Πολιτική
Πέμπτη, 17 Ιουλίου 2003 19:00

Ανεπίσημα πρακτικά Δίκης 17Ν (17/07/2003) 01/07

ΠΕΜΠΤΗ 17 ΙΟΥΛΙΟΥ 2003

ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΕΩΣ: 09:05

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: ΜΙΧΑΗΛ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ

Α΄ ΜΕΡΟΣ

09:05 – 11:15

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Καλή σας ημέρα. Επαναλαμβάνεται η συνεδρίαση που έχει διακοπεί.

ΑΡΧΙΦΥΛΑΚΑΣ: Κύριε Πρόεδρε οι κρατούμενοι Χριστόδουλος Ξηρός, Βασίλειος Ξηρός, Διονύσιος Γεωργιάδης θα εισέλθουν στην αίθουσα σε λίγο, δε ο κρατούμενος κ. Σάββας Ξηρός αρνείται να εισέλθει στην αίθουσα για τους λόγους που έχει αναφέρει ο ίδιος.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εκπροσωπείται με την Υπεράσπισή του βέβαια ο κ. Ξηρός και οι υπόλοιποι με τη δική τους. Με τον κ. Ραχιώτη προσωρινά μέχρι να έρθουν; Κύριε Εισαγγελεύς;

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Βεβαίως.

(Διαλογικές συζητήσεις)

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Συνεχίζουμε την κατάθεσή σας κ. Σκορδίλη, μπορείτε να πείτε συμπληρωματικά ό,τι έχετε, διότι πρέπει να σας υποβάλλουν και ερωτήσεις.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Βεβαίως. Κατ’ αρχήν θέλω να επαναλάβω τον λόγο για τον οποίο βρίσκομαι εδώ πέρα εν τάχει.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μην επαναλάβατε, το θυμόμαστε.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Εντάξει. Χτες αναφέρθηκα στο παράδειγμα των κλειδιών και θα είμαι πιο περιεκτικός σήμερα. Επιτρέψτε μου να σας πω ότι χτες επειδή κλήθηκα 14:45 πίστευα ότι ενδεχομένως δεν θα κατάθετα –και σας το λέω σε ανθρώπινο επίπεδο αυτό- που σημαίνει ότι μπήκα λίγο αιφνιδιασμένος.

Χρησιμοποίησα το παράδειγμα των κλειδιών γιατί κατ’ εμέ το παράδειγμα εκείνο συνδυάζει δύο βασικά στοιχεία που έχουν να κάνουν με τη σκευωρία που είναι σημείο αναφοράς τη κατάθεσής μου. Σκευωρία σημαίνει γνώση της αθωότητας αυτού εναντίου του οποίου κατασκευάζεται –γι αυτό μίλησα για το πως είναι δυνατόν να μην συμπεριλήφθηκαν σε εύλογο χρόνο- και σημαίνει κατόπιν κατασκευή την οποία τεκμαίρω εγώ από το γεγονός ότι τα κλειδιά αυτά σε μη εύλογο χρόνο, ως στοιχείο.

Αν ένα στοιχείο είναι κατασκευασμένο αυτό εκ των πραγμάτων συμπαρασύρει την αξιολόγηση όλων των υπολοίπων στοιχείων, δημιουργεί σοβαρές επιφυλάξεις.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Όχι όλα. Ένα – ένα εξετάζεται χωριστά. Μπορεί ένα να είναι ψεύτικο, μπορεί να είναι αληθινό. Βέβαια δημιουργεί μια υποψία και για τα άλλα.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Ακριβώς. Εξετάζεται με μια διαφορετική λογική, με μια επιφυλακτικότητα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εμείς τα εξετάζουμε εξ υπ’ αρχής όλα με επιφυλακτικότητα.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Από εκεί και πέρα τίθεται το ερώτημα: γιατί σκευωρία. Είναι ένα εύλογο ερώτημα, δηλαδή οποιοσδήποτε κατηγορούμενος μπορεί να επικαλεστεί εναντίον του σκευωρία. Εκεί μπαίνουμε σε κάποια κριτήρια λογικής, σε ό,τι αφορά την κοινή λογική, όπως εγώ βεβαίως την αντιλαμβάνομαι δεν διεκδικώ το αλάθητο αλλά το μεταφέρω σε εσάς, μήπως μπορέσω να εξυπηρετήσω τη σκέψη σας, να αξιολογήσετε ό,τι θεωρείτε χρήσιμο εσείς στο τέλος.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ό,τι νομίζετε πρέπει να τα πείτε. Όλα βοηθάνε.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Υπάρχει το κριτήριο της εποχικότητας κατ’ αρχήν. Δηλαδή είναι εποχή όπου παράγονται σκευωρίες; Έχουμε μια παγκόσμια σκευωρία και δεν το λέω εγώ αυτό, έτσι έχει καταγραφεί στις εφημερίδες σε όλο τον ελληνικό και ευρωπαϊκό Τύπο ως παραβίαση του τεκμηρίου της αθωότητας, προ ολίγων μηνών ένας ολόκληρος λαός ο Ιρακινός λαός ξεκληρίστηκε με ψευδή κατασκευασμένα στοιχεία. Πράγμα, το οποίο παραδέχτηκαν οι ίδιοι αυτοί οι οποίοι έπαιξαν το ρόλο του παγκόσμιου κατηγόρου. Οι ίδιοι δηλαδή είπαν μετά από ένα χρονικό διάστημα ότι λόγοι γραφειοκρατικοί μας επέβαλλαν να κατασκευάσουμε αυτά τα στοιχεία.

Βεβαίως μιλάμε για ¶γγλους και Αμερικάνους –δεν το λέω εγώ, έχει γραφτεί κατά κόρον στον ελληνικό και ευρωπαϊκό Τύπο- μιλάμε δηλαδή ουσιαστικά για της ίδιας προέλευσης Αρχές, με αυτές οι οποίες συσχετίστηκαν με τη συγκεκριμένη υπόθεση και πάλι δεν το λέω εγώ αυτό, είναι γνωστά τα συγχαρητήρια που έχουν δοθεί στις αγγλικές και αμερικάνικες υπηρεσίες για την αγαστή συνεργασία κλπ. Δηλαδή ο ρόλος τους είναι γνωστός, δεν τον καταθέτω εγώ ως προσωπική μου γνώμη.

Δεύτερο κριτήριο θα το ονόμαζα κριτήριο διαχρονικότητας. Είναι πρώτη φορά που σε σχέση με τη συγκεκριμένη υπόθεση, την κωδικοποιώ ως υπόθεση 17Ν, άνθρωπος ο οποίος διώκεται ως αρχηγός, ή ο οποίος κατηγορείται ως αρχηγός –και εννοώ ότι κατηγορείται με την ευρύτερη έννοια- καταγγέλλει εναντίον του σκευωρία;

Απόπειρα κατασκευής σκευωρίας έχουν καταγγείλει όσοι κατά καιρούς έχουν θεωρήσει εαυτώ θύμα μιας τέτοιας σκευωρίας με σημείο αναφοράς ότι είναι αρχηγοί της 17Ν, ανάμεσα σε αυτούς ακόμη κι ένας νυν βουλευτής του Κυβερνώντος Κόμματος ο κ. Τσεκούρας σε παρελθόντα χρόνο. Υπενθυμίζω ότι δεν κατήγγειλε αδικία εναντίον του, κατήγγειλε απόπειρα κατασκευής σκευωρίας εναντίον του.

Ένα τέτοιο στοιχείο το οποίο κατ’ εμέ είναι επίσης πολύ σημαντικό είναι το κριτήριο της επιλεκτικότητας των στοιχείων. Αυτό νομίζω ότι πάει πακέτο –όπως λέμε- με την σκευωρία, δηλαδή είναι επιλεγμένα τα στοιχεία. Εδώ θα μου επιτρέψετε να αναφερθώ σ’ ένα παράδειγμα γιατί θέλω να είμαι αρκετά χρήσιμος μιλώντας και με παραδείγματα, μέσα από την όλη διαδικασία που έχω παρακολουθήσει, ο δε τρόπος αξιολόγησης δεν μπορεί να είναι άλλος από τη δική μου αντίληψη περί κοινής λογικής.

Είχαμε την κατάθεση –και δεν κρίνω κατάσταση προς Θεού, κρίνω κριτήριο επιλεκτικότητας- ενός κυρίου ιδιοκτήτη ταβέρνας ο οποίος βεβαίωσε ότι ο κατηγορούμενος Γιωτόπουλος ήταν στην ταβέρνα του από τις 9 μέχρι 1?

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μας είπαν εδώ για ταβέρνες;

Ν. ΖΑΪΡΗΣ: Ο Κυριαννάκης.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Βεβαίως. Δια του Τύπου τα έχω πληροφορηθεί εγώ, μελετώντας την υπόθεση.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εντάξει.

(Διαλογικές συζητήσεις)

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Έχετε δίκιο σε αυτό το θέμα, δεν κρίνω κατάθεση, το κριτήριο της επιλεκτικότητας για εμένα είναι πάρα πολύ βασικό κριτήριο, για να πιθανολογήσει κανείς σκευωρία. Πράγμα, το οποίο όπως σας είπα, αλλάζει όλο το σκεπτικό της αξιολόγησης των στοιχείων.

Με λίγα λόγια εννοώ ότι είναι πρακτικώς αδύνατο με βάση την κοινή λογική να έχει πει ψέματα, παρά το γεγονός ότι το στοιχείο αυτό δεν είναι σε εύλογο χρόνο στο κατηγορητήριο, παρά το γεγονός ότι δεν υπέγραψε, δεν του ζητήθηκε να υπογράψει. Γιατί λέω ότι είναι πρακτικώς αδύνατο να έχει πει ψέματα; Αν θυμηθούμε το κλίμα της τότε εποχής, αν θυμηθούμε το κλίμα διώξεων, το κλίμα δαιμονοποίησης των κατηγορούμενων, φαντάζεστε έναν άνθρωπο –λέω με τη δική μου κοινή λογική- ο οποίος είναι ένας απλός άνθρωπος, ενώ δεν είναι ο Γιωτόπουλος στην ταβέρνα του να καταθέσει ότι είναι; Ας σκεφτεί ακόμη ότι μπορεί να κινδυνέψει να κατηγορηθεί σαν συνεργός και το λέω με βάση την κοινή λογική.

Από εκεί και πέρα υπάρχει το ζήτημα του εύρους αυτής της σκευωρίας. Γιατί μια σκευωρία –παρεμπιπτόντως εδώ κάνω μια παρένθεση- είναι και στοιχεία, δηλαδή το ότι υπάρχουν στοιχεία, είναι στοιχεία τα οποία απλώς είναι κατασκευασμένα. Μάλιστα συχνά – πυκνά μπορούμε να πούμε ότι είναι πληθώρα στοιχείων μια σκευωρία. Γιατί μια σκευωρία πρέπει να καλύπτει και κάποια επιπλέον κριτήρια δικά της, υπαρξιακά, δηλαδή πρώτα από όλα το κριτήριο της βιωσιμότητας. Υπάρχουν σκευωρίες που έχουν καταρρεύσει σε δυο ή σε τρεις μέρες, υπάρχουν σκευωρίες που έχουν παραμείνει όμως έχουν κρατήσει κι έχουν παραμείνει ζωντανές επί χρόνια κι έχουν αποκαλυφθεί μετά από χρόνια. Υπό την έννοια αυτή το κριτήριο του χρόνου είναι απόλυτο.

Μια σκευωρία επίσης πρέπει να έχει -για αξιοποιήσει κι αυτό το κριτήριο, βέβαια αυτό το κριτήριο εξυπηρετήθηκε αντικειμενικά από το γεγονός της απαξίωσης των κατηγορούμενων κατά τη φάση των συλλήψεων και την επόμενη φάση αμέσως μετά, διότι δεν είχαν το δικαίωμα καν τότε να εκφράσουν τη γνώμη τους. Δηλαδή θυμόμαστε την περίπτωση του κατηγορούμενου Γιωτόπουλου, ο οποίος μέσω Λαμίας μπόρεσε κι έκανε μια πρώτη δική του τοποθέτηση μετά από τόσους μήνες απαξίωσης κλπ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είναι γνωστό.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Από εκεί και πέρα γιατί μιλάμε για το εύρος τώρα. Όταν λέω σκευωρία εννοώ σκοπιμότητα και το εύρος είναι άμεσα συναρτώμενο βεβαίως και με την κάλυψη του κριτηρίου του χρόνου και με την κάλυψη του κριτηρίου του πεδίου εφαρμογής.

Δηλαδή κάποιος οποίος δεν ανήκει στις διωκτικές Αρχές τύποις, π.χ. είναι δημοσιογράφος και κατόπιν έρευνας δικής του ανακάλυψε ότι ο πατέρας του Γιωτόπουλου ήταν συνεργάτης της δικτατορίας. Είναι δυνατόν κατόπιν έρευνας δικής του να μην μπόρεσε να αποκαλύψει πρώτα ότι ο πατέρας του Γιωτόπουλου ήταν το 1965; Εδώ υπάρχει σκοπιμότητα. Είναι 100% βέβαιο δηλαδή ότι αυτός ο άνθρωπος κινήθηκε σκοπίμως και έγραψε ψέματα.

Αντίστοιχο στοιχείο μου έρχεται στο μυαλό είναι αυτό που αφορούσε τα περίφημα εκατομμύρια κρυμμένα στους Λειψούς, σε κάποιο νησί εν πάση περιπτώσει, τα οποία μετά εξαφανίστηκαν, όπως είπε κάτι τέτοιο κατόπιν και δικής του έρευνας. Δημοσιογράφος τότε. Είναι δυνατό κατόπιν έρευνας να κατέληξε σε κάποια εκατομμύρια τα οποία δεν υπάρχουν; Εδώ μιλάμε δηλαδή για συνεργό αυτών οι οποίοι έχουν την κύρια ευθύνη της σκευωρίας, για να το πω ευθέως.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δηλαδή δεν μπορεί αυτόνομα αυτοί οι δημοσιογράφοι κατά τη δική σας γνώμη, να ενέργησαν μόνο και μόνο για τη δημοσιότητα. Να πουν ότι «εμείς ξέρουμε ότι ο πατέρας του Γιωτόπουλου εκεί›. Ρίχνουμε μια βόμβα και πουλιέται η εφημερίδα. Μπορεί να έγινε και αυτό;

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Βεβαίως όλα είναι πιθανά. Εγώ αξιολογώ με κριτήριο το πιθανότερο. Κάποιος μάλιστα ο οποίος είναι έγκριτος όταν η δημοσιογραφική δεοντολογία υποτίθεται ότι είναι το βασικό σημείο αναφοράς η αξιοπιστία του δημοσιογράφου είναι δυνατό και τι βόμβα είναι για την εφημερίδα να αποκαλύψει ότι ο πατέρας του Γιωτόπουλου ήταν συνεργάτης της δικτατορίας;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ξέρω εγώ;

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Εννοώ ποιο είναι το πιθανότερο επειδή μιλάμε για μια τέτοια διαδικασία, πάμε σε μια αξιολόγηση κοινής λογικής. Δεν μπορούμε να το δούμε αθροιστικά ένα συν ένα συν ένα. Φυσικά και μπορεί, υπάρχει η πιθανότητα, κατ’ εμέ η πιθανότητα όμως είναι πάρα πολύ μικρή.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αυτό πως το αξιολογείτε; Ας πούμε ότι γράφουμε ότι ο πατέρας του Γιωτόπουλου ο αείμνηστος ήταν στη δικτατορία. Αυτό είναι κάτι το οποίο να στοιχειοθετεί κατηγορία εις βάρος του κ. Γιωτόπουλου;

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Δεν λέω αυτό. Λέω ότι αυτό αποδεικνύει πρόθεση κατασκευής, πρόθεση ψεύδους από πλευράς αυτού που του έγραψε. Δεν μπορεί δηλαδή αυτό να είναι προϊόν έρευνας.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εμείς δεν έχουμε ως επιβαρυντικό στοιχείο αυτό. Αλλιώς η δίκη δεν θα γινόταν εδώ, αν υπήρχε αυτό. Μιλάμε για προκηρύξεις που λένε μέσα ότι τις έχει διορθώσει με τα χέρια του ο κ. Γιωτόπουλος, μιλάμε για κάποια αποτυπώματα που ο κ. Γιωτόπουλος μας λέει ότι αυτά έχουν μεταφερθεί, δεν είναι δικά του, ή έχουν κατασκευαστεί, ή, ή, ή. Αυτά είναι τα επιβαρυντικά στοιχεία και επίσης και καταθέσεις μερικών συγκατηγορουμένων οι οποίοι λένε ότι ήταν μέσα και μάλιστα για δυο – τρεις πράξεις αυτός επέλεξε τους στόχους. Αυτά είναι τα επιβαρυντικά στοιχεία. Εμείς δεν θα καθόμαστε τώρα να ασχολούμαστε με το δημοσιογράφο που γράφει οτιδήποτε. Δεν μας απασχολούν εμάς. Καταλάβατε; Τι να τα κάνουμε τα άλλα;

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Επιτρέψτε μου η όποια δική μου απάντηση ή δική μου αξιολόγηση, δεν μπορεί παρά να αποτελεί αποτέλεσμα της λογικής. Δεν μπορώ δηλαδή να δω τα στοιχεία ένα προς ένα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ένα στοιχείο – τεκμήριο που λέει η κατηγορία ένας άνθρωπος που ζούσε στο Παρίσι, είχε ένα περιβάλλον συγκεκριμένο, τον ήξεραν όλοι, ήταν προβεβλημένο μέλος της φοιτητικής Κοινότητας του ελληνισμού και αγωνιστής, έλαβε μέρος στη δικτατορία, στους αγώνες κατά της Χούντας και κάποια στιγμή εξαφανίζεται από τα μάτια όλων των τέως συντρόφων του.

Οι περισσότεροι εδώ που ήρθαν μας λένε ότι «Έχω να τον δω από το ‘74›. Βρέθηκε εδώ σε άλλο πια περιβάλλον της κας Peynaud του συναδέλφους της και δημιούργησε ένα άλλο περιβάλλον με ένα άλλο όνομα. Αυτά είναι τα στοιχεία. Δεν είναι αυτά που λέτε εσείς ότι έφαγε στην τάδε ταβέρνα κλπ. Ωραία, θα έφαγε σε κάποια ταβέρνα. Και εγώ έχω φάει σε ταβέρνα.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Μα δεν είπα ότι έφαγε σε μια ταβέρνα.

Α. ΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Το βούλευμα το αναφέρει αυτό.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ωραία και τι έγινε;

Α. ΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: (Εκτός μικροφώνου)

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Δεν είναι απόδειξη ενός ψέματος αυτό;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τα βασικά σοβαρά είναι αυτά τα οποία εμείς οφείλουμε να τα δούμε με μεγάλη προσοχή.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Θα σας απαντήσω και σε αυτά. Μα δεν ήρθα εδώ να αποδείξω κάτι, εγώ μια λογική ήρθα να καταθέσω με μια σοβαρότητα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Η σοβαρότητα της δικονομίας προσπαθούμε να τα ερευνήσουμε. Πρώτον να διακριβώσουμε αν αυτά είναι αλήθεια, δεύτερον αν αυτά λογικά και νομικά μπορούν να συνθέσουν μια δράση εγκληματικής συμμετοχής ή οποιοδήποτε άλλο έγκλημα. Εδώ ούτε μάγισσες κυνηγάμε, ούτε μας ενδιαφέρουν τι κάνουν οι αυτοκρατορίες, αυτά δεν αγγίζουν το Δικαστήριο. Για να καταλάβετε δηλαδή, διότι σας βλέπω ότι είστε άνθρωπος με λογική υψηλή.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Επιτρέψτε μου να σας απαντήσω πάνω σε αυτό, αυτό που σας είπα και πιο πριν, ότι με διαφορετικό τρόπο αξιολογούνται τα στοιχεία όταν η πιθανότητα σκευωρίας είναι ριζωμένη βαθιά μέσα σε αυτούς οι οποίοι τα αξιολογούν στους δικαστές και αλλιώς αξιολογούνται όταν η πιθανότητα σκευωρίας θεωρείται κάτι το οποίο είναι εξωπραγματικό.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ξέρετε πόσες περιόδους της ελληνικής ιστορίας έχουμε περάσει είστε μορφωμένος άνθρωπος και ας πάρουμε την πρόσφατη. Σήμερα η δημοκρατία δεν ξέρω σε τι ύψος ή σε τι βάθος και πλάτος υπάρχει, αλλά εν πάση περιπτώσει δεν ξέρω αν είναι η καλύτερη ή η χειρότερη από ότι ήταν πριν από τη δικτατορία ή αμέσως μετά τη δικτατορία. Αυτό θα το κρίνει η ιστορία, αλλά και ο κάθε κοινωνός βιώνει αυτό το πράγμα.

Σε αυτή την κατάσταση σε αυτό δηλαδή το στάδιο ανάπτυξης όπως λέγεται της μετεξέλιξης μιας ανοιχτής κοινωνίας –έτσι τη λένε πια τη δημοκρατία- μπορεί να θεωρήσουμε ότι το πιθανότερο είναι να είναι σκευωρία, ή υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες έστω να είναι σκευωρία, να υπάρχουν δηλαδή ακόμη δυνάμεις τέτοιες. Διότι η δικτατορία έχει τελειώσει από το ’74 έχουν περάσει 28 χρόνια μέχρι το 2002. Η Αστυνομία ακόμη δεν έχει αλλάξει νοοτροπία; Πρώτα από όλα έχουν αποστρατευτεί όλοι αυτοί που ήταν γαλονάδες τότε, ή τότε ήταν αρχιφύλακες.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Ξέρετε η λογική των διωκτικών Αρχών παράγεται και αναπαράγεται από γενιά σε γενιά. Δεν μπορούμε να δούμε αποσπασματικά τις γενιές των διωκτικών Αρχών.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αναπαράγεται λέτε.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Σαφώς και αναπαράγεται. Δεν υπάρχει παρθενογένεση πουθενά σε κανένα χώρο και αυτό εξυπακούεται. Δηλαδή κάποιες αναφορές προφανώς επηρεάζουν τις επόμενες κλπ. Πέρα από το γεγονός ότι εγώ μίλησα αρκετή ώρα για τα κριτήρια της εποχικότητας και θέλω να απαντήσω ευθέως στο ερώτημα που μου θέτετε, γιατί το θεωρώ πάρα πολύ βασικό.

Κατ’ εμέ η δημοκρατία δεν είναι στερεότυπο, δεν είναι κάτι το οποίο μπορώ να το αντιμετωπίσω στατικά. Το γεγονός επί παραδείγματι ότι 30 χρόνια έχουν περάσει από την πτώση της δικτατορίας αν δω μακροσκοπικά την ιστορία -η οποία κάνει κύκλους, γιατί πέρα από τη γραμμική ανάπτυξη της ιστορίας, υπάρχει και η κυκλική- θα έλεγα ότι είναι λίγο πιο επικίνδυνο σήμερα. Σας είπα να είμαστε ενώπιον μιας νέας διαδικασίας ολοκληρωτισμού, δεν σημαίνει ότι η γραμμική ανάπτυξη του χρόνου ότι πέρασαν 30 χρόνια από τη δικτατορία, αυτό δεν μεταφράζεται ότι συνεχώς απομακρύνεται ο κίνδυνος να μπούμε σε νέες ολοκληρωτικές διαδικασίες.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Με τη δική σας αντίληψη καταλήγετε ότι είναι μεγάλη η πιθανότητα σκευωρίας.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Δεν μπορώ να μιλήσω για βεβαιότητα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Για βεβαιότητα ποιος να μιλήσει;

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Εκείνο το οποίο εμένα θα με ενδιέφερε σαν Έλληνας δημοσιογράφο απευθυνόμενος απέναντι στο σεβαστό σας Δικαστήριο το οποίο θα βγάλει την απόφαση, είναι ότι αυτή η πιθανότητα, ή αυτές οι επιφυλάξεις επιτρέψτε μου να σας το πω με τη δημοσιογραφική μου ιδιότητα τις οποίες εγώ διαγνώσκω στην ελληνική κοινωνία -και θα σας πω μετά μερικά ενδιαφέροντα πράγματα αν θέλετε πάνω σε αυτό- θα πρέπει να απαντηθούν. Διότι με ένα σκεπτικό το οποίο πρέπει να είναι πραγματικά αναλυτικό και απαντητικό σε όλες αυτές τις επιφυλάξεις.

Ξέρετε δεν τελειώνει αυτή η ιστορία στην αίθουσα ενός Δικαστηρίου. Εγώ θα φύγω σε μισή ώρα σε μια ώρα σε δέκα λεπτά, δεν έχει σημασία, αλλά οι πραγματικές επιπτώσεις έπονται. Αν αυτή η επιφύλαξη και είναι πραγματικά είναι πάρα πολύ σοβαρό θέμα αυτό, μείνει στην ελληνική κοινωνία, αυτό έχει και κοινωνικές επιπτώσεις ευρύτερα.

Να σας πω τι εννοώ. Ακριβώς επειδή λέω ότι δεν είναι στατική η κοινωνική διαδικασία είναι μια ρέουσα, για φανταστείτε –χωρίς αυτό να βαραίνει εσάς- σκευωρία και μη αθώωση να θεωρηθούν ότι μπορούν να συμβαδίσουν στο συλλογικό ασυνείδητο?

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εσείς λέτε την άποψή σας.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Όχι δεν είναι η άποψή, αυτή τη στιγμή δίνω και μια θέση.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πάντως δεν εκφράζετε την άποψη της δημοκρατίας, γιατί ακούγονται κι άλλα.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Βεβαίως. Ούτε καν λέω ότι είναι η κοινή γνώμη, έστω και σε ένα κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αυτό σας λέω. Εσείς ήρθατε μάρτυρας.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Μα μπορώ να σας πω ότι τέτοιου είδους ερεθίσματα τα έχω καθημερινά –σας το λέω ειλικρινά- ποτέ εγώ δεν θα πάρω θέση ή να μιλήσω π.χ. υπέρ προθέσεως ενός Δικαστηρίου αρνητικής, μακριά από εμένα τέτοιου είδους λογικές, δεν είμαι δηλαδή κατήγορος αυτών που δικάζουν για να το πω με την ευρεία έννοια, πλην όμως μπορώ να ερμηνεύσω. Και σας λέω πραγματικά ότι αυτός ο κίνδυνος ο οποίος είναι βαθύτατος, ελλοχεύει και με πολύ πραγματικά χαρακτηριστικά.

Αν περάσει έστω σε ένα κομμάτι –δεν λέω ότι εκπροσωπώ την ελληνική κοινωνία, εκπροσωπώ τους ανθρώπους με τους οποίους συσχετίζομαι, παρεμπιπτόντως σας λέω ότι δεν είμαι άνθρωπος ο οποίος είχε ποτέ πολιτική δράση στην εξωκοινοβουλευτική Αριστερά, δεν σημαίνει κάτι αυτό

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ασφαλώς.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Θα έλεγα ένας μέσος άνθρωπος και σε πολιτικό επίπεδο. Αυτό σημαίνει πάρα πολλά πράγματα. Είναι η αρχή του ολοκληρωτισμού.

(Διαλογικές συζητήσεις)

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Τί λέτε, πρέπει να αθωωθεί ο κ. Γιωτόπουλος;

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Με ρωτάτε αν πρέπει να αθωωθεί ο κ. Γιωτόπουλος;

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Ναι.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Μπορείτε να μου δώσετε μία εξήγηση της ερώτησης γιατί η ερώτηση αυτή δεν είναι αυτονόητη.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Μία ερώτηση έκανα κ. μάρτυς.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Μπορώ να σας την απαντήσω και μία ώρα, αλλά εν πάση περιπτώσει θέλω να την κατανοήσω πρώτα την ερώτηση. Είναι ουσιαστικά σαν να αντιβαίνω αυτό που σας είπα πριν. Δηλαδή αυτό είναι δική σας αρμοδιότητα. Εγώ αν θέλετε θα σεβαστώ κάθε απόφαση του Δικαστηρίου, πλην όμως αυτό δεν σημαίνει ότι θα την δεχτώ ως ορθή και οι κρίνοντες κρίνονται. Εξυπακούεται.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Ποια είναι η απάντηση;

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Με συγχωρείτε, η ερώτηση αυτή είναι ερώτηση προγενέστερου χρόνου. Τί εννοώ με αυτό;

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Δηλαδή πρέπει να καταδικαστεί;

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Μα τί λέτε τώρα; Κατά την προσωπική μου άποψη ο κ. Γιωτόπουλος είναι θύμα σκευωρίας. Το καταθέτω εδώ και τόσο ώρα.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Κύριε μάρτυς, ήρθατε εδώ πέρα με κοσμοθεωρία, έτσι δεν είναι;

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Ναι, παρακαλώ.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Εγώ σας ερωτώ.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Να σας απαντήσω ευθέως;

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Αν θέλετε απαντάτε, αν θέλετε δεν απαντάτε.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Με ρωτάτε σαν Εισαγγελέας απέναντι σε έναν μάρτυρα υπεράσπισης σαν άνθρωπος προς άνθρωπο, να το πω σαν πολίτης ως πολίτης. Πρέπει να αθωωθεί, βεβαίως. Εξυπακούεται.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Το είπε ο άνθρωπος «σεβαστή θα είναι η απόφαση αλλά εμείς θα κάνουμε την κριτική μας διότι δικαιούμεθα› και σωστά το λέει.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Βεβαίως.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Την εκδοχή αυτή την οποία υποστηρίξατε εδώ και την στηρίξατε με την λογική σας, αφορά όλους τους κατηγορουμένους.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Θα σας πω από ποια έννοια τους αφορά. Επειδή ζούμε σε μία κοινωνία.....

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Ακούστε....

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Με συγχωρείτε, σε τρία λεπτά θα σας απαντήσω.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Ούτε σε τρία λεπτά.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Σε ένα λεπτό θα σας απαντήσω.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Εδώ σας ρωτώ ευθέως. Πιστεύετε ή έχετε στοιχείο ότι η θεωρία της σκευωρίας που μας αναπτύξατε αφορά όλους τους κατηγορουμένους; Αυτή είναι η ερώτησή μου.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Εμμέσως ναι. Διότι βεβαίως είναι άλλο κάποιος να καταδικάζεται ως ενεργούμενο ενός μεγάλου αρχηγού κλπ. Είναι άλλη η πολιτική συνθήκη αυτής της ιστορίας και το αποτέλεσμα και άλλο να καταδικάζεται ενώ έχει αποδειχθεί ότι αρχηγός δεν υπήρχε και η κατασκευή του αρχηγού ήταν αποτέλεσμα σκευωρίας. Απλά πράγματα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Παπαδημητρίου έχει το λόγο.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Η κατάθεσή του ήταν ενδιαφέρουσα. Ήθελα μία ερώτηση να κάνω στον κ. μάρτυρα. Μιλήσατε για διάφορα κριτήρια κ. μάρτυς. Για κριτήρια εποχικότητας, διαχρονικότητας, επιλεκτικότητας των στοιχείων και καταλήξατε στην σκευωρία για την οποία σας είπε και ο κ. Εισαγγελέας.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Την πιθανότητα σκευωρίας. Σοβαρή πιθανότητα της σκευωρίας.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Την πιθανότητα σκευωρίας. Εάν πούμε ότι σκόπιμα οι Διωκτικές Αρχές εμφάνισαν τον κ. Γιωτόπουλο ως αρχηγός της 17Ν, γιατί αυτόν και όχι κάποιον άλλον; Ήταν δηλαδή τόσο δύσκολο να βρεθεί κάποιος άλλος με ανάλογη πορεία ζωής; Δηλαδή με Αριστερό παρελθόν, με αντίσταση στην χούντα κλπ.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Πείτε μου ένα παράδειγμα. Εγώ μιλάω με παραδείγματα.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Τί παράδειγμα να σας πω;

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Μέσα σε χιλιάδες ονόματα πείτε μου ένα. Χιλιάδες μου λέτε είναι, αυτό υπονοείτε, ένα πείτε μου.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Είπε ο κ. Γιωτόπουλος μια άλλη φορά, όχι σήμερα....

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Ένα πείτε μου.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Θα σας πω και το παράδειγμα. Είπε ότι το προφίλ του μοιάζει με το προφίλ των ανθρώπων εκείνων που ήθελαν να εμφανίσουν οι Μυστικές Υπηρεσίες, οι Διωκτικές Αρχές ως αρχηγό της 17Ν γι αυτό και κάθεται και στο εδώλιο. Δεν υπήρχαν άλλοι διότι ο άνθρωπος αυτός δρούσε στην Γαλλία και είχε ορισμένες ανησυχίες. Εάν υπήρχε άλλος ή δεν υπήρχε άλλος εγώ θέλω να πιστεύω με Αριστερό παρελθόν και με τις ανησυχίες αυτές τις οποίες είχε ο κ. Γιωτόπουλος θα υπήρχαν κι άλλοι. Δεν μπορώ να αναφερθώ συγκεκριμένα σε κάποιον αλλά εν πάση περιπτώσει θέλω να πιστεύω ότι υπήρχε άτομο άλλο με ανάλογη πορεία ζωής σε σχέση με αυτή την οποία είχε.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Θεωρείτε δεδομένο ότι υπήρχε αρχηγός πρώτα απ’ όλα;

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Αυτό ψάχνουμε να δούμε, αν είναι αρχηγός.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Μου το θέτετε ως δεδομένο τώρα όμως στην ερώτησή σας.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Δεν το θέτω σαν δεδομένο, απλώς θέλω να σας πω γιατί οι Διωκτικές Αρχές επέλεξαν αυτόν να εμφανίσουν σαν αρχηγός της 17Ν και όχι κάποιον άλλον που είχε μια ανάλογη πορεία ζωής με αυτήν την οποία είχε ο κ. Γιωτόπουλος;

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Πρώτα απ’ όλα θα έπρεπε κάποιον να εμφανίσουν. Δεν θα μπορούσαν να εμφανίσουν δηλαδή τον «κανένα›. Αυτό είναι το ένα, κάποιον θα έπρεπε να εμφανίσουν. Οποιοσδήποτε κι αν ήταν στην θέση του ενδεχομένως θα ήταν ίδια ερώτηση, γιατί αυτόν και όχι κάποιον άλλον;

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Τί προηγούμενο υπήρχε με το συγκεκριμένο πρόσωπο; Γιατί αυτόν και όχι κάποιον άλλον; Θέλω την γνώμη σας.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Θα σας πω την γνώμη μου. Επειδή μιλάω σαφώς περί σκευωρίας εγώ, δηλαδή δεν κρύβω τα λόγια μου και την σκέψη μου και την άποψή μου και την εκτίμησή μου πάνω σε όλα αυτά τα πράγματα, η σκευωρία πρέπει να έχει και ένα σενάριο και ένα πεδίο εφαρμογής. Δηλαδή δεν μπορεί παραδείγματος χάρη να κατηγορηθεί ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος για αρχηγός της 17Ν (λέω ένα παράδειγμα), διότι η σκευωρία θα εκπέσει αμέσως, το σενάριο δεν θα τραβήξει, δεν θα δουλέψει. Η σκευωρία γι αυτό λέω ότι αφορά και ολόκληρη την κοινωνία, είναι πολιτικό το ζήτημα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Θα ήταν πολύ θεαματικό.....

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Τί να πω τώρα; Από κει και πέρα νομίζω ότι η ερώτηση έχει απαντηθεί.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Δεν έχει καθόλου απαντηθεί.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Έχουν αντιστρέψει την λογική αυτή την στιγμή.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Δεν αντιστρέφουμε την λογική. Θα ήθελα κάτι άλλο. Τον γνωρίζετε τον κ. Γιωτόπουλο;

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Όχι βέβαια.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Δεν τον γνωρίζετε.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Όχι.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Θα έχετε ακούσει πάντως γι αυτόν.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Φυσικά και έχω ακούσει.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Είναι γνωστή η δράση του στην Γαλλία διότι εκεί έζησε και οπωσδήποτε ανέπτυξε μια κάποια δράση εναντίον της χούντας. Εξέφρασε τις ιδεολογικές όπως σας είπα ανησυχίες. Είναι δυνατόν ένα άτομο με ιδεολογικές ανησυχίες να μένει απαθές όπως ο ίδιος υποστηρίζει και να μην προσπαθεί να εκδηλώσει αυτές τις ιδεολογικές τους ανησυχίες; Μέχρι το 1974 οπωσδήποτε αυτός ανέπτυξε μια κάποια δραστηριότητα εναντίον της χούντας. Εν πάση περιπτώσει μια ιδεολογική δραστηριότητα.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Και αυτό σημαίνει ότι θα είναι αρχηγός της 17Ν.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Μετά το 1974 είναι δυνατόν ένας τέτοιος άνθρωπος με αυτές τις ιδεολογικές ανησυχίες, με αυτή την δραστηριότητα να μένει απαθής όπως ο ίδιος υποστηρίζει;

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Μου λέτε ότι ένας άνθρωπος με ιδεολογικές ανησυχίες δηλαδή θα γίνει αρχηγός της 17Ν. Προσέξτε αυτό που λέτε....

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Όχι να γίνει αρχηγός της 17Ν, εξαφανίζεται. Δηλαδή θέλω να σας πω, έπρεπε να δείξει με ένα κάποιον τρόπο αυτό το οποίο πιστεύει. Μπορεί να αρθρογραφήσει, να γράψει βιβλία. Αυτός έμεινε στην αφάνεια, δεν φαίνεται πουθενά ενώ άλλοι σύντροφοι οπωσδήποτε ανέπτυξαν μια κάποια δραστηριότητα. Αυτό δεν δημιουργεί μια κάποια περιέργεια σε σας;

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Περιέργεια, υποψία, πώς ακριβώς το εννοείτε;

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Όπως θέλετε.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Όχι καμία, καμία απολύτως.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Δηλαδή ένας δραστήριος άνθρωπος που ανέπτυξε τέτοια δραστηριότητα μένει μετά στο περιθώριο, εξαφανίζεται;

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Πιστεύετε ότι είναι ο μοναδικός άνθρωπος στην Ελλάδα, είστε 100% πεπεισμένος με κάποια χαρακτηριστικά σαν αυτά που περιγράφετε;

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: ¶λλο σας λέω, άλλα λέτε εσείς. Εσείς μιλάτε για τα χαρακτηριστικά.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Νομίζω απαντάω πάνω στην ερώτησή σας.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Επειδή σας λέω ότι υπάρχουν και άλλοι άνθρωποι με τα ίδια χαρακτηριστικά, με το ίδιο προφίλ, γι αυτό σας είπα πριν, γιατί διάλεξαν αυτόν και όχι κάποιον άλλον;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κύριε Παπαδημητρίου, απαντάει όπως κρίνει ο μάρτυρας.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Όπως θέλει απαντάει αλλά ξεφεύγει και δεν απαντάει στην ερώτηση την οποία θέτω.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Με ρωτάτε αν είμαι υποψιασμένος δηλαδή;

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Δεν καταλάβατε. Πάλι το επαναλαμβάνω.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Υποψιασμένος γιατί πράγμα; Για το αν είναι αρχηγός της 17Ν, για ποιο πράγμα;

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Όχι αν υποψιάζεστε εσείς.....

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Μιλάμε γενικώς για υποψίες;

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Εσείς είστε δημοσιογράφος. Το ιδεολογικό σας πιστεύω πολλές φορές το εκφράζετε και με την πένα σας, γράφετε. Κάνετε ένα άρθρο.....

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Δεν γράφω για να γεννώ υποψίες εναντίον κατηγορουμένων ούτε για να τις αναπαράγω.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Βλέπουμε τώρα ότι ο κ. Γιωτόπουλος δεν είναι ένα τυχαίο πρόσωπο. Όπως λέει και ο ίδιος ανέπτυξε μια μεγάλη δραστηριότητα και στο Παρίσι. Το δέχομαι στο Παρίσι. Έρχεται το 1974 στην Ελλάδα. Είναι εδώ στην Ελλάδα. Ένας τόσο δραστήριος άνθρωπος με τόσες ανησυχίες ιδεολογικές είναι δυνατόν να μην εκδηλώνει αυτή την ανησυχία του την ιδεολογική με κάτι, έστω με το γράψιμο, να γράψει ένα άρθρο;

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Τώρα κατάλαβα τί με ρωτάτε.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Ότι δεν σας συμφέρει κάνετε ότι δεν καταλαβαίνετε.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Είναι καλοπροαίρετος κύριε, προς Θεού. Τί λέτε; Έχω καμία σκοπιμότητα;

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Δεν ξέρω αν έχετε ή δεν έχετε αλλά εάν δεν θέλετε να απαντήσετε πέστε «δεν θέλω να απαντήσω›.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Να είστε ήρεμος κ. μάρτυς.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Πολύ ήρεμος είμαι. Εδώ εμμέσως πλην σαφώς μου καταλογίζετε σκοπιμότητα. Δηλαδή μου λέει ο συνήγορος της πολιτικής αγωγής....

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Δεν είπα.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Ότι «ότι θέλω καταλαβαίνω›. Τί είναι αυτό;

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Δεν το λέω αυτό. Αν θέλετε να απαντήσετε απαντάτε, αν δεν θέλετε..... Επειδή έχει κατατεθεί τις προηγούμενες ημέρες ότι ο κ. Γιωτόπουλος είχε και πλαστή ταυτότητα, δεν είχε το όνομά του.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Σας απαντάω λοιπόν ότι αποτελεί ιδανική περίπτωση ώστε να περπατήσει ένα σενάριο σκευωρίας. Αυτό σας απαντάω.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Γιατί σε αυτόν και όχι σε κάποιον άλλον;

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Την κολοκυθιά θα παίξουμε;

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Όχι την κολοκυθιά, για ποιο λόγο να υπάρχει αυτή η σκευωρία.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Νομίζω ότι δεν χρειάζεται να σας απαντήσω....

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Σκευωρία όταν δεν υπάρχουν άλλοι άνθρωποι με την ανάλογη πορεία ζωής με τον κ. Γιωτόπουλο ενώ ξέρουμε ότι υπήρχαν. Υπήρχαν πολλοί σύντροφοι που έκαναν αγώνες.

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Κατά συνέπεια όσοι άνθρωποι είχαν αναπτύξει μία δράση επί δικτατορίας και είχαν κάποιους όπως είπατε εσείς προβληματισμούς και ιδεολογικές ανησυχίες και κατόπιν είτε δεν ενσωματώθηκαν, είτε δεν ανέπτυξαν μια έντονη πολιτική δράση όπως επί παραδείγματι εσείς, οποιοσδήποτε, αυτομάτως αυτοί οι άνθρωποι μεταφράζετε στο ότι είναι ύποπτοι για ....

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Δεν λέω αυτό. Γιατί οι σύντροφοι και οι άλλοι που ανέπτυξαν δραστηριότητα δεν εμφανίστηκαν από τις Μυστικές Υπηρεσίες, από τις Διωκτικές Αρχές ως αρχηγοί της 17Ν;

Α. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ: Ας ερωτηθούν οι Διωκτικές Αρχές.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Να πάτε στο καλό κ. μάρτυς.

Ο κ. Βίκτωρ Αναγνωστόπουλος. Θέλετε να εξεταστείτε. Ορκίζεστε, διαβεβαιώνετε στην συνείδησή σας και την υπόληψή σας;

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Διαβεβαιώνω στην συνείδησή μου και στην υπόληψή μου.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Έχετε έρθει εδώ ως μάρτυρας υπεράσπισης του κ. Γιωτόπουλου. Θέλω να μας πείτε στοιχεία τα οποία θα βοηθήσουν το Δικαστήριο στην έκδοση μιας απόφασης σωστής στο θέμα της κατηγορίας του κ. Γιωτόπουλου ο οποίος κατηγορείται όπως ξέρετε για συμμετοχή στην Οργάνωση και ότι είναι ηθικός αυτουργός σε πολλές από τις πράξεις και επίσης ότι έχει και κάποια συνέργια, κάποιας μορφής συνέργια σε ορισμένες πράξεις.

Η κατηγορία όπως ξέρετε – φαντάζομαι τα παρακολουθείτε – είναι ότι τόσα χρόνια δεν τον ξέραμε, εξαφανιζόταν. Μας παρουσιάστηκε στο Παρίσι μέχρι το ΄74, μετά οι σύντροφοί του τον έχασαν, δεν είχε επικοινωνία, βρήκαν κάτι λέει δακτυλικά αποτυπώματα, μας έφεραν εδώ πέρα μέσα σε.....

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι «λέει›. Ή βρήκαν ή δεν βρήκαν.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Λέει, όχι ο ίδιος. Λέει η κατηγορία. Εγώ δεν λέω τίποτα.

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Νόμισα ότι το είπατε....

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Όχι βέβαια, τίποτα δεν θεωρούμε δεδομένο. Τα ψάχνουμε. Δεν τελείωσε η διαδικασία. Επίσης κάποια προκήρυξη ότι την έχει διορθώσει με τα χέρια του και μετά το καλό πέρασε έτσι κατ’ αυτόν τον τρόπο. Μερικοί κατηγορούμενοι λένε ότι ήταν και ο κ. Γιωτόπουλος και μάλιστα σε 2-3 πράξεις ότι αυτός επέλεξε τους λεγόμενους στόχους και κάτι τέτοια.

Επίσης θα μας πείτε κι εσείς πώς γίνονται αυτές οι Οργανώσεις, αν έχουν αρχηγικά μοντέλα, γενικότερα αν ξέρετε φυσικά. Είχατε αντιστασιακή δράση κι εσείς νομίζω προσωπικά.

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ότι νομίζετε χρήσιμο γι αυτήν την διαδικασία θα σας παρακαλούσα να το καταθέσετε.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, τί εργασία κάνει ο μάρτυρας;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Να βρούμε τα στοιχεία του.

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Μάλλον θα λέει σκηνοθέτης αλλά είμαι και συγγραφέας.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Εν Ελλάδι;

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εν Παρισίους ήμουν, εν Ελλάδι έχω δουλέψει επανειλημμένως στην τηλεόραση σε ανεξάρτητες παραγωγές, αν σας βοηθάει αυτό.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είναι ο κ. Αναγνωστόπουλος Βίκτωρ του Κωνσταντίνου, από την Πάτρα. Πού μένατε στην Πάτρα;

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Στα Ψηλά Αλώνια.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μένετε στην Αθήνα.

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Στο Δικαστήριο θέλουμε να τα ακούμε όλα και να μπορούμε να βγάλουμε μία κρίση στο τέλος η οποία να μην είναι από δω ή από κει, να βρίσκεται εκεί που πρέπει.

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κανονικά πρέπει να αρχίσω από εκείνη την εποχή, δηλαδή την εποχή της δικτατορίας και από την συγκεκριμένη Οργάνωση ΛΕΑ, αρχίζω λίγο πιο νωρίτερα από το 29 Μάη γιατί εκεί εγώ γνωρίστηκα με τον Αλέκο Γιωτόπουλο. Εν πάση περιπτώσει επειδή το κίνημα 29ης Μαίου δεν είχε και κάποια δράση, κάποια στιγμή διαλύθηκε μετά από ορισμένα χτυπήματα και της Γαλλικής Αστυνομίας και ορισμένες διαφωνίες άλλων συντρόφων που έφυγαν και διαλύθηκε και καμιά δεκαριά άτομα τα οποία μερικά ήταν από αυτόν τον χώρα, δηλαδή και από το συγκεκριμένο κίνημα 29ης Μαίου και άλλα.

Εμείς προχωρήσαμε σε αυτόν τον αγώνα κάνοντας την Οργάνωση ΛΕΑ. Νομίζω ότι η ΛΕΑ είχε πίσω της όλο αυτό το τεράστιο κίνημα του ΄65 που για πρώτη φορά εκφράστηκε αντικαθεστωτικά. Έβαλε βέβαια και μερικά συνθήματα επειδή είχαν γίνει τα γνωστά, όπου κάποιος Πρωθυπουργός ο οποίος θέλει να ανακαλέσει έναν Υπουργό του τον παραιτεί το Παλάτι, τον παραιτούν οι ξένες Υπηρεσίες κλπ, θέλαμε να .... Η ΛΕΑ πάλεψε για ορισμένα ιδανικά.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: (Εκτός μικροφώνου)

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Το Παλάτι έβαλε το κίνημα του ΄65, έβαλε θέμα ότι ορισμένα κέντρα εξουσίας τα οποία επενέβαιναν συνέχεια στην πολιτική ζωή έπρεπε το Λαϊκό Κίνημα να τα καταργήσει.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: (Εκτός μικροφώνου) 29 Μάη με τότε.....

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, υπήρχε μια ιστορία.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Η ιστορία είναι το ΄65.

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Η ιστορία συνεχίστηκε. Δεν λέω την αφετηρία. Η αφετηρία μπορεί να ήταν και στον εμφύλιο, μπορεί να είναι πολύ πιο παλιά. Η ΛΕΑ πάλεψε, έκανε την μικρή ίσως για σας διαδρομή της, μεγάλη για μας και πολύ επώδυνη.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: (Εκτός μικροφώνου)

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Περίπου το ΄71. Μην με ρωτάτε ακριβείς ημερομηνίες.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Περίπου.

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Διότι παρατήρησα και χθες ότι ο κ. Σκαρπαλέζος το ΄74 ή το ΄73.... Εμένα όταν ήρθε ο ¶γγλος πράκτορας να με επισκεφθεί μου λέει «πότε σε έπιασαν οι Γάλλοι› και του είπα το ΄73 και μου λέει «όχι, το ΄71›. Αυτός ήξερε καλύτερα την βιογραφία μου απ’ ότι εγώ και πραγματικά ήταν το ΄71.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: (Εκτός μικροφώνου)

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι βεβαίως, πριν από τον κ. Σκαρπαλέζο.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Θα έλεγα ότι η συμπύκνωση του νοήματος σε λίγες λέξεις είναι αυτό που τελικά δεν ακυρώνει τελικά την αξία του και δεν το αποδομεί το ίδιο. Δηλαδή αυτό αποδομείται με την πολυλογία.

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Θα προσπαθήσω να είμαι σύντομος. Ξέρετε ότι εσείς έχετε μία αγωνία για το χρόνο.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Η αγωνία μου είναι να είναι μέσα στα συνταγματικά πλαίσια αλλά χωρίς να χαθούν τα δικαιώματα.

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Παρόλο ότι δεν την καταλαβαίνω την αγωνία σας.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Γιατί; Αφήστε την, να πούμε για τα δικά μας τώρα.

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Θα σας πω γιατί. Και το 18μηνο δεν κατανοώ. Διότι αυτοί οι άνθρωποι πιάστηκαν όπως είπε ο Τύπος τότε.....

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν το κατανόησαν και οι Ιταλοί και τελικά το έκαναν 5ετία.

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Με τις σαγιονάρες, δηλαδή αν βγουν έξω δεν θα φύγουν.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Και οι Ιταλοί δεν το είχαν κατανοήσει αλλά το έκαναν 5ετία την προσωρινή κράτηση για κάτι τέτοια και επειδή εγώ στην πατρίδα μου θέλω να αγωνιστώ για να μείνει το 18μηνο, γιατί το θεωρώ ότι είναι και πάρα πολύ γι αυτό δεν θέλω τούτη η δίκη να αποτελέσει δοκιμασία.

Β. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Προς Θεού.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Γι αυτό σας παρακαλώ όταν λέω συντομία, περιεκτικότητα εννοώ και χωρίς να παραλείψετε εκείνα που θέλετε.