Π. ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, η απόφασή σας δεν έχει κανένα νομικό ελάττωμα δικονομικό. Παραπέμπω στο άρθρο 336 που μιλάει περί θορύβου και ανυπακοής. Λέει : αν κατά την διάρκεια της διαδικασίας στο ακροατήριο δημιουργηθεί θόρυβος.....
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αυτό εφάρμοσα.
Π. ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν τίθεται θέμα ασφαλείας, αρκεί ο θόρυβος...
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τους πετάς όλους έξω και τελειώνεις.
Π. ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αρκεί ο θόρυβος για την λήψη μέτρων. Μεταξύ των μέτρων λοιπόν που περιλαμβάνονται είναι και η αποβολή από το ακροατήριο. Στο μέτρο λοιπόν της διευθυντικής σας εξουσίας έχετε το δικαίωμα να λαμβάνετε μέτρα προς αποφυγή θορύβων.
Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Σας ενοχλεί το κοινό;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μας ενοχλεί η χάβρα κα Κούρτοβικ την οποία δεν την αποδέχεται το Δικαστήριο.
Π. ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ενόσω δεν είχε εκδηλωθεί θόρυβος βεβαίως το Δικαστήριο δεν θα ......
(Διαλογικές συζητήσεις)
Π. ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εάν δεν είχε εκδηλωθεί θόρυβος βεβαίως δεν θα τίθεται το θέμα αποβολής. ¶παξ και εξεδηλώθη θόρυβος νομίζω ότι δεν υπάρχει καθόλου η απόφασή σας.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αύριο θα έρθουν άλλοι και θα αρχίσουν να αποδοκιμάζουν. Τί θα κάνω εγώ τώρα δηλαδή; Θα τους κάνω βορά εδώ στα πλήθη; Δεν μπορώ εγώ να τα κάνω αυτά. Εγώ θέλω αυτό το πράγμα να το ελέγχω. Εμμένω. Ότι σας αρέσεις πέστε τα όλα, ακυρότητες. Δεν με ενδιαφέρει τί θα πείτε εσείς. Εμένα με ενδιαφέρει να τηρώ το νόμο όπως λέει η συνείδησή μου.
Ι. ΜΥΛΩΝΑΣ: Δηλαδή είτε μιλάνε οι συνήγοροι, είτε δεν μιλάνε το ίδιο και το αυτό. Από το ένα μπαίνει και από το άλλο βγαίνει, αυτό είπατε τώρα.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πραγματικά τέτοια αντίληψη έτσι ωραία...
Ι. ΜΥΛΩΝΑΣ: «Δεν με ενδιαφέρει τί λέτε εσείς›, έτσι είπατε. Δηλαδή αν υποβάλλουν κάποιο αίτημα οι συνήγοροι...
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Το κάνατε το αίτημα και σας λέω εμμένω. Κύριε Κουφοντίνα, βλέπετε εδώ πέρα τί γίνεται; Πέστε τα κι εσείς.
Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Κύριε Πρόεδρε, να παρακαλέσω ένα τελευταίο στην συμβιβαστική μου πρόταση. Ας πάει κάποιος Αστυνομικός να δει στην είσοδο γιατί κόσμο μιλάμε. Εάν συζητάμε για 100 άτομα.....
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν ρωτάω τίποτα. Τελείωσε, με τον κ. Εισαγγελέα πήραμε απόφαση. Δεν ξανασυζητάμε γι αυτό.
Ι. ΣΕΡΙΦΗΣ: Κύριε Πρόεδρε επειδή εδώ δεν δικάζονται ούτε οι συνήγοροι υπεράσπισης ούτε η πολιτική αγωγή, δικαζόμαστε εμείς θα παρακαλούσα να φύγει ο θυμός σας, να αφήσετε να γίνει δημόσια η δίκη. Δεν θα δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα αλλιώς γνωρίζουμε ότι εσείς έχετε το δικαίωμα να μας στείλετε και ένα τσεκ όπου είμαστε φυλακή. Το ξέρουμε αυτό, με συγχωρείτε.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν στέλνω τίποτα.
Ι. ΣΕΡΙΦΗΣ: Με συγχωρείτε, ή θα επιτρέψετε να γίνει δημόσια η δίκη αυτή την στιγμή ή θα πρέπει να μας αναγγείλετε ότι μπορείτε να μας στείλετε – καλά λέει ο Σάββας – να μας στείλετε .... Δεν θα δημιουργηθεί τίποτα.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εντάξει κ. Σερίφη πολύ ωραία. Δεν μας αφήνουν να πούμε τίποτα. Κύριε Κουφοντίνα, έχετε να πείτε κάτι άλλο εκτός από αυτά τα οποία συμβουλευτήκατε το χειρόγραφό σας;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Θα απαντήσω στις ερωτήσεις σας. Πριν όμως θέλω να σας πω ότι υπάρχει πράγματι ένα πρόβλημα επειδή είπατε κάτι για ακυρότητα. Δεν πρόκειται να βάλουμε ζήτημα ακυρότητας όσο με αφορά τουλάχιστον της δίκης γι αυτό το πράγμα, όμως νομίζω ότι το Δικαστήριό σας για ακόμα μια φορά αυτοακυρώνεται. Αυτοακυρώνεται γιατί παίρνει μία απόφαση η οποία είναι κατά του δικού σας νόμου που προβλέπει την δημοσιότητα της δίκης.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Γιατί δεν είναι δημοσιότητα 70 δημοσιογράφοι;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Είναι ένα ζήτημα που πονάει αυτό γιατί πρόκειται.....
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Όπως είδατε εγώ ήθελα και την τηλεόραση. Φαντάζομαι το έχετε καταλάβει. Δεν είμαι από αυτούς που τους φοβούνται. Δεν ξέρω εσείς τί θα κάνατε;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Όμως η τηλεόραση είναι έξω από αυτή την αίθουσα.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τί να κάνουμε;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Από την αρχή είναι έξω κι έτσι παραβιάζετε βασικά, καίρια την δημοσιότητα της δίκης.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Έχουμε διαβάσει ένα χαρτί εδώ που ήταν το πλαίσιο ας το πούμε, το οργανωτικό πλαίσιο της Οργάνωσης και είχατε πει στην συνεδρίαση στις 17/5 ότι είναι ιστορικό κείμενο στα πλαίσια της Οργάνωσης του οποίο το πνεύμα και οι βασικές αρχές ίσχυσαν στην Οργάνωση. Έτσι είναι;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Ναι αυτό ισχύει.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Υπήρχε αρχηγική δομή; Θυμάστε τι έλεγε εκείνο το κείμενο; Λέω, ότι η Οργάνωση αυτή είχε αρχηγική δομή ή είχε οριζόντια, ή τριαδικές ομάδες συνδεόμενες έστω με έναν, ή η μία προς τη άλλη; Σύμφωνα με το κείμενο αυτό. Τι βγαίνει από το κείμενο αυτό και τι τηρείται στην πράξη;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Οι βασικές αρχές όπως περιγράφονται σε αυτό το κείμενο, ίσχυαν στην πράξη και δεν είναι αποκλειστικότητα της επαναστατικής Οργάνωσης 17Ν, αλλά όλων των επαναστατικών Οργανώσεων.
(Διαλογικές συζητήσεις)
Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Κύριε Πρόεδρε, εμείς είμαστε κατά της απόφασης αποβολής διότι δεν ήταν ονομαστική.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Παρακαλώ, όποιος αποχωρεί φωνάζοντας και δημιουργώντας ανησυχία, θα προσάγεται εδώ και ή θα του βάζω εγώ το μέτρο που μπορώ, ή ο κ. Εισαγγελεύς για διατάραξη. Ησύχως και μην ξανακούσω τσιμουδιά! Που νομίζετε ότι είστε; Δεν έχετε καταλάβει ότι είστε σε Δικαστήριο; Έτσι κάνατε εσείς στις δουλειές σας;
Συνεχίστε κ. Κουφοντίνα. Εγώ σας έκανα μια ερώτηση χτες ποιες νομίζετε ότι ήταν οι ιδεολογικές ρίζες αυτών οι οποίοι ίδρυσαν την Οργάνωση, γιατί εσείς δεν είστε από τα ιδρυτικά μέλη από ότι παραδέχεστε. Λέτε ότι «από ένα σημείο και μετά ήμουν εγώ στην Οργάνωση›, άλλωστε ήσασταν και παιδί τότε. Τι ιδεολογικές ρίζες είχαν αυτοί; Δηλαδή τι έλεγαν; «Είμαστε επαναστάτες›; «Είμαστε Δεξιοί›;, «Είμαστε Αριστεροί›; Τους ξέρετε βέβαια ποιοι ήταν. Δεν τολμώ να σας ρωτήσω ποιοι ήταν
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Πριν απαντήσω σε αυτό, θα γυρίσω πάλι στο προηγούμενο ζήτημα, της δημοσιότητας της δίκης.
Ο νόμος για την απαγόρευσης της δημοσιότητας της δίκης, ουσιαστικά της διεξαγωγής της κεκλεισμένων των θυρών, ήταν μια αυταρχική απόφαση που αντιστοιχεί σε μια αυταρχική δημοκρατία. Αυτό που είπατε πιο πριν, περί ποιων Δικαστηρίων οραματιζόμαστε να σας πω ότι υπήρξαν Δικαστήρια, η Ηλιαία για παράδειγμα που ήταν ένα ανοιχτό Δικαστήριο. Υπήρχαν εκεί προβλήματα τάξης;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο Σωκράτης δεν έμεινε καθόλου ευχαριστημένος από την απόφασή τους, αλλά τέλος πάντων δεν μας μοιάζει.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Ηταν με μικρή πλειοψηφία αυτή, αλλά ήταν μια εξαίρεση.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αλλά στο τέλος είπε «Μια και το είπε η δημοκρατία δίκαια η άδικα εγώ θα εκτελέσω την ποινή›. Είδατε τι είπε; Ενώ η Αντιγόνη που καταδικάστηκε από τον τύραννο έφερε αντίσταση. ¶λλο ο τύραννος λοιπόν άλλο η δημοκρατία.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Εγώ μίλησα πιο πριν για τους Κρέοντες και τις αποφάσεις.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εδώ λοιπόν η σημερινή ελληνική δημοκρατία είναι οι Κρέοντες.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Είναι μια αυταρχική δημοκρατία που παίρνει αυταρχικά μέτρα?
???.: (Εκτός μικροφώνου)
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σας παρακαλώ πάρα πολύ δεν σχολιάζουμε τον κατηγορούμενο! Δεν καταλάβατε ότι είμαστε σ’ ένα σημείο της δίκης που πρέπει να δοθεί η ευκαιρία να μας πει ο άνθρωπος το τι έχει μέσα του, για να τον κρίνουμε κι εμείς σωστά.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Όσον αφορά την Οργάνωση ήταν μια επαναστατική Οργάνωση, μια Οργάνωση ενταγμένη στην επαναστατική Αριστερά. Σε αυτό το ρεύμα της Αριστεράς υπάρχει –να το πω με απλά λόγια- μια αλλεργία στους αρχηγούς, στα καπελώματα όπως τα λέγαμε παλιά και όπως και να το κάνουμε, έχει ακουστεί κι εδώ ένας αγωνιστής που αποφασίζει να παλέψει με αυτό τον τρόπο, δεν μπορεί να δεχτεί να του πει κάποιος «Πήγαινε να σκοτώσεις και να σκοτωθείς›. Είναι απόφαση δική του, που έχει παρθεί μετά από πολύ σκέψη, μετά από πολύ βάσανο και δεν μπορεί να επιβάλλει κάποιος σε αυτό τον άνθρωπο να κάνει μια τόσο σοβαρή πράξη.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σύμφωνοι. Ενδέχεται όμως ένας να έχει κάποια πνευματική ανωτερότητα, ή να έχει μια μεγαλύτερη εμπειρία και να επιλέγει τους στόχους και να λέει στους άλλους ότι «Ξέρετε παιδιά, ξέρω ότι στο τάδε μέρος μένει ο τάδε λέω να την κάνουμε αυτή τη δουλειά› και να σας πείθει. Μπορεί ή απλώς προτείνει και εσείς αποφασίζετε; Γιατί με ενδιαφέρει αυτό.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Ο καθένας μπορεί να κάνει μια πρόταση. Το αν θα περάσει η πρόταση αυτή, ή αν θα επιλεγεί ή όχι είναι άλλο.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εχει σημασία αυτό που λέτε. Μια πρόταση είναι, αλλά η πρόταση θέλει κάποια συναπόφαση. Αλλά άλλο η συναπόφαση και άλλο η ηθική αυτουργία. Η ηθική αυτουργία πρέπει να προκαλέσεις τον άλλον την απόφαση να τελέσει πράξεις, να μην έχει πάρει την απόφαση μόνος του.
Ένας όμως που μπαίνει μέσα στην Οργάνωση μήπως εκ των προτέρων έχει πάρει απόφαση ότι ό,τι αποφασίσουμε θα το κάνουμε και δεν περιμένει από έναν να του το πει;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Για να αγωνιστεί κάποιος έτσι πραγματικά υπάρχουν οι ηθικοί αυτουργοί που είναι οι πελώριες κοινωνικές αντιθέσεις που υπάρχουν. Αυτές που οδηγούν κάποιον να παλέψει με αυτό τον τρόπο.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Το κατάλαβα. Γιατί στο τρίτο ερώτημα που σας έκανα, πως περνάει κάποιος από την επαναστατική ιδεολογία σε μια ατομική δράση που παραβιάζει βασικούς νόμους της κρατούσας ιδεολογίας που εκφράζεται με το Σύνταγμα, τον Ποινικό Κώδικα που λέει ότι η ανθρώπινη ζωή είναι απόλυτη αξία.
Είπατε ότι «παραβιάζεται αυτός ο Κώδικας διότι εμείς, όσοι εντασσόμαστε στην Οργάνωση είμαστε αποφασισμένοι να αντιδράσουμε κατά αυτής της γενικής βίας του κράτους και να φέρουμε ένα καλύτερο κόσμο› αν κατάλαβα καλά. Έτσι δεν είναι; Νομίζετε ότι τα μέσα αυτά, καλά το πρώτο, το δεύτερο, τον τρίτο, τον πέμπτο, τον έκτο χρόνο, το 2001 – 2002 ήταν πρόσφορα να κάνουν κάτι, ή δεν σας ενδιέφερε;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Δηλαδή το ’75 ήταν πρόσφορα;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αυτό ρωτώ. Ήταν πρόσφορα;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Το ’75 ήταν πρόσφορα; Το ’80 ήταν πρόσφορα; Το 2010 θα είναι πρόσφορα;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εγώ κάνω μια αναδρομή, μια ανασκόπηση με το μυαλό το οποίο έχω και όχι βέβαια με εμπειρία σε τέτοιες Οργανώσεις, σας είπα ότι ούτε παρακολουθούσα πάρα πολύ τη δράση της. Βλέπω ότι οι πρώτες πράξεις -στόχοι να τις πούμε με τη δική σας ορολογία δεν θέλω να σας προσβάλλω σε τίποτα είστε κατηγορούμενος και σας σέβομαι από ό,τι βλέπετε- ήταν πρόσωπα τα οποία θεωρήθηκαν βασανιστές, έγραφε ο Τύπος εν πάση περιπτώσει γι’ αυτούς, νομίζω και μερικοί καταδικάστηκαν, ήταν ένας ο οποίος ήταν σταθμάρχης όπως τον έλεγαν της CIA. Αυτό συνδέθηκε με κάποια ευθύνη αυτών των προσώπων κατά το χρόνο της δικτατορίας, δηλαδή οι Αμερικάνοι είχαν θεωρηθεί από τους ανθρώπους εδώ -που πάρα πολύ μεγάλο μέρος του κόσμου- ότι ήταν υπεύθυνοι, συνεργοί, συνυπεύθυνοι αυτής της δικτατορίας, είτε ότι την έφεραν, είτε ότι την ανέχθηκαν, είτε ότι τη βοήθησαν. Επίσης όργανα της δικτατορίας ήταν αυτοί οι λεγόμενοι βασανιστές.
Φαινόταν ότι στο πρώτο στάδιο δράσης, είχαμε κάποια μορφή απονομής μιας σκοτεινής δικαιοσύνης. Δηλαδή εμείς ξεκινάμε και λέμε «Ό,τι δεν έκανε το κράτος με τη λεγόμενη ψευδο-δημοκρατία του που παλινορθώθηκε, θα το κάνουμε εμείς›. Το χαρακτήρα έδειξε στην αρχή. Εσείς το βλέπετε έτσι; Δεν ήσασταν μέλος τότε, γιατί εσείς νομίζω ότι από το ’82.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Αυτός ο χαρακτήρας υπήρχε σε όλες τις ενέργειες της Οργάνωσης.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αλλά με άλλους, όχι με ανθρώπους που είχαν σχέση με τη δικτατορία όμως.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Για όλες τις ενέργειες της Οργάνωσης υπήρχε αυτός ο χαρακτήρας. Για ένα επαναστάτη έχει πολύ μεγάλη σημασία βέβαια αν βρισκόμαστε σε δικτατορία ή σε αστική δημοκρατία, όμως η στάση του καθορίζεται από την ανάλυση που κάνει ότι αυτό το κοινωνικό σύστημα της αδικίας, πρέπει να ανατραπεί.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δηλαδή δεν θεωρήσατε εσείς ότι από το 1975 που ιδρύθηκε η Οργάνωση κατά την κατηγορία, μέχρι το 2002 δεν άλλαξε τίποτα σε αυτό τον τόπο και ήταν απαραίτητη αυτή η δράση;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Οι συνθήκες αλλάζουν.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν θέλω να σας παγιδέψω. Ξέρετε ότι μου αρέσει να είμαι ειλικρινής με όλους και σας είπα εκ των προτέρων ότι εγώ εκφράζω την κρατούσα ιδεολογία, η οποία είναι μέσα στο Σύνταγμα και μέσα στον Ποινικό Κώδικα.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Με την οποία ιδεολογία εμείς είμαστε ριζικά αντίθετοι.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ασφαλώς.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Αυτή είναι η θέση μας. Εμείς από εδώ – εσείς από εκεί.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είστε αντίθετοι γιατί. Διότι είπατε ότι έχετε διαφορετικό σύστημα αξιών. Ερωτάται: μέσα σε μια κοινωνία μπορούν ορισμένα άτομα να έχουν διάφορες αξίες; Φυσικά -είναι η απάντηση- και σύστημα αξιών από αυτό της κρατούσας ιδεολογίας, δηλαδή αυτό που δέχεται ο πολύς κόσμος ή του έχει επιβληθεί του πολύ κόσμου, όπως λέτε εσείς. Μπορεί όμως να δρα έτσι ώστε να παραβιάζει και τον Ποινικό Κώδικα; Αυτό είναι το δικό μου θέμα.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Αυτό είναι το κεντρικό ζήτημα, όπως το θέτετε.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δηλαδή θεωρείτε ότι το κάθε άτομο μπορεί να λέει κάποτε ότι «Εγώ έχω διαφορετικές αξίες από την κοινωνία και δεν τις κρατώ για τον εαυτό μου, αλλά ενεργώ σύμφωνα με αυτές τις αξίες έστω κι αν αυτό παραβιάζει τον Ποινικό Κώδικα›. Δηλαδή αύριο μια άλλη ομάδα λέει ότι «Εγώ έχω διαφορετικές αξίες από την κοινωνία, την ιδιοκτησία δεν τη θεωρώ τίποτα και τραβώ και κάνω ληστείες μόνο για να προσπορίζομαι όχι για πολιτικούς λόγους. Αλλά απλώς να τα παίρνω και να τα μοιράζω›.
Αυτό νομίζετε ότι μπορεί να κρατήσει μια κοινωνία σε συνοχή ή δεν μας ενδιαφέρει αυτό, όταν έχουμε ξεχωριστές αξίες εμείς.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Θα σας απαντήσω. Οι δικές μας αξίες είναι οι αξίες της Αριστεράς. Υπάρχουν μερικές βασικές αξίες για την Αριστερά: η αξία της ισότητας, η αξία της κοινωνικής δικαιοσύνης.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Συμφωνούμε.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Αυτές οι αξίες είναι βασικές, είναι αξιωματικές και είναι αδιαπραγμάτευτες για την Αριστερά.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ασφαλώς.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Όταν ο δικός σας ο Ποινικός Κώδικας και το δικό σας σύστημα Δικαίου έρχεται σε αντίθεση με αυτές τις αξίες, εμείς το κρίνουμε και αυτό με βάση αυτές τις αξίες και νομίζουμε ότι θα στραφούμε εναντίον κάθε δικαίου και κάθε νομιμότητας, που έρχεται σε αντίθεση με αυτές τις βασικές αξίες.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είπατε «της Αριστεράς›. Ελέχθη εδώ ότι η Αριστερά είναι ουμανιστική και ότι κέντρο τον άνθρωπο, σε αυτόν προσβλέπει και μάλιστα τα επίσημα Κόμματα της Αριστεράς είπαν ότι «Ποτέ η Αριστερά δεν αφαιρεί ανθρώπινες ζωές›, δηλαδή το λεγόμενο άδειασμα που λέμε. Πως το είδατε αυτό;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Δυσκολεύομαι λίγο να μιλήσω για το σπίτι μου, για την Αριστερά. Είπα όμως και πιο πριν ότι στην Αριστερά υπάρχουν δύο βασικά ρεύματα: το επαναστατικό και το μεταρρυθμιστικό. Πράγματι στο σύστημα αξιών της Αριστεράς ο άνθρωπος είναι αξία.
Ζούμε όμως σ’ ένα σύστημα που σχετικοποιεί την ανθρώπινη ζωή. Αν δεχτούμε τη θέση του απαραβίαστου, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, είναι αυτονόητο –και αναφέρομαι στην Αριστερά- ότι παύουμε να μιλάμε και για επανάσταση. Γιατί η επανάσταση προϋποθέτει κάποιες θυσίες και από τη μια μεριά και από την άλλη.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ασφαλώς.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Επομένως πρέπει να βγάλουμε από το μυαλό μας το ζήτημα της επανάστασης, με μια τέτοια οπτική.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μήπως η άλλη Αριστερά δεν έχει βγάλει το ζήτημα της επανάστασης, αλλά το θεωρεί ότι πρέπει να είναι έκφραση ενός μαζικού Κινήματος, ενός μαζικού φορέα και όχι μιας μικρής ομάδας.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Όταν γίνεται μαζικά αφαίρεση ζωής, τότε τι σημαίνει; Έχουν αλλάξει τα πράγματα; Δεν έχουμε πάλι αφαίρεση ζωών;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ξέρετε ότι στην Ιταλία υπήρξε μια δράση των Ερυθρών Ταξιαρχιών που ήταν πιο μαζικοποιημένη, βέβαια ήταν και σε λαό πολλών εκατομμυρίων. Όλοι αυτοί κάποια στιγμή είπαν «Κάναμε λάθος› και βγήκαν έξω από τις φυλακές. Νομίζετε ότι έκαναν λάθος που έκαναν τις πρώτες πράξεις, ή λάθος που είπαν στο τέλος «Κάναμε λάθος για τις πράξεις›.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Αυτό δεν το είδαμε μόνο στην Ιταλία, το έχουμε δει και εδώ στην Ελλάδα, που ήταν πολλοί που βγήκαν και είπαν «Λάθος κάναμε›.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εσείς τι νομίζετε λάθος έκαναν που είπαν «Κάναμε λάθος›, ή έκαναν λάθος όταν έκαναν τις πράξεις;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Είναι δύο διαφορετικά ζητήματα. Θα σας πω πρώτα πιο πριν, γιατί δεν μιλάμε μόνο για την Ιταλία, μιλάμε για όλη την Αριστερά και σε διάφορες χρονικές περιόδους.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εγώ θέλω για την Ιταλία.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Θα σας πω και για την Ιταλία. Υπάρχουν στην Αριστερά κάποιοι που πολέμησαν, μπήκαν στις φυλακές, ήρθαν σε Δικαστήρια, τους έφεραν όπως είπε ένας παλιός αγωνιστής που πέρασε από εδώ σε ερώτημα ναι ή ου, αν δέχονται ή απαρνιούνται τις αρχές τους. Κάποιοι απάντησαν ναι, κάποιοι απάντησαν όχι.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εγώ δεν είμαι του αποταξάμιν και το είδατε. Δεν το θέλω αυτό. Όποιος θέλει ας το πει.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Αυτό είναι ένα ζήτημα. Αν η δράση των Ιταλών ή αν ή δράση των Ελλήνων ενόπλων ήταν σωστή ή δεν ήταν, αυτό είναι μια κουβέντα που αφορά κυρίως το επαναστατικό Κίνημα και μέσα εκεί έχουμε πολλά να πούμε, αλλά με μια άλλη οπτική. Μέχρι τότε κι εδώ και στην Ιταλία θα υπάρχουν πολλοί που θα λένε «Κάναμε λάθος›. Το γραφικό που παραμένει είναι: πρέπει να καταστραφεί η Καρχηδόνα; Οι τρόποι, τα μέσα, τα συζητάμε.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είχατε πει σε εμένα ότι «στον Κορυδαλλό άλλοι είναι δίκαια και άλλοι είναι άδικα›. Εγώ δεν θα σας πω να μου κατονομάσετε ποια είναι τα μέλη της 17Ν μπορώ να σας ρωτήσω για δυο τρεις όμως. Η κα Σωτηροπούλου είναι δίκαια ή άδικα;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Μου θίγεται το αδύνατο σημείο μου τώρα.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Να μην είναι αδύνατο σημείο σας.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Θα σας απαντήσω. Είπα ότι δεν μιλώ για κανέναν από τους συγκατηγορουμένους μου. Είπα επίσης ότι κάποιοι από τους συγκατηγορουμένους είναι σχετικοί με την Οργάνωση και κάποιοι είναι άσχετοι με την Οργάνωση.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν έχουν καμία σχέση με την Οργάνωση μερικοί.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Ναι.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ούτε με πράξεις της.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Ναι. Επιμένω σε αυτό.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Επιμένετε;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Επιμένω. Δεν θέλω να αναφερθώ ονομαστικά. Είπα ότι δεν θα μιλήσω για κανέναν.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μπορείτε άμα θέλετε να πείτε ότι «Τον κύριο τάδε, τι μου τον φέρτε εδώ, δεν έχει καμιά σχέση με την Οργάνωση› και εγώ θα το ακούσω, θα το συνεκτιμήσω. Βλέπω ότι είστε ένας άνθρωπος που παίρνει θέσεις, δεν φοβάται να πάρει θέσεις. ¶μα θέλετε, βοηθάτε κάποιον.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Αν μίλησα ειδικά για την Αγγελική κάποια στιγμή, παραβιάζοντας σ’ ένα βαθμό αυτή τη στάση όχι συνολικά, είναι επειδή η Αγγελική βρίσκεται εδώ μέσα για κάποιους συγκεκριμένους λόγους.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ότι είστε εσείς δηλαδή σύζυγός της.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Γι’ αυτό, δεν θέλω να πω.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Σερίφης έχει καμία σχέση με τη 17Ν;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Σας απάντησα. Δεν θα σας απαντήσω συγκεκριμένα για κανέναν.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σέβομαι το δικαίωμα σιωπής και σταματώ εδώ.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Νομίζω ότι εσείς μπορείτε να καταλάβετε ποιος είναι σχετικός και ποιος είναι άσχετος με την Οργάνωση και τη δράση της.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Με θεωρείτε αρκετά έξυπνο και έντιμο να το καταλάβω;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Νομίζω ότι μπορείτε να το καταλάβετε, η απόφασή σας όμως θα μου επιτρέψετε, είναι ένα άλλο πράγμα.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μπορούμε να δίνουμε και λόγους τιμής, η απόφασή μου θα είναι ό,τι λέει εδώ μέσα, εφόσον όμως προκύπτει και από τις αποδείξεις. Αν δεν προκύπτει από τις αποδείξεις, μπορεί μέσα μου να πιστεύω ότι όλοι....
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Αυτό αφορά τις δυνάμεις αντίστασης τις δικές σας απέναντι σε ένα κλίμα τεράστιων πιέσεων που ασκούνται.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εμένα δεν με επηρεάζουν ούτε τα κλίματα ούτε τίποτα. Το «κλήμα› το βλέπω με «η›, που παράγει καρπούς μόνο.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Αν είναι στραβό το κλήμα.....
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εγώ δεν έχω τίποτε άλλο, ο κ. Εισαγγελεύς έχει τον λόγο.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Πώς εξηγείτε ότι ανεξάρτητα από την ανάκληση, πολλοί συγκατηγορούμενοί σας αναφέρουν τον κ. Γιωτόπουλο ως αρχηγό;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Δε θα σχολιάσω τη στάση των συγκατηγορουμένων μου αφού δεν έχει εκφραστεί κιόλας εδώ. Μπορώ να την καταλάβω όμως.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Οι ίδιοι αναφέρουν και για εσάς, ότι είστε ο μετά τον Γιωτόπουλο. Τί λέτε γι αυτό;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Ούτε γι αυτό θα πω τίποτα.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Έχουν λόγους να πουν εναντίον σας;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Δεν θα πω τίποτα γι αυτό.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Έχουν λόγους να πουν κάτι εναντίον του Γιωτόπουλου;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Ούτε γι αυτό θα πω κάτι.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Συναφώς, έχετε κάπου παραδεχτεί ότι είστε ο «λοστρόμος του πλοίου›.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Όχι, αυτό ήταν μια ειρωνική απάντηση.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Χαριτολόγημα...
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Είπατε για το σύστημα, για την ανατροπή του. Αν ανατραπεί το σύστημα, εσείς ποιο άλλο σύστημα θέλετε; Πώς φαντάζεστε το σύστημα που θα μπει στη θέση του συστήματος του υφισταμένου;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Ακούστε, το έχουμε πει επανειλημμένα, πιστεύουμε ότι ο αυτοδιαχειριζόμενος σοσιαλισμός, ο κομμουνισμός, η αταξική κοινωνία, είναι το μέλλον της ανθρωπότητας. Γι αυτό παλεύουμε.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Είπατε ότι είστε Λενινιστές-Μαρξιστές. Δοκιμάστηκε αυτό. Είδατε αποτελέσματα; Αυτό το σύστημα του Μαρξισμού-Λενινισμού δοκιμάστηκε. Τα αποτελέσματα τα είδατε; Τα βλέπετε;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Το σύστημα της αστικής δημοκρατίας δοκιμάζεται τώρα δύο αιώνες και βλέπουμε τα αποτελέσματα καθημερινά.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Δεν μου απαντάτε.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Σας απάντησα.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Αυτό είναι μια απάντηση η οποία βέβαια πάει αλλού. Ιστορία έχετε διαβάσει;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Αρκετά, αλλά όχι από τα σχολικά εγχειρίδια.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Είδατε καλύτερο σύστημα από τη δημοκρατία ποτέ να υπήρξε;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Θεωρώ τη δημοκρατία ένα πολύ σωστό σύστημα, αλλά μην μπερδεύουμε τα πράγματα. Μιλάμε για τη δημοκρατία. Όπου υπάρχει ισότητα, ισονομία, ισοπολιτεία, ισηγορία και επιπλέον ισομοιρία.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Ακριβώς.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Εδώ δεν βλέπω τίποτα τέτοιο, δε βλέπω να ισχύει κάτι απ’ όλα αυτά.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Γιατί να μη δουλέψουμε προς την κατεύθυνση αυτή; Δηλαδή τη δημοκρατία να φροντίσουμε όλοι μας να την κατευθύνουμε στην ισότητα, στην ισομοιρία και σε όλες τις αξίες που είπατε, αντί να την ανατρέψουμε που λέτε;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Σας είπα ότι αυτό το σύστημα πράγματι επιδέχεται ορισμένες βελτιώσεις και γι αυτό οι δυνάμεις της Αριστεράς πρέπει να παλεύουν.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Αυτό ακριβώς, για τις βελτιώσεις λέω κι εγώ.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Αλλά αυτές οι βελτιώσεις φτάνουν μέχρις ένα πολύ μικρό σημείο, δεν θίγουν τον πυρήνα του προβλήματος, που είναι η ανισότητα, που είναι ένα σύστημα που γεννά τις ανισότητες, βασίζεται στις ανισότητες. Και αυτές οι ανισότητες άμα το δείτε και σε παγκόσμια κλίμακα, συνέχεια διευρύνονται αντί να αμβλύνονται. Δεν έχω πρόχειρα τα στοιχεία, αλλά απ’ ότι θυμάμαι, το 1911 η διαφορά ανάμεσα στις πλούσιες και στις φτωχές χώρες ήταν περίπου 1:11, το 1960, 1:30 και πριν μερικά χρόνια είχε πάει στο 1:74. Μιλάμε σε πλανητικό επίπεδο, αλλά και σε επίπεδο της χώρας.....
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Μήπως συγχέετε τα πράγματα; Μήπως μπερδεύετε τη δημοκρατία με άλλα συστήματα;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Η δημοκρατία, αυτό σας είπα, είναι ισοπολιτεία και ισομοιρία. Είναι ισότητα πολιτικής, οικονομικής, κοινωνικής δύναμης όπως αναφέρει και ο Φωτόπουλος, για να κάνω μια παραπομπή.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Επαναλαμβάνω, αντί για την ανατροπή που οδηγεί στην αβεβαιότητα, για να μην πω κάτι άλλο.....
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Για το μεγαλύτερο τμήμα του πληθυσμού και στην Ελλάδα υπάρχει η αβεβαιότητα, η ανασφάλεια και αυτό το σύστημα δεν μπορεί να την άρει, τη γεννά, τη δημιουργεί και τη μεγαλώνει, ιδίως με τη φιλελεύθερη εκδοχή του.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Είπατε ότι ο Ποινικός Κώδικας κάνει αξιολόγηση κι εσείς έχετε αντίθετη. Ποιος είστε εσείς που μπορείτε και έχετε αξιολόγηση ορθοτέρα από το νομοθέτη τον ποινικό ο οποίος εκφράζει τη βούληση του λαού; Δε νομίζετε ότι αυτό είναι φασισμός, το να θέλετε να είστε πάνω από τη βούληση του λαού;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Φασισμό έχει γνωρίσει η ανθρωπότητα....
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Μορφή φασισμού.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Έχει γνωρίσει πολλούς φασισμούς η ανθρωπότητα και νομίζω ότι μπαίνουμε σε μια φασιστικοποίηση που τη βλέπουμε καθημερινά να εντείνεται. Εμείς παλεύουμε ενάντια σε αυτή τη φασιστικοποίηση.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Ο φασισμός δεν είναι λέξη, είναι ζωή, είναι πράξη. Αρκεί το ότι λέμε «όχι στο φασισμό›, ενώ οι πράξεις μας είναι πράξεις καθαρά φασιστικές; Να σας εξηγήσω: Η 17Ν έκανε ό,τι έκανε. Σας ερωτώ: Ποιον ρώτησε η 17Ν; Ποιον συμβουλεύτηκε, ποιος της έδωσε το δικαίωμα να πράττει ό,τι έπραξε;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Ποιος της έδωσε το δικαίωμα; Θέλετε να πείτε ότι στρεφόμαστε κατά της κυβέρνησης, κατά της έννομης τάξης, η οποία νομιμοποιείται....
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Για το λαό μιλώ εγώ. Η δημοκρατία ακουμπά, έχει βάση το λαό, το ξέρετε αυτό το πράγμα, δε νομίζω ότι χρειάζεται να σας το αναφέρω.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Θα σας απαντήσω πάνω στο ποιον ρώτησα.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Η δημοκρατία έχει θεμέλιο το λαό, ο οποίος λαός δικαιούται να κάνει και λάθη. Όπως και καθένας από εμάς έτσι κι ο λαός αποφασίζει....
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Εννοείτε πως η συμπάθεια προς την 17Ν ήταν ένα λάθος του λαού για παράδειγμα, ενώ η αποδοχή της δικαιοσύνης είναι σωστό;
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Κύριε Κουφοντίνα δεν το ξέρω αυτό, ξέρω τούτο όμως: Εάν κάποιος έχει απήχηση στο λαό, απευθύνεται στο λαό, βαδίζει προς το λαό. Περιμένει από το λαό νομιμοποίηση.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Με ποιον τρόπο κ. Εισαγγελέα; Για πείτε μου. Να κατεβαίναμε στις εκλογές; Μας κάνετε πρόταση;
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Όχι, εγώ δεν είμαι αρμόδιος να σας πω τί εσείς θα κάνετε. Ξέρω όμως ένα πράγμα: Ότι όταν ένας πιστεύει αυτά που λέει, ότι πατάει στο λαό, ακουμπάει στο λαό, τότε απευθύνεται στο λαό.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Κι εμείς με τις δράσεις μας εκεί απευθυνόμασταν και αν είχαμε μια συμπάθεια, μια αποδοχή απ’ το λαό, ήταν γιατί είχαμε μια τέτοια δράση.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Ποιος σας το είπε αυτό το πράγμα; Ποιος σας είπε ότι εσείς απ’ το λαό είχατε συμπάθεια;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Σας είπα πιο πριν δύο σοβαρούς αναλυτές που το είπαν, αμέσως-αμέσως.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Έχετε κάποιο δημοψήφισμα, κάποιες εκλογές που ερωτήθηκε ο λαός και απάντησε κάτι τέτοιο;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Θα είχε ενδιαφέρον να ερωτηθεί και βλέπω ότι δεν ερωτάται. Θα είχε πολύ ενδιαφέρον. Αλλά να του δώσουμε και όλα τα δεδομένα. Για παράδειγμα να μπορούσε να κοινωνεί αυτής της Δίκης, να μπορεί να ακούει τί ειπώθηκε και τί θα ειπωθεί σ’ αυτή τη Δίκη. Αυτό δεν το στέρησα εγώ από τον ελληνικό λαό.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Δεν θα σας πω τίποτε γι αυτό που είπατε, θα σας παραπέμψω στο καλοκαίρι και το φθινόπωρο του 2002 και νομίζω ότι σκεπτόμενος θα βρείτε την απάντηση.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Νομίζετε ότι σας συμφέρει αυτή η παραπομπή; Θα το κουβεντιάσουμε....
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Να σας ρωτήσω τώρα κάτι πιο συγκεκριμένο: Την παραμονή της δολοφονίας του Saunders είστε με την κα Σωτηροπούλου στον τόπο του εγκλήματος;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Απάντησα, όχι. Και απάντησα λογικά για ποιο λόγο δεν θα μπορούσα να ήμουν εκεί. Αν πήγαινε κάποιος σε όλες τις ενέργειες εκεί και μάλιστα συν γυναιξί και τέκνοις, η 17Ν από χρόνια θα ήταν εδώ μέσα.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Στο χτύπημα στα ΜΑΤ στην Καισαριανή, ξέρετε αν η κα Σωτηροπούλου, παραμονές του χτυπήματος, εκινήθη στο πλαίσιο της εγκληματικής δράσης, της κοινής εγκληματικής δράσης, με τον Σάββα....
Α. ΣΩΤΗΡΟΠΟΛΟΥ: Σας παρακαλώ, δεν κατηγορούμαι γι αυτό το πράγμα, φτάνει πια.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σας παρακαλώ κα Σωτηροπούλου, σε λίγο θα διευθύνετε και τη διαδικασία εσείς βλέπω...
Α. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Ένα χρόνο εκβιάζουν εμένα, κι εδώ μέσα, όχι τη στιγμή που είναι ιερή γι αυτόν, όχι που θα μείνει ισόβια στη φυλακή. Δε θα τον εκβιάσετε κι εδώ μέσα.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τον έχετε καταδικάσει κα Σωτηροπούλου σε ισόβια εσείς;
Α. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Όχι, τον έχετε καταδικάσει όλοι οι άλλοι.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Δεν περιμένω εγώ διαφορετική αντιμετώπιση.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ρώτησε κάτι ο κ. Εισαγγελέας, μπορείτε να πείτε «όχι, δεν είναι αλήθεια› ή «δεν την ήξερα τότε› ή οτιδήποτε.
Α. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Αφού σας λέει να ρωτήσετε εμένα, γιατί τον ρωτάτε;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Θα μου πείτε εμένα γιατί ρωτά ο κ. Εισαγγελεύς; Αφήστε τον κ. Εισαγγελέα να ρωτάει.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Εγώ θέλω να ρωτάει ο κ. Εισαγγελέας. Μ’ ενδιαφέρουν πάρα πολύ οι ερωτήσεις του.
Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Με βάση το νόμο αλλά και με βάση τη δήλωση του κατηγορουμένου ο οποίος δεν επιθυμεί να απαντήσει για άλλους κατηγορουμένους και βάσει του νόμου όμως ο οποίος δεν επιτρέπει τη μαρτυροποίηση του κατηγορούμενου, νομίζω ότι θα πρέπει να επιτραπούν τέτοιου είδους ερωτήσεις.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εγώ είπα να πει «δεν απαντώ› να τελειώνει.
Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Συστηματικά όμως ερωτάται παρά το γεγονός ότι ο ίδιος δήλωσε ότι δεν θέλει.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μπορεί να πει «μη με ρωτάτε, εγώ δεν σας απαντώ σε τίποτα›.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Επιμένω ότι θέλω να με ρωτά ο κ. Εισαγγελέας, με ενδιαφέρει πάρα πολύ να ρωτάει ο Εισαγγελέας.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Κύριε Κουφοντίνα, η κα Σωτηροπούλου είχε κατηγορηθεί για συμμετοχή στην απόπειρα της δολοφονίας του Παλαιοκρασσά και στη δολοφονία του Θάνου Αξαρλιάν καθώς επίσης και στις απόπειρες δολοφονίας και άλλων προσώπων κατά τη χρονική εκείνη στιγμή. Το βούλευμα έκρινε ότι οι ενδείξεις ενοχής της δεν είναι αποχρώσες, είναι ασθενείς.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν την παρέπεμψε.
Α. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Δεν λέει το βούλευμα «ασθενείς› κ. Πρόεδρε, λέει «δεν είναι αυτή η γυναίκα›. Αν θέλετε να πάω για σαράντα πράγματα που δεν έχω κάνει ευχαρίστως, αλλά πείτε το ευθέως.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Στο σημείο αυτό αποχώρησε η κα Σωτηροπούλου και εκπροσωπείται από τις συνηγόρους της.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Κύριε Κουφοντίνα, εσείς γνωρίζετε κάτι σχετικό επί του θέματος τούτου;
Ι. ΜΥΛΩΝΑΣ: Να γνωρίζει για κάτι για το οποίο υπάρχει απαλλακτικό βούλευμα; Είναι αυτό εφαρμογή δικονομίας;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Έχετε καμιά δουλειά εσείς; Νομιμοποιείστε;
Ι. ΜΥΛΩΝΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, η τήρηση των στοιχειωδών κανόνων Ποινικής Δικονομίας αφορά τους πάντες.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Παρακαλώ, δεν έχετε τον λόγο.
Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Κύριε Πρόεδρε να απαγορεύσετε την ερώτηση.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Γιατί;
Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Διότι δεν μπορεί να ανακρίνεται ο κατηγορούμενος, δεν μπορεί να μαρτυροποιείται ούτως ή άλλως, δεν μπορεί να ανακρίνεται όμως επί ζητημάτων τα οποία δεν αφορούν την κατηγορία, δεν περιλαμβάνονται στο βούλευμα....
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Εγώ θα απαντήσω σε όλες τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Θέλει να απαντήσει. Κα Κούρτοβικ δεν έχουμε να κάνουμε με οποιονδήποτε κατηγορούμενο. Δε θέλετε να τον σεβαστούμε εσείς; Εγώ τον σέβομαι.
Ι. ΚΟΥΡΤΟΒΙΚ: Θεωρείτε νόμιμο και σύμφωνο με την Ποινική Δικονομία να καλείται ο κατηγορούμενος...
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αφού θέλει ο άνθρωπος να απαντήσει, τί να κάνω εγώ τώρα; Μη με φέρνετε σε δύσκολη θέση. Λέει «θέλω να απαντήσω›. Δε μπορώ να καταλάβω, όλοι υποστηρίζετε όλους;
Ι. ΜΥΛΩΝΑΣ: Όλοι υποστηρίζουν τη στοιχειώδη τήρηση των κανόνων Ποινικής Δικονομίας, είναι πολύ απλό. Είναι δυνατόν Εισαγγελέας να ρωτά τον κατηγορούμενο για θέμα επί του οποίου υπάρχει απαλλακτικό βούλευμα για την κατηγορουμένη; Αυτό είναι το ζήτημα.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σας παρακαλώ, ο κατηγορούμενος είναι σε κορυφαία στιγμή αυτή την ώρα.
(διαλογικές συζητήσεις)
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Λοιπόν παρακαλώ κύριε Παπαδάκη έχετε δίκιο. Δεν μπορώ να σας καταλάβω, τέλος πάντων, τελείωσε η ερώτηση αυτή την πήρε ο κ. Εισαγγελέας. ¶λλη ερώτηση παρακαλώ, μη δημιουργούμε θέματα.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Μιλήσατε για ένοπλη επαναστατική βία. Σας ερωτώ, εναντίον τίνος;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Εναντίον συμβόλων του καθεστώτος, σας έχω απαντήσει.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Δηλαδή;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Στόχων – συμβόλων του καθεστώτος που συμβολίζουν την κυριαρχία?
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Με σκοπό όπως είπατε την ανατροπή.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Την προπαγάνδιση της αναγκαιότητας της λαϊκής βίας, τόσο στην πρακτική την άμεση, σαν λαϊκή άμυνα, όσο και σαν μέσο για την ανατροπή αυτού του καθεστώτος.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Δηλαδή ότι η βία να θεωρηθεί μέσο νόμιμο για την ανατροπή αυτό λέτε;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Αυτό που είπε ο Μάρξ για την κοινωνική αλλαγή.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Αυτό, η βία, δεν γνωρίζετε ότι φέρνει βία;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Ακριβώς αυτό, την δική μας βία την έφερε η βία του συστήματος. Είναι μια επιλογή που μας επιβλήθηκε από την βία του συστήματος.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Εννοείτε ότι υπάρχει και άμυνα και αυτοδικία?.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Και στο δικό σας ποινικό κώδικα δεν υπάρχει αυτοδικία, έναντι ενός άδικα ?ακόμα και στο δικό σας ποινικό κώδικα λέω.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Ναι τιμωρείται.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Σαν αρχή υπάρχει.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Κύριε Κουφοντίνα, οι ληστείες είπατε που απέβλεπαν. Δώσατε ποτέ λογαριασμό στα άλλα μέλη πού πήγαν τα χρήματα το προϊόν των ληστειών;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Μια οργάνωση λειτουργεί δημοκρατικά, σας απάντησα.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Δώσατε;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Όλα τα μέλη της οργάνωσης ξέρουν πώς διαχειρίζονται τα υλικά της οργάνωσης. Τα όπλα, τα εκρηκτικά, τα χρήματα, όλα τα υλικά της οργάνωσης.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Πού ήταν τα χρήματα αυτά, είπατε; Απαντήστε, εάν μπορείτε να απαντήσετε.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Όχι δεν θα σας απαντήσω σε τέτοιες λεπτομέρειες.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Γιατί εγώ νομίζω ότι είστε σε αδυναμία.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Ποια είναι η αδυναμία;
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Να πείτε δηλαδή για τον κ. Χριστόδουλο Ξηρό, αν ξέρει ο Χριστόδουλος πού πήγαν τα χρήματα;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Είπα ότι δεν θα μιλήσω για κανέναν συγκατηγορούμενο, εσείς βέβαια θεωρείτε ότι ο Χριστόδουλος είναι μέλος της οργάνωσης.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: ¶λλο ξέρω εγώ, αν ξέρει ο κ. Χριστόδουλος Ξηρός πού πήγαν τα χρήματα;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Σας απάντησα ότι σε μια οργάνωση που λειτουργεί δημοκρατικά, όλα τα μέλη γνωρίζουν και συμμετέχουν στις αποφάσεις για την διαχείριση όλων των υλικών της οργάνωσης.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Δηλαδή ξέρουν όλοι πού πήγαν τα χρήματα;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Σας απάντησα.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Ο κ. Τσελέντης δηλαδή ξέρει, εάν υποθέσουμε ότι είναι μέλος, ξέρει πού πήγαν τα χρήματα αυτά;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Εμένα με ρωτήσατε και απάντησα.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Τώρα κύριε Κουφοντίνα, αυτά τα όπλα, τα πολλά όπλα?
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Δεν ήταν πολλά.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Τι εννοείτε, δεν ήταν;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Ήταν αρκετά και εξυπηρετούσαν τον αγώνα μας.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Δεν φθάνανε;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Βεβαίως εξυπηρετούσαν τον αγώνα μας και όταν χρειαστήκαμε άλλα πήγαμε και πήραμε.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Κύριε Κουφοντίνα, το ότι πήγατε και πήρατε τα όπλα το ξέω. Αλλά εγώ ρωτώ κύριε κατηγορούμενε, γιατί αυτά τα όπλα τα κλέψατε; Για τον αγώνα σας; Δηλαδή τι σκοπεύατε να κάνετε, να τα χρησιμοποιήσετε;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Νομίζω χρησιμοποιήθηκαν κιόλας αρκετά απ’ αυτά.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Τις ρουκέτες; Εναντίον τίνος;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Έχετε μπροστά σας την δικογραφία.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Δηλαδή να υποθέσω ότι εάν δεν απεκαλύπτετο η δράση της 17Ν, θα συνεχίζατε και μέχρι πότε;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Αυτή είναι μια υποθετική ερώτηση.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Θα συνεχίζατε ή όχι;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Απάντησα, αυτή ήταν μια υποθετική ερώτηση.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Δεν θα συνεχίζατε;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Σας απάντησα ήδη, το εάν θα συνεχίζαμε πώς με ποιες μορφές κλπ, αυτό είναι ένα ζήτημα του κινήματος, της οργάνωσης και του επαναστατικού κινήματος.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Δηλαδή θα συνεχίζατε, μπορεί, δεν θα συνεχίζατε;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Το ζήτημα της τακτικής καθορίζεται από την συγκυρία και από την πολιτική ανάλυση.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Ναι, τα όπλα όμως υπήρχαν.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Ναι υπήρχαν, τα έχετε εκεί σε φωτογραφία.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Ξέρετε στις 29.6. ο κατηγορούμενος Σάββας Ξηρός τι βόμβα αυτή για ποια ώρα είχε προσδιορίσει να εκραγεί;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Ξέρω ότι πρακτική της οργάνωσης ήταν να γίνονται εκρήξεις με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην κινδυνέψει κανένας. Και η ώρα βέβαια είναι μέσα σ’ αυτές τις προβλέψεις. Θέλω να σας πω επίσης, ότι η ίδια η έκρηξη ήταν αποτέλεσμα αυτής της πρόνοιας που έκανε η οργάνωση. Η έκρηξη συνέβη μέσα στα πλαίσια των προληπτικών μέτρων που έπαιρνε η οργάνωση, για να μην κινδυνέψει οποιοσδήποτε περαστικός πολίτης, γι’ αυτό έγινε και η έκρηξη.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Εσείς πώς το ξέρετε αυτό;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Είμαι μέλος της οργάνωσης.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Ήσαστε εκεί;
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Δεν θα σας απαντήσω, αν και είναι διάφανα πια τα πράγματα, παρόλα αυτά δεν απαντώ.
Ν. ΖΑΪΡΗΣ: Με ιδιαίτερη προσοχή παρακολούθησα, αναφερθήκατε προηγουμένως στην δήλωση – απολογία, στους λόγους που επέβαλαν την ίδρυση της οργάνωσης, τους στόχους, την δράση κλπ. Το ερώτημά μου είναι αν θέλετε να αναφερθείτε, στην δομή, στην λήψη των αποφάσεων, στην επιλογή των μελών και στην επιλογή των στόχων.
Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Όχι κύριε Εφέτη δεν θέλω να αναφερθώ.