Η Καμεράτα με όργανα εποχής, υπό τη μουσική διεύθυνση του πολυβραβευμένου Γιώργου Πέτρου, ερμηνεύει έργα του Μπετόβεν, ενώ η ευφάνταστη χορογραφία της Ιωάννας Πορτόλου δίνει πνοή στο μπαλέτο «Τα πλάσματα του Προμηθέα», στις 4 και 5 Ιανουαρίου, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση.
Η Καμεράτα με όργανα εποχής, υπό τη μουσική διεύθυνση του πολυβραβευμένου Γιώργου Πέτρου, ερμηνεύει έργα του Μπετόβεν, ενώ η ευφάνταστη χορογραφία της Ιωάννας Πορτόλου δίνει πνοή στο μπαλέτο «Τα πλάσματα του Προμηθέα», στις 4 και 5 Ιανουαρίου, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση.
Η Καμεράτα υποδέχεται το 2012 με μια εντυπωσιακή παραγωγή και μια πρωτιά: για πρώτη φόρα στην Ελλάδα θα ακουστεί η μουσική του Μπετόβεν με τους ορχηστρικούς ήχους των αρχών του 19ου αιώνα. Κλασικά όργανα, όμοια με αυτά για τα οποία ο μεγάλος συνθέτης συνέλαβε τη μουσική του, αλλάζουν την ηχητική εντύπωση που έχουμε έως τώρα γι' αυτόν. Ο συμφωνικός ήχος γίνεται ελαφρύτερος, ενώ η λαμπρότητα και η ένταση των μοντέρνων οργάνων δίνουν τη θέση τους στη διαφάνεια, τη γλυκύτητα και την επιθετικότητα των οργάνων εποχής. Οι αυθεντικοί ήχοι και η πολύτιμη γνώση συνωμοτούν για μια νέα και σύγχρονη μουσική εμπειρία. Η περίφημη «7η Συμφωνία» υποδέχεται τη νέα χρονιά με τη «βακχική της δύναμη» ως «αποθέωση του χορού», σύμφωνα με τον Βάγκνερ. Η χαρά, το γέλιο, οι χορευτικοί ρυθμοί και η ασταμάτητη ενέργεια πλαισιώνουν τις πιο αισθαντικές σελίδες του μεγάλου συνθέτη: το περίφημο δεύτερο μέρος της συμφωνίας, allegretto, σε λα ελάσσονα.
Στη συνέχεια της βραδιάς, η ορχήστρα αλλάζει θέση για να αφήσει τη σκηνή στην ομάδα χορού Griffon, η οποία, σε χορογραφία της Ιωάννας Πορτόλου, θα δώσει νέα πνοή στο μπαλέτο «Τα πλάσματα του Προμηθέα». Η χορογράφος που αντιμετώπισε το έργο απελευθερωμένο από το βάρος του ονόματος του συνθέτη αναφέρει: «Ακούσαμε τη μουσική με το σώμα, με έναν αυθόρμητο και ανεπεξέργαστο τρόπο. Μας κατηύθυνε μια ενστικτώδης αντίδραση στο έργο και στις εικόνες που δημιουργεί. Κριτήριο πάντα για την κίνηση ήταν το αν «μας βοηθάει να ακούσουμε την μουσική. Διαβάζουμε δηλαδή τον ήχο μέσα από το σώμα;». Με αυτό τον γνώμονα δημιουργήσαμε ένα διάλογο μεταξύ του έργου και των τεσσάρων σωμάτων, ενώ το κάθε σώμα έφερε ταυτόχρονα και τη δική του φωνή».
Το μπαλέτο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Hoftheater της Βιέννης, το 1801, μετά από παραγγελία του Ναπολιτάνου χορογράφου Salvatore Viganò πάνω σε λιμπρέτο του ίδιου, και είναι εμπνευσμένο από το μύθο του Προμηθέα. Το έργο, το οποίο ο Μπετόβεν αφιέρωσε στην αυτοκράτειρα Μαρία Θηρεσία, σημείωσε εξαιρετική επιτυχία σε εκείνη την πρώτη του παρουσίαση, φτάνοντας συνολικά τις 29 παραστάσεις. Ο ίδιος ο συνθέτης θεωρούσε τη θυσία του Προμηθέα ως την ύψιστη πράξη ηρωισμού και αυτοθυσίας. Έτσι, ίσως εξηγείται η ανακύκλωση του θέματος από το φινάλε του μπαλέτου στο φινάλε της περίφημης Ηρωικής Συμφωνίας.
Πληροφορίες
Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, Λεωφόρος Συγγρού 107-109, Αθήνα. 4 και 5 Ιανουαρίου, ώρα έναρξης: 20:30.