Πολιτιστικά
Τρίτη, 21 Φεβρουαρίου 2012 12:25

Η χρυσή εποχή του Αττίκ αναβιώνει στο θέατρο Badminton

Αφιερωμένη σε έναν από τους πιο ερωτικούς τραγουδοποιούς στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού, είναι η μουσικοθεατρική παραγωγή με τίτλο «Αναζητώντας... τον Αττίκ», που ανεβαίνει την Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου στο θέατρο Badminton.

Αφιερωμένη σε έναν από τους πιο ερωτικούς τραγουδοποιούς στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού, είναι η μουσικοθεατρική παραγωγή με τίτλο «Αναζητώντας... τον Αττίκ», που ανεβαίνει την Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου στο θέατρο Badminton.

Ηθοποιοί, μουσικοί και χορευτές κάνουν μια αναδρομή στο έργο του Αττίκ, χωρίς ρετρό διάθεση, αλλά με πολύ χιούμορ, σαρκασμό, τρυφερότητα και συγκίνηση.

Ο Αττίκ θεωρείται γεννήτορας όλων των σύγχρονων Ελλήνων τροβαδούρων. Κοσμοπολίτης και βαθειά καλλιεργημένος, σπουδαίος συνθέτης και πιανίστας, τραγουδιστής, ποιητής, στιχοπλόκος, ηθοποιός, κονφερανσιέ, ταχυδακτυλουργός, χορευτής και ακροβάτης, υπήρξε μια πολύπλευρη προσωπικότητα. Τα τραγούδια του, άμεσα και βιωματικά, με βαθύ ρομαντισμό, ευγενική μελαγχολία και λεπτό χιούμορ, έφεραν στο ελληνικό ρεπερτόριο ένα ξεχωριστό ύφος και ήθος και συχνά αποτελούν ολοκληρωμένα μουσικο-θεατρικά μονόπρακτα. Η παράσταση παρακολουθεί το έπος ζωής του Αττίκ (1885-1944) και της γενιάς του. Ξεκινά από την Αλεξάνδρεια και την Αθήνα του 1900, με τους περίπατους στο Ζάππειο, τις καντάδες και τις μουσικές βραδιές στο αρχοντικό της οικογένειας Τριανταφύλλου. Περνάει στο Παρίσι της Μπελ - επόκ, με την περίφημη Μιστενγκέ να μεσουρανεί στα Follies Bergeres και τον νεαρό Κλέωνα στο Ωδείο, τα μουσικά θέατρα και τα καμπαρέ να αρχίζει την καριέρα του ως Αττίκ - τραγουδοποιός. Αργότερα, την περίοδο του Μεσοπολέμου, με τα βαριετέ και την περίφημη Μάντρα, αναπτύσσεται ένας πρωτοπόρος τρόπος καλλιτεχνικής επικοινωνίας για την ελληνική πραγματικότητα.

Ο Αττίκ

Ο κατά κόσμο Κλέων Τριανταφύλλου, γεννήθηκε το 1885 στην Αίγυπτο. Ο πατέρας του ήταν αρκετά ευκατάστατος και ασχολούνταν με την παραγωγή και την εμπορία βάμβακος. Και όπως οι περισσότεροι Έλληνες της Αιγύπτου, ανατράφηκε σύμφωνα με τη γαλλική κουλτούρα. Από πολύ μικρή ηλικία θα έδειχνε μία ασυνήθιστη έφεση στη μουσική κάνοντας μαθήματα φλάουτου και πιάνου, ενώ η παιδεία του έμελλε να ολοκληρωθεί στο Παρίσι.

Εκεί κάνει τα πρώτα του καλλιτεχνικά βήματα για να γνωρίσει σαν συνθέτης και ερμηνευτής τεράστια επιτυχία. Γρήγορα γίνεται περιζήτητος και παίζει στα μεγαλύτερα παρισινά κέντρα, ενώ - παράλληλα- δίνει συναυλίες σε όλον τον κόσμο, από την Αμερική μέχρι την Ιαπωνία. Πίσω, όμως, στην πατρίδα, η οικογένειά του καταρρέει οικονομικά και μία σοβαρή ασθένεια χτυπάει την αδερφή του. Ο Αττίκ αναγκάζεται να εγκαταλείψει την επιτυχημένη καριέρα του στο εξωτερικό και επιστρέφει εσπευσμένα στην Αθήνα.

Ήταν ένας συνθέτης ευρωπαϊκής μουσικής, ενώ οι φόρμες που συνέθετε ήταν διανθισμένες με σπάνιες μελωδίες και τα επεξεργασμένα μουσικά του θέματα αναδύονταν με εκπληκτική μαεστρία σε κάθε έργο του. Παρόλο που η μουσική του ήταν ευρωπαϊκή, οι στίχοι του ήταν ελληνικοί, λυρικοί, μελαγχολικοί και ερωτικοί, αποτυπώνοντας εκπληκτικά συναισθηματικές καταστάσεις και αποκαλύπτοντας ένα εξαιρετικό ποιητικό ταλέντο. Δεν είναι τυχαίο που τα τραγούδια του ξεχειλίζουν από έναν έντονο συναισθηματισμό και εκφράζουν την αγάπη και το ρομαντισμό μιας υπερευαίσθητης ψυχής, που τελικά δεν άντεξε στην πίεση. Στις 29 Αυγούστου του 1944, ο Αττίκ πηγαίνοντας στο σπίτι του, ακούμπησε με το ποδήλατό του έναν Γερμανό αξιωματικό. Αυτός τον χαστούκισε άγρια και τον πέταξε κάτω από το ποδήλατο. Ο Αττίκ, πληγωμένος και προσβεβλημένος, πήγε σπίτι, ήπιε ένα μπουκάλι βερονάλ (υπνωτικό της εποχής) και την άλλη μέρα τον βρήκαν νεκρό.

Συντελεστές

Ο Γιάννης Ξανθούλης έχει γράψει τους νέους στίχους και χιουμοριστικά στιχουργικά ιντερμέδια, ενώ τη σκηνοθεσία και τη χορογραφία της παράστασης υπογράφει η Σοφία Σπυράτου. Πρωταγωνιστούν οι Σία Κοσκινά, Νίνα Λοτσάρη, Ευαγγελία Μουμούρη Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Αγγελος Παπαδημητρίου, Ακης Σακελλαρίου και Ζωζώ Σαπουντζάκη. Η παράσταση - γεμάτη κείμενα, μουσικές, θεατρικά και λογοτεχνικά αποσπάσματα, καθώς και σπάνια εικαστικά, φωτογραφικά και κινηματογραφικά ντοκουμέντα- αποτελεί καρπό συστηματικής ιστορικής και μουσικολογικής έρευνας που υπογράφει ο Λάμπρος Λιάβας.

Πληροφορίες

Θέατρο Badminton, Ολυμπιακά Ακίνητα, Γουδή, Αθήνα, τηλ. 210-8840600. Ώρα έναρξης: Τετάρτη & Κυριακή στις 7 μ.μ., Πέμπτη, Παρασκευή & Σάββατο στις 8μ.μ. Τιμές εισιτηρίων: Τετάρτη - Πέμπτη - Παρασκευή: 37, 27, 20, 14, 7 ευρώ, Σάββατο - Κυριακή: 45, 35, 28, 22, 15 ευρώ.