Πολιτική
Δευτέρα, 29 Σεπτεμβρίου 2003 16:09

Το πρόγραμμα της ΝΔ για την επανίδρυση του κράτους

ΣΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ του κατά την παρουσίαση του προγράμματος της ΝΔ για την επανίδρυση του κράτους, ο πρόεδρος του κόμματος, μεταξύ άλλων, τόνισε:

Καταργούμε τους νόμους της διαπλοκής

Ενδεικτικά αναφέρω:

- Καταργούμε τις διατάξεις (του ν 2172 του 1993) που μετέτρεψαν το αδίκημα της απιστίας περί την υπηρεσία από κακούργημα σε πλημμέλημα.

- Καταργούμε το θεσμικό πλαίσιο (αρθρ. 1 του ν 2940 του 2001) που παραβιάζει κάθε έννοια υγιούς ανταγωνισμού και δημιουργεί ολιγοπώλιο στον τομέα των δημοσίων έργων.

- Καταργούμε το λεγόμενο «μαθηματικό τύπο».

- Καταργούμε τις αδιαφανείς ρυθμίσεις (αρθρ. 16 του ν 2446 του 1996) που επιτρέπουν παρεκκλίσεις από τη γενική νομοθεσία περί προμηθειών και άνοιξαν το δρόμο σε ύποπτες φωτογραφικές αναθέσεις με τις λεγόμενες προγραμματικές συμφωνίες.

- Καταργούμε τις διατάξεις (του άρθρου 4 του ν 2522 του 1997) που επιτρέπουν τη μη εκτέλεση ακόμη και των αμετάκλητων δικαστικών αποφάσεων, οι οποίες ακυρώνουν παράνομες συμβάσεις του Δημοσίου.

- Καταργούμε τις διατάξεις (αρθρ. 16 του ν 2446 του 1996) που εισάγουν ευρύτατες παρεκκλίσεις από τη νομοθεσία για τις κρατικές προμήθειες.

- Καταργούμε τις διατάξεις (του ν. 2651 του 1988 και του ν. 2843 του 2000) που αποτελούν αναχώματα στα ελεγκτικά όργανα και τις δικαστικές Αρχές ως προς τον έλεγχο της νομιμότητας των χρηματιστηριακών συναλλαγών.

Ελεγχος και διαφάνεια παντού

Για τον έλεγχο του λεγόμενου πολιτικού χρήματος:

- Συγκροτούμε Επιτροπή Ελέγχου του Πολιτικού Χρήματος, αποτελούμενη από τον Συνήγορο του Πολίτη, τον Γραμματέα της Βουλής, τον Πρόεδρο και πέντε (5) μέλη του Ε.Σ.

- Ελέγχεται το «πόθεν έσχες› όλων των μελών της Κυβέρνησης, των Βουλευτών, των Γενικών Γραμματέων Υπουργείων και Περιφερειών, των Νομαρχών, των Δημάρχων, των Διοικητών ή Προέδρων Δημοσίων Οργανισμών και Επιχειρήσεων.

- Συγκροτούμε ειδικό τμήμα πόθεν έσχες για τα στελέχη του κρατικού μηχανισμού.

- Εισάγονται αυστηρές ποινές για τους παραβάτες με δήμευση (ύστερα βεβαίως από τήρηση των συνταγματικών προϋποθέσεων) περιουσιακών στοιχείων που είτε δεν έχουν δηλωθεί, είτε έχουν αποκτηθεί παράνομα.

- Αίρεται, εφόσον είναι απαραίτητο, οποιοδήποτε απόρρητο (τραπεζικό, φορολογικό ή χρηματιστηριακό).

Για τη διαφάνεια στις δημόσιες συμβάσεις:

- Συγκροτούμε Ανεξάρτητη Αρχή για την εποπτεία και τον έλεγχο των συμβάσεων του Δημοσίου για έργα, προμήθειες και παροχή υπηρεσιών.

- Αναβαθμίζουμε το ΕΣΡ και αποκόπτουμε τον ομφάλιο λώρο που το συνδέει με την Κυβέρνηση.

- Αντικαθιστούμε το λεγόμενο μαθηματικό τύπο με διαφανές θεσμικό πλαίσιο, που απαιτεί τη σύνταξη ολοκληρωμένων μελετών και διασφαλίζει την απαρέγκλιτη τήρησή τους.

Για τη διαφάνεια στις χρηματιστηριακές συναλλαγές:

- Αναβαθμίζουμε την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς σε πραγματικά Ανεξάρτητη Αρχή αδέσμευτη απέναντι σε κυβερνητικά και κομματικά κέντρα.

Κράτος στην υπηρεσία του πολίτη

- Γενικεύουμε τον θεσμό των Υπηρεσιών μιας στάσης (one stop). Αντί για οκτώ έγγραφα που απαιτούνται για την ίδρυση μιας ΕΠΕ και 14 για μια ΑΕ, θα χρειάζονται, κατ’ ανώτατο όριο, τρία έγγραφα.

- Σε κάθε περίπτωση ανώτατο όριο για κάθε έγγραφο θα είναι οι τρεις υπογραφές.

- Εφαρμόζουμε σύστημα δεσμευτικής προθεσμίας σ’ ό,τι αφορά την ανταπόκριση των δημόσιων υπηρεσιών στα αιτήματα του πολίτη και προβλέπουμε την αποζημίωσή του σε περίπτωση καθυστέρησης του κράτους.

- Εφαρμόζουμε καθεστώς ουσιαστικής αναγκαστικής εκτέλεσης των δικαστικών αποφάσεων και σε βάρος του Δημοσίου. Για όσο χρόνο το κράτος είναι ασυνεπές στις υποχρεώσεις του προς τον πολίτη θα καταβάλλεται τόκος, ίσος μ’ αυτόν που ισχύει για τους ιδιώτες.

- Θέτουμε αυστηρό και ξεκάθαρο πλαίσιο για την εφαρμογή της αστικής ευθύνης των υπαίτιων δημόσιων λειτουργών, Υπουργών και Υφυπουργών για τη μη συμμόρφωση σε αποφάσεις της Δικαιοσύνης.

Για την αξιοκρατική στελέχωση του Δημοσίου και την απεξάρτησή του από τον κομματισμό:

- Αναβαθμίζεται το σημερινό ΑΣΕΠ σε Ανώτατο Συμβούλιο Δημόσιας Διοίκησης, με σκοπό τον απόλυτα αξιοκρατικό και, μακριά από κάθε κομματική εξάρτηση, έλεγχο των προσλήψεων και την ανάπτυξη συμβουλευτικού ρόλου και αρμοδιότητας για ζητήματα οργάνωσης και λειτουργίας των δημόσιων υπηρεσιών.

- Για την απαρέγκλιτη τήρηση της αξιοκρατίας (που σήμερα καταστρατηγείται μέσω του συστήματος της μοριοδότησης και φαλκιδεύεται από αδικαιολόγητες εξαιρέσεις και ψευδώνυμες συμβάσεις έργου) επεκτείνεται το σύστημα του γραπτού διαγωνισμού και αποκλείεται η πρόσληψη εκτάκτων υπαλλήλων για κάλυψη πάγιων αναγκών.

- Οι διαγωνισμοί και οι παντοειδείς δοκιμασίες γίνονται πάντοτε υπό τον έλεγχο και την εποπτεία της αναβαθμισμένης Ανεξάρτητης Αρχής.

Παράλληλα:

- Θέτουμε σε εφαρμογή σύστημα διαρκούς εκπαίδευσης και επιμόρφωσης του προσωπικού.

- Αναδιαρθρώνουμε την ιεραρχία και διευρύνουμε τη βαθμολογική κλίμακα.

- Προχωρούμε σε σύγχρονο μισθολόγιο, συνδέοντας τον μισθό με τον βαθμό και την απόδοση και ενσωματώνοντας σειρά επιδομάτων.

Για την ανταπόκριση του κράτους στις ανάγκες της νέας εποχής:

- Επαναπροσδιορίζουμε τα όρια του Δημόσιου Τομέα, με κατεύθυνση ένα κράτος μικρότερο στην οικονομία και αποτελεσματικότερο στις υπηρεσίες, που έχουν ανάγκη οι πολίτες.

- Θέλουμε ένα κράτος, το οποίο να στηρίζει την επιχειρηματικότητα, την παραγωγή, τη δημιουργία. Να δημιουργεί τις αναγκαίες υποδομές. Να υπηρετεί την αναπτυξιακή διαδικασία. Να ρυθμίζει τον ανταγωνισμό και να ελέγχει την αισχροκέρδεια.

- Θέτουμε σε εφαρμογή πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, για να αποσυρθεί το κράτος από επιχειρηματικές δραστηριότητες. Να είναι εγγυητής κανόνων, γνωστών εκ των προτέρων, κοινών για όλους.

- Ενισχύονται οι υπηρεσίες ελέγχου.

- Οργανώνεται με σύγχρονο τρόπο και αναβαθμίζεται η Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Για την αναβάθμιση των υπηρεσιών του Δημοσίου, τη μείωση του κόστους λειτουργίας τους και την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη.

- Σχεδιάζουμε τη λειτουργική αναβάθμιση του θεσμού του Συνήγορου του Πολίτη, του Συνήγορου του Καταναλωτή και της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

- Εισάγουμε τον θεσμό του Συνηγόρου Υγείας και Κοινωνικών Υπηρεσιών.

- Εισάγουμε (χωρίς βεβαίως να θίγουμε την αυτοτέλεια των ΟΤΑ) τον θεσμό του Συνηγόρου του Δημότη.

- Προωθούμε πρόγραμμα κατάργησης και συγχώνευσης Νομικών Προσώπων και Δημόσιων Υπηρεσιών.

- Προβλέπουμε μέτρα σύγχρονου μάνατζμεντ στο Δημόσιο.

- Συστηματικό προγραμματισμό και συγκεκριμένη στοχοθεσία κάθε τομέα.

- Προϋπολογισμοί και κοστολόγηση της λειτουργίας των υπηρεσιών και των Νομικών Προσώπων από μηδενική βάση.

- Σύγχρονο σχεδιασμό των θέσεων εργασίας.

- Εξειδίκευση αρμοδιοτήτων και αξιολόγηση αποτελεσμάτων.

- Προωθούμε, παράλληλα, πρόγραμμα αποκέντρωσης με γενναία μεταφορά υπηρεσιών, πόρων και αρμοδιοτήτων στις περιφερειακές κρατικές υπηρεσίες και την Αυτοδιοίκηση.

- Προωθούμε πρόγραμμα κωδικοποίησης των νόμων και περιορισμού της διάσπαρτης πολυνομίας.

- Προωθούμε την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, με γενικευμένη αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας. Ο πολίτης θα εξυπηρετείται ακόμα και από το γραφείο ή το σπίτι του εφτά ημέρες την εβδομάδα, 24 ώρες το εικοσιτετράωρο.

- Προχωρούμε στη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων για την επίσπευση του έργου της Δικαιοσύνης.

- Προχωρούμε στη σύνταξη Χάρτη Δικαιωμάτων του Πολίτη, στον οποίο θα προσδιορίζονται τα δικαιώματα των πολιτών και οι αντίστοιχες υποχρεώσεις κάθε υπηρεσίας. Δημιουργούμε έτσι, ένα νέο συμβόλαιο εμπιστοσύνης μεταξύ του κράτους και των πολιτών, που θα ανανεώνεται και θα επικαιροποιείται διαρκώς.

Αναβάθμιση των ΟΤΑ

Σε ό,τι αφορά την Περιφέρεια:

- Θεσμοθετούμε Αιρετό Περιφερειακό Συμβούλιο με αιρετό πρόεδρο, που θα εκλέγεται από τα μέλη του. Οι αρμοδιότητές του θα είναι όχι μόνον γνωμοδοτικές, αλλά και ελεγκτικές, αλλά και αποφασιστικές.

- Η κατανομή των πόρων της Περιφέρειας και ο προγραμματισμός αναπτυξιακών προγραμμάτων και δράσεων θα γίνονται από το αιρετό Περιφερειακό Συμβούλιο.

- Παράλληλα, συγκροτούμε Αναπτυξιακούς Οργανισμούς Περιφέρειας με τη συμμετοχή της Τ.Α.

- Αποκεντρωμένο όργανο κρατικής διοίκησης στην Περιφέρεια θα είναι ο Γενικός Γραμματέας, με θητεία.

Σε ό,τι αφορά τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση:

- Ενίσχυση του προγραμματικού ρόλου της στην εκπόνηση αναπτυξιακών προγραμμάτων.

- Ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του αιρετού Νομάρχη και κατάργηση του περιορισμού της οκταετούς θητείας.

- Αύξηση των τακτικών εσόδων της Ν.Α. και του ποσοστού των ΚΕΠ για τα νομαρχιακά προγράμματα.

- Γνωμοδοτική συμμετοχή της ΕΝΑΕ σε θέματα περιφερειακής ανάπτυξης.

Σε ό,τι αφορά τη συνεργασία των ΟΤΑ, για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των προβλημάτων και την καλύτερη ποιότητα υπηρεσιών, με χαμηλότερο κόστος:

- Ενθάρρυνση μορφών μητροπολιτικής συνεργασίας στα μεγάλα αστικά κέντρα.

- Θέσπιση κινήτρων για την ανάπτυξη διαδημοτικών συνεργασιών μεταξύ Δήμων και Κοινοτήτων με τη μορφή συμπολιτειών.

Σε ό,τι αφορά τη διασφάλιση της οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ:

- Ενίσχυση των εσόδων τους από τον κρατικό προϋπολογισμό.

- Πιστή και έγκαιρη απόδοση των θεσμοθετημένων πόρων.

- Κατοχύρωση θεσμικού πλαισίου αποκεντρωμένων και αμέσως εισπραττόμενων πόρων.

- Πλήρης εφαρμογή του νόμου για το Ειδικό Πρόγραμμα Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΕΠΤΑ).

- Υπαγωγή των ΟΤΑ στον προληπτικό και κατασταλτικό έλεγχο του Ε.Σ.

- Καμιά νέα αρμοδιότητα δεν μεταβιβάζεται στην Αυτοδιοίκηση χωρίς τους αναγκαίους πόρους και χωρίς επαρκή στελέχωση.

Σε ό,τι αφορά την αναβάθμιση του αναπτυξιακού και κοινωνικού ρόλου των ΟΤΑ:

- Συμμετοχή της Τ.Α. στο σχεδιασμό και την υλοποίηση των ΚΕΠ.

- Ειδική πολιτική για τους ΟΤΑ των νησιωτικών και ορεινών περιοχών.

- Ενισχυμένος ρόλος των ΟΤΑ στη μάχη κατά της ανεργίας, με τη δημιουργία Τοπικών Παρατηρητηρίων Απασχόλησης.

- ¶ρση των αδικιών και των κοινωνικών εντάσεων, που έχουν προκληθεί από τις αναγκαστικές συνενώσεις του Καποδίστρια με νόμο ή τοπικό δημοψήφισμα.

- Αλλαγή του εκλογικού νόμου για τους ΟΤΑ, με στόχο την ανάδειξη των αιρετών αρχόντων από την πρώτη Κυριακή.

- Σύσταση του θεσμού Συνηγόρου του Δημότη, που θα στηρίζει τα δίκαια και τα δικαιώματα των δημοτών.