Πολιτιστικά
Τετάρτη, 22 Φεβρουαρίου 2012 13:30

Στο Πράδο το αντίγραφο της «Μόνα Λίζα»

Στο Μουσείο Πράδο της Μαδρίτης βρίσκεται πλέον το αντίγραφο της περίφημης «Μόνα Λίζα» του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, λίγες μόλις εβδομάδες αφότου συγκλόνισε τον κόσμο της τέχνης με αποκαλύψεις σχετικά με την προέλευσή του.

Στο Μουσείο Πράδο της Μαδρίτης βρίσκεται πλέον το αντίγραφο της περίφημης «Μόνα Λίζα» του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, λίγες μόλις εβδομάδες αφότου συγκλόνισε τον κόσμο της τέχνης με αποκαλύψεις σχετικά με την προέλευσή του. Το έργο θα εκτεθεί έως τις 13 Μαρτίου και μετά θα ταξιδέψει στο Λούβρο στο Παρίσι, και θα τοποθετηθεί δίπλα στο πρωτότυπο για μια περιοδική έκθεση.

Το Πράδο παρουσίασε την ολοκληρωμένη αποκατάσταση του έργου, για το οποίο έχει πλέον καταλήξει στο συμπέρασμα ότι φιλοτεχνήθηκε από έναν από τους μαθητές του Ντα Βίντσι, στο ίδιο το εργαστήριο του μεγάλου «μαέστρου» της Αναγέννησης.

Για χρόνια, το αντίγραφο - το οποίο αποκαλύπτει μια νεότερη και φωτεινότερη εκδοχή του προσώπου που έχει γοητεύσει τα πλήθη για αιώνες, πιστευόταν ότι ήταν ένα από τα δεκάδες αντίγραφα που έγιναν μετά το θάνατο του Ντα Βίντσι.

Το έργο ανήκε στο Πράδο από τότε που ιδρύθηκε το Μουσείο, το 1819, με την συλλογή έργων τέχνης της ισπανικής βασιλικής οικογένειας. Το φόντο του όμως ήταν καλυμμένο με μαύρο χρώμα και το ξύλινο πλαίσιό του -που πιστεύεται ότι είναι από δρυ, εμφανίζεται συχνά στο έργο καλλιτεχνών της Βόρειας Ευρώπης.

Η αποκάλυψη

Οι ειδικοί άρχισαν μια τεχνική μελέτη του αντιγράφου, όταν το Μουσείο του Λούβρου το ζήτησε πριν από δύο χρόνια για μια έκθεση που θα ανοίξει τον επόμενο μήνα. Βρήκαν ότι είχε ζωγραφιστεί σε ξύλο καρυδιάς, όπως και η «Μόνα Λίζα», και υπέρυθρες εικόνες έδειξαν ότι υπάρχουν ίχνη βουνών στο φόντο όπως και στο αυθεντικό έργο. Όταν οι συντηρητές προχώρησαν και αφαίρεσαν μια στρώση βερνικιού από το πρόσωπο της γυναίκας που απεικονίζεται -που πιστεύεται ότι είναι η Λίζα Γκεραρντίνι, σύζυγος του Φλωρεντινού εμπόρου Φραντσέσκο ντελ Τζιοκόντο- αποκάλυψαν σημαντικούς χρωματικούς τόνους του φορέματος και της εμφάνισης της. Όταν αφαίρεσαν το μαύρο χρώμα, αποκαλύφθηκε ένα θαλερό τοπίο, το οποίο προσέφερε σημαντικά στοιχεία για το αυθεντικό έργο του Ντα Βίντσι, το οποίο καλύπτεται με στρώματα σκόνης και βερνικιού με σκασίματα.

Προέλευση

Το έργο εικάζεται ότι μπορεί να έφτασε στην Ισπανία από τον Ιταλό γλύπτη Πομπέο Λεόνι κατά τη διάρκεια ενός από τα συχνά ταξίδια του μεταξύ Μιλάνου και Μαδρίτης τον 16ο αιώνα, ή από κάποιον από την ισπανική αριστοκρατία. Αρχεία πάντως δεν έχουν βρεθεί για να υποστηρίξουν τη μια ή την άλλη θεωρία.