Πολιτική
Δευτέρα, 10 Νοεμβρίου 2003 21:06

Ανεπίσημα πρακτικά δίκης 17Ν (10/11/2003) Μέρος 6/7

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: (εκτός μικροφώνου)

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Θα σας πω κάτι κ. Πρόεδρε: Ήρθε ενώπιον σας μία μάρτυς η οποία δυστυχώς υποτιμήθηκε. Ήταν μια συνάδελφος, Παπακώστα νομίζω, στην υπόθεση Περατικού. Εγώ τη θεώρησα πολύ αξιόπιστη και λόγω ηλικίας και λόγω επαγγέλματος και λόγω συγκρότησής της ως ανθρώπου γενικά, η οποία ομολόγησε ότι «παρασύρθηκα στον κ. Ζερβομπεάκο και είπα ένα ποσοστό›, είχε πει ένα ποσοστό 70% περίπου. «Κακώς› λέει «το είπα κι αυτό, δεν θα έπρεπε να το πω›.

Η μάρτυς αυτή είναι πράγματι αξιόπιστη, όχι γιατί δεν είδε, αλλά γιατί δεν μπορεί να αναπλάσει, δεν μπορεί να θυμηθεί, δεν μπορεί να αναπαραστήσει, είδε, ήταν αυτόπτης μάρτυς, δεν την αμφισβητήσαμε, υπήρξαν ειλικρινέστατοι άνθρωποι, ήταν αυτόπτες, υπήρχαν κι άλλοι οι οποίοι δεν ήταν καν εκεί. Ο κ. Μπακατσέλος δεν ήταν εκεί και αν θέλετε να σας το πω κι εδώ δημοσίως. Εγώ πληροφορήθηκα από ανθρώπους που δούλευαν στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ› την ίδια εκείνη ημέρα, ότι ο Μπακατσέλος ψέματα έλεγε ότι έτρεξε αμέσως. Μετά λέει κατέβηκε κάτω κι έκανε ρεπορτάζ. Και αυτό το οποίο έκανε ρεπορτάζ -εγώ το καταθέτω ευθέως- ήθελα να το παρουσιάσει μετά ότι ήταν και αυτόπτης μάρτυς.

Γιατί αυτά τα οποία μας κατέθεσε αν προσέξετε, είναι όλα μαρτυρίες μιας υπαλλήλου του ?GODIVA? για παράδειγμα, η οποία ήταν πράγματι αυτόπτης μάρτυς, λοιπόν τα μάζεψε ο κ. Μπακατσέλος, έβαλε και λίγη σάλτσα από πάνω, έβαλε και λίγο και τον Γιωτόπουλο γιατί έτσι μας βόλευε να μπει και λίγος Γιωτόπουλος, και ήρθε εδώ πέρα και ορκιζόταν.

Εγώ λοιπόν σας λέω ότι υπήρχαν μάρτυρες οι οποίοι πράγματι ήταν ειλικρινέστατοι και δε μπόρεσαν να αναγνωρίσουν. Ίσως να υπήρξαν και κάποιοι ειλικρινείς μάρτυρες που μπόρεσαν να αναγνωρίσουν, αυτό δεν μπορώ να το κρίνω εγώ, αυτό θα το κρίνετε εσείς με την εμπειρία σας. Εγώ αυτό που θέλω να πω είναι ότι υπήρξαν πάρα πολλοί μάρτυρες οι οποίοι ήταν στημένοι. Δεν ξέρω αν ήταν απ’ τον ίδιο τους τον εαυτό στημένοι, από την ίδια τους τη φιλαρέσκεια. Αν ήταν από την φιλαργυρία τους, υποσχέθηκαν στον εαυτό τους, σκέφτηκαν ότι μπορεί να τους ανταμείβανε, να τους έδιναν λεφτά, για οποιονδήποτε λόγο, τα 5 δευτερόλεπτα, της δημοσιότητας που χρειάζεται ο κάθε άνθρωπος.

Αλλά βεβαίως εγώ δεν αμφιβάλλω γι αυτό, ότι υπήρξαν και μάρτυρες οι οποίοι υποβοηθήθηκαν στη μνήμη τους από τις ανακριτικές αρχές διότι, πώς να το κάνουμε, αυτή είναι η δουλειά τους, ‘πρέπει να δέσουμε και λίγο την υπόθεση και θέλουμε και δυο τρεις μάρτυρες›. Προβληματική ήταν η περίπτωση, ό,τι μπορούσαν έκαναν.

Έρχομαι λοιπόν σε δυο τρεις επιλεγμένες υποθέσεις: Πώς να υπερασπιστεί κανείς τον Χριστόδουλο Ξηρό όταν ο ίδιος λέει και διαρρηγνύει τα ιμάτιά του ότι «εγώ δεν ήμουν εκεί, δεν είπα αυτά τα πράγματα, δεν τα έγραψα εγώ, δεν ήμουν εκεί›; Τί να πούμε δηλαδή; Να πούμε ότι ο ένας λέει έτσι, ο άλλος λέει αλλιώς, ο τρίτος βάζει λίγο από δω, ο τέταρτος λίγο από κει; Είναι αδύνατο αυτό το πράγμα. Εγώ το μόνο που προσπαθώ να καταδείξω είναι πόσο αξιόπιστη μπορεί να είναι ενώπιον σας η διαδικασία, γι αυτό και επέλεξα ορισμένα πράγματα.

Θα αναφερθώ βεβαίως και στην προσωπικότητα του Χριστόδουλου Ξηρού γιατί είναι μία παρεξηγημένή νομίζω προσωπικότητα και έχει υποτιμηθεί πάρα πολύ στο Δικαστήριό σας, ίσως επειδή είναι αθυρόστομος, άνθρωπος ο οποίος λέει με έναν γλαφυρό αλλά και επιθετικό τρόπο ορισμένα πράγματα. Του κόλλησαν και κάποιοι από τους μεταμεληθέντες –δε θέλω να αναφερθώ συγκεκριμένα- κάποια χυδαία αστεία, δεν ξέρω κατά πόσον αυτά μπορεί να τα πάρει κανείς σοβαρά, εν πάση περιπτώσει δημιουργήθηκε μια εντύπωση, επειδή ο Χριστόδουλος σας είπε ορισμένα πράγματα με μία αθυροστομία ότι πρόκειται για κανένα αιμοσταγή, για κανένα κτήνος.

Εγώ λοιπόν σας λέω κ.κ. Δικαστές ότι ο Χριστόδουλος Ξηρός υπήρξε ένας άνθρωπος πολύ σοβαρός και πολύ συγκροτημένος. Εγώ τον γνώρισα απ’ τον καιρό των φοιτητικών μου χρόνων, όχι ότι ήμαστε συμφοιτητές, αλλά ήταν η εποχή εκείνη που γίνονταν κινητοποιήσεις στα Πανεπιστήμια, ήταν η εποχή των καταλήψεων τότε που όλα τα Πανεπιστήμια είχαν καταληφθεί αν το θυμάστε, σαν αντίδραση σε έναν εκσυγχρονιστικό νόμο που είχε προσπαθήσει να περάσει τότε η κυβέρνηση, ήταν η εποχή ’79-’80, καταλήψεις Νομικής, Χημείου κτλ.

Εκεί λοιπόν είχε γίνει ένας μικρός Μάης του ’68 στην Ελλάδα, ένα ζυμωτήριο για πολλές ιδέες, για πολλούς ανθρώπους, για πολλές κινητοποιήσεις, όλοι οι φοιτητές ήταν στα αμφιθέατρα και στους δρόμους. Εκεί λοιπόν, σ’ αυτές τις ζυμώσεις μέσα συμμετείχε σαν φοιτητής τότε των ΤΕΙ Λάρισας στη Σχολή Ηλεκτρολόγων και ο Ξηρός.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: (εκτός μικροφώνου)

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Τουλάχιστον εμείς είχαμε κάποιους στόχους μη οικονομίστικους, τώρα δυστυχώς κλείνουν οι ίδιοι οι καθηγητές τα Πανεπιστήμια για οικονομίστικους λόγους. Όταν εμείς τα κλείναμε για κάποιους, ας πούμε και λανθασμένους στην επιλογή τους, αλλά κάποιους στόχους ουσίας, διεκδικώντας κάποιο επίπεδο στη μόρφωσή μας, τότε ήμαστε οι κακοί και μας έβαζαν τα ΜΑΤ μέσα και μας διέλυαν στο ξύλο. Σήμερα τα κλείνουν οι ίδιοι για οικονομίστικους λόγους, επί μήνες, γιατί δε φτάνουν τα λεφτά, δε φτάνει η κοινωνική αναγνώριση που έχουν, δε φτάνει που όλη η Ελλάδα έχει γεμίσει Πανεπιστήμια και όλοι έχουν πάρει κι από ένα παχυλό μισθό.... Αυτό θέλετε να πείτε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: (εκτός μικροφώνου)

Ι. ΒΛΑΧΟΣ: Αν δεν ήταν αυτός ο χώρος ο ακαδημαϊκός κ. Πρόεδρε, το ζυμωτήριο..... Κι επειδή με προκαλέσατε θα σας πω και μια πολύ προσωπική μου εμπειρία: Εγώ είχα τον καθηγητή μου στη Γερμανία, ο οποίος όταν, όντας τότε Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού, είχε προσπαθήσει η κυβέρνηση τότε του Ανοβέρου, ήταν ο Σρέντερ τότε, πριν γίνει Πρωθυπουργός, να περάσει ένα νόμο για να βάλει δίδακτρα στους φοιτητές, το οποίοι θεώρησαν τότε οι φοιτητικοί σύλλογοι ότι ήταν κατά της ελευθερίας στη μόρφωση και απέκλειε τους πτωχούς κτλ. Υπάρχει ένα ολόκληρο σκεπτικό.

Ξέρετε ότι απευθυνόταν στους φοιτητές στο ακροατήριο, στην αίθουσα που δίδασκε και τους έλεγε, ο Υπουργός ο ίδιος: «Αν δε βγείτε έξω να διαμαρτυρηθείτε, εγώ δεν θα μπορέσω να διαπραγματευθώ απέναντι στην κυβέρνηση›. Αυτή είναι η φιλελεύθερη αντίληψη. Σαφέστατα καλά έκαναν και κατέβηκαν και διαμαρτύρονταν οι άνθρωποι. Και αυτή την αντίληψη ακριβώς υπερασπιζόμαστε κι εμείς εδώ πέρα, κι εσείς φαντάζομαι.

Λοιπόν, υπόθεση ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ για τον Χριστόδουλο: Ενδεικτική υπόθεση του πόσο έχει γίνει μεγάλη προσπάθεια να υποβαθμιστεί εδώ πέρα η προσωπικότητα του Χριστόδουλου Ξηρού. Κατηγορείται για ληστεία αλλά, προσέξτε, «με ιδιαίτερη σκληρότητα›. Είναι το 380 αυτό, το άρθρο της ληστείας του Ποινικού Κώδικα, στο οποίο στην παράγραφο 2 λέει ότι αν έχει επιφέρει η ληστεία τον θάνατο ή αν έχει γίνει με ιδιαίτερη σκληρότητα, τότε προβλέπεται θανατική ποινή ή ισόβια κάθειρξη.

Δηλαδή σκεφτείτε πόσο ιδιαίτερη και πόσο σκληρή πρέπει να είναι αυτή η μεταχείριση του θύματος για να καταδικάσει ένας δικαστής τον συγκεκριμένο άνθρωπο σε θάνατο ή ισόβια κάθειρξη. Εδώ λοιπόν, επειδή ο φερόμενος ως δράστης Χριστόδουλος Ξηρός για να ακινητοποιήσουν και να εμποδίσουν το θύμα, τον κ. Νικολακόπουλο, τον διευθυντή του σούπερ μάρκετ να φωνάξει και να κινητοποιήσει βοήθεια του έβαλαν ένα βαρέλι από πάνω, αυτό θεωρήθηκε αρκετό για να παραπεμφθεί ένας άνθρωπος με το 382. Είναι νομίζω ένα πολύ χαρακτηριστικό δείγμα.

Εγώ θα έλεγα ότι μπορεί μεν να είναι εξευτελιστική μεταχείριση, μπορεί να είναι πράγματι εξευτελιστική, αλλά όχι ιδιαίτερη σκληρότητα. Είναι χαρακτηριστική η προσπάθεια να καταδειχθεί εδώ πέρα στο ακροατήριο το πόσο απάνθρωπος ήταν αυτός ο άνθρωπος και τί ήταν ικανός να κάνει.

Είπε λοιπόν ο κ. Νικολακόπουλος τον οποίο, σας υπενθυμίζω, είχαν συλλάβει οι δράστες περιφερόμενο με το αυτοκίνητό του στην περιοχή Βριλησσίων, μεταμφιεσμένοι ως αστυνομικοί ότι δεν είχε διακρίνει την ώρα που τον έπιασαν –αυτά τα είχε πει στην προανάκριση που είχε γίνει, όχι τώρα στο ακροατήριο- ότι δεν είχε διακρίνει τότε κανέναν απ’ τους δράστες ευκρινώς. Διαβάζω επί λέξει: «Δεν μπόρεσα να διακρίνω καλά τα χαρακτηριστικά τους, μετά που τους έβλεπα δεν φορούσα γυαλιά και δεν μπορούσα καλά να δω. Η αναγνώριση θα ήταν πολύ δύσκολη για μένα›. Αυτά είχε πει πριν.

Θέλω να κάνω μια επισήμανση στην πρόταση του Αναπληρωτή κ. Εισαγγελέως για την εμπλοκή του Χριστόδουλου Ξηρού, τη φερόμενη ως εμπλοκή στην υπόθεση των Σεπολίων. Νομίζω ότι όπως πολύ προσεκτικά προσεγγίσατε την υπόθεση κ. Εισαγγελεύ, θα έπρεπε, ταπεινή μου γνώμη, να προτείνετε απαλλαγή και για τον φερόμενο ως δράστη του πυροβολισμού κατά του Παπαφώτη με το ίδιο σκεπτικό που είπατε και για τις χειροβομβίδες, ότι δεν αποδεικνύεται ποιος ήταν αυτός που πυροβόλησε.

Υπάρχουν και άλλοι οι οποίοι δεν αναγνώρισαν κανέναν, δεν είπαν τίποτα, ούτε πού πήγε ούτε πού κάθισε ο καθένας. Ότι υπάρχουν κάποιοι οι οποίοι είπαν ότι κάθισε πίσω και επειδή ο πυροβολισμός κατά τον μόνο μάρτυρα ο οποίος καταθέτει από πού ήρθε ο πυροβολισμός, -σκεφτείτε κι ένα κομφούζιο τώρα, ακούστηκε ένα τελευταίο μπαμ την ώρα που έφευγαν οι δράστες-, ο μόνος που είπε ότι ο πυροβολισμός ήρθε από την αριστερή πλευρά, αυτό είναι το μόνο στοιχείο που έχουμε, ότι από εκεί ήρθε ο πυροβολισμός, καμία άλλη μαρτυρία. Αυτό δε νομίζω ότι αρκεί για να προτείνετε ως δράστη αυτού του πυροβολισμού τον κατηγορούμενο Χριστόδουλο Ξηρό.

Από εκεί και πέρα στην υπόθεση Σεπολίων, ο μεν ταξιτζής ήταν ο περίφημος Δημόπουλος που σας είπα, χαρακτηρίστε τον όπως θέλετε, εγώ έχω τον δικό μου χαρακτηρισμό, ήταν ο Πετρακάκος, ο οποίος μίλησε για τρεις κοντούς και έναν ψηλό, ήταν ο μόνος που τους είδε όλους μαζί. Ο Πετρακάκος είπε, ήταν ο επιβάτης του ταξί, τον οποίον τον βγάλανε οι δράστες έξω, για να επιβιβαστούν και να απομακρυνθούν από την συμπλοκή.

Λέει λοιπόν ο Πετρακάκος τους είδε όλους μαζί, γιατί στην αρχή ήταν ακροβολισμένοι. Μετά όταν πήγαν να μπουν στο ταξί, εκεί λοιπόν συγκεντρωθήκανε όλοι μαζί. Λέει λοιπόν ο Πετρακάκος, ήταν τρεις κοντοί και ένας ψηλός. Εάν λοιπόν έχουμε σαν δεδομένο ότι ο Σάββας, όπως δεν αρνείται πρέπει να ήταν ο ψηλός, τότε αναρωτιέμαι, ο Χριστόδουλος πού χωράει; Δεν μπορεί βεβαίως δίπλα στο Σάββα, να θεωρηθεί ο ίδιος ένας από τους τρεις κοντούς.

Ο Παπαφώτης δεν είδε τίποτα, είδε μόνο τον Κονδύλη, ή αναγνώρισε ότι είδε τον Κονδύλη πίσω αριστερά. Ο Κότσιας, - αστυνομικοί όλοι αυτοί – έκανε την εξής ενώπιόν σας ενδιαφέρουσα δήλωση. Αυτοί λέει ομολογήσανε και σύμφωνα με τις ομολογίες, αναγνωριστήκανε τα άτομα, άλλος ένας μάρτυρας. Να λέει ομολογήσανε, αστυνομικός είναι ο άνθρωπος, αφού ξέρει ότι έχουμε ομολογίες, ξέρει ότι έχει κάποια δικονομική αξία η ομολογία, γιατί να μην αναγνωρίσει και αυτός. Το δήλωσε ενώπιόν σας.

Τέλος πάντων σ’ αυτή την υπόθεση το μόνο που θέλω να πω είναι ότι, βεβαίως σύμφωνα με το κατηγορητήριο, αλλά και σύμφωνα μ’ αυτά που κατέθεσε ο μάρτυρας Κονδύλης ο οποίος κρίθηκε αξιόπιστος ενώπιόν σας, είναι ότι για το φερόμενο ως δράστη Χριστόδουλο, ο οποίος άνθρωπος αρνείται τα πάντα και λέει δεν ήμουν εκεί, είναι ότι ούτε στους πυροβολισμούς συμμετείχε αν ήταν εκεί, γιατί λέει ότι εμείς είχαμε κάπου λουφάξει και έγινε ο σαματάς, και κάποια στιγμή μας φωνάξανε, πάμε να φύγουμε και σηκωθήκαμε και φύγαμε. Καμία άλλη περιγραφή και καμία άλλη δράση.

Πάμε με μια άλλη ενδεικτικά υπόθεση, ΒΙΟΧΑΛΚΟ, έκρηξη ρουκετών, μάρτυρας Κεφαλόπουλος, καταθέτει εναντίον σας φύλακας. Καθόμουνα λέει κάτω από τη σκάλα, δεξιά λιγάκι και έπεσαν τα τζάμια από το κλιμακοστάσιο, αν ήμουν έξω από το γραφείο θα με σκότωναν.

Εδώ κατηγορείται ο Χριστόδουλος, για απόπειρα ανθρωποκτονίας του Κεφαλόπουλου. Κύριοι Δικαστές, ο ίδιος ο Κεφαλόπουλος έχει πει, καθόμουν κάτω από τη σκάλα και έπεσαν τα τζάμια από το κλιμακοστάσιο. Τώρα ενδεχόμενος δόλος από εδώ, ενδεχόμενος δόλος από εκεί, να το ξαναδούμε λίγο αυτό το θέμα.

Να δεχθείτε εσείς εδώ πέρα, σύμφωνα με το κατηγορητήριο, απόπειρα ανθρωποκτονίας, για έναν άνθρωπο που ευρέθη εν πάση περιπτώσει κάτω από τη σκάλα του γραφείου του καλυμμένος και πέσανε τα τζάμια από τον πάνω όροφο, αυτό απλώς σας το επισημαίνω, θα το αποφασίσετε.

Βεβαίως στην ίδια υπόθεση ο μάρτυρας Λειβαδίτης, λέει ότι, ήταν δυο άτομα. Πράγματι λοιπόν κατηγορείται ο Χριστόδουλος και άλλος ένας δεν θυμάμαι, δυο άτομα με κουκούλες, πράγμα λίγο απίθανο για την 17Ν, μεταμφιεζόντουσαν δεν φορούσαν κουκούλες. Ο ένας λέει ήταν 1.75 και ο άλλος δέκα έως δεκαπέντε πόντους πιο κοντός, μάρτυρας Λειβαδίτης υπόθεση ΒΙΟΧΑΛΚΟ. Εγώ λοιπόν σας λέω ποιος είναι ο 1.75 για να είναι ο άλλος δέκα έως δεκαπέντε πόντους πιο κοντός, ο Χριστόδουλος είναι 1.87 αν δεν κάνω λάθος.

Πολεμικό Μουσείο, μάρτυρας Σπυριδάκης. Δεν αναγνώρισε από φωτογραφίες τον κ. Ζερβομπεάκο, αναγνωρίζει όμως στο ακροατήριο κατά 50% τον Χριστόδουλο, από τα μάτια και αυτός. Αλλά προσθέτει, δεν είμαι σίγουρος, να μην πάρω άνθρωπο στο λαιμό μου. Να, ένας προσεκτικός άνθρωπος. Βεβαίως το 50% αυτό, είναι σας είπα η τακτική αυτή, η οποία δεν θέλω να πω περισσότερα.

Και έρχομαι σε μια σημαντική υπόθεση, γιατί εκεί τουλάχιστον έγινε καταφανές και επανέρχομαι γιατί εκεί τουλάχιστον, θα σας πω γιατί εκεί κ. Πρόεδρε. Είναι δύσκολο επιβαρυνόμενοι εμείς ουσιαστικά με το βάρος να αποδείξουμε ότι δεν ήμασταν, είναι αυτό που λέει ο λαός μας, άντε να αποδείξεις ότι δεν είσαι ελέφαντας.

Όταν είναι τόσες πολλές οι κατηγορίες και τόσες πολλές οι δράσεις αυτές τις οποίες αναπτύξαμε κατά το κατηγορητήριο, άντε τώρα μετά από τόσα χρόνια, να ψάξει και να θυμηθεί κάποιος, που ήταν και τι έκανε και πού βρισκότανε εκείνο το βράδυ. Να όμως που υπάρχει και ένα χαρακτηριστικό, γιατί αυτή ήταν μια χαρακτηριστική ημερομηνία, το είπα ενώπιόν σας η παραμονή του 15Αυγουστου. Ήρθαν μάρτυρες ενώπιόν σας και κατάθεσαν, ότι πράγματι όσο ενθυμούνται ο Χριστόδουλος ήταν εκεί πάντα τον 15Αυγουστο, οργάνωνε, έκανε, έφτιαχνε, πανηγύρια, όσο και αν σας φαίνεται λίγο φαιδρό εν πάση περιπτώσει νομίζω ότι έτσι είναι η ζωή του ανθρώπου, όταν παρουσιάζεται σε ένα ακροατήριο δικαστηρίου, αφήνει και μια φαιδρή υπογεύση.

Εκεί λοιπόν στον Βύρωνα, ενώ πράγματι ο Χριστόδουλος, όχι μόνο από το άλλοθι που προσέφερε ενώπιόν σας δεν συμμετείχε, αλλά και από τους ίδιους τους μάρτυρες. Οι περιγραφές που δίνουν και μάλιστα θυμάμαι ότι έκανα ιδιαίτερη ερώτηση στην μάρτυρα την Βεργή την αστυνομικό και επιβεβαίωσα ενώπιόν σας ότι κανένας απ’ αυτούς που περιγράφει δεν ήταν πάνω από 1.70 ή 1.75, δηλαδή δεν είχε δει κανέναν ψηλό. Ήταν όλοι κοντοί λέει.

Έχουμε τον κ. Ζερβογιαννάκο, αστυνομικός και αυτός. Ήταν ο φύλακας που είδε τους 2 να πλησιάζουν, να σας θυμίσω ότι ο ένας ήταν ντυμένος αστυνομικός και ο άλλος κρατούμενος. Ο Ζερβογιαννάκος ήταν ο φρουρός ο οποίος λέει ότι, ήταν όλοι κοντοί λέει, μόνο ο αστυφύλακας ήταν ψηλός. Ο κρατούμενος ήταν γύρω στο 1.70, λέει αυτός που τους είδε να έρχονται.

Εδώ κατηγορείται ο Χριστόδουλος ότι, βεβαίως δεν έχει ξεκαθαριστεί ήταν ένας από τους δυο. Αλλά ποιος ήταν; Ο μεν Χριστόδουλος στην φερόμενη ως δική του ομολογία λέει ότι, εγώ ήμουν ο κρατούμενος, εγώ λέει ο Χριστόδουλος, φέρεται να λέει, ο Λουκάς αποδίδεται στον κ. Κουφοντίνα ήταν ο αστυνομικός. Ο Σάββας στην δική του «απολογία – ομολογία› λέει ότι, εγώ ήμουν ο αστυνομικός, ο Χριστόδουλος ήταν ο κρατούμενος. Ο δε συγκατηγορούμενος Καρατσώλης και αυτός υπό τις συνθήκες που είπε, είπε ότι ο Σάββας ήταν ο αστυνομικός, ο Χριστόδουλος ο κρατούμενος.

Εν πάση περιπτώσει το θέμα ήταν ότι και η κα Βεργή είπε ότι, ένας λέει ο ψευτοαστυνομικός ήταν ο Σάββας, επιβεβαίωσε η Βεργή, ενώ ο άλλος ήταν πιο κοντός. Εάν λοιπόν από τόσους μάρτυρες έχουμε ότι ο αστυνομικός ήταν ο Σάββας και ο άλλος ήταν πιο κοντός και αυτό το λένε όλοι. Η κα Βεργή μετά είπε για τον Τζωρτζάτο βεβαίως, αλλά εγώ το συνδυάζω τώρα και λέω ότι, εν πάση περιπτώσει αναρωτιέμαι πού χωράει εκεί μέσα ο Χριστόδουλος Ξηρός.

Βεβαίως εδώ ήρθε η περίφημη ερώτηση, μάλλον η παρατήρηση από εισαγγελικής έδρας και γιατί η Ασφάλεια αφού τα έφτιαξε όλα αυτά, να μην τα φτιάξει άψογα και να μην έχουμε αυτές τις ερωτήσεις. Νομίζω ότι από τα πρακτικά που σας διάβασα από την υπόθεση κατά Μανώλη Γλέζου ήδη έχω δώσει τις απαντήσεις, για να μην τις επαναλαμβάνω. Είναι και αυτό ακριβώς ένα κομμάτι του σχεδιασμού, ότι δεν θα τα φτιάξουμε όλα τέλεια, για να δημιουργούμε αληθοφάνεια και αληθοφανείς εντυπώσεις.

Ο ίδιος ο Ζερβογιαννάκος, ο φρουρός της πύλης, δίνει ως ύψος 1.80 για τον ψευτοαστυνομικό. Νομίζω ότι δεν θα σας κουράσω άλλο, δεν αξίζει, είναι εμφανές ότι δεν υπάρχει μαρτυρική κατάθεση τόσο αξιόπιστη που να μας οδηγήσει και υπάρχει επιπλέον και άνθρωποι που ήρθαν εδώ και είπαν ότι δεν ήταν εκεί ο Χριστόδουλος, ήταν στην Ικαρία.

Εδώ νομίζω ότι θα σταματήσω να αναφέρομαι στις περιπτώσεις που ανέφερα, ήταν μόνο ενδεικτικές. Ο κ. Χριστόδουλος Ξηρός σας είπα ότι, τελικώς ήταν ο άνθρωπος που χαρακτήρισε τον εαυτό του λάστιχο. Στην μια ενέργεια ήταν 1.70, στην άλλη ήταν 1.80, στην άλλη ήταν παχύς, την άλλη ήταν αδύνατος. Εντάξτε τα όλα αυτά στην αξιοπιστία των μαρτύρων γιατί υποχρεωτικά δεν θα έχετε και μεγάλες άλλες δυνατότητες να αξιολογήσετε αποδείξεις, λόγω ελλείψεως άλλων στοιχείων.

Και τελειώνοντας για τον Χριστόδουλο ήθελα να τονίσω ορισμένα πράγματα. Καταρχήν εμένα μου έκανε μεγάλη εντύπωση η ευκολία με την οποία φέρονται να καταδίδουν τα αδέλφια το ένα το άλλο. Αυτό φαίνεται παράδειγμα εκεί που φέρεται ότι ο Χριστόδουλος στην υπόθεση Στιούαρτ, το μπουτόν σαν να αναφέρεται σε κάτι πολύ δευτερεύον και καθημερινό, το μπουτόν λέει που έγινε η έκρηξη, το πάτησε πιθανόν ο Σάββας.

Και γενικά η ευκολία με την οποία αναφέρονται ο ένας στον άλλον. Νομίζω ότι δεν μπορεί κανείς να υποθέσει, ούτε μίσος, ούτε διαρρηγμένους συγγενικούς δεσμούς που να δικαιολογούν όλη αυτή την κατάδοση του ενός από τον άλλον. Νομίζω ότι κάπου αλλού πρέπει να βρεθεί το νόημα όλων αυτών των πραγμάτων.

Ο Χριστόδουλος περιορίζεται στην απολογία του, που διάβασα με προσοχή, στο να περιγράφει περιστατικά και μάλιστα ορισμένα απ’ αυτά χωρίς να δίνει και καμιά περιγραφή. Για τις ληστείες παράδειγμα λέει, συμμετείχα εκεί, ήταν αυτός και αυτός, κανένα περιστατικό δεν φαίνεται να περιγράφει. Δεν ξέρω γιατί, ίσως δεν είχαν ακόμα ανασυρθεί οι φάκελοι από την Ασφάλεια. Δεν δίνει πουθενά καμία εξήγηση, κανένα πολιτικό υπόβαθρο σ’ αυτά που ομολογεί.

Όλοι οι άλλοι, φερόμενα ως μέλη με πολύ λιγότερη δραστηριότητα, έχουν πει, θέλαμε να κάνουμε κάτι για τον ιμπεριαλισμό, κάτι για τον καπιταλισμό, κάτι για τον πλουτοκρατισμό, κάτι λέγανε. Ο Χριστόδουλος είναι ο μόνος ο οποίος δεν επικαλείται το παραμικρό πολιτικό κίνητρο για τις πράξεις του. Εάν πράγματι ήταν αυτός, αναρωτιέμαι γιατί, εφόσον αποδεδειγμένα και το καταθέτω και από προσωπική εμπειρία, ήταν πολιτικοποιημένο άτομο. Ήταν ένα άτομο το οποίο πράγματι συμμετείχε, σε μαζικές εκδηλώσεις, σε διαδηλώσεις, σε σωματεία.

Απ’ ότι γνωρίζω είχε πρωτοστατήσει και μάλιστα με δική του πρωτοβουλία, συνεστήθη το Σωματείο Οργανοποιών για πρώτη φορά. Μουσικών οργάνων. Ένας τόπος με ανοιχτή δραστηριότητα, κοινωνική και πολιτική, του έλειψε τόσο δα να πει, εκείνη τη στιγμή απολογούνταν, σου λέει δε βαριέσαι τώρα θα τα πω όλα, να μην δώσω και μια εξήγηση για τον μπαμπά μου, την μαμά μου που λέει ο λόγος, έτσι για κάποιον, για τον φίλο μου, να πω βρε παιδιά τόσο δα κάτι να αναφέρει; Τι σημαίνει αυτό;

Μου κάνει μεγάλη εντύπωση. Μετά μου κάνουν εντύπωση οι εκφράσεις που χρησιμοποιούνται στην απολογία. Το είπε και ο ίδιος. Όταν εγώ πρωτοδιάβασα τις πρώτες που διαρρεύσανε τότε στον τύπο προανακριτικές ομολογίες, μου έκανε και εμένα εντύπωση το πολύ υπηρεσιακό ύφος με το οποίο έχουν συνταχθεί. Δεν δίνουν την εντύπωση ότι ήταν προϊόντα μιας προηγηθείσης ανάκρισης, όπου ορισμένα πράγματα είχαν ωριμάσει και εν πάση περιπτώσει ο γραμματέας κατέγραφε αυτά που εκ βαθέων, εφόσον επείσθη να ομολογήσει κατέθετε ο ανακρινόμενος.

Μετά μου κάνει εντύπωση φέρεται να ομολογεί, ή να αναφέρει ο Χριστόδουλος Ξηρός για άλλες ενέργειες στις οποίες δεν συμμετείχε ο ίδιος και λέει, εγώ δεν ήμουν εκεί, αλλά άκουσα ότι ήταν ο ένας, ή ο άλλος. Υπήρχε μια αρχή που παρουσιάστηκε και στο ακροατήριό σας και μάλιστα νομίζω ότι κάποιος από τους κυρίους, ο κ. Τσελέντης το είχε πει, ότι στην 17Ν, δεν μιλούσε κανείς για ενέργειες που συμμετείχαν άλλοι. Αυτό ήταν μια αρχή και βεβαίως με τους κανόνες του συνωμοτισμού ήταν και μια αυτονόητη αρχή.

Εμένα μου κάνει εντύπωση ο Χριστόδουλος λέει, άκουσα, δεν ήμουν, αλλά εκεί, εκεί, άκουσα ότι ήταν ο ένας, ή ο άλλος. Το αφήνω και αυτό στη κρίση σας.

Ένα άλλο είναι ότι, εάν υποτεθεί ότι στην ανάκριση αυτή, όλα είχαν την κανονική τους πορεία και ότι καταθέτανε όλοι υπό το βάρος των αποδεικτικών στοιχείων που τους παρουσίαζε οι προανακριτικοί υπάλληλοι και λέγανε, έλα εδώ βρε άνθρωπε, κοίταξε εδώ, ο ένας, ο άλλος. Όταν και ο Βασίλης εδώ και ο Χριστόδουλος, όταν φαίνεται να ομολογούν, ο Σάββας δεν είχε πει παρά ελάχιστα πράγματα. Το μόνο που είχε ομολογήσει ήταν συμμετοχή του στην 17Ν.

Και εάν θα δείτε κ. Δικαστές στις 17 Ιούλη δίνει προανακριτική απολογία ο Χριστόδουλος και δεν κατηγορείται για τίποτα άλλο, παρά μόνο για συμμετοχή στην οργάνωση. ¶λλο ένα πρόβλημα αυτό, καλείται να απολογηθεί κατηγορούμενος μόνο για το 187, μόνο για συμμετοχή στην οργάνωση.

Ποια ήταν λοιπόν αυτά τα στοιχεία; Τι είχαν κατά του Χριστόδουλου εκείνη τη στιγμή; Τίποτα δεν είχαν. Από πού και έως πού. Και πώς έφθασε ο Χριστόδουλος να βγάζει από το μυαλό του τόσες λεπτομέρειες, που ειλικρινά εάν εμένα με ρωτήσετε, τι έκανα πριν δέκα χρόνια, ή πριν πέντε χρόνια και πολύ σημαντικά ακόμα γεγονότα, που μένουν σαν μια θολή ανάμνηση, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα μπορέσω να σας πω, ήμουν εκεί, έκανα αυτό, έκανα το άλλο.

¶σε που εδώ φαίνεται να λέει και πράγματα τα οποία είναι και λίγο φαιδρά. Ενώ δηλαδή στην περίπτωση του Μομφεράτου δε υπήρξαν μηχανές, αλλά αυτοκίνητο, αυτό το περίφημο FIAT με το οποίο διέφυγαν οι δράστες, ο Χριστόδουλος φαίνεται να ομολογεί, ότι εμείς λέει συμμετείχαμε εκεί με μηχανές.

Τώρα βέβαια η ερώτηση είναι, γιατί να το γράψει αυτό; Ξέρω και εγώ. Να σας πω την αλήθεια; Για να μην φανεί ότι όλα ήταν τέλεια, μα τόσο πολύ, τα πάντα; Ας βάλουμε και κάτι στραβό, για να έχουμε να λέμε μετά ότι ξέρετε κάτι, εδώ δεν θυμότανε ο άνθρωπος, αφού όλα τα άλλα τα θυμήθηκε τόσο άψογα, σε τόση λεπτομέρεια, και μάλιστα σε μια χρονική στιγμή που κατά τα λεγόμενα και κατά τα δημοσιεύματα που σας διάβασα, δεν ξέρανε ακόμα οι ανακριτικοί υπάλληλοι, δεν είχαν πάρει από το Σάββα απολογίες για να δούνε, ποιες ήταν ακριβώς αυτές οι ενέργειες τις οποίες είχε κάνει η 17Ν;

Υπήρχαν και ενέργειες που ομολόγησε ο Χριστόδουλος Ξηρός, φέρεται ότι ομολόγησε, ληστείες, που δεν είχαν ακόμα αποδοθεί επισήμως στην 17Ν. Δεν ξέραμε εάν ήταν ο Δαναλάτος, ή αν ήταν ο υπόκοσμος ποιος ήταν.

Εδώ λοιπόν σας είπε ο Χριστόδουλος Ξηρός, ότι από το 1992, ουσιαστικά είχε εγκατασταθεί στην Ικαρία και βεβαίως δεν υπάρχουν και πολλοί λόγοι για να αμφισβητηθεί αυτό. Και σας είπε επίσης ότι, αυτά τα οποία φέρεται να ομολόγησε δεν ανταποκρίνονται στην αλήθεια. Εγώ θα επανέλθω σε ένα σημαντικό πράγμα και θα μου πείτε γιατί γίνανε όλα αυτά τα πράγματα.

Σας το λέω ευθέως. Ο Χριστόδουλος Ξηρός εάν πράγματι εστήθη σκευωρία σε βάρος του, ήταν γιατί ήταν η γέφυρα, που θα μπορούσαν οι διωκτικές αρχές βλέποντας το βιογραφικό του και βλέποντας το κοινωνικό κι πολιτικό χώρο στον οποίον κινούνταν και βλέποντας και τους συγγενείς του και ξέροντας και τις διασυνδέσεις των συγγενών του, ήταν η γέφυρα, μέσω της οποίας θα πατούσαν οι διωκτικές αρχές για να φθάσουν σ’ αυτούς τους οποίους είχαν από την αρχή φωτογραφήσει και συγκεκριμένα στον Γιάννη Σερίφη. Γιατί ο Γιάννης Σερίφης κατηγορείται από τον Χριστόδουλο ευθέως, φέρεται ως στρατολόγος.

Και εγώ αναρωτιέμαι ο Γιάννης Σερίφης, αν ήθελε είναι αυτό το οποίο κατηγορείται μα τον θεωρείτε τόσο αγαθό και εύπιστο άνθρωπο, που θα πήγαινε σε ένα αμφιθέατρο του χημείου, θα έβλεπε έναν που θα έκανε μια εμφάνιση και θα έλεγε κάνει όπως κατηγορείται και θα του έλεγε, έλα εδώ εσύ θες να σε οργανώσω στην 17Ν; Εγώ νομίζω ότι είναι λίγο αστείο αυτό το πράγμα.

Δηλαδή με όλη την συνωμοτικότητα που έχει τηρηθεί, αυτή η διαδικασία και μάλιστα από έναν άνθρωπο της ωριμότητας του Γιάννη Σερίφη; Εν πάση περιπτώσει όμως για να φανεί αληθοφανές όλο αυτό, φέρεται να λέει ο Χριστόδουλος, ότι εκείνο τον καιρό λέει είχε συνομιλήσει για να φανεί ότι δεν ήρθε και αυτός από την μια μέρα στην άλλη στην ένοπλη πάλη, είχε συνομιλήσει λέει γι’ αυτά τα θέματα και με τον Λεσπέρολγου και τον Αδιλήνη.

Ε, λοιπόν εδώ ενώπιόν σας αποδείχθηκε και από έγγραφα που καταθέσαμε, ότι ο μεν Αδιλήνης ήταν στην φυλακή εκείνο τον καιρό, όλη την χρονιά εκείνη του ’82, που φέρεται ότι έγιναν αυτές οι συνομιλίες. Σας έχω έγγραφο καταθέσει, ο δε Λεσπέρογλου φυγοδικούσε στο εξωτερικό.

Κανένας απ’ αυτούς δεν υπήρχε. Τώρα πώς του κατέβηκε του Χριστόδουλου να πει, ότι είχε συναναστροφή με ανθρώπους που ήταν εξαφανισμένοι. Τώρα ένα άλλο θέμα. Ο Χριστόδουλος Ξηρός και δεν το έχει κρύψει, έχει σπουδάσει ηλεκτρονικός στα ΤΕΙ της Λάρισας. Απορίας άξιον είναι βεβαίως, γιατί εδώ φαίνεται να λέει ο κατηγορούμενος Τσελέντης, ότι τα ηλεκτρικά τα έφτιαχνε ο Σάββας. Εάν πράγματι ήταν ο Χριστόδουλος αυτός ο οποίος κατηγορείται, και θα μου πείτε τώρα τι μου λέτε κ. Βλάχο τώρα, μου λέτε ότι ξέρετε κάτι, βρείτε και άλλο ένα στοιχείο για να δέσουμε ακόμα πιο καλά τον Χριστόδουλο; Όχι το λέω σαν πραγματική απορία.

Όταν έχουμε έναν ηλεκτρονικό από τα ΤΕΙ θα εμπιστευθούμε τα ηλεκτρικά μας, που εξαρτάται και η ζωή μας από αυτά τα ηλεκτρικά στο κάτω, κάτω, λιγάκι να γίνει ένα λάθος θα τιναχτούμε όλοι στον αέρα, στον Τζωρτζάτο που ήταν ηλεκτρολόγος αυτοκινήτων; Απορίας άξιον.

Τα τετράδια που φέρονται να τον ενοχοποιούν. Μάν?, Μάνος, οτιδήποτε. Ποια λεφτά κ. Πρόεδρε; Πού είδε ο Χριστόδουλος Ξηρός ποτέ λεφτά στην ζωή του; Όλοι οι μάρτυρες καταθέσανε ότι είναι ένας τίμιος, πλην φτωχός, ψοφοδεής θα έλεγα, όχι απλώς φτωχός. Έχει κληρονομήσει ένα σπιτάκι εκεί στην Ικαρία από την αδελφή του ετοιμόρροπο.

Ενδείξεις που λέτε, γιατί ενδείξεις ψάχνουμε τώρα πλέον, αποδείξεις δεν έχουμε. Ο Κονδύλης καθόλα αξιόπιστος και ειλικρινέστατος άνθρωπος, τον οποίον προσωπικά και εκτιμώ, λέει ότι από το ’91 μέχρι το ’96, γιατί έγινε εκείνη η φασαρία εκεί με τα Σεπόλια και φοβήθηκε δεν ξέρω τι έγινε, εν πάση περιπτώσει είχε εξαφανιστεί όταν αποφάσιζε να συμμετάσχει στην 17Ν, εκείνο τον καιρό είχε εξαφανιστεί από τους μαζικούς χώρους. Λογικό είναι, άμα κάνεις τέτοιες ενέργειες, έχεις απέναντί σου την αστυνομία, καμιά κάμερα να σε πιάσει σε καμιά τράπεζα, οπουδήποτε, δεν μπορεί να βγαίνεις μετά και στις διαδηλώσεις όπου πράγματι υπάρχουν κάμερες και όπου πράγματι όλα καταγράφονται και όπου πράγματι σκανάρονται. Μόνος του βγήκε σε βίντεο κλιπ. Ο Χριστόδουλος όχι μόνο δεν εξαφανίζεται όσο φέρεται, ότι είχε ενεργή συμμετοχή στην 17Ν, αλλά κάνει και ακριβώς το αντίθετο.

Και να σας πω και κάτι; Δεν μπόρεσα να την βρω. Υπάρχει φωτογραφία του Χριστόδουλου, ότι συμμετείχε στην έκρηξη στα ΜΑΤ της Καισαριανής, το ’85, η οποία έγινε για εκδίκηση απέναντι στην δολοφονία του Καλτεζά από αστυνομικό στην πορεία του πολυτεχνείου. Ο Χριστόδουλος λοιπόν, υπάρχει φωτογραφία και μου το διαβεβαίωσαν και ο ίδιος, αλλά δεν μπόρεσα να την βρω μέσα στην πίεση του χρόνου, όπου στην πορεία μετά το πολυτεχνείο που έγινε για να διαμαρτυρηθούν οι φοιτητές και το κίνημα για την δολοφονία αυτή, ο Χριστόδουλος ήταν μπροστά και φωτογραφήθηκε και η φωτογραφία του πέρασε και στην «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ›.

Δεν είναι λογικό ο ίδιος άνθρωπος να πηγαίνει δίπλα εκεί που περνούσαν όλα τα ΜΑΤ και όλοι οι αστυνομικοί. Θα μπορούσε να είναι και με πολιτικά ένας ο οποίος πάει στο τμήμα, ένας αστυνομικός. Ήξερε αυτός πότε θα κατηγορηθεί; Ήξερε αυτός ότι μετά από 5 ημέρες ένας εκεί στην Καισαριανή, ένας αστυνομικός με πολιτικά που πήγαινε να αλλάξει στο Τμήμα για να κάνει την υπηρεσία του δεν θα τον έβλεπε και θα έλεγε «ελάτε εδώ, αυτόν το ξέρω›; Πολύ ριψοκίνδυνη συμπεριφορά.

Ο Παύλος Σερίφης φέρεται να λέει στην προανακριτική του ότι γνώρισε τον Χριστόδουλο Ξηρό το 1987-1988 με το ψευδώνυμο Χρήστος και αποδίδεται και το ψευδώνυμο Χρήστος στον Χριστόδουλος. Χρήστος- Χριστό-δουλος. Νομίζω ότι μόνο του φανερώνει ότι το Χρήστος δεν ήταν ψευδώνυμο, ήταν το όνομά του. Χρήστο τον φώναζαν. Στις καθημερινές συναναστροφές δεν φωνάζεις κάποιον Χριστόδουλε, ενώ Χρήστος είναι πιο εύχρηστο. Με αυτά τελείωσα για τον Χριστόδουλο.

Θέλω να τονίσω ότι το Δικαστήριό σας πρέπει να σκεφτεί πολύ διότι τις ενδείξεις που είπε ο κ. Εισαγγελέας και βεβαίως μόνο ενδείξεις αν θα μπορέσουν πλέον να αξιοποιηθούν σε βάρος του Χριστόδουλου έχει υποχρέωση η Έδρα σας και απέναντι στην συνείδησή της και απέναντι στην Δικαιοσύνη και απέναντι στον ελληνικό λαό εάν στηριχθεί εκεί πρέπει να θεμελιώσει κιόλας.