Πολιτική
Δευτέρα, 07 Ιουλίου 2003 19:04

Ανεπίσημα πρακτικά δίκης 17Ν (07/07/2003) Μέρος 5/7

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Είπατε ακόμη ότι την ταυτότητα την έβγαλε επί δικτατορίας;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Ναι την πρώτη ταυτότητα.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Που το ξέρετε;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Μα είναι γνωστά αυτά τα πράγματα.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Από πού;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Έχει γραφτεί στις εφημερίδες ότι το ’72 έβγαλε μια ταυτότητα.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Να σας δείξουμε την ταυτότητά του που φέρει ημερομηνία 1976.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Στη συνέχεια ανανέωσε την ταυτότητά του.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ανανέωση έκανε;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Βέβαια. Παράνομη ανανέωση.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχω άλλη ερώτηση.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Μαρκής έχει τον λόγο.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Εγώ έχω μια ερώτηση για να συμπτύξω όλα όσα έγιναν τόση ώρα που καταθέτετε. Ήρθατε εδώ να εκφράσετε μια προσωπική σας γνώμη από ό,τι καταλαβαίνω.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Ναι.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Την οποία στηρίζετε στο γεγονός ότι ο κ. Γιωτόπουλος υπήρξε μια διετία Γενικός Γραμματέας ή και περισσότερο χρόνο του Συλλόγου των Φοιτητών στο Παρίσι και από εκεί και πέρα με βάση στοιχεία που διαβάσατε στις εφημερίδες.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Ναι. Αλλά αυτή η γνώμη δεν είναι μια απλή γνώμη. Γι’ αυτό αναφέρθηκα και στη δράση του Συλλόγου. Είναι μια γνώση μιας προσωπικότητας πολιτικής ενταγμένης σ’ ένα πολιτικό χώρο που έχει συγκεκριμένη φιλοσοφία και συγκεκριμένες πολιτικές πρακτικές. Είναι δηλαδή πολύ ευρύτερο από το να πω είναι καλό παιδί ο Γιωτόπουλος, δεν είναι αυτό το πράγμα. Είναι μια ολόκληρη φιλοσοφία.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Είπατε προηγούμενα ότι για να ξεχωρίσει ένας άνθρωπος μέσα σε αυτό το πολιτικό κλίμα που υπήρχε την εποχή εκείνη και να γίνει Γενικός Γραμματέας αυτού του Συλλόγου, είχε μια οντότητα.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Βεβαίως.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Όλα τα άλλα τα οποία μας είπατε, κάθε φορά που σας υποβάλλεται ερώτηση, την παραπέμπετε σε δημοσιεύματα εφημερίδων.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Μα φυσικά δεν ξέρω τα υπόλοιπα. Δεν ήμουν στη ΛΕΑ εγώ ήμουν στο ΚΚΕ τότε. Όταν γύρισα από το Παρίσι δεν απασχολήθηκα περί του κ. Γιωτόπουλου.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Δικαιολογήσατε -και δεν είχατε λόγο να το κάνετε, αλλά το κάνατε και γι’ αυτό εγώ το επισημαίνω- ότι βρεθήκατε εδώ γιατί σας επηρέασαν αρνητικά δημοσιεύματα εφημερίδων. Δηλαδή το τι έγραψε ο κ. Χ και το έγραψε ο κ. Ψ. Ονομάσατε τον εκδότη της εφημερίδας «ΤΟ ΚΑΡΦΙ› και τον κ. Ράμο.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Πήγα δύο πολύ ακραίες περιπτώσεις.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Έχω όμως να παρατηρήσω το εξής: μήπως δεν θα πρέπει να δίνετε τόσο μεγάλη βάση στο τι γράφεται στον Τύπο;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Είδα ότι μέρος του Τύπου και των ΜΜΕ δίκαζαν προκαταβολικά τον κ. Γιωτόπουλο και έθεσα στον εαυτό μου το ηθικό ερώτημα: τα λίγα αυτά που ξέρεις πρέπει να τα πεις στο Δικαστήριο; Και είπα ναι. Και ήξερα ότι αυτό είναι σε βάρος μου, γιατί από τον κ. Πέτσο χαρακτηριστήκαμε κι εμείς ως αποδιοπομπαίοι.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Εγώ απλώς προσπαθώ να συμπτύξω λίγο για να δω κι εγώ τι θα μείνει μέσα από την κατάθεσή σας.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Είναι θέμα ηθικής τάξης να μαρτυρήσω τα λίγα τα οποία ξέρω και τα οποία υποστηρίζω, ότι αντιφάσκουν λόγω πολιτικής ιδεολογίας, φιλοσοφίας και πολιτικής τακτικής με το να είναι αρχηγός της 17Ν.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Τρίτο και σπουδαιότερο είναι η άποψή σας, αυτή την άποψη κανείς δεν μπορεί να σας την αποβάλλει ότι όποιο στοιχείο υπάρχει σε βάρος του κ. Γιωτόπουλου, είναι κατασκευασμένο.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Δεν λέω ότι ό,τι στοιχείο υπάρχει είναι κατασκευασμένο.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Τι λέτε; Για να το αντιληφθώ κι εγώ.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Είδα όμως μια διαδικασία να βρουν πρώτον το Παρίσι φωλιά τρομοκρατών, έχω εδώ αποσπάσματα από εφημερίδες. Δεύτερον, από το Παρίσι να βρούμε τον καθηγητή πάνω από 1.80 κλπ.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Για οποιονδήποτε μελετούσε, ή διάβαζε αυτές τις προκηρύξεις, θα έβλεπε ότι τουλάχιστον για τις περισσότερες από αυτές, ο συντάκτης θα πρέπει να είχε γαλλική κουλτούρα, π.χ. παραπομπές συνεχώς σε Γάλλους συγγραφείς, ακούσια γαλλικά κείμενα αναφέρονται κλπ. Ήταν παράλογο να ψάχνει κανείς να βρει την άκρη στο Παρίσι;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Ναι, αλλά όμως από την στιγμή που αρχίσαμε στο Παρίσι και ψάχναμε, έπρεπε να βρούμε και κάποιον που θα είχε ένα προφίλ που θα μας εξυπηρετούσε και ταυτόχρονα κάποιον ο οποίος θα ήταν ευάλωτος, λόγω του ότι είχε παράνομη δράση και δεν είχε καμία κομματική στήριξη και κάλυψη. Ο Γιωτόπουλος ήταν η ιδεώδης περίπτωση. Δεν λέω ότι το έφτιαξαν, δεν μπορώ να το αποδείξω, όμως όλα αυτά συνάδουν προς τα εκεί.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Έχετε ένα συγκεκριμένο πρόσωπο που θα μπορεί να μας πει, ή το συζητήσατε μαζί του, ότι ήταν μέλος της παρέας ή των κοινωνικών επαφών του κ. Γιωτόπουλου τα τελευταία 25 χρόνια στην Ελλάδα, δηλαδή που πήγαινε σπίτι του, που δεχόταν επισκέψεις, συζητούσε κλπ. Να το κατονομάσετε αν το ξέρετε.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Εμένα, δεν είναι δουλειά μου να κατονομάζω.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Ξέρετε γιατί; Μέχρι τώρα οι μάρτυρες που έχουν έρθει –δεν ξέρω τι θα προκύψει από εδώ και πέρα- ήταν όλοι άνθρωποι οι οποίοι έχουν σχέση με τη Γαλλία, είναι Γάλλοι δηλαδή και κυρίως είναι άνθρωποι οι οποίοι είχαν σχέση με τη γαλλική σχολή και γνώρισαν τον κ. Γιωτόπουλο μέσω της κας Peynaud.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Και δεν τον ήξερε κανένας ως Γιωτόπουλο.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Κανείς δεν τον ήξερε ως Γιωτόπουλο, μόνο ως Μισέλ και μάλιστα σε αρκετούς από αυτούς υπέβαλλα την ερώτηση: «Ήταν φίλοι σας;›, «Κάνατε παρέα;›, «Πηγαίνατε μαζί διακοπές;›, «Σας φιλοξένησε στο σπίτι του;›, «Πήγατε στους Λειψούς;›, «Γνωρίσατε ποτέ κάποιον Έλληνα φίλο του κ. Γιωτόπουλου;› και μου το απέκλεισαν.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Πρώτον, δεν ασχολιόμουν με τον Γιωτόπουλο. Δεύτερον, ο Γιωτόπουλος είχε μια φυσιολογική ζωή στο Βύρωνα και στους Λειψούς. Τσακωνόταν με το Δήμαρχο και αν ήταν αρχηγός?.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τα είπαμε αυτά.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Προχθές κουβέντιαζα με ένα εκδότη και μου λέει «Κάναμε παρέα και ούτε μπορούσα να υποψιαστώ ότι αυτός ο άνθρωπος θα ήταν παράνομος›.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Δηλαδή τον ήξερε ως Γιωτόπουλο;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Ναι. Παρέα με τον Γιωτόπουλο και τη γυναίκα του, έχει το γιο του στο Γαλλικό Ινστιτούτο τον είχε μαθητή.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Αποκλείεται να τον ήξερε ως Γιωτόπουλο.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ως Μισέλ.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Αφού ήταν ο γιος του στο γαλλικό σχολείο αποκλείεται να τον ήξερε ως Γιωτόπουλο.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Ήξερε αυτόν τον άνθρωπο που σήμερα είναι εδώ κατηγορούμενος ως Γιωτόπουλος. Ένα πολύ κανονικό και φυσιολογικό, ευχάριστο άνθρωπο, καλαμπουρτζή, με τις ιστορίες του και μου είπε «Έπεσα από τον ουρανό όταν είδα αυτό το πράγμα›.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Είναι από αυτούς που είπε κάποτε ο κ. Πρόεδρος που έπεσαν από τον ουρανό!

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Και άλλοι που είχαν σχέση με τη γαλλική κοινότητα, σίγουρα θα ξέρουν πολύ περισσότερα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μιλάμε για τον κ. Γιωτόπουλο τον οποίο βέβαια δεν τον γνωρίσατε στο Παρίσι, αλλά ξέρετε ότι αυτός είχε την Α ιδεολογία η οποία είναι ασύμβατη με την ατομική βία. Ερωτώ: εκτός από όλα τα άλλα στοιχεία, μπαίνει και η διάσταση χρόνος. Οι άνθρωποι αλλάζουν με το χρόνο ή δεν αλλάζουν;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Βεβαίως και αλλάζουν. Όλοι αλλάζουμε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αν διαβάσει κανένας την «Αναφορά στον Γκρέκο› του Καζαντζάκη, θα δει από πού πέρασε. Γυρολόγος ιδεών. Δεν άφησε τίποτα που να μην περάσει. Χριστιανισμό, Βουδισμό, Κομμουνισμό, δεν είχε αφήσει τίποτα και κάθε φορά αιτιολογούσε γιατί άλλαζε. Αποκλείεται ο κ. Γιωτόπουλος όταν τελείωσε με τη δικτατορία -ή οποιοσδήποτε που είχε μετάσχει στην Αντίσταση- να πει «Ρε παιδιά, η δικτατορία έπεσε αλλά οι Αμερικανοί είναι εδώ δίπλα μας, οι βασανιστές είναι εδώ δίπλα μας. Τι να κάνουμε; Ετσι θα πάμε ομαλή μετάβαση και να μην την πληρώσει κανένας;›. Το αποκλείετε αυτό;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Λογικά δεν μπορεί κανείς να το αποκλείσει. Αλλά υπάρχει όλη η προϊστορία του ανθρώπου που το αποδεικνύει εκ των πραγμάτων. Λογικά κι εγώ θα μπορούσα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Και όποιος ήξερε τον Καζαντζάκη στην αρχή που είχε την Α ιδεολογία, δεν θα έλεγε «Βουδιστής θα πάει να γίνει ο Καζαντζάκης›.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Οι βασικές ιδέες του Γιωτόπουλου από όσο έχω διαβάσει δεν έχουν αλλάξει.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Γιαννίδης έχει τον λόγο.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Κύριε μάρτυς, εσείς εάν θυμάμαι καλά είστε Ομότιμος Καθηγητής της Φιλοσοφίας και Ιστορίας της Επιστήμης.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Όχι Ιστορία. Φιλοσοφία της Επιστήμης.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Νομίζω όμως ότι πρέπει να διακόψουμε για μισή ώρα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Επαναλαμβάνεται η συνεδρίαση που έχει διακοπεί.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Είστε λοιπόν Ομότιμος Καθηγητής της Φιλοσοφίας της Επιστήμης.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Της Φιλοσοφίας. Στη Φυσικομαθηματική είμαι άμισθος Επίκουρος Καθηγητής Θεωρητικής Φυσικής, έχω διττή ιδιότητα.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Αλλιώς είστε της Φιλοσοφίας; Είχα την εντύπωση από τα βιβλία σας ότι ασχολείστε με τη Φιλοσοφία της Επιστήμης.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Βεβαίως.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Σωστά το θυμόμουν. Για πείτε μου, στο Παρίσι πότε πήγατε;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Το 1965.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Και μείνατε μέχρι το 1976. Στο κλίμα εκείνων των ημερών είχατε καθόλου στα πλαίσια εκεί της ενώσεως των φοιτητών;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Μέχρι το 1967 δεν ασχολήθηκα με τους φοιτητές, εγώ ήμουν ήδη και στα χρόνια μεγαλύτερος, έκανα μεταπτυχιακά. Ασχολήθηκα συστηματικά με το αντιδικτατορικό Κίνημα μετά τη δικτατορία και αυτός είναι ο λόγος που δεν συναντηθήκαμε και δεν γνωριστήκαμε με τον κ. Γιωτόπουλο.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Με προλάβατε, αυτό ήθελα ακριβώς να σας ρωτήσω. Δεν είχατε ασχοληθεί με αυτόν τον σύλλογο των φοιτητών καθόλου.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Πολύ λίγο.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Ήσαστε όμως εν γνώσει των μεγάλων συζητήσεων που γίνονταν για το αν θα έπρεπε να προτιμηθεί η ένοπλη αντίσταση ή όχι εκείνη την εποχή.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Αυτή η συζήτηση ξεκίνησε μετά τη δικτατορία.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Πριν, κατά τη διάρκεια της δικτατορίας, δεν ήταν η θέση του ΚΚΕ, αν θυμάμαι καλά, ότι δεν έπρεπε να γίνει ένοπλη αντίσταση;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Η μεν θέση του ΚΚΕ ήταν ότι με τη μαζική πάλη θα ανατραπεί η δικτατορία, δεν απέκλειε όμως όλες τις μορφές πάλης.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Υπήρχαν όμως και άλλες τάσεις, έτσι;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Ναι, δηλαδή δεν θα μπορούσε να αποκλείσει, αν εξελισσόταν το αντιδικτατορικό Κίνημα, που δεν εξελίχθηκε βέβαια, να φτάσει σε ακραίες μορφές ένοπλης πάλης. Το ΚΚΕ Εσ. τότε ήταν εναντίον της ένοπλης πάλης όπως και η ΕΔΑ που στην ουσία δεν υπήρχε τότε.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Υπήρχαν όμως και άλλοι οι οποίοι ήταν υπέρ της ένοπλης.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Βεβαίως, και του ΠΑΚ οι λίγοι που ήταν τότε ψιθύριζαν για ένοπλη πάλη και οι μικρές Αριστερίστικες οργανώσεις, Τροτσκιστικής, Μαοϊκής προελεύσεως. Κουβέντα γινόταν...

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Σε αυτές τις ομάδες τότε, εξ όσων γνωρίζετε βεβαίως, τα ξέρετε εξ αποστάσεως διότι δεν είχατε ασχοληθεί, σε αυτές τις ομάδες ανήκε ο κ. Γιωτόπουλος τότε; Σε αυτές οι οποίες ήταν υπέρ της ένοπλης, τις μικρές Αριστερίστικες ομάδες που ήταν υπέρ του ένοπλου αγώνα; Όχι μετά τη δικτατορία, σας ρωτώ για την εποχή του Παρισιού.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Πριν τη δικτατορία δεν γινόταν κουβέντα για ένοπλη πάλη, διότι λειτουργούσε αυτή η Κοινοβουλευτική Δημοκρατία που μπορεί να μη μας ικανοποιούσε...

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Όχι, κατά τη διάρκεια της δικτατορίας κ. Μπιτσάκη, είπαμε ότι υπήρχαν διάφορες τάσεις.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Κατά τη διάρκεια της δικτατορίας ο κ. Γιωτόπουλος ανήκε σε αυτές τις δύο Οργανώσεις που ήταν υπέρ της δυναμικής αντιμετώπισης....

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Πόσο μεγάλο είναι το πέρασμα, πόσο μεγάλη είναι η διαφορά από κάποιον ο οποίος τάσσεται υπέρ της ένοπλης υπό κάθε μορφή επέμβασης κατά την διάρκεια της δικτατορίας; Πόσο μεγάλο είναι το άλμα στο να περάσει σε αυτή την ίδια μορφή αντίστασης και αφού καταρρεύσει η δικτατορία;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Χρησιμοποιώ τη φράση «δυναμική αντίσταση› και είναι γεγονός ότι και η Δημοκρατική ¶μυνα και άλλες ομάδες που κάτι έκαναν και οι Οργανώσεις στις οποίες ανήκε ο κ. Γιωτόπουλος χρησιμοποίησαν μορφές συμβολικές, δηλ. βόμβα στα υπόγεια της Αμερικάνικης Πρεσβείας, αφού τηλεφώνησαν κιόλας και εκκενώθηκε το προσωπικό, δεν απέβλεπαν στο να σκοτώσουν άνθρωπο. Ο μόνος που επιχείρησε να σκοτώσει τον δικτάτορα και καλά έκανε, ήταν ο Παναγούλης.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Εγώ δε σας ρώτησα αυτό, εγώ σας ρώτησα κάτι άλλο: Σας ρώτησα κατά την κρίση σας, ενός εμπείρου Αριστερού, πόσο μεγάλο είναι το άλμα από αυτή τη στάση, -αν θέλετε να χρησιμοποιήσω τη γερμανική ορολογία, την «αντίσταση των υλικών βλαβών›- πόσο μεγάλο είναι το άλμα από εκεί στο να περάσουμε σε μια επόμενη μορφή ένοπλης πάλης που περιλαμβάνει και κατά την ορολογία των Οργανώσεων αυτών, εκτελέσεις;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Νομίζω ότι για πρόκειται για άλμα και όχι για πέρασμα. Δηλαδή άλλο να βάλεις μια βόμβα που δεν σκοτώνει κανέναν αλλά δημιουργεί ένα «μπαμ› όπως λέγαμε και άλλο να αποφασίσεις στο όνομα του σοσιαλισμού ή οποιουδήποτε άλλου ιδεώδους, να εκτελέσεις ανθρώπους. Δεν είναι πέρασμα αυτό, είναι άλμα και υποστήριξα ότι όλη η φιλοσοφία του κ. Γιωτόπουλου αντιφάσκει με το να έκανε αυτό το πράγμα μετά τη δικτατορία.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Εννοείτε ότι δεν επιτρέπει αυτό το άλμα; Μπορείτε να το αποκλείσετε;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Λογικά δεν μπορεί να αποκλείσεις τίποτα, μπορεί αυτή τη στιγμή εγώ να τρελαθώ, δεν αποκλείεται, όμως το σύνολο των δεδομένων που όπως είπα είναι ποιοτικά, δεν μετριούνται, συνάδει υπέρ του ότι ο εν λόγω κατηγορούμενος δεν μπορεί να ανήκε σε μία Οργάνωση όπως η 17Ν.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Αυτό το λέτε γιατί έχετε ως βάση το γεγονός ότι κάποια στιγμή τοποθέτηση όπως λέτε μία βόμβα στο υπόγειο της Αμερικάνικης Πρεσβείας, κατά τέτοιον τρόπο ώστε να μην κινδυνεύσουν άνθρωποι.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Μάλιστα.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Το ίδιο όμως επιχείρημα χρησιμοποιείται από τον κατηγορούμενο για να δικαιολογήσει –και πείτε μου κι εδώ αν είμαι σωστός- το γιατί επελέγη από τις αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες ως πρόσφορος αρχηγός της 17Ν. Και σας ερωτώ: Κατά των Αμερικανών ή κατά των αμερικανικών συμφερόντων, υπήρξαν διάφορες απόπειρες και προσπάθειες σε πολύ μεταγενέστερες εποχές, και τη δεκαετία του ’80 και τη δεκαετία του ’90. Κάποιες από αυτές αποδίδονται στη 17Ν. σωστό;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Ας πούμε, παρ’ όλο που δεν με αφορά η 17Ν.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Όχι, δε σας αφορά, απλώς θέλω να πω ότι υπήρχαν διάφοροι συνήθεις ύποπτοι οι οποίοι κατά καιρούς αθωώνονταν κιόλας. Γιατί να επιλέξουν ειδικά μία ιστορία η οποία βρίσκεται 30 χρόνια στο παρελθόν, μία χωρίς θύματα έκρηξη βόμβας και να μην επιλέξουν έναν άλλον από τους συνήθεις υπόπτους που ενδεχομένως να ήταν και πολύ πιο επικίνδυνος στα μάτια τους και πολύ πιο πρόσφατος από τα 30 χρόνια που μεσολαβούν από τότε που ο κ. Γιωτόπουλος έκανε αυτή την ενέργεια. Δώστε μου μια απάντηση.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Ήδη έχω απαντήσει σ’ αυτό. Ο κ. Γιωτόπουλος είχε μπλεξίματα με τη γαλλική αστυνομία λόγω της συμμετοχής του σε αυτή την Οργάνωση που βρέθηκαν τα στοιχεία. Είχε μπλεξίματα με τον ελληνικό στρατό που δεν είχε υπηρετήσει, τον είχαν καταγράψει οι Αμερικανοί λόγω της βόμβας. Είχε όλο αυτό το παρελθόν παρανομίας και όταν έψαχναν από την αρχή αμέσως μετά την έκρηξη της βόμβας του Ξηρού να βρουν αρχηγό στο Παρίσι, ήταν πρόσφορος και μάλιστα επειδή συγκέντρωνε τα στοιχεία του διανοούμενου και όπως είπα και ξανατόνισα, ήταν πολιτικά ακάλυπτος.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: ¶ρα δεν είναι μόνο το γεγονός ότι έβαλαν τη βόμβα στα υπόγεια της Αμερικάνικης Πρεσβείας, αλλά το γεγονός όπως λέτε ότι έψαχναν και κάτι Γαλλικό, έτσι;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Από την αρχή αυτά ακούγονταν, «η ξανθιά από το Παρίσι›, «ο ψηλός από το Παρίσι›, «ο καθηγητής από το Παρίσι› κτλ.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Είπατε ότι δεν είχατε άμεση αντίληψη. Γνωρίζετε εάν και πόσες φορές κατά τη διάρκεια της δικτατορίας ο κ. Γιωτόπουλος ταξίδεψε από το Παρίσι στην Ελλάδα;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Προφανώς δεν γνωρίζω και δεν υπήρχε κανένας τρόπος για να γνωρίζω, γιατί για να γνωρίζω έπρεπε να είμαι στην ίδια Οργάνωση και δεν ήμουν.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Συνεπώς δεν γνωρίζετε αν ταξίδεψε καν.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Από τις εφημερίδες, από περιοδικά, από τις κουβέντες που γίνονταν στα καφενεία και στα σπίτια του Παρισιού, ήταν γνωστό ότι ο Γιωτόπουλος μπαινόβγαινε παράνομα στην Ελλάδα.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Μπαινόβγαινε. Ταξίδευε δηλαδή συχνά στην Ελλάδα;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Υπάρχει και ολόκληρο βιβλίο γραμμένο από τον κ. Αναγνωστόπουλο που λέει συγκεκριμένα στοιχεία, πού, πώς και τί. Ένα παράδοξο που θυμάμαι αυτή τη στιγμή, μόλις τον ρώτησε ο Γερμανός αστυνομικός «τί ζώδιο είσαι›, ήξερε το πλαστό διαβατήριο σε ποιο ζώδιο ανήκει.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Ο κ. Γιωτόπουλος λοιπόν μπαινόβγαινε εκείνη την εποχή στην Ελλάδα. Έτσι το αντιλαμβάνεστε όπως είπατε. Τότε είχε ψευδώνυμο, όταν ήταν μέχρι το’ 74 στο Παρίσι; Χρησιμοποιούσε ψευδώνυμο;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Είπατε ότι μετά το μπλέξιμό του με τη Γαλλική Αστυνομία χρησιμοποίησε ψευδώνυμο.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Πότε; Στη Γαλλία ξέρετε εσείς; Προσέξτε, διότι πέρασε άνθρωπος αρμοδιότερος υμών, ο Πρόεδρος της Ενώσεως, ο κ. Καβουριάρης ο οποίος είπε κατηγορηματικά ότι δεν χρησιμοποιούσε στη Γαλλία ψευδώνυμο.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Μα στη Γαλλία όσοι τον ήξεραν, τον ήξεραν ως Γιωτόπουλο. Όταν όμως ερχόταν στην Ελλάδα ή πήγαινε στη Γερμανία προφανώς χρησιμοποιούσε πλαστό διαβατήριο.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Προφανώς, λογικό θα ήταν. Το ερώτημά μου είναι το εξής: Στη ζωή του κ. Γιωτόπουλου υπάρχει μια μεγάλη τομή. Παρήλασαν εδώ μάρτυρες οι οποίοι τον ήξεραν στο Παρίσι ως Γιωτόπουλο και παρήλασαν επίσης μάρτυρες που τον είχαν γνωρίσει μετά από αρκετά χρόνια στην Ελλάδα ως Οικονόμου. Εσείς είστε σε θέση να μας πείτε έναν ο οποίος ήξερε και τα δύο ονόματα;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Απάντησα ήδη στον κ. Εισαγγελέα ότι τον ήξεραν πολλοί....

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Όχι αν τον ήξερα απλώς, αν ήξεραν και Γιωτόπουλο και Οικονόμου να μου απαντήσετε.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Αυτό δεν μπορώ να το ξέρω.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Λοιπόν, δεν σας κάνει εντύπωση ότι ένας άνθρωπος ο οποίος μπαινόβγαινε όπως είπατε στα χρόνια της δικτατορίας στην Ελλάδα, έρχεται μετά και μένει μόνιμα στην Ελλάδα, δεν βρίσκεται ένας άνθρωπος ο οποίος να ξέρει ότι αυτός είναι ο Γιωτόπουλος στο Παρίσι; Και άλλοι ενόχλησαν τους Αμερικάνους, για όνομα του Θεού.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Πάρα πολλοί γνωστοί μου που τον συναντούσαν στην Ελλάδα ήξεραν ότι είναι ο Γιωτόπουλος και λέγεται Μιχάλης Οικονόμου.

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Ποιος; Πείτε μου έναν.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Μα εγώ δεν τους ήξερα...

Ι. ΓΙΑΝΝΙΔΗΣ: Τότε πώς το λέτε; Το λέτε λογικά.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Εγώ ήξερα τον Γιωτόπουλο του Παρισιού και ανακάλυψα τον Γιωτόπουλο ο οποίος είναι σήμερα κρατούμενος. Δεν ήξερα τους κοινούς φίλους να ξέρω ποιοι τον ήξεραν κι έτσι κι αλλιώς ή μόνον έτσι ή μόνο αλλιώς.....

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μας είπαν ότι θα τα βρούμε πιο πέρα και περιμένουμε.

Δ. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ: Το όνομα Θέμις σας λέει τίποτα; Είχατε ακούσει τότε, την εποχή της δικτατορίας αυτό το όνομα;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Δεν ξέρω κανέναν.

Δ. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ: Και όμως, φαίνεται ότι ο κ. Γιωτόπολος χρησιμοποιούσε εκτός των άλλων, «Ιατρόπουλος›, «Γιατρόπουλος›, Θέμις. Το Θέμις στο ΛΕΑ το είχατε ακούσει;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Δεν το είχα ακούσει και δεν μου λέει τίποτε αυτό, ένας Αριστερός παράνομος χρησιμοποιεί πάντα ψευδώνυμα. Από τον Λένιν τον μεγάλο και τον Στάλιν τον οποιονδήποτε, μέχρι ό,τι θέλετε. Αυτό δεν μου λέει τίποτα το επιχείρημα.

Δ. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ: Δεν πρόκειται για επιχείρημα, απλώς σας ρώτησα αν είχατε ακούσει. Επίσης σας ρωτώ: Είχατε ακούσει –γιατί μιλήσατε και για το ΠΑΚ- ότι τον Σεπτέμβριο του 1970, στις αρχές Σεπτεμβρίου, ο Γιάννης Κορωναίος έβαλε κάποιες βόμβες στον Εθνικό Κήπο;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Όχι.

Δ. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ: Έχετε ακούσει για τον Γιάννη Κορωναίο;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Όχι, καθόλου.

Δ. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ: Δεν έχετε ακούσει για τον Γιάννη Κορωναίο ο οποίος υπήρξε από τα στελέχη του ΠΑΚ και μάλιστα και Βουλευτής Επικρατείας του ΠΑΣΟΚ; Μπορείτε να μου εξηγήσετε, αυτός ο άνθρωπος ο οποίος συνελήφθη, λογοδότησε στην τότε δικαιοσύνη, στη μεγάλη δίκη του ΠΑΚ τον Μάρτιο του 1972, γιατί μετά το 1974, όταν αποκαταστάθηκε η Δημοκρατία, δεν κυκλοφορούσε με το ψευδώνυμο το οποίο είχε ως αντιστασιακός στον εκτελεστικό βραχίωνα του ΠΑΚ;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Παρ’ όλο που δεν ξέρω τον άνθρωπο και δεν ξέρω πώς σκέφτηκε, αλλά ένας ο οποίος έδρασε παράνομα επί δικτατορίας και μετά ενσωματώθηκε στην πολιτική ζωή, ήταν φυσικό να έχει το κανονικό του όνομα.

Δ. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ: Να σας πω κι έναν άλλον που θα τον ξέρετε: Ο γνωστός ως «Πάμπλο› ο οποίος ήταν ένας από τους πρωταγωνιστές στο απελευθερωτικό Κίνημα στην Αλγερία. Θα ήθελα να μου πείτε, γατί μετά το 1974 ήταν γνωστός και ως Μιχάλης Ράπτης-Πάμπλο;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Διότι έτσι επέλεξε και εμείς τον ξέραμε και Πάμπλο και Μιχάλη.

Δ. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ: Ναι, τον ξέρατε όμως και Μιχάλη Ράπτη.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Τον ξέραμε και Μιχάλη Ράπτη.

Δ. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ: Έχω εδώ μια απόφαση, γίνεται επίκληση αυτής της απόφασης, την υπ’ αρ. 1/1971, Πρακτικά του έκτατου Στρατοδικείου, όπου καταδικάστηκε ο Κυριακίδης Ιωάννης του Αντωνίου, ο Κιθαρατζής Γεώργιος του Δημοσθένους, ο Στάικος Ανδρέας του Αποστόλου, όλοι με γνωστά στοιχεία και ο Γιατρόπουλος ή Ιατρόπουλος Αλέξανδρος χωρίς κανένα άλλο στοιχείο. Μπορείτε να μου δώσετε μια εξήγηση, γιατί ήταν μέσα στην περίφημη αυτή Οργάνωση για την οποία γίνεται λόγος;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Κατά μείζονα λόγο δεν μπορώ να σας πω εγώ.

Δ. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ: Πώς ο Κυριακίδης Ιωάννης είναι του Αντωνίου, ο Κιθαρατζής Γεώργιος είναι του Δημοσθένους, πώς ο Στάικος Ανδρέας είναι του Αποστόλου και ακούμε ο Γιατρόπουλος ή Ιατρόπουλος αγνώστων λοιπών στοιχείων.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Προφανώς ήταν κάποιος που δεν είχαν τα στοιχεία του. Ή παράνομος ή οτιδήποτε. Από πού συνάγεται ότι ο Ιατρόπουλος είναι ο Γιωτόπουλος; Από πού συνάγεται αυτό το πράγμα; Μπορεί να ήμουν εγώ ή οποιοσδήποτε άλλος....

Δ. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ: Ασφαλώς κύριε καθηγητά δεν ξέρω αν ο Γιατρόπουλος ή Ιατρόπουλος δεν μπορεί να είμαι κι εγώ ή οποιοσδήποτε άλλος, αλλά το λέει ο ίδιος ότι είναι. Ο κ. Γιωτόπουλος υποστηρίζει ότι είναι ο Γιατρόπουλος ή ο Ιατρόπουλος.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Αν ο κ. Γιωτόπουλος το λέει θα πει ότι έτσι είναι, γιατί να ξέρω εγώ ποιος είναι ο Ιατρόπουλος;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κύριε συνήγορε ακούστε, από τη φάκα περνούνε πολλά ποντικάκια. Πολλά πιάνονται, άλλα δεν πιάνονται, τρώνε και το τυρί μάλιστα και φεύγουν.

(διαλογικές συζητήσεις)

Π. ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε μάρτυς, απ’ ότι κατάλαβα τον κ. Γιωτόπουλο δεν τον έχετε συναντήσει ποτέ στη ζωή σας.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Όχι, το είπα από την αρχή.

Π. ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Απ’ ότι κατάλαβα, ήρθατε να πείτε, βάσει μιας εικόνας που έχετε, αφού δεν τον ξέρετε τον ίδιο προσωπικά, εκ διηγήσεων τρίτων. Ότι ο άνθρωπος αυτός αποκλείεται να είναι αυτό που κατηγορείται. Σας λέει το Δικαστήριο και σας λέμε κι εμείς ότι φέρνουν δακτυλικά αποτυπώματά του. Λέτε: «Τα έχουν κατασκευάσει›. Να το δεχτώ. Σας λένε ότι βρίσκουν τον γραφικό του χαρακτήρα, λέτε: «Τα έχουν κατασκευάσει›. Να το δεχτώ. Σας λένε ότι υπάρχουν συγκατηγορούμενοι που τον κατονόμασαν και λέτε: «Τους κατασκεύασαν›.

Μπορείτε να μου πείτε κ. μάρτυς, κατά τη δική σας λογική, όχι πλέον για τον κ. Γιωτόπουλο, αλλά για τον αληθή δράστη, τί παραπάνω θα έπρεπε σε μια διαδικασία να εισαχθεί κατά τη δική σας κρίση για να αποδειχθεί ότι ο αληθής δράστης, όχι ο κ. Γιωτόπουλος, είναι ένοχος;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Καταρχήν δεν είπα «απ’ ότι άκουσα› κτλ. Η κοινότητα των σπουδαστών και επιστημόνων του Παρισιού....

Π. ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αφήστε το αυτό, το κύριο ερώτημά μου, το πρόβλημα δεν είναι τί ακούσατε, το ερώτημα που σας κάνω είναι τί παραπάνω θα έπρεπε να εισάγεται σε μία δίκη για τον αληθή δράστη ενός εγκλήματος από τα δακτυλικά του αποτυπώματα, από τις καταθέσεις των συγκατηγορουμένων του, από τον γραφολογικό του χαρακτήρα.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Αν όλα είχαν αποδειχθεί τότε θα αποτελούσαν στοιχεία..... Τα μεν αποτυπώματα είναι σε 6-7 χαρτιά....

Π. ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Λέτε λοιπόν ότι τα κατασκεύασαν.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Δεν είναι υποχρεωτικό να κατασκεύασαν, μπορεί να τα βρήκαν ή να τα αντέγραψαν. Δεύτερο, σε σχέση με τους συγκατηγορουμένους του, κανείς δεν είπε ότι ο Γιωτόπουλος ήταν ο αρχηγός της 17Ν. Μιλούσαν για κάποιον Λάμπρο και Λουκά κτλ.

Π. ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ σας λέω λοιπόν ότι δεν είναι ο αρχηγός, αλλά είναι ο υπαρχηγός ή ο αρχιλοχίας.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Ή το μέλος σκέτο.

Π. ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το μέλος λοιπόν, από κει να ξεκινήσουμε πρώτα και μετά θα δούμε τί βαθμό είχε στην ιεραρχία. Ερώτημα λοιπόν: Με αυτά τα δεδομένα, μου λέτε, «αν είναι αληθή›. ¶ρα, εσείς εκείνο το οποίο εισφέρετε στη διαδικασία είναι να φύγουμε από το αντικείμενο αποδείξεως της ενοχής του κ. Γιωτόπουλου και να πάμε σε αντικείμενο αποδείξεως στα αποδεικτικά μέσα τα ίδια. Έχετε κανένα στοιχείο ότι τα κατασκεύασαν; Στοιχείο, όχι ιδεοληψία.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Έχετε απόδειξη ότι είναι γνήσια; Εδώ συζητάμε για κάτι το οποίο αμφισβητείται.

Π. ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχω την απόδειξη της αρμοδίας Αρχής, έχω την απόδειξη των γραφολόγων, έχω την απόδειξη της ομολογίας των συγκατηγορουμένων του. Εσείς μπορείτε να μου πείτε ότι αυτά τα αποδεικτικά μέσα είναι χαλκευμένα;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Πρώτον, κανείς από τους συγκρατούμενούς του δεν είπε ότι ο Γιωτόπουλος δεν ήταν μέλος της 17Ν.

Π. ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Από πού το ξέρετε; Η δικογραφία άλλα λέει.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Απ’ ότι γράφουν οι εφημερίδες.

Π. ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να σας διαβάσουμε λοιπόν το τί λένε οι κατηγορούμενοι, οι συγκατηγορούμενοί του. Μου λέτε πράγματα τα οποία δεν έχουν επαφή με την πραγματικότητα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δε θα μας βγάλει την απόφαση ο μάρτυρας. Τί σκοπό έχει αυτή η ερώτηση εκτός από το να δαπανούμε κάποιο χρόνο;

Π. ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Με συγχωρείτε κ. Πρόεδρε, η ερώτηση είναι ότι ο μάρτυς, κατά την κατάθεσή του, έρχεται και θέτει εν αμφισβητήσει τα αποδεικτικά μέσα που υπάρχουν.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δικαίωμά του δεν είναι; Θέλετε να πείσετε τον μάρτυρα να πει τα αντίθετα;

Π. ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, ο μάρτυς θέτει εν αμφισβητήσει τα αποδεικτικά μέσα. Του λέω λοιπόν: Έχεις στοιχεία; Γιατί αν δεν έχει στοιχεία θα του πούμε καλημέρα να πάει στο καλό. Στοιχεία έχει;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Όχι.

Π. ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: ¶μα δεν έχει, δεν έχω άλλη ερώτηση.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Είπα ότι Αξιωματικός της αστυνομίας είπε ότι μπορούν να κατασκευάσουν τον γραφικό χαρακτήρα. Ποτέ δεν συμφωνούν μεταξύ τους οι γραφολόγοι......

(διαλογικές συζητήσεις)

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είμαι 34 χρόνια εδώ πάνω, τέτοιον συλλογισμό και μάλιστα από καθηγητή της Φιλοσοφίας δεν τον έχω ακούσει, «δεν τον γνωρίζω ούτε τον έχω δει, αλλά μια και τότε έλεγαν ότι είναι έτσι, αποκλείεται να το έχει κάνει›. Τί να πω κι εγώ;

Ι. ΡΑΧΙΩΤΗΣ: Η ανάλυση της πολιτικής συμπεριφοράς κάποιου προσώπου έχει σημασία σε μια πολιτική δράση.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Όταν όμως ένας 25 χρονών, δεν ξέρω τί μπορεί να κάνει μετά από χρόνια.

Ι. ΡΑΧΙΩΤΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, το ’70 από το ’75 δεν είναι μακριά.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Ένας ολόκληρος κόσμος στο Παρίσι έκανε ό,τι μπορούσε εναντίον της δικτατορίας και εκεί μέσα ήταν η δράση του Γιωτόπουλου. Συνεπώς είναι γνώμη τεκμηριωμένη από γεγονότα. Δεν είναι απλώς ότι τα άκουσα.

Π. ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Και τα αποτυπώματα είναι εφευρήματα της αστυνομίας....

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Έτσι είπε.

Ι. ΡΑΧΙΩΤΗΣ: Γιατί, είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει και εκπλήσσεστε;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Γιατί ο κ. συνήγορος είναι τόσο εκνευρισμένος; Γιατί φωνάζει έτσι; Δεν είμαστε σε ποινικό δικαστήριο του ’70. Είστε παλαιάς σχολής αν και είστε νέος. Έτσι φώναζαν και έσκιζαν τα ρούχα τους οι δικηγόροι. Είστε της σχολής που άλλα ακούτε και άλλα καταλαβαίνετε. Εγώ αμφισβήτησα, δεν είπα ότι είναι κατασκευασμένα. Είπα ότι αμφισβητώ.

Ι. ΡΑΧΙΩΤΗΣ: Αν αυτό το πράγμα δεν είναι πίεση στους μάρτυρες, σε κάθε μάρτυρα που έρχεται να καταθέσει εδώ, τί είναι;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Θυμάστε τί έκανε η δική σας πλευρά στους μάρτυρες κατηγορίας; Τα εισπράττετε τώρα.

Ι. ΡΑΧΙΩΤΗΣ: Γιατί εκνευρίζεται ο κ. Βασιλακόπουλος; Με τί έχει ταυτιστεί και εκνευρίζεται; Για να καταλάβω δηλαδή.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Εγώ δεν είπα ότι κατασκευάστηκαν, εγώ αμφισβήτησα τη γνησιότητα βάσει αυτού που είπε ο Αξιωματικός της αστυνομίας και όλα αυτά.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τα καταλάβαμε, βγαίνει όμως το συμπέρασμα ότι κατασκευάστηκαν.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Θεωρώ αυτό που είπε ο δικηγόρος, ότι δεν ξέρω τί λέω, προσωπική προσβολή και θεωρώ ότι είναι ανίκανος να μου αμφισβητήσει εμένα, 30 χρόνια Πανεπιστημιακός δάσκαλος ότι δεν ξέρω τί λέω. Είναι πολύ πιο κάτω το επίπεδό του, είμαι διεθνώς γνωστός και στη Θεωρητική Φυσική και στη Φιλοσοφία, σε όλο τον κόσμο και έρχεται να μου πει ο κ. συνήγορος ότι δεν ξέρω τί λέω. Το θεωρώ προσβλητικό και πρέπει να αναιρέσει αυτό το οποίο είπε. Όλα τα άλλα δουλειά δική του να τα λέει όπως νομίζει.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σας παρακαλώ κ. Αναγνωστόπουλε, κάντε ερωτήσεις να τελειώνουμε.

Η. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Παρακολούθησα την κατάθεσή σας και είπατε ότι – αν καλώς το έχω συγκρατήσει – ότι ο λόγος που ο κ. Γιωτόπουλος συνέχισε μετά την μεταπολίτευση να ζει με ψεύτικο όνομα, το οποίο είχε επιλέξει στην δικτατορία για τους λόγους που είπατε, ήταν ότι, πρώτον μεν είχε βάλει μια βόμβα το 1972 στην Αμερικανική Πρεσβεία, δεύτερον είπατε ότι είχε προβλήματα με τις Γαλλικές Αρχές και τρίτον ότι είχε κάποια στρατολογικά προβλήματα και αυτά σε συνδυασμό με το ότι σε άλλους έχει συμβεί να γίνονται γνωστοί με άλλο όνομα, τον κάνανε να κρατήσει αυτό το όνομα που είχε. Σύμφωνοι.

Θέλω την εξής ερώτηση να σας κάνω. Είχε λοιπόν μια ταυτότητα που τον έγραφε ως Μιχάλη Οικονόμου. Περάσανε τα χρόνια και η ταυτότητα αυτή έληξε. Και είπατε εσείς την ανανέωσε, για να τα πούμε τα πράγματα με το όνομά τους, σημαίνει ότι πήγε σε κάποιον και του έφτιαξε μια άλλη ταυτότητα; Εσείς τι λέτε δηλαδή;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Αυτό πρέπει να μας το πει ο ίδιος, δεν ξέρω αυτές τις λεπτομέρειες.

Η. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Θα μας πει ο ίδιος. Το ερώτημα είναι, ο φόβος κάποιου λογικού και τίμιου ανθρώπου, να κυκλοφορεί και να ζει με μια ταυτότητα, με ένα δελτίο ταυτότητα και μια άδεια οδηγήσεως που είναι πλαστά ως έγγραφα, δεν είναι ισχυρότερος από τις όποιες ανησυχίες του, μη τυχόν και τον φωνάξει ο στρατός να παρουσιαστεί; Που όπως ξέρετε, συμπλήρωσε τα 45 του, μετά δεν πάει κανείς στο στρατό. Ο κ. Γιωτόπουλος δεν κινδύνευε το 1980 να τον καλέσουν να πάει στους πεζοναύτες έτσι δεν είναι; Όλοι οι ανυπότακτοι με ειδικές ρυθμίσεις, πληρώνουν την στρατιωτική θητεία τους και απαλλάσσονται.

Λέτε λοιπόν ότι, η επιθυμία του να αποφύγει το στρατό, ή ο υποτιθέμενος φόβος του ότι οι Αμερικανοί, ωσάν να ήταν ένα είδος Μπιν Λάντεν θα τον ψάχνανε 10 και 20 χρόνια μετά να βρούνε ποιος ήταν αυτός που έβαλε μια κροτίδα στα υπόγεια - αν το πιστέψουμε όπως λέει ότι την έβαλε εκείνος – ήταν ισχυρότερα κίνητρα για να ζει στην παρανομία; Κάθε άνθρωπος τίμιος δεν θέλει να έχει μαζί του ψεύτικα και πλαστά χαρτιά.

Και αυτό εσείς το θεωρείτε σαν κάτι που είναι έτσι ασήμαντο και φυσιολογικό; Δεν σας προβλημάτισε αυτό το πράγμα;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Ναι.

Η. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Δηλαδή ο φόβος να τον πιάσει η αστυνομία και να του πει έλα εδώ κύριε, τι ταυτότητα είναι αυτή; Για φέρτε εδώ να την δω, ποιος είσαι εσύ; Δεν τον απασχολούσε;