνα 6 εργάτες σκοτώθηκαν στην εταιρεία της «ΒΙΟΣΩΛ› αλλά δεν έχει γίνει τίποτα τώρα. Είναι ελεύθεροι.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Θα γίνει Δικαστήριο κυρία.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Γιατί; Έχει άλλη αξία ο δημοσιογράφος από τον εργάτη;

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Να ποδηγετήσουμε τους δημοσιογράφους; Αυτό είναι; Τί λέτε;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Οι δημοσιογράφοι δυστυχώς έχει επιχειρηθεί να ποδηγετηθούν πάρα πολλές φορές και με άλλους τρόπους και όχι από την 17Ν.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Τί λέτε εσείς όταν χτυπάμε τους δημοσιογράφους; Για να τους συνετίσουμε;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Ήταν συμβολικό το χτύπημα και αφορούσε την κατάντια της ενημέρωσης.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Να γίνουν πιο προσεκτικοί στην ενημέρωση δηλαδή; Γι αυτό τους χτυπάμε τους δημοσιογράφους;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Δεν υπάρχει ενημέρωση. Δεν νομίζω ότι ήταν η πρώτη τους προτεραιότητα να κυνηγάνε δημοσιογράφους οι άνθρωποι. Εγώ τουλάχιστον ως δημοσιογράφος δεν έχω αυτή την αίσθηση.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Μα ήταν αποδεδειγμένο ότι με δύο ρουκέτες χτύπησαν το MEGA CHANNEL. Μέσα ήταν οι δημοσιογράφοι, συνάδελφοί σας.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Ειδοποίησαν να βγουν οι δημοσιογράφοι. Εγώ αυτό γνωρίζω. Εγώ εξ’ όσων θυμάμαι, επιμένω ότι είχε γίνει προειδοποιητικό τηλεφώνημα και είχε γίνει και ολόκληρη φασαρία εκείνη την εποχή γι αυτό.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Μέσα ήταν δημοσιογράφοι. Θέλετε και όνομα; ¶μα θέλετε να σας το πω.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Σας πιστεύω, το γνωρίζω το θέμα. Κι εγώ τότε δούλευα. Στην δουλειά μου ήμουν όταν έγινε αυτό.

Ν. ΖΑΪΡΗΣ: Παρακαλώ πολύ, από πότε δημοσιογραφείτε;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Από το 1987.

Ν. ΖΑΪΡΗΣ: Είπατε ότι οι επιλογές του κ. Σάββα Ξηρού ήταν πράξεις γενναιότητας και ότι ο ίδιος δεν υπήρξε δειλός.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Ναι, δεν έδινε την αίσθηση δειλού ανθρώπου τουλάχιστον.

Ν. ΖΑΪΡΗΣ: Έτσι έχω σημειώσει απ’ ότι είπατε. Δημοσιογραφείτε από το ΄87 και πράξεις της Οργάνωσης επακολούθησαν το ΄87. Είχατε την δυνατότητα να πάρετε οποιαδήποτε θετική ή αρνητική θέση στις ενέργειες και αν το πράξατε αυτό.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Να πάρω εγώ προσωπικά;

Ν. ΖΑΪΡΗΣ: Προσωπικά. Αυτά που λέτε σήμερα.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Εγώ δεν αισθάνθηκα ποτέ να απειλούμαι από αυτή την Οργάνωση όπως και ο υπόλοιπος απλός κόσμος δηλαδή. Κάποιες ενέργειές τους πραγματικά δημιουργούσαν ικανοποίηση, ναι.

Ν. ΖΑΪΡΗΣ: Πήρατε θέση με δημοσίευμα στην εφημερίδα;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Κάνω εργατικό ρεπορτάζ. Δεν δικαιολογούμαι να πάρω θέση δημοσίως, αυτό εννοώ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σε ποια εφημερίδα εργάζεστε;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Τώρα στην «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ›.

Ν. ΖΑΪΡΗΣ: Είπατε ότι η στάση του κ. Σάββα Ξηρού μετά την σύλληψή του υπήρξε περίεργη και κάτι συνέβη στον ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟ.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Κάτι πρέπει να έγινε.

Ν. ΖΑΪΡΗΣ: Αυτό είπατε, χωρίς να προσδιορίσετε. Το ερώτημά μου είναι: αυτή η περίεργη στάση εξακολούθησε και σε μεταγενέστερο χρονικό διάστημα και μέχρι τις 9 Αυγούστου που απολογήθηκε στον κ. Ζερβομπεάκο;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Αυτή η περίεργη στάση του Σάββα εξακολούθησε μέχρι πολύ πρόσφατα. Και στις πρώτες του συνεντεύξεις, ο λόγος που άρθρωνε, όπως φαινόταν δεν ήταν ο Σάββας αυτό το πράγμα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Γεωργίου έχει το λόγο.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Σας άκουσα που μας είπατε ότι δεν θεωρείτε την 17Ν μια απαξιωμένη Οργάνωση όπως σημείωσα τα λόγια σας και η εντύπωση του κόσμου ήταν ότι έβρισκε στήριγμα εκεί. Μιλήσατε και για συμβολικά χτυπήματα. Θέλω να μείνουμε λίγο σε αυτά τα σύμβολα.

Έχουμε νεκρούς τρεις εκδότες εφημερίδων. Οι δύο έπεσαν από σφαίρες και ο ένας από τροχαίο ατύχημα διότι εκινείτο με υπερβολικές ταχύτητες λόγω ότι ήξερε ότι είναι στην λίστα του θανάτου. Αφού τα τροχαία και τα εργατικά τα βρίσκετε δολοφονίες εσείς, να το πω κι εγώ αυτό δολοφονία. Αναφέρομαι στους εκδότες της «ΒΡΑΔΥΝΗΣ› «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗΣ› και του «ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΤΥΠΟΥ› τον ¶ρη Βουδούρη. Σε ρωτώ εγώ, ο απεργός και ο απολυμένος με ποια συλλογιστική βρήκαν ανακούφιση από την απώλεια της ζωής τριών εκδοτών και μάλιστα συγκεκριμένου χώρου; Εγώ εξήγησα κατά το πώς βγαίνει η ευθύνη. Εδώ είμαστε υπεύθυνοι εμείς για τα εργατικά ατυχήματα και δεν θα είστε εσείς γι αυτά. Με την ίδια συλλογιστική προχωράμε. Και γι αυτά κ. Κουφοντίνα κάποιος έχει ευθύνη. Το ανεύθυνο ήταν μόνο του Βασιλέως. Δεν υπάρχει τώρα.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Από τους χώρους που κινούμε εγώ οι σχολιασμοί ενεργειών της Οργάνωσης αφορούσαν κατά κανόνα πράγματα που είχαν να κάνουν με την άμεση επικαιρότητα της συγκεκριμένης εποχής σε κάθε διάστημα. Δηλαδή σε μεγάλες απεργίες, σε μεγάλες κινητοποιήσεις, σε μεγάλη αναταραχή. Με τους εκδότες ομολογώ ότι δεν έχω ακούσει κάτι σχετικό, ούτε έχω ασχοληθεί.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Να ρωτήσω κάτι άλλο. Γίνεται ένας ιστορικός συμβιβασμός το ΄89 και με την συμμετοχή του Παύλου Μπακογιάννη σχηματίζεται μία κυβέρνηση Δεξιάς και Αριστεράς. Ποια ήταν η συμβολικότης του χτυπήματος κατά του Παύλου Μπακογιάννη; Ότι διαφωνούσε η 17Ν με τον ιστορικό συμβιβασμό;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Αυτό μπορώ να υποθέσω. Δεν μπορώ να απαντήσω εγώ για την Οργάνωση.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Δεν θα σας ρωτήσω να υποθέσετε ποιον τελικά εξυπηρέτησε αυτό. Είπατε ότι θέλησε ο κ. Σάββας Ξηρός να διεκδικήσει την αξιοπρέπεια και την τιμή του. Ο κ. Σάββας Ξηρός σε κάποιες φάσεις και μερικές φορές και με συνεντεύξεις ανέλαβε κάποιες ευθύνες. Θεωρείτε ατιμία την ανάληψη των ευθυνών και εντιμότητα την ανάκαμψη; Δηλαδή παίρνουμε πίσω; Γιατί η ανάληψη των ευθυνών ενόψει της εικόνας του επαναστάτη που ρισκάριζε που δώσατε προηγούμενα είναι ατιμία και είναι εντιμότης το να αποκηρύσσει μετά βδελυγμίας την όποια δραστηριότητά του;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Δεν είπα κάτι τέτοιο. Είναι ακριβώς το αντίθετο.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Πώς δεν είπατε;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Είπα ότι ο Σάββας διεκδίκησε....

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Όταν κανείς κυρία μου διεκδικεί την αξιοπρέπεια και την τιμή του σημαίνει ότι την έχει χάσει και προσπαθεί να την ξαναβρεί. Επομένως εφόσον την έχει χάσει την τιμή του πάει να πει ότι διέπραξε ατιμία. Αυτό σας ρωτώ. Πώς έχασε την τιμή του; Αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τις πράξεις του; Αυτό σας ρωτώ.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Λέγοντας πράγματα τα οποία δεν αντιστοιχούσαν στην πραγματικότητα απ’ ότι μπορώ να υποθέτω. Ενώ στις απολογίες-καταθέσεις στο νοσοκομείο.....

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Και συνεντεύξεις. Υπήρξαν συνεντεύξεις που παραδέχθηκε πράγματα.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Ούτε συνεντεύξεις. Επιτρέψτε μου να σας πω, πιστεύω ότι ο Σάββας είχε συγκροτηθεί ακόμα ως προσωπικότητα. Ο Σάββας συγκροτήθηκε ως προσωπικότητα από την στιγμή που ανέλαβε την πολιτική ευθύνη της συμμετοχής του στην Οργάνωση. Αυτή την αίσθηση έχω εγώ. Δεν μπορώ κάτι παραπάνω να προσθέσω σε αυτό.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Είπατε ότι κάτι έγινε στον ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟ και γι αυτό ο κ. Σάββας ακολούθησε αυτή την διαδικασία. Μπορείτε να μας πείτε, τον κ. Χριστόδουλο Ξηρό που τον ξέρετε, πώς ήταν η συνοχή της σκέψης του; Τον είδατε ποτέ κατακερματισμένο όπως τον κ. Σάββα Ξηρό;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Όχι, δεν είχα και επικοινωνία με τον Χριστόδουλο μετά.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Πώς εξηγείτε λοιπόν ότι κι εκείνος χωρίς να έχει περάσει από τον ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟ που είναι φαίνεται –δεν ξέρω πώς το βλέπετε– ανέλαβε κάποιες ευθύνες. Είπε κάποια πράγματα. Έχει πει και στην υπόθεση που χειρίζομαι εγώ κάποια πράγματα. Εκείνος που δεν πέρασε από τον ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟ, γιατί το είπε;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Απ’ ότι λέει ο ίδιος και απ’ ότι έχω ακούσει ότι λέει ο ίδιος είναι ότι δέχθηκε φοβερή ψυχολογική πίεση. Φοβερή πίεση.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Ένας επαναστάτης με τέτοια πείρα και δραστηριότητα που συμμετείχε, που συγκρούονταν με την Αστυνομία δέχθηκε ψυχολογική πίεση τέτοια που να καταδώσει συντρόφους για πράξεις που δεν έκαναν;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Εκτός των άλλων ο άνθρωπος δήλωσε ότι έχει σχέση ο ίδιος αλλά δεν είχε. Έφτασε ακόμη και αυτό να κάνει δηλαδή.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Αυτό εσείς πώς το ξέρετε;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Απ’ ότι λέει ο ίδιος.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Όπως λέει ο ίδιος στην τελευταία έκδοση ή στις πρώτες εκδόσεις; Γιατί ο ίδιος έχει πει διαφορετικές εκδοχές. Όπως λέει ο ίδιος, πότε;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Τώρα.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Όπως λέει ο ίδιος τώρα; Ξέρετε και η αξιοπιστία των μαρτύρων ερευνάτε όταν καταθέτουν. Θέλω να κάνω και μία τελευταία ερώτηση κ. Πρόεδρε γιατί εγώ παρακολουθούσα αυτόν τον Τύπο τον διεφθαρμένο. Εμείς δεν είχαμε πρόσβαση σε όλη την δικογραφία γιατί επικράτησε κάποια σύστημα εδώ. Κύριε Πρόεδρε, είναι ένα παράπονο στο διηνεκές.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ρωτήστε την μάρτυρα.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Αυτό λέω κι εγώ, για να την ρωτήσω και μπορεί να μου πει «δεν το βρήκατε από την δικογραφία, τί με ρωτάτε›. Είχα διαβάσει για κάτι επενδύσεις στο Σουδάν. Αυτό υφίστατο; Υπήρχε θέμα επένδυσης δεκάδων εκατομμυρίων όπως έγραψε ο Τύπος από τον κ. Ξηρό ή είναι φαντασία των δημοσιογράφων;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Δεν ξέρω κάτι τέτοιο.

Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Εσείς δεν γνωρίζετε κάτι τέτοιο;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Όχι.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν έδειξε να ξέρει για επένδυση. Δεν υπάρχει λόγος να συγχύζεστε, σε ό,τι σας ρωτούν θα απαντάτε εκείνα που ξέρετε.

Γ. ΑΓΙΟΣΤΡΑΤΙΤΗΣ: Σε συνέχεια των ερωτήσεων του κ. Προέδρου οι οποίες αφορούσαν αυτή την άποψη περί 45αριού, δηλαδή υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που κατά την άποψη κάποιων εγκληματούν και παρανομούν. Είναι λύση κάποιοι να επιλέγουν αυτό το δρόμο ή θα πρέπει να ακολουθούμε τις συντεταγμένες αρχές και τη δικαιοσύνη προκειμένου να λύνουμε τις διαφορές μας και να καταπολεμούμε και κάποια φαινόμενα;

Εμείς σα νομικοί εδώ όλοι οι παράγοντες, λέμε ότι πρέπει να ακολουθούμε τις συντεταγμένες αρχές της δικαιοσύνης. Πείτε μου όμως το εξής: Όταν παρουσιάζονται φαινόμενα, αν κάνετε μία βόλτα μετά την κατάθεσή σας εδώ δίπλα στις φυλακές, θα τα διαπιστώστε, ποιοι είναι μέσα κρατούμενοι, φυλακισμένοι, ποιοι δεν είναι ενώ θα έπρεπε να είναι, πού ανήκουν κοινωνικά, ωσάν η εγκληματικότητα να εκπορεύεται μόνο από χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα ή οικονομικά στρώματα.

Θα δείτε φαινόμενα ενός παιδιού που έχει κλέψει ένα περίπτερο να είναι κρατούμενος επί πάρα πολλούς μήνες, θα δείτε φαινόμενα ανθρώπων οι οποίοι έκλεψαν και φυλακίστηκαν για 15-20 μέρες και έσπευσαν μετά να τους αποφυλακίσουν και ακόμα χειρότερα θα δείτε το φαινόμενο ενός τελεσίδικα καταδικασμένου κακοποιού ο οποίος, επειδή κατά λάθος καταδικάστηκε, έσπευσαν την επομένη ακριβώς μέρα να τον αποφυλακίσουν μην τυχόν και μπει καθόλου μέσα, μάλιστα δεν τον έφεραν καθόλου στον Κορυδαλλό.

Αυτά όλα τα φαινόμενα είναι γνωστά στην κοινωνία, έτσι δεν είναι; Δηλαδή τα μελετά, τα σχολιάζει η κοινωνία. Δημιουργείται μια αίσθηση ότι υπάρχει αδικία; Δηλαδή ακόμα και η δικαιοσύνη πολλές φορές δεν είναι αποδοτική σ’ αυτό το πράγμα, στην καταπολέμηση. Σας ρωτώ για την αίσθηση του κόσμου, εσείς είστε δημοσιογράφος και ακούτε.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Η αίσθηση του κόσμου είναι αυτή, ότι εξακολουθούμε να ζούμε σε ένα σύστημα κοινωνικής αδικίας, τη βιώνουμε καθημερινά την κοινωνία αδικία.

Γ. ΑΓΙΟΣΤΡΑΤΙΤΗΣ: Εάν δεν υπήρχε αυτή η κατάσταση, αν δεν υπήρχε αυτή η γενικευμένη διαφθορά, η αδικία, η κοινωνική ανισότητα, ας πούμε ότι ζούσαμε σε μια ιδανική κοινωνία, είχαν λόγο ύπαρξης αυτές οι ομάδες οι οποίες δραστηριοποιούνται με αυτόν τον τρόπο;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Πιστεύω ότι δεν θα υπήρχε λόγος όχι απλώς να υπάρχουν, δεν θα υπήρχε καν η ανάγκη της σκέψης μιας άλλης εναλλακτικής απάντησης.

Γ. ΑΓΙΟΣΤΡΑΤΙΤΗΣ: Να τελειώσω με το εξής: Είστε δημοσιογράφος. 29/6/2002 βόμβα στα χέρια του Σάββα Ξηρού φτάνοντας μέχρι 3/3 όπου θα πρέπει κάποιοι άνθρωποι που για εμάς είναι η συντεταγμένη εξουσία για να απονείμει δικαιοσύνη διότι αν ήταν αλλιώς τα πράγματα και αυτούς θα έπρεπε κάποιοι να τους απαγάγουν, να τους σκοτώσουν, να τους πάνε στο Γκουαντανάμο κτλ. Εδώ όμως έχουμε ένα κράτος, μια δικαιοσύνη και είπαμε ότι αρχίζει αυτή η Δίκη.

Πείτε μου για το όλο του Τύπου, τί έκανε ο Τύπος; Είχε μια αυθόρμητη αντίδραση πάνω στο φαινόμενο, στη σύλληψη, στις ομολογίες, στις αποκαλύψεις, τις διαρροές τις παράνομες; Ήταν αυθόρμητη η αντίδρασή του ή ήταν κάπως περίεργη και αν ήταν καθοδηγούμενη αυτή η αντίδραση, ενόψει του Δικαστηρίου.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Πριν συμβεί η έκρηξη στον Πειραιά, είχε διαμορφωθεί από τον Τύπο ένα κλίμα επικείμενων συλλήψεων, επικείμενων επιτυχιών και εξ όσων γνωρίζω, κυκλοφορεί στα δημοσιογραφικά γραφεία αυτό, υπήρχε ένα Επιτελεί στη ΓΑΔΑ όπου ήταν έγκριτοι συνάδελφοί μου....

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πρέπει να ήταν πάντως πολύ προφήτες αυτοί μια και θα έσκαγε στα χέρια του η βόμβα....

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Δεν ξέρω, ξέρω ότι έγραφαν ότι επίκεινται συλλήψεις....

Γ. ΑΓΙΟΣΤΡΑΤΙΤΗΣ: Εμείς ενημέρωση για τη δικογραφία πάντως, ειλικρινά σας το λέω, είχαμε από τα κανάλια, ότι θα συλληφθεί ο Αυγουστίνος, ότι οι κατηγορίες είναι αυτές....

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εννοείτε μετά τη βόμβα. Γιατί είπε πριν από τη βόμβα. Είχαν άλλα σχέδια, άλλους θα έπιαναν δηλαδή. ¶μα δεν έσκαγε και δεν έβρισκαν γιάφκες, ευρήματα, το ένα, το άλλο, τί θα κάναμε;

Φ. ΚΟΤΕΑΣ: Επειδή είπατε αν προαναγγέλθηκαν αυτές οι συλλήψεις, θα έχετε διαβάσει, το πιστεύω απόλυτα, το άρθρο του Παπαχελά «Έξι μέρες πριν από τις συλλήψεις›. Γιατί στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, δύο γεγονότα έχουν προαναγγελθεί. Το ένα είναι η κατάλυση της χούντας από τον Κίσινγκερ μια μέρα νωρίτερα.....

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Το ξέρουμε ότι καταργήθηκε η χούντα

Φ. ΚΟΤΕΑΣ: Πώς προαναγγέλθηκε σας λέω. Πρώτα αναγγέλθηκε από τους Αμερικάνους και μετά ήρθε στην Ελλάδα, κατά μία μέρα. Το δεύτερο είναι αυτές οι συλλήψεις.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δε μπορώ να μπω σε ιστορικά φαινόμενα, ας τ’ αφήσουμε για κανέναν άλλον.

Φ. ΚΟΤΕΑΣ: Επειδή λέτε ότι δεν προαναγγέλθηκαν. Θα σας φέρω το άρθρο αύριο.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εντάξει, φέρτε το να το διαβάσουμε. Αλλά λέει άλλους όμως θα έπιαναν.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Ο Γιωτόπουλος φωτογραφιζόταν από τα Χριστούγεννα, φωτογραφιζόταν από τις εφημερίδες, κυκλοφορούσε το όνομά του.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Ως τί; Ως Γιωτόπουλος;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Το προφίλ του.

Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Κυρία μάρτυς, επειδή ερωτηθήκατε για το Σουδάν από την Πολιτική Αγωγή, πράγματι κυκλοφόρησαν διάφορα περί εκατοντάδων εκατομμυρίων κτλ. Θυμάστε αν κυκλοφόρησε παράλληλα ότι ο Ξηρός ήταν μέλος της Αλ Κάιντα και βγήκε και φωτογραφία του που συμμετείχε σε εκδήλωση της Αλ Κάιντα;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δε μας ενδιαφέρει.

Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Ενδιαφέρει πάρα πολύ κ. Πρόεδρε για να δούμε πώς αντιμετώπισε ο Τύπος και τί διέδωσε ο Τύπος για το συγκεκριμένο άτομο. Πώς απαξιώθηκε το συγκεκριμένο άτομο και μέσα απ’ αυτό συνολικά σε εκείνη τη φάση η ομάδα που συμμετείχε στην Οργάνωση με τέτοιου είδους πληροφορίες.

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Ολοσέλιδο δημοσίευμα θυμάμαι στην «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ›.

Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Υπήρχε φωτογραφία του Ξηρού που συμμετέχει σε συνάντηση της Αλ Κάνιτα; Θυμάστε τί αποδείχθηκε στη συνέχεια ότι ήταν αυτή η φωτογραφία;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Νομίζω είχε πάει σε έναν γάμο, κάτι τέτοιο.

Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Κρατώντας μάλιστα μία φωτογραφική μηχανή στο χέρι. Να δούμε πώς διαστρέφεται η αλήθεια. Θυμάστε αν ήταν γάμος στον οποίο συμμετείχε μαζί με τη σύντροφό του στο Σουδάν;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δε μας ενδιαφέρουν αυτά.

Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Τα ξέρουμε όλοι από τον Τύπο. Τη δικογραφία να κοιτάτε, μη διαβάζετε τις εφημερίδες.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εσείς διαβάζετε όμως για το γάμο τώρα. Κύριε Παπαδάκη ρωτάτε εσείς.

Κ. ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ: Έχω σκοπό να σας ρωτήσω ορισμένα πράγματα που προφανώς απορρέουν από τη δημοσιογραφική σας εμπειρία πέρυσι αλλά προηγουμένως, εάν επιτρέπει ο κ. Πρόεδρος, επειδή πραγματικά έθεσε και πάλι σε εσάς το κύριο θέμα της δίκης, που είναι η αφαίρεση της ανθρώπινης ζωής και κυρίως η αναζήτηση του σκεπτικού με το οποίο κάποιοι πέρασαν σε μια τραγική απόφαση, η εξερεύνηση και η ποιοτική αξιολόγηση των κινήτρων.

Ότι η ανθρώπινη ζωή έχει αξία και πρέπει να προστατεύεται δε νομίζω ότι θα υπάρξει άνθρωπος που θα διαφωνήσει εδώ πέρα. Από κει και πέρα, υπάρχουν στατιστικά προσδιορισμένες ορισμένες κατηγορίες εγκλημάτων ανθρωποκτονιών στην κοινωνική μας ζωή. Σ’ αυτές λοιπόν θα ήθελα να ρωτήσω το εξής: Έχουμε από τη μία μεριά τη 17Ν, όποιοι είναι απ’ αυτούς κι έχουμε από την άλλη μεριά, παράδειγμα πρώτο: Εγκλήματα για λόγους βεντέτας σε μερικές μεριές της Ελλάδας.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δε μας ενδιαφέρουν αυτά. Κάνουμε δίκες τώρα για βεντέτες;

Κ. ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ: Θα παρακαλέσω να απαγορεύσετε την ερώτηση αφού την ακούσετε. Εκείνος λοιπόν που παίρνει το όπλο και σκοτώνει για λόγους βεντέτας έχει ευγενέστερα κίνητρα από κάποιον ο οποίος είναι μέλος της 17Ν ή ιδιοτελέστερα;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Δε νομίζω ότι έχει ευγενέστερα κίνητρα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν είναι ευγενέστερα της βεντέτας;

Μ. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ: Είναι υποκειμενικά, δεν ξέρω.