Σοβαρές ανησυχίες για τις εξελίξεις σχετικά με τους ενεργειακούς αγωγούς ITGI (Τουρκία-Ελλάδα-Ιταλία) και τον ρωσικό South Stream εκφράζει ο αρμόδιος τομεάρχης της ΝΔ Κωστής Χατζηδάκης, με νέα ερώτησή του προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Σοβαρές ανησυχίες για τις εξελίξεις σχετικά με τους ενεργειακούς αγωγούς ITGI (Τουρκία-Ελλάδα-Ιταλία) και τον ρωσικό South Stream εκφράζει ο αρμόδιος τομεάρχης της ΝΔ Κωστής Χατζηδάκης, με νέα ερώτησή του προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Ο κ. Χατζηδάκης επισημαίνει ότι, παρά τον καθησυχαστικό τόνο του ΥΠΕΚΑ, στον μεν ITGI οι αποφάσεις της κυβέρνησης του Αζερμπαϊτζάν, από όπου ξεκινά ο αγωγός, είναι απολύτως αρνητικές με το έργο, στον δε South Stream η ίδια η απάντηση του Υπουργείου στην ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής της Ν.Δ. δημιουργεί ερωτηματικά.
Πιο συγκεκριμένα ο κ. Χατζηδάκης σημειώνει:
1) Για τον ITGI, που με αφετηρία από το Αζερμπαϊτζάν θα διασφάλιζε διαφοροποίηση ενεργειακών πηγών, ο κ. Χατζηδάκης υπενθυμίζει πως ήδη από τις 3 Ιανουαρίου 2012 με ερώτησή του είχε προειδοποιήσει πως ο αγωγός κινδύνευε, τονίζοντας πως το αζέρικο αέριο από το Shah Deniz διεκδικούσαν και 3 παρόμοιοι αγωγοί, που, όμως, παρακάμπτουν την Ελλάδα: ο Nabucco, που αντιμετωπίζει προβλήματα, ο Trans Adriatic Pipeline-TAP και ένα σχέδιο αγωγού της BP και, προφανώς, το αέριο δεν επαρκούσε για όλους. Αν και το Υπουργείο με την απάντησή του απέρριπτε τους φόβους αυτούς, δυστυχώς, η απόφαση του Αζερμπαϊτζάν τους επιβεβαίωσε. Στις 20 Φεβρουαρίου 2012 η ΒΡ ανακοίνωσε εκ μέρους της κοινοπραξίας που αναπτύσσει τη δεύτερη φάση του πεδίου Shah Deniz ότι αποκλείει τον ITGI από την περαιτέρω φάση αξιολόγησης των αγωγών που διεκδικούν τη μεταφορά των 10 δισ. κυβικών μέτρων αερίου προς την Ε.Ε. Διαπιστώνει, δυστυχώς, πως ο αποκλεισμός του ITGI αποτέλεσε μεγάλη εθνική απώλεια, αλλά ακόμη μεγαλύτερη απώλεια θα αποτελέσει ο ενδεχόμενος πλήρης αποκλεισμός της Ελλάδος από τη συμμετοχή της στη Στρατηγική του Νοτίου Διαδρόμου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Με βάση τα δεδομένα αυτά, υποβάλλει στον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής τα εξής ερωτήματα:
1) Ποιοί λόγοι οδήγησαν στην απόρριψη του σχεδίου ITGI από την κοινοπραξία του Shah Deniz
2) Τι έπραξε ο ίδιος για να αποτρέψει αυτήν την αποτυχία;
3) Ποιά είναι τα εναλλακτικά σχέδια που επεξεργάζεται, ώστε να διασφαλιστεί η συμμετοχή της χώρας μας στη Στρατηγική του Νοτίου Διαδρόμου της Ε.Ε. και
4) Πώς σκοπεύει να συνδέσει το σχέδιο του Δι-Αδριατικού Αγωγού (Trans Adriatic Pipeline-TAP), που παραμένει ακόμα ζωντανό, με αυτά τα εναλλακτικά σχέδια;
Με την ίδια ερώτησή του, ο κ. Χατζηδάκης για τον South Stream επαναλαμβάνει ότι «η εξασφάλιση ελληνικής συμμετοχής στον αγωγό αυτό αποτελεί διακηρυγμένο εθνικό στόχο και υπενθυμίζει ότι για την επίτευξή του έχουν καταβληθεί πολλές προσπάθειες, τόσο παλαιότερα από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, όσο και πολύ πρόσφατα με την επίσκεψη Σαμαρά στη Μόσχα». Διαπιστώνει, ωστόσο, πως «προξενεί εντύπωση η απάντηση του Υπουργείου στην αρχική του ερώτηση, καθώς σε έγγραφο του ΔΕΣΦΑ που επισυνάπτεται σε αυτήν τονίζεται πως "Σε ό,τι αφορά την κατασκευή του ελληνικού τμήματος του αγωγού, η Gazprom, εξετάζει εναλλακτικά σενάρια για λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασής μετά την αντίστοιχη της ενδιάμεσης όδευσης" η οποία και τοποθετείται σύμφωνα με το ίδιο πάντοτε έγγραφο «στα τέλη του 2012 ή ίσως αρχές του 2013». Επομένως, σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, το Υπουργείο οφείλει να απαντήσει ποιοι ήταν οι λόγοι που οδήγησαν σε αυτήν την απόφαση της Gazprom, που το ίδιο επικαλείται και με βάση την οποία φαίνεται να μετατίθεται χρονικά η κατασκευή του ελληνικού διαμετακομιστικού τμήματος προς την Ιταλία.
Καταλήγοντας, διαπιστώνει πως «ό,τι με πολύ με πολύ κόπο χτίστηκε, ιδίως την περίοδο 2004-2009, με τους αγωγούς Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, South Stream και ITGI κινδυνεύει να γκρεμιστεί, λόγω ασυγχώρητης αδράνειας και ερασιτεχνικών διπλωματικών χειρισμών της τελευταίας διετίας».